در حالی رسانه های غربی با رویکرد مثبت نسبت به این دور از مذاکرات پرداختند که فقط در فاصله مذاکرات مسکو در خرداد گذشته تا آلماتی امریکا 9 قانون تحریم جدید علیه ایران تصویب کرده است.

گروه  بین‌الملل مشرق--  مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ ساعت ۱۳ امروز -سه‌شنبه ـ به وقت قزاقستان در آلماتی برگزار و احتمال دارد این دور از مذاکرات در روز چهارشنبه نیز ادامه یابد.

رسانه های جهان با اشاره به مذاکرات آتی هسته ای بین ایران و گروه 1+5 از احتمال به رسمیت شناخته شدن حق هسته ای ایران توسط غرب و توافق بین ایران و غرب خبر دادند.

این رسانه‌ها با استقبال از رفع تحریم‌ها و به رسمیت شناختن حق غنی سازی ایران بار دیگر ادعا های قدیمی را مطرح کردند اما باید دید این بار نیز فقط در حرف است و یا در میدان عمل نیز به آن پایبند خواهند بود.


خبرگزاری انگلیسی "رویترز" در خبری به نقل از یک مقام آگاه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود نوشت: کشورهای غربی در مذاکرات هسته ای آلماتی قزاقستان به ایران پیشنهادهای جدیدی درخصوص لغو تحریمهای بیشتری خواهند داد.

شبکه خبری راشاتودی نوشت: معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه ایران باید نشان دهد برنامه هسته‌ای خود را با مقاصد صلح‌آمیز ادامه می‌دهد، گفت: ممکن است برخی تحریم‌های ایران کاهش یابد.

شبکه "فاکس نیوز" آمریکا در خبری اعلام کرد: کشورهای غربی انجام مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در قزاقستان را به فال نیک می گیرند، زیرا این کشور(قزاقستان) در سال 1990 ذخایر هسته ای خود را تحویل روسیه داد و امروز امیدوار است که تبدیل به بانک سوخت هسته ای برای برخی از کشورها مثل ایران شود.

در این خبر آمده است در مذاکرات آتی ممکن است پیشنهاد شود که قزاقستان به عنوان بانک سوخت هسته ای برای برخی کشورها از جمله ایران باشد.

رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده است که احتمالا 6 کشور عضو 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) به ایران پیشنهاد لغو تحریم طلا و فلزات گرانبها در مقابل تعطیلی تأسیسات فردو را ارائه می‌دهند.

سایت" نشنال اینترست" نیز در مطلبی درباره موفقیت مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در قزاقستان ابراز امیدواری کرد و مدعی شد در این مذاکرات غربی ها حق غنی سازی اورانیم توسط ایران برای اهداف صلح آمیز را به رسمیت خواهند شناخت و به طور تدریجی تحریم های ایران را لغو خواهند کرد و ایران هم در مقابل، غنی سازی خود را به حد 5درصد محدود خواهد کرد.

سایت رادیو "صدای روسیه" نیز در تحلیلی در خصوص نتایج احتمالی مذاکرات آتی در قزاقستان با اشاره به اظهارات وزرای خارجه فرانسه و آلمان مبنی بر اینکه در این مذاکرات پیشنهادهای منطقی به ایران ارائه خواهد شد و همچنین با اشاره به اظهارات سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران مبنی بر اینکه ایران فقط تعهداتی را خواهد پذیرفت که مطابق با NPT باشد، مدعی شد: برخی تحلیلگران معتقدند که در مذاکرات آتی در قبال پذیرش حق غنی سازی توسط ایران از سوی کشورهای غربی، ایران نیز بخش هایی از تاسیسات هسته ای خود را تعطیل خواهد کرد و مازاد اورانیوم غنی شده با خلوص بالای خود را به خارج از ایران که تحت نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهد بود منتقل خواهد کرد.

روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" نیز در خبری نوشت یکی از پیشنهاد های احتمالی به ایران در مذاکرات آلماتی قزاقستان این خواهد بود که قزاقستان بانک سوخت هسته ای برای برخی کشورها از جمله ایران باشد.

شبکه " ای بی سی نیوز" آمریکا هم همچون واشنگتن پست و فاکس نیوز در خبری از احتمال پیشنهاد قزاقستان به عنوان بانک سوخت از سوی کشورهای غربی برای برخی کشورهای منطقه و ایران خبر داد.

در حالی رسانه های غربی با رویکرد مثبت نسبت به این دور از مذاکرات پرداختند که فقط در فاصله مذاکرات مسکو در خرداد گذشته تا آلماتی امریکا 9 قانون تحریم جدید علیه ایران تصویب کرده است.










هتل Inter Continental محل مذاکره ایران و گروه 1+5 در آلماتی


ارسال آدرس های متناقض از سوی غرب

پیش از مذاکرات برخی منابع غربی اعلام کردند که گروه 1+5 تصمیم دارد در این دور از گفت وگوها بسته جدیدی به ایران ارائه کند که کاهش آمادگی فردو را در ازای لغو تحریم تجارت طلا و فلزات گرانبها به ایران پیشنهاد می کند.

بلافاصله پس از این خبر، برخی دیگر از منابع غربی اعلام کردند که در واقع پیشنهاد جدیدی در کار نیست و گروه 1+5 تصمیم دارد بسته ای با تاکید بر برخی عناصر خاص پیشنهاد 2008 به ایران ارائه نماید.

 قبلا هم برخی از رسانه های غربی گفته بودند که پیشنهاد آلماتی همان پیشنهاد بغداد با اندکی اصلاحات است.

این در حالی است که ایران در مسکو پیشنهادی به گروه 1+5 ارائه داد که خواهان لغو کلیه تحریم ها در ازای همکاری ببشتر با آژانس و بحث درباره غنی سازی 20 درصد می شد.

پیشنهاد مسکو هنوز پاسخی رسمی از سوی گروه 1+5 دریافت نکرده است.

با این حال، در حالی که تیم های ایران و گروه 1+5 وارد شهر آلماتی شده اند علائم متناقضی از سوی غرب ارسال می شود.

روزنامه واشینگتن پست صبح امروز از قول یک دیپلمات امریکایی نوشته است این گروه صرفا توقع دارد که درباره برخی اصول در مذاکرات آلماتی توافق شود.

این اظهارات با سخنان قبلی منابع غربی که گفته بودند یک پیشنهاد دارای جزئیات و مهم به ایران داده خواهد شد، منافات دارد.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفته است که این کشور قصد دارد در آلماتی نیز پیشننهاد خود درباره مذاکره مستقیم با ایران را تکرار کند.

برخی کارشناسان اصرار امریکا به این کار را در حالی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی روز شنبه 28 بهمن خود تکلیف مسئله مذاکره دو جانبه با امریکا را کاملا روشن کرده اند، علامتی از تلاش امریکا برای به راه انداختن بازی های رسانه ای و ایجاد حاشیه در مذاکرات می دانند که خود به نوعی حاکی از عدم جدیت این کشور در مذاکرات است.


کری ادعا کرد: امریکا در آلماتی به دنبال حسن نیت ایران است

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری مشترک با ویلیام هیگ، وزیر خارجه انگلیس گفت: «من و ویلیام همچنین امروز در چندین فرصت درباره برنامه هسته ای ایران و گفتگوهای فردا 1+5 با ایران که در قزاقستان برگزار خواهد شد، بحث و تبادل نظر داشتیم. همان طور که بارها اشاره کرده ایم ایران برخوردار از سلاح هسته ای در منطقه و نظر به همه حوادثی که رخ داده است، پذیرفتنی نیست. ما نیز گفته ایم که آنها به سلاح هسته ای نخواهند رسید. اوباما نیز به صراحت این مسئله را عنوان کرده است».

وی ادامه داد: «همان طور که ما بارها و بارها به صراحت گفته ایم فرصت برای راهکار دیپلماتیک اصولاً بر اساس تعریف خود نمی تواند تا ابد ادامه داشته باشد، اما این فرصت امروز و الان فراهم شده است. هنوز هم زمان وجود دارد، اما تنها در صورتی که ایران تصمیم بگیرد به پای میز گفتگو بیاید و با حسن نیت مذاکره کند».

کری ادعا کرد: «ما آماده ایم که با حسن نیت و احترام دو جانبه مذاکره کنیم تا از هر گونه پیامد هولناکی که شکست (مذاکرات) ممکن است به همراه داشته باشد، اجتناب کنیم. از این رو واقعا انتخاب با ایرانی ها است و ما امیدواریم که آنها تصمیم درست را بگیرند».


جلیلی در دیدار رییس جمهور قزاقستان: جامعه جهانی منتظر پاسخ های سازنده، منطقی 1+5 به پیشنهادهای جامع ایران است

جلیلی نگاه مشترک ایران و قزاقستان در خلع سلاح جهانی و مقابله با اشاعه سلاح های هسته ای را ظرفیت بزرگی برای اجرای معاهده ان پی تی در عرصه جهان دانست و تاکید کرد، برخی قدرت ها باید بدانند که با اتکا به سلاح هسته ای و تحمیل فشارهای مختلف بر مردم ایران نمی توانند جمهوری اسلامی ایران را از تامین حقوق هسته ای خود منصرف کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    این غربی ها همیشه زیر حرفشون زدن
  • مرگ بر امریکا ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    ما که از پیامدهای هولناکی که مستر کری گفت نمیترسیم! آقای کری و جناب امریکا دلتون به حال خودتون و مردم خودتون بسوزه!
  • علی ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    "... در مقابل تعطیلی تأسیسات فردو را ارائه می‌دهند." خسته نباشن ... این کجاش مثبته ؟ اول میگن فلان قسمت رو تعلیق کنید بعد می گن غنی سازی رو کاهش بدید بعد می گن اصلآ غتی سازی هم نکنید و ... تجربه را تجربه کردن خطاست.
  • قادر ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    با تشکر . درخواست میگردد اخبار و تحلیل واضح تر بیان گردد .
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    اين مرك جان كري به چه حقي ما رو تهديد مي كنه؟ حاج سعيد بزن دندونهاش رو خرد كن این آمریکایی بي بته رو...
  • محمد ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    زنده باد مقاومت مرگ بر سازش
  • عبدالله مومن ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    ملت مسلمان ايران . تكنولوژي انرژي هسته اي را با چيپس و پفك غربي ها عوض نخواهدكرد.
  • مستقل ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۸
    0 0
    يا رسول الله ما پارسيها با اقتدا به مولامون و مقتدامون مي رويم علوم را در سريا به دنيا هديه كنيم ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس