کد خبر 202816
تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶

قزوین استانی است که تا چندی پیش همسایه تهران بود اما حالا به پیدایش استان البرز دیگر یک استان با آن فاصله دارد یکی از زیباترین و البته تاریخی ترین استان های ایران است. قزوین برای مدتی نیز به علت موقعیت مناسب به عنوان پایتخت ایران مورد استفاده قرار گرفته است.

به گزارش ویژه نامه نوروزی مشرق، ساعت 7 صبح بود که از حواب بیدار شدم و به سراغ دوستم رفتم تا یک سفر خاطره انگیز را آغاز کنیم. نزدیک ساعت 8 بود که از تهران خارج شدیم و به سمت قزوین می رفتیم و نزدیک ساعت 10 بود که به عوارضی قزوین رسیدیم و پس از آن به خروجی الموت رفتیم تا شاید بتوانیم به یکی از بکرترین نقاطی که هنوز در ایران باقی مانده است برسیم.

پس از آنکه 10 کیلومتری در خروجی و جاده های خراب رانندگی کردیم به یک جاده پر از پیچ و خم های خطرناک  رسیدیم که یک مسیر 50 کیلومتری ونیم ساعته را نزدیک به 2 ساعت افزایش می داد ولی در انتهای این مسیر پر از خطر به بهشتی رسیدیم که البته تمام خستگی چندین ساعت رانندگی را از بین میبرد. دریاچه ای زیبا در دل کوه که البته دیدن آن بیشتر شبیه یک رویا بود.

دریاچه اوان

دریاچه اوان یکی از زیباترین نقاطی است که همچنان عده زیادی از آن باخبر نیستند و بکر باقی مانده است. از جاده که عبور  میکنید ناگهان دریاچه زیرپای شما ظاهر می شود. دریاچه ای که به علت چشمه های داخلی همیشه تمیز و زلال است. بیشتر آب این دریاچه از همین چشمه ها و آب باران تامین می شود.

از سرریز آب دریاچه نیز رود کوچکی تشکیل می‌شود که آب آن مورد استفاده کشاورزان روستاهای کوشک و آیین است. در تابستان این دریاچه محل ماهیگیری، آب تنی و قایق سواری و در پاییز، مأمن پرندگان مهاجر مانند قو، غاز، مرغابی و در زمستان با توجه به برودت هوا و یخ زدن سطح آن قابل اسکی سواری است.



پس از خوردن ناهار تصمیم به آب تنی گرفتیم و ساعت حدودا 2 بود که وارد آب شدیم و سنگینی آن باعث شد که بیشتر از 10 دقیقه توان شنا کردن برای ما باقی نماند. همچنین عمق دریاچه اصلا مشخص نیست و بهتر است با احتیاط در آن شنا کنید. در این دریاچه همچنین انواع ماهی‌های قزل‌آلای خال‌دار، کپور و اردک ماهی وجود دارد.

دریاچه اوان با حضور نماینده سازمان ملل و برافراشتن پرچم سازمان ملل و پرچم ایران رسماً به‌عنوان قطب گردشگری جهان اعلام شده است. این دریاچه همچون نگینی زمردین می‌درخشد و با چشم‌انداز مسحورکننده‌اش گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را در چهار فصل به خود جذب می‌کند.

عمارت چهلستون

پس از آب تنی به سرعت به سمت قزوین حرکت کردیم و نزدیک ساعت 5 یا 6 بود که شهر رسیدیم و مستقیم به عمارت چهل ستون رفتیم. این عمارت به دستور"شاه تهماسب صفوی" ساخته شد و ر روي بدنه داخلي و خارجي اين بنا،سه لايه نقاشي از دوره هاي مختلف تاريخ باقي مانده است.

لايه اول آن ،در زمان ساخت بنا توسط خبره ترين هنرمندان صفوي نقاشي شده است.لايه دوم ،در اواخر دوره صفوي توسط هنرمندان قزويني نقش شده و از معدود آثار به جاي مانده از مينياتور سبك قزوين است.لايه سوم در دوره قاجاريه نقاشي شده است.



اين بنا در سال 1336 هجري شمسي به موزه تغيير كاربري يافت.اشياي اين موزه به چند گروه تقسيم مي شوند.برخي از اين اشياء كه بيشتر از ظروف سفالي و اشياي مفرقي است ،به هزاره هاي سوم و اول پيش از ميلاد تعلق دارند.ساير اشياي اين موزه مربوط به دوران اسلامي از قرون اوليه تا عهد معاصر است.

دیگر شب شده بود و زمان آن رسیده بود که به سمت تهران برگردیم اما به اصرار دوستم تصمیم گرفتیم شب را بمانیم و باقی آثار قزوین را نیز بازدید کنیم. شب را در هتل ماندیم تا فردا صبح ساعت 9 اتاق و تحویل بدهیم و با کوله باری از بی تجربگی و شهرنشناسی به سراغ آثار باستانی برویم.

میمون قلعه

ابتدا از رزرواسیون هتل نقشه و کمی اطلاعات گرفتیم و او گفت بهتر است اول به سراغ میمون قلعه برویم جایی که گفته می شود بنایی از دوران آل بویه قرار دارد. پس از مدتی رانندگی و دور شدن دوباره از شهر به میمون قلعه رسیدیم.



اين قلعه مربع شكل در شهرستان قزوين قرار دارد و با ابعاد تقريبي حدود هفتاد متر از خشت هاي 30 سانتيمتري ساخته شده است. اين بنا دو طبقه دارد طبقه فوقاني آن از يك تالار چليپايي و اتاق هايي در اطراف تشكيل شده و طبقه زيرين آن شامل يك شبكه راه هاي ارتباطي است طبقات توسط پلكاني مارپيچ به هم مرتبط مي شوند  و به نظر می رسید که برای اهداف نظامی ساخته شده است.

برخي اين قلعه را از بقاياي مدينه موسي كه به امر موسي الهادي خليفه عباسي در سال 168 ه.ق بنا شد و برخي ديگر آن را منسوب به ميمون بن عون كاتب مي دانند سفالينه هاي به دست آمده قدمت بنا را تنها تا دوره آل بويه به عقب مي برد.

ناهار و قیمه نثار

دوباره به شهر برگشتیم و ساعت نزدیک ظهر بود و وقت ناهار اما آن غذایی که در قزوین شهرت دارد طعامی خوشمزه تر از "قیمه نثار" نیست و اولین و تنها کزینه برای یک ناهار خوشمزه همین غذا بود. برای افرادی که با این غذا آشنا نیستند باید بگوییم که در اصل همان قیمه ای که در خانه درست می شود همراه با کمی تغییرات تبدیل به قیمه نثار می شود.



شما باید قیمه را همراه با گوشت چرخ شده که کروی نیز شده است درست کنید. سپس آن را روی برنج بریزید و همراه با خلال بادام، پسته و پرتقال آن را میل کنید. شاید به نظر شما غذایی ساده باشد اما اگر به قزوین رسیدید و قیمه نثار نخوردید بدانید نیمی از لذت هایی که در این شهر می توان برد را نبرده اید.

بعد از ناهار ونماز کمی قدم در بازار حال آدم را جا می آورد و البته بازارهای قزوین آنقدرزیبا هستند که زمان را از دست آدم خارج می کند و دوست دارید ساعت ها در آن قدم بزنید ولی وقت تنگ است تا شب باید باقی مکان های دیدنی شهر را نیز بازدید کنیم.

عمارت عالی قاپو

سریع به سمت عمارت عالی قاپو حرکت کردیم و با دیدن درب عمارت عالی قاپو مبهوت تنها آن را نگاه می کردیم. این ورودی تنها درب باقی مانده برای ورود به ارگ سلطنتی دوره صفویه است.

بر پیشانی این سردر رفیع که 17 متر ارتفاع و قوسی نیزه دار دارد کتیبه ای با کاشی معرق به خط ثلث جلی از علیرضا عباسی جلوه گر است که بر فراز آن پنجره مشبک بزرگی از کاشی قرار گرفته است بیش از دو گوشواره بلند در طرفین سر در که بر بالای طاق نمایی واقع شده بنا را به ساختمان های همجوار پیوند می داده است.



هشتی بزرگی که پس از جلو خان سردر قرار گرفته و دارای پلان هشت نگینی است به کتیبه ای از نستعلیق ممتاز و نقوش سحرانگیز دیواری مزین است. سقف هشتی مرتفع و از کاربندی و کاشی کاری برخوردار می باشد پلکان های واقع در هشتی به طبقه بالا که از جایگاه کوفتن نقاره بوده راه می یابند این عمارت با شکوه در ابتدای خیابان- نخستین خیابان طراحی شده ایرانی - قرار گرفته است.

حسینیه امینی ها



پس از بازدید از عالی قاپو بار دیگر نقشه را به دست گرفتیم تا مقصد بعدی را تعیین کنیم و این مکان جایی جز حسینیه امینی ها نبود. به سرعت به سمت این مکان حرکت کردیم. حسینیه امینی ها این روزها بیشتر به عنوان موزه ای برای ترویج فرهنگ حسینی و عاشورایی استفاده می شود. شیشه های مشبک شده و سبک طراحی اصفهانی و صفوی کاملا در آن دیده می شود که بازدید از آن را لذت بخش تر می کرد.

مسجد جامع



دیگر ساعت نزدیک به 7 شب شده است و سریعا خودمان را به مسجد جامع رساندیم تا حداقل نماز مغرب را به جماعت برگزار کنیم. فضای مسجد جامع بسیار زیبا و طراحی آن منحصر به فرد است طوری که دلکندن از آن اصلا آسان نیست. نماز را در این فضا به جا آوردیم و بیشتر در جزئیات طراحی مسجد غرق شدیم. دیگر خیلی شب شده بود و حرکت به سمت تهران با حالت خوابالوده خیلی درست نبود به همین علت تصمیم گرفتیم شب را بازهم در قزوین بمانیم صبح روز بعد در تصمیمی ناگهانی به سمت زنجان حرکت کردیم که انشا... سفرنامه این شهر زیبا را نیز برای شما ارسال می کنم.

گزارش از: سعید فراهانی - خواننده و همراه نوروزی مشرق

مخاطبان گرامی برای ارسال ایمیل خویش به مطالب ذیل توجه نمایند:
 
1- موارد ارسالی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین مصوب جمهوری اسلامی ایران نداشته باشد.

2- این نوشته صرفا نظر یک مخاطب بوده و صحت و سقم آن بر عهده مشرق نمی باشد.

3- فایلهای متنی به فارسی نوشته شده باشند و آثار چند رسانه ای نیز در فرمت های متداول ارسال گردد.

4- سایت مشرق حق ویرایش یا اصلاح موارد ارسالی را برای خود محفوظ می داند.

 shoma@mashreghnews.ir  برای ارسال مطالب مخاطبان گرامی در نظر گرفته شده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس