تایلند با رشد بیش از 70 درصدی، اسلواکی با رشد نزدیک به 41 درصدی، اندونزی با رشد نزدیک به 27 درصدی، ایالات متحده امریکا با رشد بیش از 19 درصدی و ژاپن با رشد بیش از 18 درصد در صدر کشورهایی قرار دارند که در سال 2012 تولید خود را افزایش دادند.

مشرق - اگر بسیاری از صنایع کشورمان طی 8 سال گذشته با سیر نزولی مواجه بودند-تا حدی که بانک مرکزی از انتشار آمارهای بروز آنها خودداری کرد- اما لااقل صنعت خودروی ایران از نظر تیراژ به لحاظ کمیت در جهان صاحب نام بود.

با این حال انتشار آمار وضعیت صنعت خودروی جهان در سال 2012 نشان از افت جایگاه جهانی ایران در صنعت خودرو دارد،‌ اما باز هم ایران صاحب رتبه شد:«رتبه اول جهان در کاهش تولید در سال 2012».

تولید خودرو در ایران در حالی تقریبا نصف شده است که کشورمان یک دهه ، حتی در بدترین سال های صنعت خودروی جهان روندی رو به رشد داشت!

سقوط بی سابقه صنعت خودروی ایران

صنعت خودروی ایران در سال 2012 صاحب رکورد بیشترین کاهش تولید در جهان شد. صنعت خودرویی که روزگاری صاحب مقام دوم رشد تولید در جهان به شمار می رفت(از کیفیت بگذریم، به لحاظ کمیت روزگاری ما دومین کشور از نظر کمیت تولید خودرو بودیم) حالا در سال 2012، وضعیتش حتی از مصر بحران زده هم بدتر شده است.

بر اساس آخرین گزارش سازمان تولیدکنندگان وسایل نقلیه که معتبرترین سازمان بین المللی در این حوزه به شمار می رود، تولید خودروی ایران در سال 2012 میلادی 40 درصد کاهش داشته و به این ترتیب از نظر کاهش تولید در مقام اول کشورهای تولید کننده خودروی جهان ایستاده است.

پس از ایران مصر و اوکراین به ترتیب با 30 و 27 درصد کاهش قرار دارند. گفتنی آن که میانگین رشد تولید خودرو در جهان در سال 2012 برابر پبج و سه دهم درصد بوده است.

همچنین از نظر حجم تولید، ایران از رتبه سیزدهمین کشور پر تیراژ سال 2011 به هجدهمین کشور در بین تولید کنندگان خودرو سقوط کرده است.

وضعیت خودروسازی ایران در سال های اخیر



تیراژ تولید خودروسازان جهان

1999: در این سال مجموع تولیدخودروی کشورهای جهان برابر56,258,892 و تولید ایران برابر 119,419 دستگاه بود، به بیانی 0.21(0ممیز21) درصد از حجم کل تولید جهان در این سال به ایران اختصاص داشته است.

2000: در سال 2000 تولید خودروی ایران با نزدیک به 133 درصد رشد، به 277,985 دستگاه میرسد، در این سال مجموع تولید کشورهای جهان برابر 58,374,162 دستگاه بوده است که نشان دهنده سهم 0.47(0ممیز47) درصدی ایران از مجموع تولید جهان است. همچنین در حالی که تولید خودروی کشورمان در این سال 133 درصد رشد داشته، میانگین رشد تولید خودرو در جهان برابر 3.8(3ممیز8) درصد بوده است.

2001: بازهم افزایش میزان تولید ایران، در سال 2001 ایران مجموعا 323,216 دستگاه خودرو تولید کرده که حاکی از رشد سالانه بیش از 16 درصدی صنعت خودروی کشورمان به لحاظ کمی است، این در حالیست که مجموع تولید خودرو در جهان در این سال برابر 56,304,925 دستگاه بوده که نسبت به سال قبل یعنی سال 2000 نزدیک به 3.5(3ممیز5) درصد نیز کاهش نشان می دهد.

2002: تولید خودروی جهان4.8(4ممیز8) درصد افزایش یافته و به 58,994,318 دستگاه می رسد، اما درصد رشد سالانه تولید ایران همچنان بیش از رشد جهانی است، در سال 2002، در ایران جمعا 452,075 دستگاه خودرو تولید شده است که درصد رشد صنعت خودروسازی کشورمان را به نزدیک به 40 درصد رسانده و آن را پس از چین در رتبه سوم بالاترین رشد تولید خودرو در جهان قرار داده است.

2003: در این سال اندک تغییری در جایگاه ایران مشاهده می شود، هند با نزدیک به 30 درصد، جای ایران را در رتبه سوم گرفته و ایران به رتبه چهارم کشورهای افزایش دهنده تولید می رود، با این حال هنوز درصد رشد سالانه تولید خودروی کشورمان نزدیک به 29 درصد است و ایران با تولید 582,099 دستگاه خودرو مجموع 60,663,225 دستگاه خودروی تولید شده در جهان، سهمی نزدیک به یک درصد از کل تولید خودروی جهان را به خود اختصاص داده است.

2004: مجموع تولید خودرو در کشورمان بیش از 35 درصد رشد دارد، به طوری که در این سال 788,658 دستگاه خودرو در ایران تولید شده است، این در حالیست که مجموع تولید خودرو در جهان با 6.3(6ممیز3) درصد به 64,496,220 دستگاه رسیده است.

2005: شیب تند صعود تیراژ تولید خودرو در ایران اندکی متوقف می شود، اما حرکت رو به بالای آن متوقف نشده است. در این سال اگرچه رشد سالانه تیراژ خودروی ایران تنها 3.6(3ممیز6) درصد رشد داشته، اما همچنان از درصد رشد جهانی یعنی 3.1(3ممیز1) درصد بیشتر است. 817,200 دستگاه خودرو در مقابل 66,482,439 دستگاه مجموع تولید خودروی جهان کارنامه کشورمان را در این سال تشکیل می دهد.

2006: سال نسبتا خوبی بعد از سال 2005 است، تولید خودرو در ایران با 10.7(10ممیز7) درصد رشد به 904,500 دستگاه رسیده که در مقابل 69,222,975 دستگاه تولید جهانی با درصد رشد نزدیک به 4 درصد رقم قابل توجهی است.

این ارقام یعنی سهم ایران از مجموع تیراژ صنعت خودروی جهان در سال 2006 به 1.3(1ممیز3) درصد رسیده است.

2007: در این سال یک رشد 3/10(10 ممیز3) درصدی را شاهد هستیم، درصد رشد سالانه فرق چندانی نکرده است، اما تولید ایران به 997,240 دستگاه رسیده است. این را در کنار 73,266,061 دستگاه خودروی تولید شده در سال 2007 در جهان بگذارید که تنها 5.8 درصد رشد داشته است، این یعنی هنوز سهم 1.3(1ممیز3) درصدی ایران از تولید جهانی محفوظ است.

خودرو



2008: سال بدی برای صنعت خودروی جهان بود، تولید کل خودرو در جهان در این سال 3.7(3ممیز7) درصد کاهش داشت و به 70,520,493 دستگاه رسید، اما تولید ایران همچنان می تازد، در حالی که اغلب کشورهای بزرگ جهان تولید خود را کاهش دادند، ایران با 5.4(5ممیز4) درصد رشد، تولید خود را به 1,051,430 دستگاه رساند.

به این ترتیب سهم ایران از مجموع تولید خودروی جهان به نزدیک1.5(1ممیز5) درصد ارتقا یافت.

2009: ایران همچنان رو به بالاست، با رشد 9.4( 9ممیز4) درصدی تولید خود را به 1,394,075 دستگاه رسانده، اما تولید جهانی وضعیت خوبی ندارد، در سال 2009 که میتوان آن را سال سیاه صنعت خودروی جهان نامید، تولید جهانی کاهش 12.4 (12ممیز4) درصدی داشته و به 61,791,868 دستگاه رسید. این یعنی افزایش سهم ایران از تولید جهان به 2.2 درصد.

2010: جهان تولید خود را با نزدیک به 26 درصد رشد به 77,703,987 دستگاه می رساند، ایران هم زیاد عقب نمی ماند، تولید ایران در این سال با14.7 (14ممیز7) درصد رشد به 1,599,454 دستگاه میرسد، به این ترتیب سهم ایران از جمع تولید خودروی جهان به نزدیک 2 درصد رسید.

2011: خبرهای خوبی برای ایران وجود ندارد، شیب تند افزایش تولید سال های قبل به 3.1(3ممیز1) درصد می رسد به طوری که مجموع تولید خودروی کشورمان در این سال برابر 1,648,505 دستگاه بوده است. این در حالیست که تولید جهانی نیز دقیقا همین قدر رشد سالانه یعنی3.1(3ممیز1) درصد داشته و برابر 79,989,155 بوده است. اما همچنان ایران نزدیک به 2 درصد از مجموع تولید خودروی جهان را به خود اختصاص داده است.

2012: باور نکردنی است، تولید خودروی ایران ناگهان با کاهش 40 درصدی روبرو شده است و به 989,110 دستگاه رسیده، این کاهش باور نکردنی تولید ایران در حالیست که تولید جهانی 5.3(5ممیز3) درصد رشد داشته و به 84,141,209 دستگاه رسیده است.

به این ترتیب در سال 2012، ایران که در سال 2009 سهم خود را از مجموع تولید جهانی به بیش از 2 درصد افزایش داده بود، بار دیگر سهم خود را در بازار از دست داده و با کاهش 5/0(0ممیز5) درصدی سهمش از کل تولید خودروی جهان با کاهش 1.1 درصدی نسبت به سال 2009 به 1.1 درصد می رسد.

غول های خودروساز در سال 2012



خودروسازی


در سال 2012 چین با تولید بیش از 19 میلیون دستگاه خودرو تولید خود را 4.6(4ممیز6) درصد افزایش داد تا در رتبه اول کشورهای تولید کننده خودروی جهان بایستد.

ایالات متحده امریکا با رشد19.4(19ممیز3) درصدی دومین تولید کننده بزرگ جهان در سال 2012 به شمار می رود که تولید آن بالغ بر 10 میلیون دستگاه برآورد شده است.

ژاپن نیز تولید خود را 18.4(18ممیز4) درصد افزایش داده و به نزدیک 10 میلیون دستگاه در سال 2011 رسانده و پس از آن،آلمان با تولید نزدیک به 5/5 میلیون دستگاه قرار دارد، تولید آلمان در سال 2012 نسبت به سال قبل بیش از 8 درصد کاهش داشته است.


کره جنوبی نیز که در رتبه بعدی با تولید 4.5(4ممیز5) میلیون دستگاه قرار دارد تولید خود را بیش از 2 درصد در سال 2012 کاهش داده است. اما هندوستان با رشد 5.5 درصدی تولید خود به رقم چشمگیر 4 میلیون دستگاه دست یافته است.

پس از این کشورها به ترتیب: برزیل، مکزیک، تایلند، کانادا، روسیه، اسپانیا، فرانسه، بریتانیا، چک، ترکیه، اندونزی، ایران، اسلواکی، آرژانتین، ایتالیا، لهستان، مالزی، بلژیک، آفریقای جنوبی، تایوان، رومانی، مجارستان، استرالیا، ازبکستان، پرتغال، سوئد، اتریش، اسلوونی، اوکراین، هلند، مصر، صربستان و فنلاند قرار دارند.

گفتنی است تایلند با رشد بیش از 70 درصدی، اسلواکی با رشد نزدیک به 41 درصدی، اندونزی با رشد نزدیک به 27 درصدی، ایالات متحده امریکا با رشد بیش از 19 درصدی و ژاپن با رشد بیش از 18 درصد در صدر کشورهایی قرار دارند که در سال 2012 تولید خود را افزایش دادند.

و از آن سوی جدول ایران با کاهش 40 درصدی، مصر با کاهش نزدیک به 31 درصدی، اوکراین با کاهش بیش از 27 درصدی سه کشوری هستند که بیشترین کاهش تولید را در سال 2012 تجربه کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • manamhamintor ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    afzayeshe tolid hic hahammiati nadare mohem ineke keifiyyat afzayesh peida kone ke onam dar iran gheyre momkene chon hame donbale pool bad avorde va sahlolvosool hastand kamtar khorosazi peida mishe ke to iran bekhad kar o dorost o asasi bekone
  • محمد ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    خداراشکر انشاله از ریشه ......با این ماشیناشون از بس ......خورند باید این بلاها سرشون بیاد
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    وقتی سرشکن کردن هزینه ها در بحران اقتصادی خودرو سازان، فقط دامان قیمت خودرو ،پخش صوت خودرو ، جعبه ابزار سپر و.... کلا"کیفیت خودرو را می گیرد و البته شامل کم کردن اختلاف در آمد مدیران با کارگران ( مدیریت منابع انسانی)، خوش قولی خودرو ساز با هر قیمتی ( اصل مشتری مداری)، نو آوری در تولیدات بعد از 2 دهه (توسعه راهبردی در بازار )، نمی شود، یقین بدانید «خدا هم برکت نمی دهد» آیا مدیران خودرو در ایران دنبال برکت الهی هستند؟
  • کوپن ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    اگه قصدشان همین رویه ایست که بهتر ... آخه این را هم بگویید که تنوع تولید شرطه مثلا تنوع پراید : هیدرولیک بدون هیدرولیک متالیک غیر متالیک با ایر بگ بدون ایربگ این آمار بدرد لای جرز میخوره
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    مگر از مدیران خودورسازی که توسط دولت منصوب شده اند بیشتر از این انتظار میرفت
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    انشاءالله که ورشکست بشن نتونن ی دونه خودرو تولید کنن تا مردم ....
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    خودورسازان رشد داشته اند آنهم رشد 100 درصدی . البته از لحاظ بدقول بودن و افت کیفیت و بالابردن قیمت
  • محمد ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    این رتبه بندی های اقتصادی کاملا صحیح می باشد....ولی آیا تنها تیراژ خودرو مهم است؟؟در این جدول ایران رتبه بهتری نسبت به ایتالیا دارد.ولی از چه نظر؟؟فقط از نظر تیراژ بالا.آیا خودروی ایرانی توان رقابت با یک خودروی ارزان قیمت ایتالیایی را دارد؟اگر یک خودرو ساز،خودروی بیشتری تولید کند،آیا این به منزله این است که سود بیشتری هم میکند؟؟برای بدست آوردن بازار های جهانی باید گامی عظیم برداشت.نه اینکه فقط به فکر تولید خودروی بی کیفیت تر و تیراژ بالا تر و سود بیشتر بود.....آنهم در حالی که 90% بازار صنعت خودرو داخلی است!!آیا این .......به مردم نیست؟؟این روند تا کی ادامه دارد؟؟ این نظر شخصی بنده بود و یک انتقاد سازنده...
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    نه دوست عزیز .....اگر واردات خودرو کمی راحت تر شود خودرو ساز ایرانی مجبور به رقابت می شود....آرزوی هر ایرانی این است که صنعت کشورش پیشرفت داشته باشد.
  • حسین ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    خدایا ممنون که این خبر و شنیدم ؟مگه ما چه گناهی کردیم که پراید بی کیفیت رو با قیمت بهترین ماشین های دنیا باید بخریم ؟ .................. صنعت خودروی ما انحصاری است شرکت فورد تا پارسال می گفت یکی بخر دو تا ببر اینقدر ماشین ارزون است ؟ ما ماشین رو وسیله سرمایه ای میدونیم نه مصرفی ؟ سزای گران فروش نخریدن است .
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    الهي آمين بالاخره آه مردم .......دامنشون روميگيره
  • مهدی ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    اگه تولید ماشین اینه که ما می بینیم خداکنه هرچه زودتر به 100% - برسه
  • جلیل ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    انشا الله ورشکست بشوند تابحال نتوانسته اند خودرو ملی تولید کنند وما نیز بهتر اسب شویم ونیاز به تعریض جاده ها نباشد واز دود نیز راحت شویم
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    خدایا شکرت
  • ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    جلیل خان....صورت مسئله رو پاک نکن!!
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    آخرین جملت یه جمله مهمیه که این روزا حسابی فراموش شده.
  • ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    تا هست همین بوده هست.... ما لایق بیشتر از اینها نیستیم... اش کشک خالته بخوری پاته نخوری پاته...
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    زورت میومد یک آلت و شیفت میگرفتی! چیه؟ چپ چپ هم نیگا نکن!
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    قاه قاه خندیدم.
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    الحق که درست گفتی، حتی یه منفی هم نداری! چش نخوری ایشالا... هزار ماشالا. جون من منفی نزنین دیگه.
  • ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    هارهار خندیدم به خدا تو این نوروزیه بدون ماشین.
  • محسن ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    آقای ناشناسی که جواب نوشتی، این حرفای دل مردمه، از بس شورشو در آوردن. دیگه جلوی دهان مردم رو که نمیشه بست. که البته حق هم میگن.
  • ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    بابا چه صبری و دلی داره تو دیگه محمد. ظلمه به خدا ظلمه. چرا نقطه چین میذاری؟
  • ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    نابودی خورو سازان بی کیفیت ارزوی ماست
  • حميد ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    با پرايد جز شاخص جهاني بوديم!!!
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    انشاالله ورشكست بشن ديكه مجبور نباشيم خودروهاي بي كيفيتشون رو با قيمت هاي بالا بخريم
  • iهموطن ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    الهی امین هزاران مرتبه شکر به امید ورشکستگی خودروسازی کشور با محصولات مزخرف
  • ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    امروز صنعت خودرو شکست خورد فردا تمام صنعت.. این نتیجه مونتاژ محور بودن بجای علم محور بودن هست......
  • ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    آخه بچه ها!!!!..شما فکر کردید اینها ورشکسته بشن و ملت بخوان برن خودروی خارجی بخرن چه قدر تقاضای دلار در بازار بالا خواهد رفت...و به چه قیمتی خواهد رسید؟؟؟ 10% تقاضای ارز بالا میره دلار 1000تومن می ره بالا وای به حال اینکه تقاضای دلار 7-8 برابر الآن در بازار آزاد بشه با دلار 7000 تومنی آن وفت خودرو که هیچ ماست هم بهتون نمی دن..... دولت ورشکسته ایران هم آن قدر پول اضافی نداره دلار مرجع و مبادله ای برای واردات خودرو بده........ فکر نون باشین که خربزه آب است.....
  • ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    با قیمت بهترین ماشین های دنیا!!!!!!!!!!!!!!!! الان یه خودروی کاملا معمولی اروپایی 20000 دلار قیمت داره به پول ایران میشه 75 میلیون تومن........ تازه کاری ندارم خودروهای بالای 100 هزار دلاری در اصل خودرو هستن........
  • خودروساز کره ای ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    عاقبت 60 سال همکاری با اروپا و مونتاژ محصولات درجه دو اروپا بهتر از این نیست... چند سال مونتاژ پیکان انگلیس؟؟40 سال چند سال مونتاژ پژوه های فرانسه؟؟ 30 سال صنعت دفاعی ایران توسط همین اروپا وامریکا تحریم شد ولی رقیب آنها شده ولی عاقبت 60 سال همکاری با اروپا در ضمینه خوردرو این شده که هنوز نتونستن واشر و شلنگ سوخت و دیفرانسیل و گیربکس اتومات رو بومی کنن.......
  • نیما ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    صنعت خودروسازی ایـران، سالهاست که ورشکسته شده و مردم هزینه این وررشکستگی رو مردم میپردازند!!! به امید ورشکستگی افکاری که خروجی آن پراید و تیبا و... است.
  • ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۶
    0 0
    اخه این لگن ها رو با این قیمتها کی میخره
  • امید ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    بمیر بابا سیرابی... دعوای خانواداگیه تو بیخودی خودتو نخود نکن
  • امید ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    انشاا...
  • محمد ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
    0 0
    من نقطه چین نذاشتم!! مشرق سانسور کرده! :))))
  • دانا ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    چیه از اب گلالود ماهی می گیری ها
  • صدر ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    همیشه نیمه خالی لیوان را نبینیم.
  • نادر ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    جلیل جان برای خودت نقشه بکش و برو اسب شو. چرا جمع می بندی.
  • دانا ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    پس بریم ژیان بخریم بــــــــــــــــــــــــــــــــا کیفیت.
  • وطن دوست ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    از ملت ایران معذرت که مثبت دادم.
  • دانا ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    مورچه هرو اب می برد گفت دنیارو سیل برد.
  • صابر ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    اولا بچه خودتی که اسمتو مامان جونت بتو یاد نداده و این حرفها برای تو زوده بگذار بزرگ شی بعد.
  • ناظر ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    گل گفتی بندم می خواستم همینو بگم
  • امیدوار ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    انشاالله به امید بالندگی در تولید خودرو.
  • کارشناس ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    لگنهای سنگین وزن با مصرف سوخت زیاد 6 سیلند یا 8 سیلند کی میخره بلیزرهای تولید 1987 یادمان نرفته .
  • صدر ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
    0 0
    اگر کمی بخود بیائیم و تکانی بخوریم با همت تولید داخلی به ثمر می رسد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس