چند تفاوت مهم در جانمایی و نوع تجهیزات موجود روی عرشه های جماران2 نسبت به نمونه های قبل دیده می شود که شامل به کار گیری یک رادار جدید، تغییر محل موشک های ضد کشتی و موشک های سطح به هوا و توپ های 20 میلیمتری است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، دومین فروند از شناورهای رده موج نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از حدود 6 سال کار و با هزینه ای در حدود یک چهارم نمونه های مشابه خارجی به آب انداخته شد.

این ناوشکن (ناو محافظ) در صنایع شهید تمجیدی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بندر انزلی در دست ساخت بود که با پایان بیشتر کارهای نصب تجهیزات آن با کمک حوض شناور 2هزار تنی سفینه النجاه که آن هم چندی پیش به آب انداخته شده، وارد مراحل آزمایش نهایی در آب شد.

از ابتدا عنوان شده بود این ناوشکن از تجهیزات و قابلیت های افزونتری نسبت به جماران برخوردار خواهد بود. با مشاهده تصاویر این شناور رزمی می توان مقایسه بهتری نسبت به نمونه قبل انجام داد. این دو شناور در رده ناوشکن (ناومحافظ) طبقه بندی شده و قابلیت درگیری با اهداف سطحی، زیرسطحی و هوایی را با سامانه های توپخانه ای، موشک ها و اژدر داشته و توانایی پذیرش بالگرد را در عرشه اصلی خود دارند.

هر دوی این شناورها در رده وزنی 1400 تن هستند. در مورد جماران تناژ بیش از 1400 و برای نمونه جدید بیش از 1300 تن عنوان شده است و هر چند تا زمان اعلام دقیق مشخصات نمی توان قضاوت قطعی نمود اما به طور کلی با استناد به این اعداد اعلام شده به نظر می رسد نمونه جدید کمی سبکتر از جماران باشد. این در حالی است که پیشتر، تناژ نمونه دوم جماران به طور دقیق 1420 تن با دو موتور که جمعاً 20هزار اسب بخار قدرت داشتند و بیشینه سرعت قابل دستیابی 30 گره دریایی(55.5 کیلومتر بر ساعت) عنوان شده بود.

هرچند معاون وزیر دفاع در تشریح این موضوع اعلام کرد که کلاس این شناورها را کلاس 1500 تن می نامند و با اینکه وزن خالص این شناور 1130 تا 1140 تن است اما هنگامی که سوخت و ملزومات هم به آن اضافه می شود، آن را به کلاس 1500 تن تبدیل می کند.

در اینجا ذکر این نکته لازم است که فروند دوم از رده موج قبلاً «ولایت» نامگذاری شده بود اما در چند روز گذشته به طور عمومی از آن با نام جماران2 و بعضاً با نام دماوند یاد شده است. پیش از این در گزارش مستقلی به این ناوشکن پرداخته بودیم اما با نمایش نمونه تقریباً تکمیل شده آن می توان به تجهیزات این شناور خصوصاً تسلیحات موجود روی عرشه های آن پرداخت.


 
جماران2 پس از به آب اندازی در بندرانزلی

از دیگر مشخصات جماران2 می توان به طول و عرض آن که در حدود 94 و 11 متر عنوان شده اشاره کرد این در حالی است که نمونه اول جماران در حدود 94.7 متر طول با همین میزان عرض داشت بنابراین ابعاد کلی نمونه جدید تفاوت چندانی با جماران ندارد.

تسلیحات توپخانه ای

از نظر ظاهری هر دو شناور جماران 1 و 2 دارای یک قبضه توپ تک لوله 76 میلیمتری فجر27 در سینه(جلو کشتی) و توپ تک لوله 40 میلمتری فتح در پاشنه(عقب کشتی) هستند.


 
ناوشکن جماران در آب های جنوب کشور

توپ 76 ميليمتري تمام خودکار فجر27 با نرخ آتش 120 گلوله در دقيقه و بيشينه برد 17 کيلومتر، برد 12 کيلومتر بر ضد اهداف سطحي و 7 کيلومتر بر ضد اهداف هوايي عمل مي کند (اين توپ هم اکنون در کشورهاي مختلف دنيا از جمله آمريکا استفاده مي شود).

فجر27 داراي 30 مجموعه مکانيکي و 22هزار قطعه و زمان آماده سازي 4 ثانيه و توانايي عمليات در تمام شرايط آب و هوايي با هدايت خودکار، توسط سامانه راداري است که سامانه هدفگيري اپتيکي نيز براي اين توپ در ناو شهيد نقدي مشاهده شده که درصورت وجود فضاي مغشوش جنگ الکترونيک، بسيار مفيد است.

توپ40 میلیمتری فتح نیز دارای نواخت تیر 300 گلوله بر دقیقه، برد نهایی 12 کیلومتر و برد مفید در حدود 4 تا 4.5 کیلومتر در برابر اهداف هوایی است. این توپ با بهره گیری از سامانه هدفگیری دقیق، توانایی درگیر شدن با اهداف مختلف از جمله پهپادها و موشک های کروز را دارد.

سامانه های راداری و اپتیکی

اما چند تفاوت مهم در جانمایی و نوع تجهیزات موجود روی عرشه های جماران2 نسبت به نمونه های قبل دیده می شود که شامل به کار گیری یک رادار جدید، تغییر محل موشک های ضد کشتی و موشک های سطح به هوا و توپ های 20 میلیمتری است.


 
رادار با آنتن مسطح در جماران2

بنا بر تصاویر منتشر شده، در جماران2 از یک رادار با آنتن مسطح استفاده شده است که به نظر می رسد همان رادار پروژه عصر باشد. طبق اعلام فرماندهان نیروهای مسلح، پروژه عصر در واقع یک رادار هوايي دیجیتالی است که در باند S عمل کرده و نياز عمده يگان‌هاي شناور کشور در رده ناو و بالاتر را در زمینه هشدار اوليه هوايي برطرف می کند.

باند S برای کار در محیط های دریایی و شرایط مختلف آب و هوایی بسیار مناسب بوده و طول موج آن بین 8 تا 15 سانتیمتر است. در این رادار از آنتن مسطح استفاده شده که از نظر مشخصات عملکردی بهتر بوده و امروز بیشتر رادارهای پیشرفته از چنین آنتن هایی استفاده می کنند.

همچنین محفظه ای که تا کنون تنها روی نسل های اول ناوچه های رده پیکان دیده شده بود بر بالای دکل اصلی جماران2 دیده می شود که باید یک رادار جستجو و کشف را در خود داشته باشد.

همچنین بین فضای خروجی گازهای موتور و دکل نصب رادار در جماران2 یک فضای خالی مشاهده می شود که در نمونه اول جماران وجود نداشت و فعلاً در این فضا سامانه ای مشاهده نمی شود.

 


رادار با آنتن مسطح و در جلوی آن، دکل اصلی

یک سامانه مهم دیگر که روی دکل اصلی دیده می شود، سکوی پایدار شده دو درجه آزادی حامل سامانه الکترواپتیکی نظیر دوربین های جلونگر فروسرخ، دوربین های دید در روز و مسافت یاب لیزری است که برای رصد دقیق اهداف خصوصاً در زمان شدید بودن جنگ الکترونیک دشمن بسیار مفید و حتی لازم است.

به گزارش مشرق، پیش از این قرار بود رادار آرایه فازی با آنتن مسطح برای اولین بار روی ناوشکن جماران در بندرعباس نصب شود که تاکنون به تحقق نرسیده و بعید نیست رادار جماران2 از همین نوع آرایه فازی باشد. همچنین یک سامانه اپتیکی هم به رادار موجود بر بالای پل فرماندهی اضافه شده که این سامانه ها در تولید داده های لازم برای سامانه کنترل آتش توپ 76 میلیمتری به کار می روند.


 
سامانه اپتیکی افزوده شده به رادار در سمت راست آنتن

به نظر می رسد توپ های 20 میلیمتری که در جماران در جلوی پل فرماندهی نصب شده بودند و تمام فضای جلوی ناو و بخش زیادی از پهلوها را پوشش می دادند اما امکان تیراندازی به زوایای عقب کشتی را نداشتند، احتمالاً به عرشه 03 و وسط ناو منتقل شده اند که پوشش کاملی روی پهلوهای ناو ضمن برقراری پوشش نسبی به سمت جلو و عقب دارند که اصلی ترین جهت حمله موشک ها و اژدرهای مهاجم نیز است.

همچنین در ناوشکن جماران پرتابگرهای جعبه ای موشک های سطح به هوای میانبرد "استاندارد/فجر/محراب" در عرشه 01 و بین خروجی دود موتور و توپ 40 میلیمتری قرار داشت که در جماران2 به فضای جلوی پل فرماندهی منتقل شده است. ضمناً در نمونه فعلی تنها دو پرتابگر از این نوع دیده می شود در حالی که در جماران پشت هر یک از دو پرتابگر، یک موشک ذخیره نیز وجود داشت.


 
پرتابگر موشک های سطح به هوای میانبرد در جلوی پل فرماندهی

از جمله مشخصات نمونه پایه موشک استاندارد می توان به طول 4.41 متر، قطر 34.3 سانتیمتر، دهانه بال 1.08 متر، جرم 495 کیلوگرم، برد تا 37 کیلومتر، ارتفاع پروازی تا حدود 19000 متر و سرعت دو برابر سرعت صوت(کمتر از 700 متر بر ثانیه) اشاره کرد.

این موشک از نوع راداری نیمه فعال است که در آن گیرنده ای در دماغه، امواج بازتاب یافته از هدف را که توسط رادار خودی ارسال شده دریافت کرده و موشک با آشیانه یابی امواج به سمت هدف هدایت می شود. این موشک سوخت جامد دارای سرجنگی 62 کیلوگرم و فیوز مجاورتی است.

این موشک در سالهای دهه 70 شمسی بازسازی شده و فجر نام گرفت. بهبود برخی سامانه های راداری از جمله توانمندی بالاتر در قفل روی هدف، امکان فعالیت در فضای آلوده به جنگ الکترونیک و حتی توانایی آشیانه یابی و حمله به منبع جنگ الکترونیک دشمن موجب شکل گرفتن موشک محراب بر پایه موشک های "استاندارد/فجر" شد.

ظاهراً با اجرای بهسازی های بیشتر این موشک ها رعد نام گرفته اند.

دو پرتابگر دوتایی موشک های کروز ضد کشتی نور که در ناوشکن جماران روی عرشه فوقانی (03)، بین دکل رادار و دکل اصلی قرار داشت به عرشه پائین تر و محل سابق موشک های سطح به هوا منتقل شده که مشابه جانمایی انتخاب شده برای ناوشکن جدید سهند است که نسل دوم(با نمونه دوم اشتباه نشود) از جماران به شمار می رود.

این امر می تواند دلایلی همچون بارگیری راحت تر موشک ها در در این عرشه، امکان نصب موشک های سطح به هوا در محل سابق موشک های ضد کشتی و ایجاد قابلیت شلیک همزمان از چند پرتابگر بر ضد اهداف هوایی متعدد و یا برای رفع مشکلات ناشی از محدودیت های رفت و آمد نفرات در محل قبلی موشک های سطح به هوا به دلیل اشغال کامل عرض ناو در عرشه مذکور باشد.

به گزارش مشرق، موشک های کروز ضد کشتی که تاکنون روی شناورهای بزرگ دریایی ایران عملیاتی شده اند شامل نور و  قادر هستند که بردهایی بین 120 تا بیش از 220 کیلومتر، سرعت بیش از 0.6 ماخ(بالغ بر 200 متر بر ثانیه یا بیش از 730 کیلومتر بر ساعت) و دستکم 175 کیلوگرم مواد منجره در سرجنگی دارند. این موشک ها با یک موتور راکتی اولیه سوخت جامد سرعت گرفته و با جدا شدن آن با موتور توربوجت به مسیر خود ادامه داده و در فواصل نزدیک هدف ارتفاع خود را به چند متری سطح آب می رسانند.

یک پرتابگر سه فروندی اژدر در دو سمت ناو در محل مشابهی با ناوشکن جماران نصب شده است که برای جنگ های ضد زیرسطحی، سلاح اصلی ناوشکن های ایرانی است.

تا این مرحله از تکمیل جماران2 همانند جماران خبری از سامانه های موشکی سطح به هوای کوتاه برد(به جز احتمالاً موشک های دوش پرتاب) نیست که از اجزای مهم پدافند هوایی برای ناوها در مواجه با تهدیدات هوایی خصوصاً موشک های کروز ضد کشتی هستند.

هر چند که فضاهایی در جماران2 دیده می شود که شاید امکان نصب چنین سامانه هایی را دارد اما چینش فعلی تجهیزات که منجر به کاهش 50 درصدی تعداد موشک های سطح به هوای این شناور شده گویای نگاه دیگری به این مسئله است.

ناوشکن جماران2 نیز ضمن برخورداری از مجموعه کاملی از سامانه های مخابراتی و ارتباطی امن برای شبکه شدن با سایر تجهیزات دریایی و هوایی، سامانه های به روز شده و قدرتمندتر شنود و جنگ الکترونیک، رادارهای جستجوی سطحی و سونارهای پیشرفته و سامانه کنترل آتش برای هر یک از سلاح های ضد سطحی و ضد هوایی از سامانه جامع مدیریت نبرد نیز سود می برد که با نرم افزارهای بومی به تحلیل داده های کسب شده از انواع حسگرهای ناوشکن پرداخته و با شناسایی و اولویت بندی تهدیدات برای مقابله با آنها به فرماندهان کشتی کمک می کند.

سامانه مدیریت نبرد که اکنون روی جماران 2 قرار گرفته، به صورت نرم افزاری و سخت افزاری در داخل کشور طراحی شده و به فرمانده شناور کمک می کند که بیش از 100 هدف در زیر، سطح دریا و آسمان را شناسایی و تفکیک کند به صورتی که گرفتن بهترین تصمیم آسان شده و امکان استفاده به هنگام از سامانه های آفندی و پدافندی فراهم شود.

گفته شده جنس بدنه جماران2 به طور ویژه ای دارای قابلیت های پنهانکاری راداری برای کاهش سطح مقطع راداری ناو است که به کشف دیرتر شناور در رادارهای دشمن و افزایش بقاپذیری رزمی آن منجر می شود. همچنین برای ایجاد اختلال در رادارهای دشمن علاوه بر سامانه های جنگال(جنگ الکترونیک) از اهداف کاذب نیز در این شناور بهره گرفته می شود.

طبق اخبار اعلام شده، در این ناوشکن از سامانه تغییر زاویه پروانه استفاده شده است، قابلیتی که گفته شده بود برای اولین بار در ناوشکن سهند (نسل دوم جماران) پیاده خواهد شد. البته طبق معمول ممکن است برخی از اصحاب رسانه، نسل دوم جماران(سهند) را با نمونه دوم جماران(ولایت، دماوند یا جماران2) اشتباه گرفته باشند و در این نمونه خبری از سامانه فوق نباشد.

به نظر می رسد روند رسیدن به بلوغ در طراحی و ساخت شناورهای بزرگ رزمی در این رده، با اجرای آزمایشات نهایی جماران2 در 2 تا 3 ماه آینده ادامه یابد زیرا این زمان برای جماران در حدود 14 سال و برای جماران2(نمونه ای که دیروز به آب انداخته شد) در حدود 6 سال به طول انجامیده و طبق برنامه برای سهند(نسل جدید جماران) در حدود 3 تا 4 سال طول خواهد کشید.


 
مراحل ساخت سازه و بدنه ناوشکن جماران2

البته برخی تجهیزات هم در هفته های آینده به ناوشکن جماران2 افزوده خواهد شد که در نهایت می توان امید داشت در نیمه اول سال 1392 این شناور به طور رسمی به نداجا ملحق شود. این ناوشکن در حالی در شمال کشور ساخته شده که امکانات فیزیکی کارخانجات کشتی سازی در شمال کشور محدودتر از کارخانجات نیروی دریایی در جنوب است که این موضوع ارزش کار را دوچندان می کند.

افزوده شدن این ناو قدرتمند با به روزرترین سامانه های بومی به سه ناوچه رده پیکان در ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش(نداجا) نقش بسیار مهمی در ارتقاء توان رزمی و البته بازدارندگی چند منظوره این نیرو در آب های بزرگترین دریاچه جهان خواهد داشت که طی سالیان گذشته کشورهای فرامنطقه ای به نفوذ و شیطنت در این منطقه علاقه نشان داده اند.

از سوی دیگر، قیمت مشابه خارجی این مدل ناوشکن که البته معدود کشورهای سازنده، آنرا به خیلی از کشورها نمی فروشند حدود 300 میلیون دلار برآورد می شود اما آنطور که مسئولان وزارت دفاع اعلام کرده اند جماران 2، هزینه ای معادل 75 میلیون دلار یعنی یک چهارم مشابه خارجی را برای ایران به همراه داشته است که این موضوع می تواند بازار صادراتی مناسبی را برای این شناور مدرن نیروی دریایی ایران که در رده پرفروش ترین مدل ناو در جهان است را فراهم کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 85
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    1 0
    خدا قوت
  • وحید ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    3 0
    خدا قوت. امیدوارم نسخه های بعدیش ناوشکن نباشن یه چیزی تو مایه های ناو هواپیمابر باشن
  • ایران ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    1 0
    خدا قوت
  • hamid ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    1 0
    good luck
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    3 0
    اول چرا به سمت طراحی موشک های پدافندی عمود پرتاب نمیریم تا جا گیریشون تو ناوها راحتر باشه؟ دوم سامانه پدافندی بر اساس توپ 35 میلیتری سماوات واقعا جاش تو این ناو خالیه(البته نوع تک لول) سوم میشه سامانه پدافندی کوتاه بردی با موشکهای میثاق 2 یا نوع ارتقا یافتش بسازیم که هم جای کمی اشغال میکنه و هم ارزون تموم میشه چهارم خسته نباشید به دلاور مردای نیروی دریایی که حرف آقارو گوش گرفتن و مملکت ولایت مدارو قوق و قوی تر میسازن خدا قوت
  • میلاد ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    مشرق دستت درد نکنه عیدی خوبی بود ولی ای کاش با این سرعتی که از جماران2 گزارش گذاشتی یه گزارش توپ هم از قاهر میذاشتی اما به هر حال ازت ممنون منتظر گزارش کامل و جامع از قاهر313 هم در سال جدید هستیم راستی کاشکی در مورد اسم این ناوشکن یه سوالی ازفرماندهان و یا مسئولان مربوطه میکردی تا اخر بفهمیم اسمش جماران2 یا ولایت
  • حسین کرمی ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    من این نسخه ناوشکنو دانلود کردم و الان هم دارم باهاش بازی میکنم. منتظر نسخه بعدیش هستم. خدا خیرتون بده، حضرت زهرا (س) ازتون دستگیری کنه ان شاء الله دوست دار شما حسین
  • ایران ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    عالی هست ولی 4 سال برای ناو سهند زیاد نیست؟؟ حالا که در مسیر قرار گرفتیم باید هزینه های بیشتری انجام بشه تا پروژه ها زودتر به مرحله انجام برسد.تازه ما منتظر ناو هواپیما بر هم هستیم.این پروژه چی شد؟؟؟ الان که وزارت دفاع قاهر رونمایی کرده ونشان داده که در ساخت جنگنده ایران بی نیاز شده پس میشه هواپیمای ناو نشین هم طراحی کرد یا قاهر مدل ناونشین هم درست کرد .که این باید همزمان باشه با طراحی ناو هواپیما بر بطور همزمان. اگر این پروژه در سال آینده در دستور کار قرار بگیرد من باور دارم ایران در فاصله زمانی 5 تا 8 سال میتواند صاحب اولین ناو هواپیما بر باشد. می دانید جایگاه ایران را چقدر بالا می رود با این کار؟؟؟ (ما می توانیم و تا الان هم ثابت کردیم)
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    Thanks God
  • آرش کمانگیر ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    تمام جنگ افزارهای این ناو ساخت ایران است و به همین دلیل بجای توپهای کالیبر 20 میلیمتر اورلیکن سوئیسی از توپهای تک لوله کالیبر 23 میلیمتر دریائی ساخت ساصد در ان استفاده شده است .
  • امین ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    مشرق نیوز بهترین سایت تحلیلی نظامی بومئ،مشرق گفته بودی گزارش نظامی قبلی در مورد سلاح آرش مجهز به دوربین استراتژیک آخرین گزارش اینور سالت هست پس چی شد؟!می بینم که خودتم عین ما معتاد به گزارشای دفاعی نظامی کشور شدی!قاهر 313 میمونه که در سال 92 زحمت شما رو می طلبه،یکی از مسئولین رده بالای ارتش یا وزارت دفاع یک هفته پیش گفت گه در سال 92مشخصات کامل قاهر313رو اعلام می کنن،بپا عقب نمونی،سال نو هم پیشاپیش بر عوامل مشرق مبارک!
  • ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    اونوقت کدوم هواپیما رو ببره
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    17 جزیره ما در خلیج فارس و دریای عمان حکم ناو هواپیما بر دارد البته برای اطراف خدمون
  • albert ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    ناوچه انگلیسی چینی...
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    نظرمو ثبت کن مشرق منافق ما فقط در مقام کپی کردن و مهندسی معکوس و علم دزدی هستیم،نه ابداع و نوآوری.نه چیزی که واقعا مال خودمون باشه
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    فقط بدنه رو خودمو ساختیم؟ میشه عکس از ساخت موتور هم بذارید؟ من بعید میدونم موتور و رادارها ساخت ایران باشه
  • ایمان ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    درود خدا بر دلاور مردان ارتش
  • هامی ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    اگه به جای هلی کوپتر ازپهپاد استفاده کنن فضای بیشتری برای استقرار موشکهاوتسلیحات باقی میمونه که برای ناوشکن حیاتیه...فضای این ناوشکن هنوز برای هلی کوپتر کوچیکه وقدرت تسلیحاتی اونو کاهش داذه..
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    دمشون گرم
  • محمد ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    2 نکته.اول اینکه قبلا گفته شده بود که این رادار رادار غدیر می باشد و دوم هم به گفته یکی از معاونت های نداجا ناوشکن دماوند در اب های جنوب به اب انداخته شده نه در شمال کشور.پس دماوند از جماران2 جداست
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    1- طراحی بنده بسیار قدیمی است و خوب است که در طراحی شناورهای آتی به طرح های روز دنیا توجه شود. 2- در جنگ جهانی دوم امریکا برای ساخت هر کدام از آنها بین 3 تا 6 ماه زمان صرف میکرد. ما نیاز داریم در مدیریت پروژه هایمان بازنگری کنیم بعد از 70 سال از جنگ جهانی دوم ما باید بتوانیم حدکثر ظرف 6 ماه این شناور ها را تولید کنیم. ورگنه صنایع دفاعی ما بشدت هزینه زا خواهند شد. 3- همه با هم دنیا کنیم صنایع دفاعی ما هر روز بهتر از روز قبل بدرخشد
  • ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    با توجه به اینک تنها کشوری که در حال حاضر میتونه برای ایران در اون منطقه مشکل ساز باشه (که در گذشته چندین مورد وجود داشته),کشور آذربایجانه و نظر به اینکه این کشور از توان هوایی بالایی برخوردار نیست احتمالاً به این دلیل موشکهای سطح به هوا رو 50% کاهش دادند که منطقی بنظر میاد.البته من تو این گزارش از تسلیحات سنگین و سرکوبگر دریا به ساحل چیزی ندیدم,با توجه به نوع تهدیدات در دریای کاسپین آیا نیازی به این سامانه هست؟
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    با توجه به اینک تنها کشوری که در حال حاضر میتونه برای ایران در اون منطقه مشکل ساز باشه (که در گذشته چندین مورد وجود داشته),کشور آذربایجانه و نظر به اینکه این کشور از توان هوایی بالایی برخوردار نیست احتمالاً به این دلیل موشکهای سطح به هوا رو 50% کاهش دادند که منطقی بنظر میاد.البته من تو این گزارش از تسلیحات سنگین و سرکوبگر دریا به ساحل چیزی ندیدم,با توجه به نوع تهدیدات در دریای کاسپین آیا نیازی به این سامانه هست؟
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    انشاالله هواپیما بر
  • امیر ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    ای کاش سامانه ی یا زهرا رو روش میذاشتن.
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    خود امریکای ملعون هم بعضی سلاحاش رو از چین و روسیه کپی میگیره! 95 درصدشم از آلمان هیتلر!
  • ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    تحریم میدونی چیه؟!
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    انشا الله
  • سعید ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    به ما قطعه خودرو نمیدن که تولیدمون 40% کاهش پیدا کرده حالا تو میگی به ما موشک ضد هوایی و رادارش اونم رادار آرایه فازی میدن !!!!!؟؟؟؟؟ از اون ور دنیا ایراد فضل مینمایید نمیدونی اینجا چه خبره.
  • عماد ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    احسنت واقعا باعث افتخاره انشااله مدیران دیگه هم تکونی به خودشون بدن و برای تولید یه ماشین فکستنی انقد محتاج شرکتهای خارجی(پژو، رنو،سیتروئن و...) نباشن
  • حجت ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    طراحی ساخت موشک عمود پرتاب فقط و فقط در اختیار روسیه هستش که به ما نمی دهند.
  • ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    موافقم.ولی ناو هواپیمابر برای کشور جنگ طلب و مهاجم مناسب تره! یادت نره که ما وزارت جنگ نداریم ولی وزارت دفاع دارم! بهتر هر چیز تناجمی که دشمن داره ما ضدش رو بسازین نه اینکه ازش تقلید کنیم!
  • ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    چجوری دانلود کنیم؟
  • HULK ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    حقیقت تلخ است
  • ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    یه سری آدم فقط بلدن غر بزنن.
  • ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    وقتی سامانه پیشرفته رعد را داریم چرا از سامانه قدیمی استاندارد استفاده کردند؟
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    1 0
    آره جون عمت اونا حتما برا ما ناوشکن درست میکنن!!!!!!!
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    مشرق دمتون گرم کارتون بیسته ولی من همچنان در تحیرم چرا سیستم پدافند هوایی این ناوشکن هامون ضعیفه وفکر جدی بحالش نمیشه خوبه هرچی شناور توی جنگ از دست دادیم از طریق ضربات هوایی بوده !!!!!!
  • رامين نوري ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    «ارتش كلمه طيبه است» مقام معظم رهبري
  • ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۹
    0 0
    فکرمیکنم هنوز خیلی از تجهیزاتش نصب نشده اما به هرحال گزارش خوبی بود
  • Alberto ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    حالا که چین خودش دستش دراز برای گدای از تایوان و فرانسه است
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    حجت جان این چیزا برای ملت ما دیگه قدیمی شده . ما از این دلاورا همه چیزای خوبو میخوایم .
  • ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    اره دوست عزیز سخت ایرانِ مثل "BMW" نیست که از رلسریس کپی بزنه
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    شاید برای دفاع در خارج از مرزهامون به درد بخوره
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    کلا خیلی از از دوروبر خودت باخبری . خوش بحالت
  • ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    ارتش و سپاه
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    کارایی هلیکوپتر با پهپاد فرق میکنه
  • hh ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    شاید به این علت که موشک رعد بزرگتر از استانداردهای ارتقا یافته است و ممکنه سامانه های راداری و هدایتی متفاوتی داشته باشه که هنوز برای شرایط دریایی تطبیق داده نشده اند
  • seyed ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    ناو هواپیمابر برای کشور مهاجمه نه مدافع؟ مگه اگه جنگ بشه باید فقط پشت مرز وایستیم تا اونا داخل نشن. باید جنگ رو برد داخل خانه ی مهاجم.
  • seyed ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    حالا بالفرض که کپی باشه. چه اشکال داره کار اونا رو بگبربم. تغییرات مد نظر رو بدیم و بهترش رو بسازیم. اگه کپی محض باشه حق با شماست. ولی ما داریم تغییرات اساسی میدیم و برای ساختش هیچ نیازی به کشور سازنده (در صورت قبول کپی شدن) نداریم.
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    خوب بید
  • ناو رادارگریز بومی ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    برای کشوری که سابقه طولانی در ساخت چنین امکاناتی ندارد پیشرفت خوبی است بخصوص با پیشرفتی که نسبت به جماران 1 داشته.اما از نقاط ضعفش نمیشه چشم پوشی کرد.اولا پدافندش ضعیفه.بطور کلی شناورهای سطحی بزرگ نسبت به توان هوایی دچار نقاط ضعف هستند و هر پدافندی روی این قرار بگیره بازهم ماهیت ان تعقییر نمیکنه اما با این حال قرار گرفتن تنها 2 فروند موشک محراب کفایت نمیکنه.از ان مهمتر نداشتن سیستم دفاع نزدیک مناسب بخصوص برای مقابله با موشک های دشمن است.البته دلیلش را هم میشه در دو چیز جستجو کرد یکی انکه کشور هنوز به این فناوری نرسیده وگرنه مسئولش بهتر از ما این موارد را میداند مثل رادار ارایه فازی که بعد از دستیابی ان را روی جماران 2 قرار دادن و یا محدودیت های ناشی از طراحی است که امکان جای گذاری تجهیزات مورد انتظار را نمیدهد.که راه حلش ان است که کشور هر چه زودتر به مانند قاهر به سمت طراحی بومی شناور حرکت کند.دیگری موشک های سطح به سطح ان است که همون موشک های سری سی چینی است که اگر چه توان فوق العاده ای دارند ولی اینده متعلق به موشک های مافوق صوت است و ما هم مثل دیگران مثلا براهموس هندی روسی باید به سمت ساخت این مدل موشک ها و جایگزینی ان بجای نور و قادر برویم.که با توجه به توانایی موشکی کشور قابل دسترسی است.همه این خواسته ها هم اولا به دلیل تلاش متخصصان کشور ما است که با ساخت جماران ها این باور را در همه بوجود اوردن که ما حتی به این نوع شناور رضایت ندهیم و هم توان فنی فوق العاده بالای مملکت است که دسترسی به افق های روشنتر در اینده را نوید میدهد.انتقاد برای بهتر شدن است وگرنه ساخت همین شناور با همین توان هم از عهده بخش اعظم دنیا بخصوص اگر تحریم باشن هم بر نمیاد.دستشون درد نکنه. فقط در پاسخ به اون دوستمون که از نداشتن فناوری ساخت موشک های عمود پرتاب در ایران گفتن باید بگم وقتی ما در حال ساخت پدافند باور که مشابه اس 300 است هستیم پس حتما به این فناوری هم دسترسی داریم.عدم نمایش یک چیز نه به معنای نبود ان است و نه میتوان با قطعیت از بودنش حرف زد بهتر است منتظر بمانیم در اینده همه چیز مشخص میشه.
  • Mehdi.Sh ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    رولزرویس عزیزم
  • Mehdi.Sh ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    عزیزم موشک رعد راداره خودشو میخواد لانچره خودشو میخواد الکی که نیست. موشک استاندارد دیگه قدیمی نیست ساخته داخل شده اسمشم شده محراب. ولی خدایی خیلی لانچرش قدیمی هست و کم تعداد. حداقل اگه جای این دوتا موشک تعداد بیشتری موشک یازهرا میذاشتن خیلی پدافند ناو بالا می رفت.
  • مجید ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    طراحی هیولایی مثل جماران هن در اختیار اونا بود و ما این انحصار رو شکستیم ساختن موشک عمود پرتاب که چیزی نیست در برابر همت جوانان ایرانی انتظار ورود کروتال ایرانی عجیبه چون میثاق رو میشه در تعداد بیشتر و هزینه کمتر تولید کرد بعلاوه چون کوچیکتره تعداد بیشتری رو رو پایه های متحرک میشه نصب کرد فقط یه یا علی فاصله داریم تا هر چی که میخواهیم رو ما ایرانی ها بسازیم
  • Mehdi.Sh ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    چون موشک عمودپرتاب : 1. باید ارتفاع ناو زیاد باشه (4متر موشکو کجا جا بدن یا میره تو موتورخونه یا تو آشپزخونه ) 2.هزینه نگهداری و ساختش خیلی بالا هست. 3.اصلان کجا بزارن این سیلوهارو. (شما جا میبینی). این نوع سیستم پرتاب برای ناوشکنهای بالای 3000 هزار تنی استفاده میشه. حجت جان فقط روسیه اینجور لانچرهایی داره؟ Motmaaeni ?
  • مجید ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    چند تا نکته دیگه: اول میشه توپ اصلی رو حداقل 2 متر جلوتر برد بعلاوه از پل فرماندهی تا این ب7ش آزاد شده رو یکی کرد تا جای بیشتری برای نصب موشک پدافندی رعد ایجاد کرد دوم توپهای تک لول بر اساس سماوات میشه مانتیس که آلمانها دارن تو قندهار نصب میکنن پس جواب میده رو یه ناو فقط رادار آرایه فازی سماوات و تجهیزات اپتیکی هم با هم باید سینک بشن به ازای هر توپ تا نتیجه فوق العاده بشه سوم ما تا حالا دو نسل از این کلاس تولید کردیم جماران و سهند نسل سوم باید به سمت طراحی های روز بریم بدنه یک تکه و زاویه دار با پوش آلومینومی و پوشش های پلیمری خاص برای بخشهای گرم بدنه چهارم عجیبه تو یکی از عکسا اتاقی با 9 مانیتور فقط با 3 نفر خدمه!!!! حالا که نرم افزار مدیریت نبرد ساختیم که چیزی در حد آجیس ناوهای آمریکایی یه اتاق فرماندهی با نمایشگرهای متعدد و اپراتورهای متعدد ساخت تا قلب و روح ناو با هم یکی بشه ایشالا در پرتو ولایت ایرانی بسازیم در خور ظهور امام موعود سال نو هم مبارک
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    شما شاید چینی باشی اما ایرانی نابغه است. در این تحریم شدید این تولیدات ولقعا معجزه است. این تحریمها اگر روی چین اعمال شده بود الان جمعیتش از نصف هم کمتر میشد. غذا هم نمیتونستن تولید کنن. چه خوش خیالی شما!
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    متاسفانه كلاس موج ناوشكن نيست، تناژ يه ناوشكن ١٠هزار تن هست و براى ناوچه ٥هزار تن و براى ناوچه سبك ١٥٠٠ تن كلاس موج در رده ناوچه سبك طبقه بندى ميشه، و نبايد ازش انتظارات يه ناوشكن رو داشت به اميدخدا گام به گام پيشرفت خواهيم كرد و اول ناوچه و بعد ناوشكن و بعدها ناوهواپيمابر هم توليد خواهيم كرد علم و پيشرفت با بازى باكلمات بدست نمياد و كاش با نامگذارى درست از زحمات اين عزيزان قدردانى كنيم نه با هندوانه زير بغل گذاشتن
  • ابراهیم ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    شکی نیست که ما فعلاً در حال کپی کردن هستیم و صد البته این موضوع به هیچ وجه غیر طبیعی و غیر اصولی نبوده و از ارزش کار کم نمی کنه. در هر صورت باید از یکجا شروع کنیم تا دانش لازم رو به دست بیاریم. مطمئن باشید کشورهای دیگه هم همین کارو کردن. فقط بیاد با عزمی جزم، گامها را برداشت و سرعت بیشتری به تولیدات داد و تسلیجات پیشرفته تری ساخت. به امید خود کفایی هر چه سریعتر کشور عزیزم.
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    این همه نظر دادن یکی پیدا نشد بگه چرا ناوگان زیردریایی های کلاس متوسط ایران هنوز عملیاتی (منظورم اون عملی نیست نه اون یکی)نشده ...........مسئول این نابسامانی کیه
  • ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    چین مدتیه قطعات با کاربرد دوکانه رو هم با فشار امریکا و وزارت خزانه داری امریکا به ایران قطع کرده
  • نصیر ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
    0 0
    البته قطعا موشک های کروز مافوق صوتی مثل نصر و..هم این ناو می تونه حمل کنه... و موشک محراب به دلیل داشتن ریزپردازنده ها و سنسورهای بسیار جدیدتر نسبت به نسل اول موشک های استاندارد و موتور و سوخت جدید برد سرعت قدرت مانور و تاکتیک پذیری و از همه مهمتر با تغییر رادار و الکترونیک موشک قابلیت های خاص در رهگیری شکار و فرار از تله ها دارد.....
  • سرباز علی ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    0 0
    من نمیدونم پس چرا اینرا رادر گریز نساختند ؟؟؟...از چینی ها یاد بگیریم ...کپی کردن بعضی وقتها خوب است
  • parvaz ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    0 0
    خدمت تمام بينندگان در خصوص اين ناوشكن گفته شد اين براي شروع خوبه ما احتياج به ناو هواپيمابر نداريم چون ماموريت ما حفاظت از حريم كشورمان است ميتونيم به جاي ناو هواپيمابر شروع به ساخت رزم ناو كنيم كه جاي خالي ناو كلاس ببــر رو پر كنه ..
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    0 0
    ان شاءالله
  • مجید ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    0 0
    دوست عزیز mehdi.sh میفرمایی 4 متر طول موشک عالیه از عرشه تا پنجره پل فرماندهی حداقل 2 متر 2متر هم میشه با جا نمایی داخل همین بخشیکه موشکها روش قرار داره سکوهای عمودی را نصب کرد هزینه بالای سکوی عمودی بیشتر یا سکوی افقی دوست من؟!!! در ضمن رفیق موتور خونه و آشپزخونه ناوها معمولا در قسمت انتهایی قرار دارن نه زیر پل فرماندهی سال نوتم مبارک
  • ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    0 0
    آها ... حالا معلوم شد کی منافقه!
  • مدنی ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    0 0
    مشرق اشتباه کرده. به موشکها دقت کنید! بله موشکهای رعد هستند نه استاندارد (فجر)
  • ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    0 0
    شجره طیبه دوست گرامی
  • ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
    0 0
    سلام.قابل توجه کاربران که دم از کپی میزنن برید خاطرات ملوان کشتی سهند و سبلان بخونید با چنان غیرت جنگیدن جدیدترین ناو زمان خودش بوده.حال یکی میگه عکس موتورش بزن یکی میگه کپیه .نیروهای ایرانی پیشرفته ترین هواپیمای جاسوسی امریکایی خوابوندن .چرا ایمان به دانش ایرانی ندارید مثل بعضی افراد که میگن بر تعداد اصحاب کهف سخن میگویند اما بر هدف انان یعنی به خدا زیاد بحث نمیکند از نظر من فقط خدا قوت وپشتیبان شما
  • ایرانی ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
    0 0
    گفته شده جنس بدنه جماران2 به طور ویژه ای دارای قابلیت های پنهانکاری راداری برای کاهش سطح مقطع راداری ناو است که به کشف دیرتر شناور در رادارهای دشمن و افزایش بقاپذیری رزمی آن منجر می شود. حالا دیدی برادر
  • ali ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
    0 0
    چرا نیروی دریایی اصرار داره تناژ ناوچه رو ناوشکن معرفی کنه؟ بابا این ناوچه است نه ناوشکن وزن کلیش زیر 4500 تن اونوقت هم ما به قایق های توپدارمون میگیم ناوچه ... مشرق لطفا برسی کن
  • jalal ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
    0 0
    ما نیاز به ساخت هواپیمابر نداریم یا رزم ناو ما نیاز به ناو سایت موشکی داریم در این صورت هم نیاز به افزایش برد موشکی نداریم هم اگه موشک با برد بیشتر بسازیم با مداخله و واکنش های امریکا و نوچه هاش مواجه میشیم .بهترین تصمیم در سالهای بعد که نه قرن های بعد اگه به امید خدا وارد ارتش یا سپاه یا .... شدم اجراش میکنم
  • ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
    0 0
    رادار غدیر یک رادار بزرگ با 6400 المان هست . http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1390/12/3/139397_183.jpg از لحاظ اندازه این رادار حداقل 4 برابر رادار عصر هست !
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۲
    0 0
    تا به حال اسم سهند به گوشت خورده ؟!؟!؟!؟!؟ http://www.mashreghnews.ir/files/fa/news/1391/9/18/245172_793.jpg
  • امیر ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۱
    0 0
    دوست عزیز که گفتن کدوم هواپیما رو ببره؟ باید بگم که هواپیماهای اف14 و میگ29 هر دو ناونشین هستند و میتونن با اندکی تغییر به راحتی روی عرشه فرود بیان
  • ali ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    به جای ناوچه یک ناو هلیکوپتر بر یا رزم ناو موشک انداز یا ناو های که هواناو یا تجهیزات و نفربر می بره درست نمیکنن
  • ali ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    به جای ناوچه یک ناو هلیکوپتر بر یا رزم ناو موشک انداز یا ناو های که هواناو یا تجهیزات و نفربر می بره درست نمیکنن
  • ali ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    به جای ناوچه یک ناو هلیکوپتر بر یا رزم ناو موشک انداز یا ناو های که هواناو یا تجهیزات و نفربر می بره درست نمیکنن
  • ali ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    به جای ناوچه یک ناو هلیکوپتر بر یا رزم ناو موشک انداز یا ناو های که هواناو یا تجهیزات و نفربر می بره درست نمیکنن
  • ali ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
    0 0
    به جای ناوچه یک ناو هلیکوپتر بر یا رزم ناو موشک انداز یا ناو های که هواناو یا تجهیزات و نفربر می بره درست نمیکنن
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۸
    0 0
    به جا نداریم هر چیزی جای خودش
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    0 0
    برادر چت یاهو نیست که یه پیغام رو 10 بار میفرستید که ببینید رسیده یا نه ! ثانیاٌ ناو تجهیزات بر چه هلیکوپتر بر یا تانک بر در رده شناورهای رزمی 18000 تن به بالاست. بحث فوق روی 1500 تن است. بحمدالله فعلاٌ ناوشکن مجهز 7500 تنی خلیج فارس در حال ساخت هست.
  • محمد ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    به دریا دلان عزیز خسته نباشی میگم . ما باید ناو هواپیما بسازیم تا دانش ایرانی وعظمتمون رو به رخ دوشمنا نمون بکشیم . هرچه موشکهایمون بزرگتر و قدرتمندتر وهرچه کشتیها یمون بزرگتر و قدرتمنتر باشد امنییت بیشتری خواهیم داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس