پس از اینکه آقای احمدی‌نژاد نیز یک شهروند عادی شد ماجرای سفر سنگال را که بسیار شنیدنی است مطرح خواهم کرد.

گروه سیاسی مشرق _ منوچهر متکی وزیر سابق امور خارجه کشورمان ظهر امروز دوشنبه با حضور در دانشگاه شهید رجایی با بیان اینکه تبادل نظر در محیط دانشجویی بسیار مناسب است و باعث اطمینان‌سازی در فضای دانشگاه می‌شود، اظهار داشت: انتخابات پس از انقلاب اسلامی در ایران سازوکاری برای تبلور مردم‌سالاری دینی داشت.

متکی با بیان اینکه حضرت امام (ره) با باور جدی به مردم به صورت محتوایی و تأثیرگذار به آنها اعتقاد داشتند تصریح کرد: امام و مردم به صورت متقابل یک چارچوب عاطفی و منطقی با یکدیگر داشتند و در تدوین قانون اساسی و برگزاری انتخابات نیز ایشان بر اراده مردم تأکید داشتند.

متکی با اشاره به روی کار آمدن دولت‌های مختلف با تفکرات متفاوت پس از انقلاب خاطرنشان کرد: همانطور که پس از دولت هاشمی دولت خاتمی روی کار آمد در انتخابات 84 نیز فردی رئیس‌جمهور شد که دولتمردان وقت علاقه‌ای به روی کار آمدنش نداشتند.

وزیر امور خارجه سابق کشورمان با یادآوری 14 اسفند و حرکت بنی‌صدر علیه نظام با استفاده از ساختار و ارکان‌های انقلاب خاطرنشان کرد: در همان سال و در 29 خرداد سال 60 عدم کفایت بنی‌صدر اعلام شد که در واقع این رخداد عجیب در فاصله‌ای کوتاهی پس از انقلاب اتفاق افتاد از این رو این دغدغه وجود دارد که چه کار کنیم تا دوباره این اتفاق تکرار نشود.

وی با بیان اینکه سالهای پس از انقلاب را می‌توان به دو دوره 16 ساله تقسیم کرد، اظهار داشت: ما در 16 سال اول یعنی از سال 60 تا 76 سه رئیس‌جمهور داشتیم که رجایی، مقام معظم رهبری و هاشمی رؤسای جمهور بدون رقیب بودند تا اینکه در سال دوم دولت هاشمی اولین‌ چالش‌ها ایجاد شد.

متکی با اشاره به انتخابات سال 76 و شکل گرفتن یک رقابت جدی در انتخاب رئیس‌جمهور تصریح کرد: در سال 76 دغدغه‌های متفاوت مردم منجر به روی کار آمدن خاتمی شد که در 4سال پس از آن نیز ریاست‌جمهوری وی تکرار شد.

نایب‌رئیس جبهه پیروان در ادامه با تأکید بر اینکه مواضع و گفتمان کاندیداها و سوابق و عملکرد آنها بسیار تعیین‌کننده است، افزود: مردم نه بر اساس نظرسنجی‌های معمول که بر اساس فضای ذهنی خود به افراد رأی می‌دهند از این رو انتخابات 24 خرداد 92 نیز بر همین اساس شکل خواهد کرد.

بر اساس گزارش فارس، وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر این که اگر شما رئیس‌جمهور شوید آیا وزیر خارجه خود را در سفر خارجی عزل خواهید کرد یا خیر،‌ به مزاح گفت: نخیر.

متکی ادامه داد: بنده فعلاً در بحثی که برای آن معذوریت شخصی دارم یعنی سنگال صحبتی را مطرح نمی‌کنم تا انشاالله پس از اینکه آقای احمدی‌نژاد نیز یک شهروند عادی شد ماجرای سفر سنگال را که بسیار شنیدنی است مطرح خواهم کرد.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان درباره سؤالی که از دانشجویان که از وی در خصوص نقطه‌ ضعفش سؤال کرد، گفت: دراین باره دیگران باید سخن بگویند اما معتقدم بی توجهی به محیط کار و عدم مراقبه در این زمینه موجب تصمیمات ناپخته می‌شود از این رو ما باید محیط کار و همکاران خود را شناسایی کنیم.

وزیر امور خارجه سابق کشورمان در همین زمینه به ویژگی‌های شهید رجایی اشاره کرد و یادآور شد که وی همواره تلاش داشت که افراد مجموعه خود را شناسایی کن و در این زمینه نیز از ظرفیت بالایی برخوردار بود.

وی در نحوه اجرای عدالت در کشور تأکید کرد که جهان خلقت بر مدار عدالت قرار دارد و مراد از عدالت بیشتر مسائل زندگی مردم و مباحث اقتصادی است.

متکی توزیع عادلانه امکانات و ثروت در کشور را از مسائل اقتصادی مهم در اجرای عدالت دانست و افزود: در اجرای عدالت باید به دهک‌های جامعه توجه داشت چرا که ما نمی‌خواهیم فقر را به صورت عادلانه تقسیم کنیم بلکه در صددیم ثروت را عادلانه تقسیم کنیم.

این فعال سیاسی اصولگرا تولید را فصل لاینفک اداره کشور دانست و گفت که ما در جمهوری اسلامی الگوها و مدلهای اسلامی،‌ ایرانی خود را داریم اما به هر حال مدیریت در امور اقتصاد یک تجربه بصری است.

وی در ادامه به کنفرانس خبری داخلی و خارجی خود که فردا برگزار خواهد شد اشاره کرد و اظهار داشت:‌بنده مسائل مختلف را در نامه‌ای خطاب به مردم با آنها در میان خواهم گذاشت.

متکی با تأکید بر اینکه ما باید قاعده جامعه را در کار اقتصادی قشر متوسط جامعه قرار دهیم، از تشکیل تیم اقتصادی خود از مهرماه امسال برای برنامه‌های ریاست‌جمهوری خبر داد و اظهار داشت: از مهرماه امسال تیمی متشکل از اساتید و مدیران حوزه‌های صنعت، کشاورزی و بیمه و گمرک و سایر خدمات شکل گرفت که جلساتی برای برنامه‌ریزی مناسب اقتصادی داشته‌ایم چرا که توجه به نظرات کارشناسی از نکات مهم است.

وزیر امور خارجه سابق کشورمان با بیان اینکه بنده یک سال است که موضوع کاندیداتوری خود را بررسی کرد‌ه‌ام و تصمیم من به هیچ عنوان تشکیلاتی نبوده است، یادآور شد: بنده از هر جمع و گروهی که در این مسیر از ما حمایت و همراهی کند استقبال می‌کنیم.

وی در خصوص ائتلاف با سایر نامزدهای اصولگرا گفت: مسئله ائتلاف به ویژه در بین کسانی که از اختلافات فکری و سلیقه‌ای بیشتری برخوردارند طبیعی است و به خصوص اگر تعداد نامزدها زیاد باشد این مسئله ضروری است.

وی با بیان اینکه در سال 84 نیز شورای هماهنگی در رسیدن به یک نامزد واحد تأکید داشت و حتی این مسئله هم صورت گرفت، گفت:‌ با وجود بحث‌های زیادی که در این زمینه شد اما هر یک از نامزدها سرانجام راه خود را رفته‌اند. از این رو معتقدم ائتلاف باید بر اساس یک سازوکار اجتماعی مورد پذیرش صورت گیرد تا به نتیجه برسد.

متکی در مقایسه دولت خاتمی و احمدی‌نژاد اظهار داشت: در دولت نهم و دهم گام‌هایی برداشته شد که در قبل و پس از انقلاب صورت نگرفته بود که افزایش تولید برق و افزایش صادرات را می‌توان در همین زمینه ارزیابی کرد.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه این مسئله به معنای نادیده گرفتن نقاط منفی و مشکلات دولت نیست، تصریح کرد: در حوزه سیاست خارجی دولت خاتمی و احمدی‌نژاد دو رویکرد متفاوت داشتند.

وی بر همین اساس به سیاست تنش‌زدایی و لبخند در سیاست خارجی در دولت خاتمی وجود داشته اشاره کرد و افزود: این رویکرد تغییری در سرفصل‌های مورد ادعای غرب علیه انقلاب ایجاد نکرد. هرچند دولت خاتمی در بحث هسته‌ای تعامل را اساس خود قرار داده بود.

متکی با تأکید بر اینکه دولت خاتمی و دولت احمدی‌نژاد به دولت حق مسلم ملت ایران در پرونده هسته‌ای بودند، خاطرنشان کرد: در این آرمان نمی‌توان تردید کرد اما رویه‌ای که خاتمی برای این مسئله انتخاب کرده بود در دولت احمدی‌‌نژاد تغییر کرد.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان با اشاره به تعلیق دوساله پرونده هسته‌ای به منظور پذیرش حق ایران در زمان خاتمی ادامه داد: بنده آن زمان عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس هفتم بودم و زمانی که پکیج غربی‌ها به دست ما رسید همه چیز در آن آورده شده بود به جز پذیرش حق هسته‌ای. از این رو این سیاست در پرونده هسته‌ای تغییر کرد.

وی در ادامه به ادبیات نادرستی که در سخن گفتن با دنیا اتخاذ شد، اشاره کرد و یادآور شد: غربی‌ها تندترین مواضع خود را هم در قالب‌های دیپلماسی بیان می‌کنند اما در اینجا می‌توان به اشتباه استفاده از ادبیات نادرست اشاره کرد در حالیکه صحبت‌های مقام معظم رهبری در خصوص برگزاری رفراندوم در سرزمین‌های اشغالی فلسطین با ادبیاتی مطرح شد که کاملاً قابل دفاع بود و هیچکس نتوانست از آن ایرادی بگیرد.

متکی جذب نخبگان و توسعه سیاسی و همچنین توجه به محیط آکادمیک و دانشجویی را از موفقیت‌های دولت خاتمی برشمرد و یادآور شد: دلیل روی کار آمدن خاتمی این بود که هاشمی به سؤالات سیاسی مردم پاسخ لازم را نداده بود. از این رو خاتمی از این شرایط استفاده کرد.

نایب‌رئیس جبهه پیروان در پاسخ به این سؤال که ضعیف‌ترین دولت پس از انقلاب را کدام دولت می‌دانید گفت که در این زمینه پاسخ روشنی ندارم.

وی درباره رویکردهای اقتصادی در زمان وزارتش تصریح کرد: اولین طرحی که بنده در دوران وزارت خود به آقای احمدی‌نژاد دادم بحث دیپلماسی اقتصادی و هویت‌بخشی به آن بود.

متکی در خصوص علت اخراج شدنش از ترکیه به اتفاقی در رابطه با منافقین در این کشور اشاره کرد و گفت: در چنین فضایی طبیعی است که مسئولان آن کشور اعتراض خود را به سفیر ابراز می‌کنند. لذا با مدیریتی که صورت گرفت، بنده به ایران بازگشتم.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان درباره علت عدم سلام دادن به هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق آمریکا در سفر منام توضیح داد بنده به وی سلام دادم اما ایشان متوجه نشد و من این موضوع را در یک نشست خبری گفتم که طبق سنت اسلامی ما جواب سلام واجب است.

متکی در خصوص رابطه با آمریکا گفت که آمریکایی‌ها به دنبال مذاکره با ایران نیستند و هرگاه از مذاکره با ایران خبر می‌دهند بلافاصله در کنگره طرحی برای تحریم ایران می‌گذرانند.

آنها با وجود اینکه مدعی آزادی اطلاعات هستند اما صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را نیز تحریم کردند از این رو ما نمی‌توانیم با سیاست فشار و مذاکره گفت‌وگو کنیم و مقام معظم رهبری نیز بر این نکته تأکید دارند.

وی با اشاره به دو نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب، به بیانیه سه جانبه ایران و قطعنامه سازمان ملل بر علیه کشورمان پس از این بیانیه اشاره کرد و گفت: زمانی که اوباما این قطعنامه شکلی را بر علیه کشورمان تنظیم کرد، ترکیه و برزیل برای اولین بار به آن رأی منفی دادند چرا که خود اوباما از آنها خواسته بود از نفوذشان در ایران استفاده کنند.

متکی در خصوص اموال خود گفت: ما در دوران مسئولیت طبق قانون اساسی اموالمان را به قوه قضاییه اعلام کردیم و در حال حاضر نیز بنده از حقوق بازنشستگی پس از بیرون آمدن از وزارت امور خارجه زندگی می‌‌کنم البته همسر بنده نیز دکتر داروساز است و درآمد دارد.

این فعال اصولگرا در عین حال تأکید کرد که تا کنون هیچ فعالیت تجاری و اقتصادی نداشته است.

وی مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی را کاملاً بدون حاشیه دانست و اظهار داشت:‌طرفین از این مذاکرات ارزیابی مثبتی داشتند که این جای امیدواری دارد و نشان می‌دهد که برای سامان‌دهی مذاکرات یک عزم جدی وجود دارد لذا باید به نقطه تفاهمی برسیم که هم منافع ایران تأمین شود و هم گروه 1+5 احساس کند که به دستاوردی رسیده است.

متکی در پایان درباره تأمین هزینه‌های انتخاباتی خود گفت:‌ شعار انتخاباتی بنده این بود که چگونه می‌توان با کمترین هزینه موفق بود. لذا بنده به جز کسانی که در این مسیر با ما همدل و همفکر هستند و آمادگی دارند که به صورت بلاعوض و بلاشرط کمک کنند، هیچ محل دیگری برای هزینه‌های انتخاباتی ندارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    ازشهامت ایشان تشکرمیشود
  • میترا ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    مگه میخواید رئیس جمهور سنگال بشید؟؟؟
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    شما هم بیا
  • فرانک ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    0 0
    سنگال.............چه سنگالی............وای وای
  • گیلدا ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۵
    0 0
    اصلا اگه سنگال نبود که شما مشهور نمیشدی
  • ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۶
    0 0
    يكي از بداخلاقي هايي كه ما ايرانيان داريم اين است كه هر كسي به ميدان بيايد يك جوري براي تخريب او تلاش مي كنيم كاري هم نداريم كه قضاوتمان درست يا نادرست است . خدا با همه ما رحم كند كه فقط براي تخريب هم خلق شده ايم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس