عمر دولت سه رييس جمهور به ساخت کامل آزاد راه تهران-شمال قد نداد و تنها شاید آفتاب لب بام دولت دهم شاهد بهره برداري از آسان ترين قطعه اين آزاد راه باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ،قطعه چهار آزاد راه تهران شمال در حالي قرار است توسط رييس جمهور افتتاح شود که کار دو قطعه مياني اصلا آغاز نشده و قطعه اول هم قرار است يک سال ديگر شايد هم يک دهه ديگر اماده شود.
 
مطالعات اين طرح در سال 1356 انجام شد و کلنگ آن در سال 75 يعني زمان دولت سازندگي بر زمين خورد.
 
البته عمليات اجرايي آن در سال 80 و زمان دولت اصلاحات اغاز شد. آزاد راهی که تاکنون هشت وزير راه هم از پس ساختش برنيامدن و بهبهاني يکي از اين وزاء گفته بود؛ اين طرح باستاني شده است.
 
هر چند ميانگين زمان طرح هاي ملي در ايران دو و نيم برابر ميانگين جهاني است اما آزاد راه تهران شمال شاه کاري است که نظير آن در کشور يافت نمي شود.
 
هزينه اجراي اين طرح از 125 ميليارد تومان در زمان کلنگ زني به چهار هزار ميليارد تومان در اواسط عمر مي رسد و حالا مي گويند، تنها براي اجراي قطعه هاي مياني يعني دو و سه به سه هزار ميليارد تومان اعتبار نياز است.
 
هر چند احمدي نژاد در اولين سفر استاني خود به مازندران وعده داده بود ؛ تا پايان دولت نهم اين راه نرفته دو دولت قبلي را به پايان برد، اما به هر حال توفيق آن در بهره برداري يک قطعه از اين آزاد راه در اواخر دولت دهم در مقايسه با دولت هاي قبلي قابل قبول تر است.
 
البته همين قطعه هم دو سالي هست که صحبت از بهره برداريش در مناسبت هاي مختلف از جمله سفرهاي تابستاني،عيد فطر و دهه فجر است مثل قولي که نيکزاد وزير راه و شهرسازي سال گذشته داد و با رانش زمين وعده اش بر زمين ماند.     
                                                                       
البته مسافران نوروزي بايد خوشحال باشند چون دولت براي سومين بار در اسفند ماه عيدي مي دهد؛ يک عيدانه که اول ماه واريز شد، يک عيدي که معاون اول رييس جمهور از طرف خودرو سازان داد و سومين عيدي هم مربوط به بخشودگي يک ماه عوارض قطعه ي آماده شده آزاد راه تهران شمال است که گزارش تصویری این آزاد راه را در اینجا می توانید مشاهده نمائید.
 
قصوري چيني ها و يا فرانسوي ها، کم تجربگي و يا نداشتن صلاحيت پيمانکاران داخلي و يا کمبود اعتبارات هيچ يک دليل خوبي براي عقب افتادگي ساخت آزاد راه تهران شمال نيست و امیدواریم مسئولان به جای صرف هزینه های میلیاردی برای تبلیغات افتتاح این طرح از نفس افتاده فکری به حال اتمام این طرح کنند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    ساخت این آزاد راه واجب تر است یا پروژه های دیگر ؟
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    این پروژه همت قالیباف را میطلبد. مردی که در 7 سال دورۀ مدیریت شهری اش جدا از سایر پروژه ها در مجموع حدود 15 کیلومتر تونل بزرگراهی(توحید، یادگار امام، نیایش) ساخت و تمام کرد. شاید بتوان تونل رسالت را هم به راحتی به جمع خدمات او افزود که اگر او نبود شاید همین رسالت هم ساخته و تمام نمیشد.
  • ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    قالیباف این کاره نیست . در ضمن فکر کنم کشور کارهای واجب تر هم داشته باشه .
  • ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    افتتاح این آزاد زاه=تسریع در تخریب طبیعت شمال
  • ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    يک باردولت زمان افتتاح تونل توحيد افتتاح يکي از تونل هايش را به رخ شهردار تهران کشيد و هزينه هايش و مدت زمان اجرايش و ميزان سختي کار ب لحاظ تکنيکي را مقايسه کرد . بد نيست يک بار آن خبر ا را مرور کني
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    این رو از کسی بپرسید که این طرح رو شروع کرد .
  • یدی ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    اخه تو کشور رو با شهر مقایسه میکنی؟
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    موافقم فقط قالیباف
  • ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    0 0
    قالی باف همتش را توی ترافیک سرسام اور تهران و ابگرفتگی معبرهای اون خرج کنه بهتره این کار بزرگ را فقط افراد بزرگ میتوانند انجام دهند افرادی مثل نیکزاد
  • ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    استاد بزرگوار ما استاد توتونچی استاد نقشه برداری معدنی و زیر زمینی به ما می گفت که ژاپنی ها حاضر به انجام دادن این پروژه بودن و در عوض آن می خواستند 11سالعوارض بزرگراه برای آنها باشه که متاسفانه از طرف ایرانی پیگیری انجام نشد لطفا این موضوع را تحقیق کنید
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    تا جایی که ما سواد داریم، آزاد راه باید حداقل دارای سه باند رفت و سه باند برگشت باشد، خودتون این عکس ها رو نگاه کنید می فهمید که اینجا آزاد راه نیست! یک جاهائیش جاده دو بانده و یک جاهائیش جاده استاندارد هست! این بود این همه سال پول بیت المال رو هزینه کردید براش؟
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    این نیکزادی که گفتی 4 سال وزیر مسکنه و بیش از 3 سال وزیر راه!!!! مسکن>>>قسمت عمدۀ این تورم فعلی حاصل پمپاژ بیحساب پول به پروژه های مسکن مهر توسط بانک مرکزی است. پس مسکن مهر، نتیجۀ تزریق پول بانک مرکزی است ولا غیر، آن هم با آن مشکلات آب و برق و گاز و تلفن و فاضلاب و مسجد و مدرسه و..... پروژه شمال>>>اگر نیکزاد همتی داشت باید در طی این سه سال حداقل پروژه شمال را به نصف میرساند که فی الحال تنها یک چهارم پروژه آن هم با کمک دو دولت قبلی قرار است و تنها قرار است به بهره برداری آن هم ناقص برسد. در مورد تهران هم مردمی که در تهران و شاید ایران زندگی میکنند، اگر سری به آمار و ارقام ساخت مترو و بزرگراه بزنند میفهمند که اگر نبود تلاشهای این چند ساله در گسترش بی آر تی، مترو و بزرگراه آن هم بدون کمک های مصوب قانونی دولت الان تهران منفجر شده بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس