کد خبر 198646
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۸

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز میلیون ها شغل در جامعه وجود دارد که صاحب ندارد و میلیون ها انسان نیز شغل ندارد، گفت: امروز صندلی گیر آوردن برای دانشگاه مهم نیست بلکه صندلی گیر آوردن برای کار مهم است.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش در همایش «نقش آموزش و پرورش در توسعه کارآفرینی از منظر تحول بنیادین» که امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، به تصویب سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از حدود 160 سال، آموزش و پرورش دارای نقشه جامع شده است و امروز انتظار جامعه و حاکمیت از ما یک انتظار واقعی، منطبق بر علوم روز و منطبق بر آموزه های وحیانی است.

وی ادامه داد: کارآفرینی از یک منظر همه آموزش و پرورش را در بر می گیرد و بر همین اساس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می خواهد گفتمان جدیدی را ایجاد کند.

حاجی بابایی با بیان اینکه تفکر ختم به تولید می شود، افزود: بزرگترین عیب فنی و حرفه ای و کاردانش در گذشته این بود که خواستیم با کمک عوامل بیرونی رشد کند و نگذاشتیم روی پای خودش باشد و با تفکر، تعمق، دانش و با فرهنگسازی حرکت کند.

وی اضافه کرد: باید گفتمان آموزش و پرورش را در این زمینه تغییر دهیم و با شناسایی انگیزه ها، روی آن کار کنیم؛ باید به سمتی حرکت کنیم که دانش آموزان بدانند که اگر به هنرستان بروند، موفق تر هستند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تا دیروز فکر می کردیم که خلاقیت را باید از دبیرستان مشاهده کنیم، گفت: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، دانش آموزان کشور باید دنبال مهارت آموزی باشند.

وی به وضعیت شغل و شاغل در کشور اشاره کرد و ادامه داد: امروز میلیون ها شغل در جامعه وجود دارد که صاحب ندارد و میلیون ها انسان نیز شغل ندارند؛ مگر در جامعه ما شغل کم است؟ مشکل این است که در تعریف شغل و شاغل مشکل داریم.

حاجی بابایی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید آینه تمام معنای جامعه خودش باشد، افزود: باید 12 میلیون و 300 هزار دانش آموز کشور با تمام شغل های مقبول آشنا شوند.

وی با انتقاد بر اینکه برخی فکر می کنند که آموزش و پرورش عبارت از کنکور، آزمون، دانشگاه و کار کردن است، اظهار داشت: دوره متوسطه اول به معنای راهنمایی است و به این معنی است که دانش آموز را به شغل مناسب هدایت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: به ازای هر 200 دانش آموز باید یک مشاور وجود داشته باشد تا دانش آموزان را مشاوره دهد و ما باید زیرساخت های تربیت نیروی انسانی را به طور نیمه تخصصی ایجاد کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد که حضور دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش به 70 درصد برسد، گفت: آموزش و پرورش در مهر ماه امسال، حضور دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش را به 50 درصد می رساند.

حاجی بابایی ادامه داد: در گذشته دور 70 درصد دانش آموزان را در رشته های نظری تربیت می کردیم و 30 درصد در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش بود که این باید برعکس باشد.

وی به حضور 11 هزار دانش آموز در هنرستان های نمونه دولتی اشاره کرد و گفت: امروز صندلی گیر آوردن برای دانشگاه مهم نیست بلکه صندلی گیر آوردن برای کار مهم است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: تحول بنیادین «3ـ3ـ6» و «3ـ3ـ3ـ3» نیست بلکه اینها ظرف است و تحول بنیادین یعنی نگاه ها را عوض کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    شما شغل ها رو تعریف ما هم قول میدیم بریم سرکار !!!!! راستی منم یه سیستم پیشنهادی دارم اونم 4-6-0 که اسپانیا با اون قهرمان یورو 2012 شد فکر کنم این سیستم بهتر باشه 2 سال هم جای انعطاف داره که میتونی بعنوان سال تعویضی بزاریشون بغل سیستم!!!!!!!!!!
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۴
    0 0
    مسئولش کیه؟مردم؟یا مدیران؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس