این سامانه کم نظیر در جهان شامل یک مینی کامپیوتر و نرم افزاری محاسباتی است که اطلاعات مربوط به فشار، سمت، زاویه، درجه حرارت محیط و نوع گلوله به آن داده شده و این سیستم محاسبات لازم را در کسری از ثانیه انجام داده و نقطه لازم برای تنظیم را در درون دوربین سلاح به تیرانداز نشان می دهد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، شلیک دقیق برای یک تیرانداز یک مسئله مهم و حیاتی به شمار می رود و دائما به آنها تاکید می شود که شاید شانسی برای دومین شلیک نباشد و باید هدف را در شبی تاریک و یا در بدترین شرایط آب و هوایی با اولین شلیک مورد هدف قرار داد.

اگرچه راه اصلی برای تربیت یک تیرانداز ماهر، تمرین زیاد است اما زمانی نیز فرا میرسد که تمرین به تنهایی جوابگو نبوده و لازم است که تجهیزات پیشرفته و مناسب نیز به کمک تیرانداز بیاید.

در بحث تیراندازی بدون دوربین و بر اساس آزمایشات به عمل آماده در طول سالهای اخیر این نتیجه به دست آمده است که شخصی با بینایی کامل و سلاحی مناسب می تواند بدون استفاده از دوربین، هدفی به اندازه یک انسان را تا فاصله 400 متری هدف قرار دهد. البته این عدد به نوعی بیشینه محسوب شده و برای رسیدن به آن نیاز به داشتن شرایط ایده آل است.

برای شلیک به اهداف در بیش از این فاصله شخص تیرانداز به دوربینی بر روی سلاح خود نیاز دارد. در سالهای اخیر با توجه به معرفی سلاح های کالیبر سنگین در خانواده سلاح های تک تیرانداز و رسیدن به اهدافی بیش از 2 کیلومتر، انواع دوربین ها و مسافت سنجهای لیزری نیز برای افزایش دقت تیرانداز طراحی و ساخته شده است. در این مطلب نگاهی به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در این حوزه خواهیم داشت.

هدف 3؛ دوربین همه کاره ایرانی

سلاح ژ-3 به عنوان اسلحه سازمانی ارتش جمهوری اسلامی ایران سالهاست که در کشور ما به خدمت مشغول است. این اسلحه که با گلوله های نیرومند 51*7.62 میلی متری مسلح می شود از دقت بالایی خصوصا در حالت تیراندازی تک تیربرخوردار است. ژ-3 به صورت استاندارد بدون دوربین به کاربران تحویل می شود. در سالهای اخیر با توجه به درک نیاز برای شلیک دقیق در فواصل دور برای یگان های عملیات ویژه ارتش و یگان نیروی مخصوص ناجا، دوربین های سری هدف 3 توسط صنایع دفاعی ایران ساخته شده است.


ژ - 3 مجهز به دوربین ایرانی هدف 3

 این دوربین با توان بزرگ نمایی 4 برابر به کاربر سلاح ژ-3 این امکان را می دهد که با اهدافی در فواصل بیش از 400 متر و تا حدود 600 الی 800 متر نیز درگیر شود. ذکر این نکته در این جا مهم است که کالیبر 51*7.62 از نیروی بالایی برخوردار بوده و می تواند تا مسافتهای کمتر از 1 کیلومتر را به راحتی پوشش دهد. با ترکیب این سلاح با این دوربین ایرانی و بدون هزینه کردن برای ساخت سلاحی تک تیرانداز جدید می توان یک سلاح مناسب و امتحان پس داده را با دقتی بالا و توانایی درگیری با اهدافی تا فاصله نزدیک به 800 متر را در اختیار داشت.

البته دوربین هدف 3 به را می توان به عنوان یک دوربین چندکاره نام برد زیرا می توان از آن بر روی سلاح های سبک دیگر در کشور مثل سری AK47 و حتی سیمینوف نیز بهره برد. فراموش نکنید که سیمینوف نیز به عنوان یک سلاح تک تیرانداز از کالیبر 7.62 بهره برده و عمدتا برای درگیری با اهدافی در فاصله کمتر از 1 کیلومتر به کار می رود.

NVS 700 چشمانی ایرانی برای تیراندازی شبانه

دوربین هدف 3 که در بالا به آن اشاره شد سامانه ای مخصوص تیراندازی در روز بوده و در شرایط جنگ شبانه فاقد کارایی است. با توجه به تجارب زیاد ایران از سالهای جنگ در بحث جنگهای شبانه و لزوم تجهیز نیروهای نظامی کشور با تجهیزاتی برای عملیات شبانه دوربین های سری " NVS " توسط صنایع دفاعی کشور طراحی و ساخته شده است. سری 700 این دوربین ها برای استفاده بر روی سلاح های انفرادی سری AK-47 ، ژ – 3 و سیمینوف طراحی شده است.


سه سلاح مجهز به دوربین دید در شب NVS700

 این دوربین ها تنها با یک عدد باطری 1.5 ولت کار کرده و دید مناسبی را در شب به تیرانداز ارائه می دهند. از این سری از دوربین ها مدل های 800 و 900 نیز طراحی و ساخته شده است که به ترتیب بر روی مسلسلهای سنگین و به عنوان سامانه های دیده بانی از آنها استفاده می شود.

گونه 900 این دوربین ها توانایی شبکه شدن با سیستم های مسافت سنج لیزری را نیز دارد. این دوربین 1 کیلو و 800 گرم وزن داشته و توان بزرگنمایی 3.6 برابری را دارد. این دوربین با کمک نور ستارگان می تواند یک انسان را در فاصله 150 متری تشخیص دهد. این دوربین می تواند در درجه حرارتی بین 52- تا 50+ درجه سانتی گراد فعالیت کند.

مسافت سنج های لیزری دستی LH 80A  و LH 85A

همانطور که در مقدمه مطلب اشاره شد یکی دیگر از نیازهای امروز تیراندازان برای شلیک، خصوصا در بردهای بلند تخمین دقیق مسافت تا هدف است. روش های گوناگونی به مانند یگان صد متری با استفاده از دست، تخمین چشمی و یا استفاده از دوربین های عادی برای این امر به کار می رود.


مسافت سنجهای لیزری ایرانی، نمونه وسطی برای کنترل از راه دور

 اما با پیشرفت فناوری و معرفی مسافت سنجهای لیزری این امکان فراهم شد تا در زمانی بسیار کم مسافت دقیق بین مسافت سنج و نقطه مورد نظر محاسبه شود. در کشور ما نیز دو گونه از مسافت سنجهای لیزری قابل حمل توسط نفر با عنوان LH 80A و  و LH 85A طراحی و ساخته شده است. این دوربین ها با وزنی در حدود 2 کیلو و 300 گرم و با 8 باطری قلمی کار می کنند.

با استفاده از این دوربین کاربر مورد نظر می تواند تا مسافت 20 کیلومتری را پوشش داده و فاصله دقیق خود تا هدف مورد نظر در این شعاع را بدست آورد. شخص تیرانداز پس از بدست آوردن فاصله تا هدف تنظیمات لازم را بر روی دوربین سلاح خود انجام داده و اقدام به شلیک می کند.

بومی سازی سامانه BORS

تخمین مسافت مورد نظر تا هدف یکی از گام های مهم در شلیک های دقیق خصوصا در فواصل دور است. اما عوامل بسیار مهم دیگری نیز در این میان وجود دارد. زاویه تیرانداز تا هدف، دمای هوا، فشار محیط، نوع گلوله و بسیاری مسائل دیگر در بحث زدن یک هدف دخیل است.

به صورت سنتی یک تک تیرانداز باید این گونه محاسبات را یا به تنهایی و یا با همکاری کمک تیرانداز خود انجام داده و سپس اصلاحات لازم را بر روی دوربین و یا محل قرار گیری سلاح خود اعمال کند. اما چه خواهد شد اگر بسیاری از این محاسبات به صورت اتوماتیک و به وسیله یک ماشین انجام می شد؟ باید گفت که شرکت اسلحه سازی آمریکایی " Barrett " به وسیله سامانه " BORS " توانسته است تا به این نیاز پاسخ دهد.

سامانه " BORS " که مخفف عبارت " Barrett Optical Ranging System " یا "سیستم مسافت یاب اپتیکی برت" است یک انقلاب در سیستم های تیراندازی به وجود آورده است. این سامانه کم نظیر در جهان شامل یک مینی کامپیوتر و نرم افزاری محاسباتی است که اطلاعات مربوط به فشار، سمت، زاویه، درجه حرارت محیط و نوع گلوله به آن داده شده و این سیستم محاسبات لازم را در کسری از ثانیه انجام داده و نقطه لازم برای تنظیم را در درون دوربین سلاح به تیرانداز نشان می دهد.

سامانه آمریکایی BORS

 این سامانه بسیار کوچک بوده و به راحتی بر روی دوربین انواع سلاح های گوناگون قابلیت نصب را دارد. اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید که منظور گروه دفاع و امنیت مشرق از معرفی این سیستم پیشرفته آمریکایی چیست؟

در پاسخ باید بگوییم که در بررسی تصاویر رزمایش پیامبر اعظم (ص) 8 که توسط نیروی زمینی سپاه پاسداران به انجام رسید به نمونه ایرانی این سامانه که بر روی اسلحه ضد بالگرد 20 میلی متری "آرش" نصب شده بود برخورد کردیم. البته به مانند بسیاری دیگر از دستاوردهای دفاعی ایران مسئولین امر در خصوص این سیستم سکوت ارائه کرده و هیچ گونه اشاره ای به آن نکردند تا در زمان لازم، کارآیی آن در صحنه نبرد نشان داده شود.

با کمک این وسیله، می توان توقع داشت که بالگردها یا نفرات و ستون زرهی دشمن، به راحتی و سرعت بیشتر مورد اصابت گلوله های سهمگین این سلاح مدرن و قوی قرار بگیرد.


نمونه ایرانی سامانه BORS بر روی تفنگ آرش
 
البته با توجه به این که هیچ سیستم مشابهی در دنیا به مانند این سیستم وجود نداشته و شرکت آمریکایی مذکور اولین سازنده این سیستم بوده و شباهت بسیار زیادی بین این دو سامانه وجود دارد می تواند این مسئله را با قاطعیت مطرح کرد که جمهوری اسلامی ایران موفق به مهندسی معکوس این سامانه شده یا با اطلاع از جزئیات دقیق این پروژه، دست به تولید و استفاده عملیاتی آن زده که گام بسیار بلندی در بحث افزایش توان تک تیراندازان ایرانی محسوب می شود.

نکته قابل تامل دیگر در عملیاتی شدن این سامانه این است که هنوز هیچ اطلاع رسمی یا تصویری از عملیاتی شدن این سامانه مدرن در ارتش آمریکا و واحدهای عملیاتی آن وجود ندارد و با این اوصاف، جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری است که نیروهای مسلحش به چنین سامانه ای در واحدهای رزمی و عملیاتی خود دست می یابند.

با کمک این سیستم تنها کاری که تک تیرانداز ایرانی پس از وارد کردن اعداد لازم به دستگاه است کشیدن ماشه و سپس مشاهده نابودی هدف در دوربین سلاح خود است. با توجه به رشد تکنولوژیک کشورمان در عرصه دفاعی که در بسیاری رشته ها جزء برترین کشورهای جهان محسوب می شود، می توان این دستاورد کوچک اما مهم را یکی از اقدامات مهم صنایع دفاعی کشورمان در سال اخیر دانست که قطعا عدم معرفی آن کم لطفی به این عرصه محسوب می شد و به نوعی معرفی آن، آخرین گزارش دفاعی مشرق در سال 91 خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 100
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 12
  • Shahab ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    24 14
    سلام کاش این تجهیزات پیشرفته و سایر سلاح یا وسایلی که در روند جنگ موثر است به ارتش سوریه برسد و بتوانند سوریه از لوث وجود کلکسیون فساد نجات دهند
  • دکتر امین ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    7 3
    می خواستم همینطوری و قبل از اینکه این مطلب رو بذاری کامنت بدم که چرا گزارش نظامی و دفاع و امنیت کم می ذاری که دیدم این پست رو گذاشتی،دمت گرم مشرق،واقعا تو زمینه گزارش های نظامی بومی بی نظیری،بدون تعارف می گم،در ضمن هنوز هم در مورد قاهر313 پیگیر اخبارت هستم،مصاحبه یا دستندرکاران پروژه واسه اطلاعات کاملتر،خواهشا
  • مشتی ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    6 1
    دمتون گرم ایووالله
  • آرش ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    3 6
    مطمئن هستید نمونه ایرانی هست! یعنی ساخت داخل هست! اخه مسئولین اشاره ای نکردند وشما از کجا فهمیدید که 100% ایرانیه!؟بعد اگر آنها قبلا این دوربین را ساختند از کاریی ان هم باخبرند(مسئولین امر در خصوص این سیستم سکوت ارائه کرده و هیچ گونه اشاره ای به آن نکردند تا در زمان لازم، کارآیی آن در صحنه نبرد نشان داده شود.)!!!!! راستی اصلا شبیه نیستند دقیقا مثل هم هستند!!
  • سینا ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    7 2
    ممنونم چند وقت بود دُز دفاع و امنیت خونم پایین اومده بود
    • علی IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
      2 1
      سلام دادا تو ایران جعبه اش باز شده میشه ساخت ایران
  • دکتر امین ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    5 1
    رو چه حساب می گی اصلا شبیه نیستن؟!!لااقل یه نگاه درست میکردی میدیدی خیلی خیلی سخته که بگی شبیه نیستن،از حسادت بعضی دوستان دارن کور میشن،واسه همینه درست نمی بینن،در ضمن اگر طوری که مشرق میگه این دوربین اینقدر استراتژیک باشه حتی اگر روسیه یا چین هم تونسته باشن تولید کنن عمرا بیان اون رو به ما بدن
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    2 1
    گزارش خوب ومنحصربفردی بودایول
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    2 1
    ممنون چند وقت بود دُز دفاع و امنیت خونم پایین اومده بود
  • مهران ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    2 1
    سلاح آرش هم نام بسیار زیبایی دارد و هم قابلیت های بسیار زیبایی فکر می کنم استفاده از آن علیه هر دشمنی تبدیل به یک کابوس برای آن دشمن شود.
  • ناشناس ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    1 2
    واقعا اگه تک تیراندازهای نوحد ارتش و صابرین سپاه به این مینی کامپیوتر مجهز بشن طوفانی بپا میشه تازه علاوه بر سلاح 20 م م ارش قطعا باید شاهد عملیاتی شدن این سیستم ریزنقش روی 14.5 م م شاهر هم باشیم اونم با برد مفید 3 کیلومتر........ امیدوارم مشرق جون سال اینده سال پرباری برا دفاع و امنیتت باشه بخصوص با رونمایی از عزیزدلمون یعنی باور373
  • ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    واقعا خوشحال شدم برای اولین بار مسئولها اسمی انتخاب کردن که با کارایی وسیله شباهت داشته و از اسمهایه خارجی استفاده نکردند
  • رضا ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    دکتر بعد اطلاغات رو واسه کجا میخواهی؟؟ ای شیطون قاهر 313 حالش خوبه فعلا همینو بگو
  • ۰۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    1 0
    وقتی لنز و ccd دوربین و میکروچیپ ها حافظه ها و حتی مقاوم های سادش ساخت ایران نیست cmos ساخت ایران اصلا وجود نداره مثل همین ابر رایانه های مثلا ایرانی!!..یک سری قطعات خارجی رو روی هم کلاستر می کنن و بعد می گن ابر رایانه ساخت ایران!! یکی نیست بگه بس اون شرکت TSMC IBM SAMSUNG NVIDIA AMD INTEL ARM و...که میکرو چیپ طراحی می کنن و با فناوری 22 نانومتری فبریکیشن می کنن پس چی هستن!!
  • محسن ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    اگه مارک روی دوربین کامپیوتر نصبت شده رو دوربین رو به صورت دایره ای از بغل مشخص هست نگاه کنید، متوجه میشید که این همون نمونه خارجی هست. هر چیزی که تو ایران دیدید دلیل بر این نمیشه که این ایرانیه.
  • نصیر ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    امروز برای شکار به کوه رفتم.یک دوربین سری هدف 3 را روی تیرکمانم نصب کردم.با دقت از این فاصله روی شقیقه نتانیاهو زوم کردم و شلیک...دقتش عالی بود به سادگی از کله نتانیاهو رد شد پاره سنگ،چون پوک بود.پس از آن به سر نفر بغل دست- اوباما- برخورد کرد،پاره سنگم هنوز سرگردان است در سر این غلام صهیون بدنبال مغر می گردد.انجمن دفاع از حقوق حیوانات بدنبال من افتاد،فکر کرد بدون مجوز خوک شکار کرده ام،توجیهشان کردم،گفتند ما از حقوق حیوانات دفاع میکنیم،برای این موارد باید انجمن دفاع از پست تر از حیوان ایجاد شود.گفتم نگران نباشید،ایجاد شده و اسمش هم ((ناتو)) است. فردا هم با تیرکمانم میخواهم بروم کوه؛کوه احد،جنس سنگش از همان است که داوود بر سر جالوت کوبید،این بار هم سیستم هدف 3 را نصب می کنم،دقتش حرف ندارد،هدف قلب سران آل سقوط است.پس از آن نوبت به تک تک شیخک نشین های حاشیه خلیج می رسد کارم که تمام شد از ورای ارتفاعات جولان،برای استراحت چند سلفی وهابی نامرد که در سوریه مسلمان میکشند،به درک میفرستم. برای این چند روز تا آخر سال کافی است.خدا را چه دیدی شاید آنور سال سیستم هدف 4 آمد!
  • ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    1 0
    نکته سنجی خوبی کرده بودید دمتون گرم
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 1
    اره نكنه ...
  • سرباز ولایت ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 1
    شهاب جان خیلی وقت پیش این تجهیزات ارسال شده نمونه اش سامانه ایست که مکان تک تیرانداز را به یگان های ضربت و دفاعی ارتش سوریه نمایان میکنه و اگر سامانه ها و تجهیزات پیشرفته ایرانی نبود تا حالا سوریه بارها سقوط کرده بود اگر بیاد داشته باشید 2 هواپیمای جنگنده ترکیه که در سواحل سوریه مورد حمله پدافند بسیار پیشرفته سوریه ( سامانه تماما ایرانی ) قرار گرفت و خلبانان دو جنگنده از نیروهای بسیار حرفه ای ارتش آمریکا بودند و اگر موفق به عملیات از قبل برنامه ریزی شده ( اسرائیل ، آمریکا ، انگلیس و ترکیه ) بودند شاهد یک چند صبرا و شتیلا و افغانستان دیگر بودیم و سوریه پس از آن حتما سقوط میکرد
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    1 1
    ان الله مع الصابرین
  • karbala ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    خدا قوت به همه بروبچه هاي قواي نظامي با اين شاهكارهاي چند ساله اخيرشون. بايد اينها جوري نمايش داده بشه كه موجب دلهره دشمن بشه. ديديد خوشون يه چوب كبريت درست مي كنن چقدر بالاش تبليغ ميكنند و فيلم و انيميشن و پوستر و... درست مي كنن؟
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    بالا گفته که یا کاملا ایرانی یا بومی سازی شده
  • صادق ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    با تشكر بهتر است به جاي سمينوف از اسم وقعي اين سلاح، يعني دراگانف استفاده مي كرديد. انچه در ايران سمينوف خوانده مي شود در واقع اسلحه SVD دراگانف است. سمينوف سلاحي مربوط به زمان جنگ جهاني دوم مي باشد.
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    سلاح آرش عملا يك توپخانه دستي است...
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    1 0
    خوب این سلاح ها خیلی به در ارتش سوریه می خوره بفرستین استفاده کنند
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    دوربينش براي اين اسلحه ها بزرگ نيست؟
  • هادي ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    اميد وارم در كارزار هم جواب دهد و به اندازه كافي موجود باشد نه در حد نمونه. خدا كند جنگي نباشد چرا كه خداوند طالب صلح و آرامش است
  • اسحاق ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    2 0
    اینا رو قاچاقی خریدن هر از چند گاهی یکی رو برای این کا تو امریکا بازداشت میکنن جالبه که این همه سلاح سلاح می کنید سربازتون هنوز با ژ3 قبل تعغییر حکومت خدمت میکنه اومدیم همین فردا جنگ شد سربازتون کی میخاد کار با سلاحاتون یاد بگیره می دونید چرا چون تولید کنندش نیستین چند تا خریدین برای نمایش
  • ساسان ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    با سلام تصویر فرد اخر شطرنجی کنید؟
  • محمد ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    جهت اطلاع مزدوران امریکایی و اسراییلی مقدمشان را از یک کیلومتری تیرباران می کنیم!
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    در سوریه تجهیزاتی رو پیدا کردن که به صورت کامپیوتری و یک اسلحه نقطه زن ارتش سوریه رو در مساحت 7 کیلومتری عاجز کرده بود
  • پدرام ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    در هر صورت دست بچه هايي كه به خاطر صلابت اين مرز و بوم در تلاش و كوشش شبانه روزي هستند درد نكند. من كه به نوبه خودم سپاسگزار آنها هستم
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    منتظر فردا هستیم ...یهودی کثیف
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    برادر متخصص عزیز دل کجای دنیا همه قطعات را یکجا خودشان تولید میکنند همه میدونند که تولید ccd فقط کار ژاپن حالا دروبین میخواد ساخت هر جا باشه یا دیگر قطعات ممکنه یه سازنده انحصاری داشته باشه که یک کشور دیگر است اتفاقاً تجمیع صحیح و کار آمد این قطعات امروز حرف اول را میزنه پس زیاد جوش نخور ضمناً اگر لازم باشه تک تک آنها را خودمون میسازیم از قطعات صنعت هسته ای که سختر نیست حا؟
  • ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 1
    به چه دردت میخوره؟ داری سردبیرشو تحریک میکنی
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    بالاخره انتظار نداری که ما تمام تجهیزات پیشرفته و چیز هایی که برای آمریکایی وقتی که میخوان حمله کنند ایران مخفی کردیم رو هم برای سوریه بفرستیم خوب اگر اینگونه بشه دیگه چیزی برای مخفی کردن از آمریکا نداریم
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    1 0
    خلیج فارس.....
  • ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    نوهد بی سواد
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    1 2
    از کجا معلوم دوربین روی سلاح فوتوشاپ نباشه ؟
  • نکته سنج ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    خیر. برادر سرباز. اون هواپیما اولین شکار رسمی سامانه پنسیر (پانتسیر) بود. احتمالا ما هم چندتاییش رو داشته باشیم...
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    1 0
    البته این دوربین به غیر نظامی ها هم فروخته میشه تو امریکا . تو سایت شرکت سازندنش هم برای فروش گذاشته .
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    چه فايده اين همه اسلحه و تنك بمب و موشك با بهترين كيفيت توليد ميكنيم و خودكفا هستيم ولي عرضه ي توليد يه ماشين ايمن بروز و باكيفيت نداريم.
  • سعید ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    منظورت خلیج (همیشه) فارس بود؟؟؟؟
  • امین ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    شیطونک!باهوش!!لااقل یه چیزی رو شنیدی برو کامل جستجو کن،نمونه هایی که فروخته میشه به مردم قابلیت استفاده در جنگ رو نداره،مثل اون نمونه پهپاد هایی که می فروشن به مردم و تقریبا عین نمونه جنگی هست ولی برد اون مثلا زیر 10-15کیلومتر هست!!
  • ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    دکتر جون داره میگی این سامانه همون سامانه آمریکاییه. دقت کن
  • حامد ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    مطمئن باش رسیده که اینطور دوام آورده
  • دکتر امین ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    درسته،نمی دونم والا،رو این حساب چند حالت بیشتر نداره به نظر من:یا این سلاح اینقدرا که مشرق میگه استراتژیک نیست و باید حتما استفاده از اون واسه ارتش امریکا رایج باشه که مثلا بگیم ایران تونسته یه جوری از افغانستان و نیروهای خارجی یه طریقی به دست بیاره یا به قول یکی از دوستان که گفته میشه حتی به طور اینترنتی تو امریکا از اون خرید کرد و بعد ایرانی ها اون رو به کاربری نظامی ارتقا دادن(چون شک نکن کاربری نظامی و استراتژیک تا این حد رو فروشندگان واسه مردم عادی در دسترس نمی ذارن،مثل پهپادهایی که در ظاهر با پهپاد پنتاگون شبیه اند ولی چه از لحاظ میزان برد و بقیه خواص مخرب متفاوتند و برد خیلی پایین و متناسب با اون شبکه کنترل مخابراتی سطح پایین دارن)،که به هر حال مگه چند تا می تونن بخرن و قطعا رو مهندسی معکوسش برنامه دارن 
  • ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    1 0
    احیانا دوربین های جدید فضایی را که رونمایی شده را ندیدین ؟ فکر میکنید هیچ کشوری حاضر میشه اون نوع ccd را به ما بفروشه ؟ مشکل این هست که همه فکر می کنند همه چیز را میدانند ======== در مورد لنز ! بد نیست به مستند های چند سال قبل سیما مراجعه کنید .... در مورد لیزر و اپتیک !
  • albert ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    دوباره ادمای متوهم جمع شدن...
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    شرکت ادوبی تولید کننده نرم افزار فوتوشاپ در بیانیه ای اعلام کرد : مردم شریف ایران به خدا غلط کردم فوتوشاپ را ابداع کردم جون هر کس دوست دارید دست از سر کچل ما بر دارید ! =========== ویدئوی شلیک اسلحه با این دوربین موجوده یکم به خودتون زحمت بدین به مدد گوگل ویدئو را ببینید !
  • ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    شدیدترین نوع توهم متوهم دونستن عده زیادی از اشخاص دیگر است ...!
  • albert ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    کاملا مشخصه کیا توهم دارن!!!
  • سعید ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    ای کاش صنایع دفاع یک کارخانه خودروسازی بزند تا از این راه هم برای خود درامدزایی کند هم ما سوار ماشین‌های بهتر از پراید شویم.
  • علی ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    دراین آشفته بازاری که مثلث فتنه - انحراف و امپریالیسم جهانی بوجود آورده اند این نوع خبرها که جوانان گمنام ایرانی بدورازهیاهوی سیاست بازان برای پیشرفت ایران اسلامی تلاش میکنندرا میخوانیم دلمان خنک میشود و مایه افتخاراست
  • ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    1 0
    باریک الله.چقدر کارشناس!!!
  • سعید ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    جناب عالی از کجا فهمیدی که ما تو ایران توان ساخت این فطعات رو نداریم البته یه سری مهندس آبکی و مدرک پولکی الکترونیک و برق میشناسم که برای گفتن اینکه من خیلی حالیم میزنن تو سر دستاوردهای خودمون مثلا از یکی از این مهندسها در مورد چگونگی پیوند بین دو کریستال pوn پرسیدم که از جوابش شاخ درآوردم که به من گفت این کریستالها رو بستر سیلیکون پرتاب میشه که اینجانب از روی شگفتی و تعجب مجبور شدم کتاب تکنلوژی ساخت فطعات نیمه هادی رو بخرم بعد این حضرت آقا با این اطلاعات ضعیف در زمینه کاری خودش هر جا میشست ساخته های مملکتش مسخره میکرد. ما فقط باید خودمون باور داشته باشیم عزیزم این شرکت های گفتی هنوز تو 28نانومتری موندن جناب عالی به 22 ترفیعشون دادی تازه فقط tsmc و یه شرکت دیگه دارای این تکنلوژی هستن.
  • محمدرضا ۲۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    1 0
    نصیر جان از متنت لذت بردم واقعا که فکر خلاقی داری خلاصه خیلی با پیامت حال کردم
  • محمدرضا ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    شاید هم توهم یعنی ما بیشماریم!!!
  • حسین313 ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    خدا قوت
  • رضا ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    سلام برادر خوب است که ما به فکر جنگ نرم هستیم و خدا رو شکر که در جال پیشرفت نیز هستیم! اما نباید ار جنگ نرم هم غافل شد !اگر یک نفر در جنگ نرم دچار اسیب شود تقریبا جبرانش غیرقابل بارگشت است!
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    دوربین موجود روی آرش کاملا مشابه نمونه آمریکایی هست خوبه برادرا اسمش گذاشتن آرش مثلا نذاشتن الآرشات-176 !!!!
  • ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    اون مارک نیست و دلاره!! اول. دوما اینکه اون مارک نیست و یه پیچه برای تنظیم شما روی عکس نمونه آمریکایی توی اون نقطه مارک میبینی؟
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    دمت گرم خیلی خندیدم :)))))))))))))
  • ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    ايراني همه فن حريف . همه كارشناس اسلحه اند ؟
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    ادب مرد به از دولت او .............تو که خیلی با سوادی میشه بگب ادبت کجاست ؟
  • ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    جیگرت رو بخورم با این توهمت البرت جون ...قرص زدی یا کشیدی ؟
  • ناشناس ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    یعنی واقعا این دیگه آخرین گزارشت بود تو سال 91؟هنوز چیزای زیادی برای توضیح بود که مهمترینشون قاهر بود البته سال آینده احتمالا سال پرکاری باید داشته باشی ،ناو ،پهپاد و جنگنده و پدافند به امید خدا
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    دمت گرم! تیکه خوبی انداختی!
  • امیر ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    این یک مدل از نمونه های اصلی هست و مهندسی معکوس نیست .
  • ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
    0 0
    محسن کمی با دقت ۲ تا تصویر رو مقایسه کنه متوجه تفاوتهای اون دو تا در قسمت سر لنز و پایه اتصال و چشمی میشه کمی دقت میخواد
  • sepahan ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
    0 0
    اخوی، فکر کنم هنوز سی و اندی سال از پیروزی انقلاب نگذشته باشه، اونها را هم می سازیم اگه کمی دندون سر جیگر بذاریم ..
  • ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۸
    0 0
    با ولایت تا شهادت رای ما کاندید جبهه پایداری
  • ناظر ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    اسحاق رابین تو از این می ترسی که این سلاح به دست حزب الله لبنان بیفته و هلیکپترها را شکار کنه.
  • موساد ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    چرا چوب می گذاری لای چرخ ما.
  • مراد ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    0 0
    همه این تراحیها در زمان مشایی شده.
  • رها راد ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    0 0
    وای خدا وقتی مشرق یه خبر دفاع و امنیت میذاره کامنت های شما ها رو میخونم روحم شاد میشه از سرو کله زدن شما آقایون ،عالمی دارین ها، این آقای ناشناس خیلی خوب جواب داده بود خوشم اومد،توهم دلایله زیادی داره...........
  • ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
    0 0
    به شخصه امیدوارم ما دارای این دوربین باشیم ولی زیر دوربین در قسمت جلو قوس هایی هست که مشکوک به فتوشاپ میباشد.اگراین نظر گذاشته شود ممنون میشوم چون دوست دارم نظر دیگران قانعم کند که اشتباه میکنم.چون یکی از کسانی هستم که برای دیدن دستاوردهای جدید لحظه شماری میکنم
  • جواد ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    0 0
    نمیدونم چرا فکر کردی فتوشاپه ولی اگه انحراف دوربین به سمت چپ اسلحه رو میگی، به خاطر قرارگیری راحت تر چشم هست.
  • جواد ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    0 0
    خواستم جوابشو بدم دیدم رفقا جواب دادن با تشکر
  • جواد ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    0 0
    نه
  • جواد ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    0 0
    ممنون خندیدیم!
  • محمد ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۴
    0 0
    ولي خوب احتمالا بچه هاي طراح وزارت دفاع باپنتاگوني ها رابطه هم فكري دارند. دمشون گرم
  • جواتی ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۳۱
    0 0
    بابا مشرق خسته نشدی ازین مطالب قدیمی وعقب مونده یکم آپدیت باش عزیزمن کلافه شدم ازبس اومدمومیبینم هیچ مطلب جدیدی نذاشتی ای بابا
  • حرف حق ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۸/۳۰
    0 0
    امیدوارم اینطور باشه .
  • hldn ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۹
    0 0
    چی میشد همه این سلاحها نبودن همه دنیا توصلح و دوستی بود همه واسه هم ارزوی زندگی خوب رو داشتن چه مسیحی چه مسلمان و بقیه ادمهای کل دنیا امیداوارم زندگی مردم کل دنیا و کشورها دور از جنگ و ظلم باشه.
  • زتده باد ایران و ایرانی ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۲
    0 0
    زنده باد ارتش قهرمان سوریه
  • ایران جاودان ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    0 0
    دوست عزیز بدون شک شما از نسل پاک جلال الدین خوارزمشاه.سورنا . آریوبرزن و یعقوب لیث هستی.
  • ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
    0 1
    صلح بزرگ جنگی بزرگ می طلبد
  • مصطفی ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    باسلام.واقعا بادیدن این پیشرفتها به خودم میبالم وبه یاد دلیر مردان دفاع مقدس که با کمترین امکانات دلیرانه مقاومت کردند که دشمن خیا لات واهیش را خط بطلان کشد ،
  • مصطفی ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
    0 0
    باسلام.واقعا بادیدن این پیشرفتها به خودم میبالم وبه یاد دلیر مردان دفاع مقدس که با کمترین امکانات دلیرانه مقاومت کردند که دشمن خیا لات واهیش را خط بطلان کشد ،
  • محمد ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۸
    0 0
    داشتن یک عدد از این سلاح کافی نیست بایستی بتوان گلوله ها و خود این سلاح را تولید کرد و اگر چنین شود در جنگ سرنوشت ساز خواهد بود
  • شیرزاد ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۶
    0 0
    خسته نباشید این سلاح اگه عملیا تی بشه خوبه ویک پیشنهاد در مورد سلاح گرینوف اگه بشه درمورد دوپایه این سلاح کاری بکنین مثل امکانات سه پایه روی دوپایه سوار بشه وارتفاع دوپایه کم بشه خوب میشه
  • انسان ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
    0 0
    اون سلاح که دست بچه های نوپو هست که رو ون دراز کشیده.ژ2 اسمشه نه ژ3.
  • استوار پیر ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    0 0
    کاش بجا واکنش هایه احساسی چهارنفر کارشناس نظر می دادن .فک نکنم هشتاد درصد دوستان یک بار از نزدیک سلاح گرم دیده باشند.تا اونجایی که ما دیدیم تمام سلاحهایه ساخت ایران گیر داره اعم از کلاش ژ۳کلت زعاف .این تجهیزات از دور شبیه به مدل خارجی خود هستند ولی موقع استفاده میفهمی فرقشون چقده . ماسک ساخت وزرات دفاع رو داشتیم امتحان میکردیم نیاز به حمله شیمیایی نبود از هر ده ماسک چهارتاش عملا خودش ادمو خفه میکرد و میکشت .واقعا تا استفاده نکنی نمیفهمی چی میگم ایکاش با این همه بودجه که شکم این ملت بدبخت میزنن حداقل کیفیفت تجهیزات داخلی رو بالا میبردن تا واقعا کاردبرد هم داشته باشه .
  • امیر ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
    0 0
    عالیه
  • علی یوسفی IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
    0 0
    ایران
  • محیب اله قادری هستم یه دوربین اسلحه میخوام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    0 1
    دوربین اسلحه نظامی می خوام
  • Wasi Dawi AF ۰۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    0 0
    دوربین لیزری ۵ تا میخوام
  • Wasi Dawi AF ۰۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۰
    1 0
    قیمت و ۵ تا میخوام لیزری
  • حسن IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۳۰
    0 1
    سلام پیشرفت خیلی خوبی هست اما امکان خرید این دوربین برای جنگل گردی همچنین نصب رو تفنگ بادی وجود دارد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس