به گزارش مشرق به نقل از فارس، سیدمرتضی نبوی در نشستی که در دانشگاه آزاد واحد تهران-جنوب برگزار شد افزود: اخلاق جایگاه ویژهای در ادیان دارد و شامل یکسری صفات میشود که افراد باید آنها را در خود پیاده کنند. این صفات هستند که مبین اخلاق افراد هستند.
وی اظهار داشت: امروزه غربیها اخلاق را به حرفه منتسب میکنند. مانند اخلاق پزشکی و ... این ایده را غربیها به وجود آوردند در حالیکه اخلاق باید در همه جای زندگی ما سرازیر شود. اخلاق باید در روابط انسانها با یکدیگر پیاده شود. در همین خصوص رابطه بین مردم با مسئولین سیاسی و همچنین خود مسئولین با یکدیگر را اخلاق سیاسی تعیین میکند که در دموکراسی و مردمسالاری دینی ما محتوای آن دینی و اسلامی خواهد بود. در حالیکه در مردمسالاریهای سکولار ارزش های اخلاقی دینی مطرح نیست. برای مثال توماس هابز در مکتب غرب معتقد است یک فرد سیاسی باید آنچه که میگوید برعکس آن عمل کند. در مقابل این حرف سخن رهبری است که میفرماید من دیپلمات نیستم. من یک فرد انقلابیام. معنی این سخن این است که حرف و عمل رهبری تفاوت ندارد.
نبوی ادامه داد: حضور مردم در 22 بهمن و 9 دی نیز نشان از اخلاق سیاسی دینی مردم بود. خداوند میفرماید: ای کسانیکه ایمان آوردهاید صبر پیشه کنید و همدیگر را به صبر دعوت کنید و رابطه با هم برقرار کنید. تمام رابطههایی که وجود دارد با توجه به این آیه باید خدایی باشد. یعنی ما در زندگیمان نباید رابطهای داشته باشیم که فارغ از تقوای الهی باشد.
مدیرمسئول روزنامه رسالت در ادامه این نشست تصریح کرد: وقتی ما صحبت از اخلاق سیاسی میکنیم ویژگی قدرت هم وارد میشود. در حقیقت یک نظام سیاسی این مجوز را پیدا میکند که نظم را طبق قانون رعایت کند. در اینجا کسی که قدرت دارد باید بیشتر از بقیه اخلاق الهی و سیاسی را رعایت کند تا حق کسی ضایع نشود.
وی افزود: یک مسائلی در عرصه سیاسی وجود دارد که اجرای تقوای سیاسی در آن بسیار مهم است. در صحنه عمل اگر تقوای الهی باید رعایت شود بدین صورت خواهد بود که افراد باید مخالف هوای نفس خود باشند و ترمز نفس خود را در اختیار داشته باشند. در دموکراسیهای غربی افرادی که میخواهند رای مردم را جلب کنند بحث مشارکت مردم در رقابت سیاسی را مطرح میکنند. در این رقابت وقتی رقبای سیاسی وارد عرصه میشوند اینجاست که تقوای سیاسی باید رعایت شود. یعنی کاندیدا حق ندارد رقیب خودش را با برچسب زدن و اتهامات وافی از میدان خارج کند.
مرتضی نبوی خاطرنشان کرد: ما در دوره اصلاحات شاهد چنین بداخلاقیهای سیاسی بودیم. در آن دوره کمی اصلاحطلبان به آقای هاشمی لقب عالیجناب سرخپوش میدادند تا وی نتواند در انتخابات مجلس پیروز شود و یا بداخلاقیهای دیگر آنها این بود که نظام را بدنام کنند. در همین خصوص قتلهای زنجیرهای را به وجود آوردند.
وی افزود: این افشاگریها و بداخلاقیها به تعبیری مقام معظم رهبری هم خلاف شرع است و هم خلاف حقوق مردم. چون باعث میشود اعتماد مردم به نظام کاسته شود که خوشبختانه مردم بصیرت کافی دارند و عکسالعملهای دقیقی در چنین مواقعی انجام میدهند.
نبوی با اشاره به فتنه 88 تصریح کرد: اصلاحطلبان در فتنه 88 با برچسب تقلب وارد انتخابات شدند که اگر نتیجه به نفع آنان نبود آن فتنه را که شاهدش بودیم به وجود بیاورند. الان نیز همین زمزمهها با طرح انتخابات آزاد در حال شکلگیری است. اگر دشمن این را طرح کند ایرادی به آن نیست چون از دشمن به جز دشمنی چیز دیگری انتظار نیست. ولی مسئولان داخلی باید تقوای سیاسی را رعایت کنند و چنین ادعاهای واهی را علیه نظام مطرح نکنند.
مدیرمسئول روزنامه رسالت در پاسخ به این سوال که ما در دولت خاتمی شاهد نبودیم که رهبری به این صورت که الان شاهدش هستیم در مورد اخلاق سیاسی ورود پیدا کند؟ گفت: یک تفاوت اساسی در دوره اصلاحات و الان وجود دارد. متاسفانه بعد از رحلت امام مدیریت جریان اصلاحات دست افراد افراطی و ساختار شکن افتاد. و آنان اشکالشان این بود که حرکاتشان در مقابل نظام قرار میگرفت.
ما در مجلس سوم شاهد بودیم که اصلاحطلبان با مطبوعاتشان شروع به جوسازی میکردند و با اصل نظام مقابله میکردند که این رفتار آنها مورد حمایت دشمن خارجی نیز قرار میگرفت.
وی افزود: در دوران اصولگرایان اختلافاتی وجود دارد اما قابل مقایسه با دوران اصلاحات نیست. البته من از بداخلاقیهای اصولگرایان دفاع نمیکنم. آنچه که وجود دارد این است که بداخلاقیهای دوره اصلاحات جنسش فرق میکرد. چون آن بداخلاقیها اصل نظام را نشانه رفته بود.
نبوی همچنین در جواب به این سوال که دولت احمدینژاد چقدر در رواج بداخلاقی در جامعه سهم دارد، اظهار داشت: ما باید حوادث گذشته را به یاد بیاوریم. مثلا در انتخابات 88 شروع بداخلاقیها از طرف رقیب احمدینژاد یعنی آقای موسوی آغاز شد و رقیب وی قبل از اینکه احمدینژاد وارد تبلیغات انتخاباتی شود کارنامه دولت را سیاه نشان میداد. مثلا عنوان شد که با سیاست خارجی که این دولت احمدینژاد دارد (دولت اول احمدینژاد) ایران دیگر هیچ آبرویی در جهان ندارد، در حالی که دولت اول احمدینژاد گفتمان انقلاب اسلامی را زنده کرد. باید بدانیم کسی که شروع کننده است ظلمش بیشتر است.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که نقش رسانههای اصولگرا در رواج بداخلاقیهای سیاسی چقدر بوده؟ افزود: همه رسانههای اصولگرا به یک صورت عمل نمیکنند. ولی ما سعی کردیم در روزنامه رسالت تقوای سیاسی را رعایت کنیم. یکسان قضاوت کردن در مورد رسانههای اصولگرا انصاف نیست. ولی آنچه که وجود دارد این است که ما باید در هر حال عدالت را رعایت کنیم.
نبوی همچنین در خصوص اینکه مشایی حق دارد نظراتش را بیان کند و در مقابل افرادی با بداخلاقی به وی تاختند گفت: به مشایی به خاطر سخنانش نقدهای جدی وارد است که مراجع نیز در این خصوص نقد دارند که دیگر نمیشود گفت که مراجع نیز با بداخلاقی از مشایی انتقاد کردند.
مدیرمسئول روزنامه رسالت همچنین در رابطه با ائتلاف 1+2 گفت: بعد از سال 84 از اینکه فکر کنیم اصولگرایان به یک کاندیدای واحد برسند بعید است. ما از مجلس هشتم شاهد سهضلع شدن اصولگرایان بودیم که برای مجلس نهم نیز از دل رایحه خوش خدمت جبهه پایداری به وجود آمد و رقابت بین آنان افزایش یافت. البته 1+2 یک الگوی خوب و قابل دفاعی است. اگر این سه نفر بتوانند دیگر جبهههای اصولگرا را پوشش بدهند این ائتلاف برد بیشتری خواهند داشت و الگوی مطلوبی خواهد بود.
نبوی در خصوص راهبرد اصلاح طلبان در انتخابات پیشرو تصریح کرد: از اینکه اصلاحطلبان از یک رهبر منسجم برخوردار نیستند این است که مدیریت آنان دست افراد ساختارشکن بوده است که حوادث سال 78 و فتنه 88 ماحصل مدیریت آنان بوده است.
وی افزود: کسی که مجری انتخابات است نمیتواند کاندیدا معرفی کند. در گذشته کسانیکه دولت را تصاحب میکردند حزب به وجود میآوردند و آن حزب کاندیدای وابسته به دولت را مشخص میکرد اما دولت احمدینژاد حزبی ندارد که کاندیدا معرفی کند.
مرتضی نبوی در پایان این نشست خاطرنشان کرد: افرادی که دشمن این نظام هستند ما را به حال خودمان نمیگذارند و مقطع انتخابات نیز بهترین فرصت است برای سوءاستفاده آنها. اگر قرار باشد فتنهای به وجود بیاید این بار قبل از انتخابات خواهد بود و بر همین اساس است که شعار انتخابات آزاد را میدهند.