با "بی بی" نخست وزیر تندخو، عصبی و جنگ طلب اسرائیل چقدر آشنا هستید؟ چگونه نتانیاهو اسرائیل را به بدترین دوران خود طی 60 سال گذشته رساند؟ چرا اصلی ترین حامی اسرائیل نیز لب به انتقاد از نتانیاهو و سیاست های اسرائیل گشوده است؟ با گزارش ویژه مشرق از شخصیت بنیامین نتانیاهو همراه شوید....

گروه گزارش ویژه مشرق؛ بنیامین نتانیاهو (معروف به "بی‌بی") نخست وزیر تندخو، عصبی و جنگ طلب اسرائیل و رئیس حزب لیکود یکی از افراطی ترین احزاب این رژیم، دوران پر نشیبی را طی کرد و شرایط بی سابقه ای را برای این کشور جعلی رقم زد.

در دوره چهار ساله اخیر نخست وزیری نتانیاهو، اسرائیل با بدترین شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی خود از زمان تاسیس روبرو بوده است و پدیده های بی سابقه ای نظیر خودسوزی و تظاهرات را در این سرزمین به خود دید. در بعد سیاسی نیز اسرائیل در منزوی ترین وضعیت بین المللی به سر می برد و حتی با اولین و نزدیکترین هم پیمان خود نیز روابط چندان مناسبی ندارد.

روابط آمریکا و اسرائیل در دوره نتانیاهو به تیره ترین وضعیت خود رسیده است

بسیاری از کارشناسان داخلی این رژیم و مقامات سابق اسرائیل، تندخویی، عصبی بودن و افراطی گری نتانیاهو را مهمترین عامل مشکلات امروز می دانند. مواضع تند نتانیاهو در برخورد با فلسطینیان، - که حتی یکبار بدلیل تصمیم شارون به خروج از نوار غزه به استعفای نتانیاهو انجامید و مواضع خصمانه نسبت به سایر کشورها از جمله ایران و تهدیدهای مکرر نظامی و اصرار بر ادامه غیرقانونی شهرک سازی ها در اراضی اشغالی از جمله مهمترین مواردی است که جامعه بین الملل را نسبت به ماهیت اصلی سران این رژیم اندکی آگاه کرده است.

آخرین اقدام خصمانه نتانیاهو نیز شروع حمله همه جانبه به غزه در سال گذشته جنگ هشت روزه بود که با شکست مفتضحانه و اعلام درخواست آتش بس از سوی اسرائیل همراه شد و موجی از اعتراض و ترس را در میان ساکنان شهرک های اشغالی به وجود آورد.

نمایش مضحک نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل نیز یکی دیگر از اقداماتی بود که با انتقادات بسیاری حتی از سوی اعضای کابینه این رژیم و مقامات سابق اسرائیلی همراه بود.


زندگی شخصی و سوابق نظامی

نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل، یک سال پس از تشکیل دولت غاصب یهودی در سرزمین فلسطین در سال 1949 و در تل آویو متولد شد و دوران کودکی و نوجوانی در بیت المقدس اشغالی گذراند . بنیامین دوره دبیرستان خود را در آمریکا و به همراه پدرش بنزیون نتانیاهو که تحقیقات تاریخی انجام می داد پشت سر گذاشت و در سال 1967 به سرزمین های اشغالی بازگشتند.

نتانیاهو در بازگشت به اسرائیل به نیروهای ویژه ارتش این رژیم پیوست و در بسیار از عملیات های این نیرو از جمله هواپیماربایی سال 1972 شرکت داشت و یکی از اصلی ترین مهره های ترور مبارزان فلسطینی بود. در همان سال در جنگ اعراب و اسرائیل موسوم به یوم کیپور شرکت کرد و درجه کاپیتانی رسید.


نتانیاهو تحصیلات خود را در رشته مهندسی بازرگانی در دانشگاه ام آی تی آمریکا و در علوم سیاسی در دانشگاه هاروارد ادامه داد.

بین سال های 1979 تا 1984 وی کنفرانس های در خصوص ضرورت مبارزه سازمان های به زعم وی تروریستی و حکومت های پشتیبان آن ها برگزار کرد که به گفته جورج شولتز وزیر امور خارجه وقت آمریکا، فعالیت ها و کتاب های نتانیاهو به شکل قابل توجهی بر سیاست های آمریکا در مبارزه با تروریسم تاثیرگذار بوده است.


در سال 1982 نتانیاهو به عنوان رئیس نیروهای عملیاتی اسرائیل در سفارت این رژیم در واشنگتن انتخاب شد. در سال 1984 وی نماینده اسرائیل در سازمان ملل شد تا در صحنه بین المللی به حفاظت از منافع این رژیم در جامعه بین الملل بپردازد. شش سال بعد و با پایان ماموریتش در سازمان ملل، از حزب لیکود به کنست راه یافت و معاون وزیر امور خارجه کابینه اسرائیل شد.

از 1993 نتانیاهو به ریاست حزب لیکود رسید و تا زمان نخست وزیری اش در سال 1996، رهبر اپوزیسیون داخلی این رژیم محسوب می شد. وی همواره از مخالفان هرگونه سازش و صلح با گروه های فلسطینی بود و در سال 2008 نیز به شدت با آتش بس میان اسرائیل و حماس به مخالفت پرداخت. او همچنین مخالف سرسخت راه حل تشکیل دو دولت اسرائیلی و فلسطینی بوده است و هرگز دولتی فلسطینی را به رسمیت نمی شناسد.

"بی بی" به جز نخست وزیری رژیم صهیونیستی، وزیر سلامت، وزیر امور بازنشستگان و وزارت استراتژی اقتصادی کابینه و نمایندگی اسرائیل در سازمان ملل را نیز در کارنامه سیاسی خود دارد.

نتانیاهو 5 کتاب نیز در زمینه های مختلف سیاسی، بین المللی و تروریسم نوشته است. در سال 2005 و در نظرسنجی پایگاه خبری یدیعوت آحارونوت، وی به عنوان هجدهمین اسرائیلی منتخب تاریخ این رژیم انتخاب شد.

نتانیاهو 5 کتاب در خصوص مبارزه با تروریسم (!) و صلح پایدار (!) تالیف کرده است

در سال 2010 نشریه انگلیسی "نیو استیتسمن" (New Statesman) نتانیاهو را در لیست 50 چهره تاثیرگذار جهان سیاست و در رده 11 قرار داد و در سال 2012 از سوی نشریه صهیونیستی جروزالم پست نامش در بین 50 یهودی تاثیرگذار قرار گرفت.


نتانیاهو و اوباما، تیره ترین روابط مقامات آمریکا و اسرائیل

آرون دیوید میلر مشاور وزرای خارجه آمریکا در دوره های مختلف در مورد رابطه اوباما و نتانیاهو می گوید: "رابطه اوباما و نتانیاهو خراب ترین و ناکارآمدترین رابطه ای است که تا کنون دیده ام."

سابقه روابط مشکل دار رؤسای جمهور آمریکا با نخست وزیران اسرائیل از حزب لیکود به دهه های قبل نیز بازمیگردد. بیل کلینتون نیز بشدت با نتانیاهو مشکل داشته و نخست وزیر اسرائیل وی را تا سر حد عصبانیت پیش برده است. کلینتون پس از اولین جلسه اش با نتانیاهو در سال 1996 که بشدت از مواضع وی عصبانی شده بود بر سر اطرافیانش فریاد زد که "اینجا ابر قدرت کیست؟!"

اما این تفاوت دیدگاه ها از چه زمانی میان مقامات آمریکا و نتانیاهو بوجود آمد؟

جفري گلدبرگ روزنامه‌نگار سرنشان آمريكايي و نزديك به دولت اوباما، در سايت بلومبرگ از اختلاف شديد ميان اوباما و نتانياهو و آخرين صحبت‌هاي اوباما در اين باره نوشته است.

گلدبرگ با اشاره به اختلافات اوباما و نتانياهو طي چهارسال گذشته نوشته است كاخ سفيد تا كنون بارها به نتانياهو در مورد مواضعش در قبال ايران و سوريه تذكر و پيغام داده است.

جفری گلدبرگ: کاخ سفید بارها به نتانیاهو در خصوص مواضعش تذکر داده است

گلدبرگ در مطلب خود در بلومبرگ كه تلويحا از زبان مقامات بلندپايه كاخ سفيد نقل شده است، عدم اطمينان كاخ سفيد به نتانياهو و نااميدي از وي را بازتاب داده است. وي در مقاله خود مي‌نويسد اوباما از تصميم نتانياهو به ادامه شهرك‌سازي در منطقه‌اي نزديك بيت‌المقدس اطلاع داشت اما حتي ناراحتي خود را نيز ابراز نكرد و به خود زحمت عصباني شدن و واكنش نشان دادن را به خود نداد. اوباما به اطرافيان خود صراحتا گفته است كه انتظار اين گونه اقدامات از نتانياهو را دارد و در برابر اقدامات مخرب و متناقض او ديگر مقاوم شده است!


رفتار نتانياهو از تهديد ايران براي اسرائيل خطرناك‌تر است

به گفته گلدبرگ، پس از انتخاب شدن فلسطين به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل، اوباما در جمعي خصوصي گفت "اسرائيل نمي‌داند كه منافعش‌ در چه چيزي است". وي همچنين در مورد تصميم نتانياهو به ادامه شهرك‌سازي‌ها گفته است: نتانياهو اسرائيل را به سوي انزواي كامل بين‌المللي مي‌برد.

به اعتقاد اوباما، اگر دولت كوچك اسرائيل كه در منطقه‌اي نه چندان مهمان‌نواز تشكيل شده، تنها دوست و متحد خود آمريكا را از دست بدهد، نابود خواهد شد. ايران تهديدي كوتاه مدت براي اسرائيل است، اما رفتار مقامات خود اسرائيل در بلند مدت دولت اسرائيل را تهديد مي‌كند.

به گفته گلدبرگ اوباما معتقد است نتانياهو سياستمداري بزدل است اما رهبري بلامنازع در اسرائيل است كه با اين حال تمايلي به استفاده از سرمايه سياسي در جهت پيشبرد طرح سازش و توافق با فلسطين ندارد.


انتقام انتخاباتی اوباما از نتانیاهو

به گزارش مشرق، براساس اخبار منتشر شده در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، نتانیاهو تلاش گسترده ای را برای پیروزی میت رامنی رقیب باراک اوباما به کار بسته بود و بدلیل همسویی جمهوری خواهان با سیاست های افراطی نتانیاهو، میت رامنی به نامزد مورد حمایت اسرائیل تبدیل شد.

همین حمایت نتانیاهو از رقیب اوباما، رئیس جمهور آمریکا را به انتخاب وزرای جدید خارجه و دفاعی سوق داد که حداقل در مواضع، بسیار با آنچه لابی اسرائیل می پسندید تفاوت داشت. حتی پیش از انتخابات آمریکا و مشخص شدن نتیجه آن، بسیاری از نزدیکان اوباما وعده انتقام اوباما را به گوش نتانیاهو رسانده بودند. بدین ترتیب سال 2013 با آغاز دوره های مجدد ریاست جمهوری اوباما و نخست وزیری نتانیاهو، احتمالا سالی پر چالش میان این دو خواهد بود و اوباما را در مخالفت با سیاست های افراطی "بی بی" مصمم تر خواهد کرد.

باراک اوباما جزء معدود رؤسای جمهور آمریکاست که طی دوره چهارساله اول ریاست جمهوری خود به اسرائیل سفر نکرد و بارها از ملاقات با نتانیاهو طفره رفت؛ آخرین مورد این عدم تمایل به مذاکره با نتانیاهو به مجمع عمومی سازمان ملل بازمی گردد که اوباما با اطلاع از سفر نتانیاهو به نیویورک، به استراحتگاه خود رفت که با عصبانیت نخست وزیر اسرائیل و نمایش خصمانه وی در مجمع عمومی همراه شد.


باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه ان بی‌سی از دلایل خود در پاسخ به اینکه چرا وی در طول چهار سال ریاست جمهوری به اسرائیل سفر نکرد ه می‌گوید. "من وقتی به اسرائیل خواهم رفت که مطمئن باشم واقعا در مذاکرات حرکتی رو به جلو خواهم داشت". اوباما در این مصاحبه اختصاصی گفت: "من چند ماه پیش از اینکه رئیس جمهور شوم به اسرائیل رفته بودم. الان هم اعلام می‌دارم که اسرائیل بزرگ‌ترین هم پیمان، شریک و متحد ماست و این اتحاد محکمتر خواهد شد. اما زمانی به اسرائیل سفر خواهم کرد که در شرایط کنونی خاورمیانه مطمئن باشم در روند مذاکره ما با اسرائیل حرکت مثبتی صورت خواهد گرفت".

سیاست‌های افراطی و تندخویی نتانیاهو سبب شد اوباما همواره از ملاقات با وی طفره رود

یک از جنبه‌های اختلاف اوباما و نتانیاهو به بحث تعیین خط قرمز از سوی اسرائیل برای ایران و چراغ قرمز آمریکا به اسرائیل در تهدید ایران به حمله نظامی باز می گردد. اسرائیل همواره سعی کرده است با تعیین خط قرمز برای برنامه هسته ای صلح آمیز ایران، وعده حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران در صورت عبور از خط قرمز کذایی را داده است. اما خط قرمز اسرائیل با هر مرحله پیشرفت ایران در مسیر صلح آمیز هسته ای، یه گام به عقب رفته است.

اما نتانیاهو نیز در واکنش به اخطار آمریکا به این رژیم در رابطه با تهدید نظامی ایران گفته بود: "آنهایی که برای ایران خط قرمز تعیین نمی‌کنند حق ندارند برای اسرائیل چراغ قرمز در نظر بگیرند."

سیاست های افراطی نتانیاهو، اسرائیل را به هم پیمانی پر هزینه برای آمریکا تبدیل کرده است که منافع ایالات متحده در خاورمیانه را تحت الشعاع خود قرار داده است.


عصبانیت و ناراحتی آمریکا و شخص اوباما از رفتارهای نتانیاهو وهزینه هایی که بر آمریکا تحمیل کرده است به حدی رسید که وی سال گذشته در دیدار با سارکوزی در حاشیه اجلاس گروه 20 در کن فرانسه، در گفتگویی خصوصی از دروغگویی نتانیاهو به یکدیگر شکایت کردند که روشن ماندن میکروفن باعث فاش شدن این صحبت های خصوصی شد.

سارکوزی در این گفتگو به اوباما می گوید که از دروغ های نتانیاهو خسته شده است...و اوباما نیز اینگونه پاسخ می دهد: من چه باید بگم که هر روز باید با او سر و کله بزنم...!


نمایش مضحک در سازمان ملل و موج تمسخر نتانیاهو

یکی دیگر از اقدامات "بی بی" که با انتقاد توأم با تمسخر مقامات و رسانه های غربی همراه بود، نمایش مضحک در آخرین نشست مجمع عمومی سازمان ملل بود که در آن وی با نمایش دادن یک نقاشی کودکانه سعی در نشان دادن خط قرمز! برنامه هسته ای ایران داشت.


پس از این اقدام بسیاری از رسانه های غربی و شبکه های تلویزیونی به دستمایه قرار دادن این حرکت نتانیاهو، کاریکاتورهای بسیاری را منتشر کردند.

نمایش مضحک نتانیاهو در سازمان ملل سوژه طنز بسیاری از رسانه‌های غربی و حتی اسرائیلی شد

محافل سیاسی و رسانه های داخلی رژیم صهیونیستی نیز پس از این سخنرانی، نتانیاهو را به باد تمسخر گرفتند.


ناآرامی‌های اجتماعی و موج خودسوزی‌ها در سرزمین‌های اشغالی

اما موج بی‌سابقه‌ای که سال گذشته سرزمین‌های اشغالی را فرا گرفت، موج اعتراضات اجتماعی و خودسوزی‌ها در مناطق صهیونیست‌نشین بود که مشکل ناآرامی اجتماعی و بی‌ثباتی داخلی را نیز به معضلات دیگر این رژیم جعلی افزود.

اعتراضات به وضعیت اقتصادی و معیشتی ساکنان سرزمین‌های اشغالی طی دو سال گذشته کابینه اسرائیل را از تهدید‌های بیرونی به تهدیدی در درون خود معطوف کرد که پایه‌های سست این رژیم را به لرزه در آورد. تظاهرات ساکنان مهاجرت داده شده به اسرائیل در اعتراض به نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی باعث شد تا بارها خیابان‌های تل‌آویو و بیت‌المقدس شاهد تظاهرات ده‌ها هزار صهیونیست باشد. اعتراضاتی که هربار با سرکوب شدید پلیس این رژیم روبرو شد تا جایی که صدای سازمان عفو بین الملل نیز از این برخوردهای شدید در آمد.



بحران بی‌سابقه اقتصادی و بیکاری فراگیر در اسرائیل از زمان نخست‌وزیری نتانیاهو روندی صعودی در پیش گرفت و منتقدان سیاست‌های بی‌بی، وی را به بی اعتنایی به مشکلات داخلی و پرداختن به توهمات بین‌المللی خود در برخورد با ایران و دیگر دشمنان اسرائیل متهم می‌کنند.



نرخ بیکاری در اسرائیل در دوره نتانیاهو به بیش از 25 درصد افزایش یافت

این اعتراضات تا جایی ادامه پیدا کرد که معترضان خواستار کناره‌گیری نتانیاهو از قدرت شدند و سریال خودسوزی‌های پیاپی آغاز شد. این خودسوزی یکسال پس از شکل‌گیری اعتراضات اجتماعی و در واکنش به عدم توجه به خواسته‌های معترضان آغاز شد و 12 نفر خود را در خیابان‌های تل‌آویو و دیگر مناطق اشغالی به آتش کشیدند. اقدامی که در نوع خود از زمان شکل‌گیری رژیم جعلی اسرائیل بی‌سابقه بود و فروپاشی این رژیم از درون را کلید زد.



ائتلاف ضعیف و پیروزی خفیف نتانیاهو در انتخابات

یکی دیگر از نشانه‌های رو به زوال و ضعف بودن اسرائیل و شخص نتانیاهو، نتایج انتخابات اخیر در اسرائیل است که حزب نتانیاهو در ائتلاف با حزب لیبرمن با فاصله‌ای اندک توانستند اکثریت کرسی‌های کنست این رژیم را به خود اختصاص دهند. پس از آن نیز این ائتلاف شکننده برای تشکیل کابینه جدید مجبور به ائتلاف با سایر احزاب رقیب شد تا در اولین گام، اختلافات نتانیاهو با کابینه جدید نمایان شود.


در کابینه جدید موشه یعالون به عنوان وزیر جنگ جدید این رژیم انتخاب شده است که در مورد مسئله برخورد با ایران، همانند بسیاری از مقامات این رژیم، با نتانیاهو اختلاف نظر اساسی دارد و هرگز موافق اقدام نظامی و تهدید ایران نیست.

روند رو به زوال نتانیاهو همچنان ادامه دارد و بی‌بی تندخو و افراطی خود و رژیم اشغالگر قدس را روز به روز به سقوط نزدیک‌تر می‌کند. اختلافات با اوباما موجب شده است نتانیاهو نقطه اتکای خود را از آمریکا به سمت اروپا تغییر دهد زیرا پس از دوره چهارساله ریاست جمهوری اوباما و برخورد سرد با وی دریافته است که آمریکا دیگر حامی بی چون و چرای سیاست‌های اسرائیل نخواهد بود.



منابع و مآخذ:

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سپهسالار ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    2 0
    جای نگرانی وجود نداره؛این خیلی وقته فقط پارس میکنه.
  • سینا ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    1 0
    دوره سقوط رژیم صهیونیستی شروع شده و صدای شکستن ستون هایش به گوش میرسد
  • ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    1 0
    دمت گرم. عجب نظر توپی دادی داداش
  • جاوداني از مشهد ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    به اميد محو اين جرثومه فساد انشاء الله
  • محمودی ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    2 0
    سگ هارهرچندگازبگیره بالاخره میمیره یامیکشنش.
  • حسین ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    1 0
    گفتین بی بی نمیدونم چرا یاد ننه جون ..... افتادم
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    1 0
    دنیای عجیبی داریم.دلیل این همه دشمنی بین انسانها چیست؟سرزمینهای غرب آسیا سرزمینهای مقدس و مبارکیست که مهد بروز و ظهور انبیاء الهیست..باید در این مناطق صلح و سلام حکمفرما باشد.
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    1 0
    پارس نه مجید جان بگو " واق واق "
  • اسمال ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    1 0
    قیافه رو !!!!!!!!!!!
  • حسین ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    1 0
    اون روز دور نیست که نتانیابو را ببندند به گاری
  • فرد ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    1 0
    واقعا وحشتناکه اينکه شما نميدونيد "جفري گلدبرگ" نزديک به اوبامانيست. او يکي از تندروترين نئوکانها و جنگ طلبان ضد ايران است که با مقالات شيطنت بارش بخصوص در مجله "آتلانتيک" پيوسته در پي تخريب وجهه ايران و مشروعيت بخشيدن به حمله به ميهنمان است. آنچه هم که در مقاله اش درباره رابطه اوباما و نتانياهو گفته فقط به خاطر شانتاژ و در حقيقت تحريک آيپک و يهوديان به در فشار قرار دادن اوباماست.
  • صادق ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    1 0
    پارس نام سرزمین ایرانه.آخه تا کی باید یاد بگیری؟
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 1
    صادق جان پارس اسم "یکی" از قسمت های ایران ماست ....
  • فدايي خامنه اي ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۱
    0 0
    دوس دارم خط قرمز اسراييل رو هم رد كنيم، ببينيم چه غلطي مي خواد بكنه... با اشاره سيد علي حيفا و تل آويو رو با خاك يكسان ميكنيم .
  • ضد شيطان ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    رژيم اشغال گر قدس مرگش نزديك است شك نكنيد مرگ برسه شيطان خبيث آريكا اسرائيل انگليس
  • ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    0 0
    بنا به اظهارات يكى از اساتيد ضد صهيونيسم كه فرمودند : بر اساس شواهد و اسناد تاريخى ، يهود قومى است داراى تاريخ اما فاقد جغرافياً . اين قوم در طول تاريخ بعنوان اقليتي ميهمان در ممالك ديكر بذيرفته شده اند، لكن اين قوم بليد در عوض به ميزبانان در حد نهايت خيانت كرده اند. لذا حياتش در ممالك اسلامي محال است. انشاءا...
  • کارن ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    همانطور که خداوند در سوره بقره وعده داده است... روزی می رسد که ای قوم بنی اسرائیل شما آنقدر در زمین جنایت میکنید و ما جوانانی را خواهیم فرستاد تا شما را نابود کنند. روز نابودی این قوم غاصب نزدیک است
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۳
    0 0
    اسراييل سر كوچه تان گوجه فرنگي ميفروشد
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۳۱
    0 0
    این مردک یه دیوونه تمام عیاره که اقتصاد رژیم صهیونیستی رو ویرون کرده و اونوقت میخواد با ما بجنگه. برو حقوق نیروهاتو بده بعدا بیا حرف بزنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس