کد خبر 194516
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹

یک پایگاه اماراتی طی گزارشی از به راه افتادن موج مهاجرت افغان ها به ترکیه خبر داد و نوشت این افراد عمدتا مهاجران افغانی ساکن ایران هستند که برای یافتن شرایط بهتر به ترکیه مهاجرت می کنند.

به گزارش مشرق، پارس به نقل از پایگاه اماراتی دِ نشنال طی گزارشی اعلام کرد: برخی مهاجران افغان که در ایران زندگی می کنند اخیرا برای یافتن شرایط بهتر به ترکیه مهاجرت کرده اند.

این گزارش نوشت: زیر زمین تاریک و نمور مسجدی در استانبول، محل زندگی حدود ۳۰ مهاجر بی خانمان است که قربانی بحران جدید پناهندگی در ترکیه شده اند. بیشتر ساکنان این زیرزمین که قبلا غسال‌خانه مسجد بوده، افغانی هستند. آنها تازه وارد ترکیه شده اند، اما نه مستقیما از افغانستان، بلکه از طریق مرز شرقی ترکیه، ایران.
بر اساس اعلام نهاد پناهندگان سازمان ملل، حدود ۲۰ هزار پناهنده افغانی در ترکیه زندگی می کنند که اکثر آنها در ماه های اخیر وارد این کشور شده اند.

در کنار مسجد، یک موسسه خیریه، غذا و لباس برای افغان هایی که در این زیرزمین زندگی می کنند، تهیه می کند.کیاز ارس، معاون این موسسه خیریه می گوید: «چه کار دیگری می توانیم انجام دهیم؟...اگر این کار را نکنیم آنها آواره خیابان ها خواهند شد.»
در طی دو سال گذشته، تلاش ها برای کمک به مهاجران در ترکیه بر منطقه هم مرز با سوریه متمرکز شده، جایی که حدود ۱۸۰ هزار آواره سوری در کمپ های تحت اداره دولت زندگی می کنند. اما در کنار بحران سوریه، تعداد مهاجران افغان در ترکیه به میزان قابل توجهی در حال افزایش است.

نهاد سازمان ملل در امور مهاجران در پاسخ به استعلامی این هفته اعلام کرد که تنها ۷ هزار افغان به صورت رسمی ثبت نام شده اند. «در نتیجه افزایش میزان مراجعات از ژوئن ۲۰۱۲، ۱۳ هزار نفر بیشتر به این نهاد بین المللی مراجعه کرده اند.»

اکثر افغانی هایی که به ترکیه سفر می کنند، از ایران به این کشور می آیند، جایی که محل زندگی ۸۲۰ هزار مهاجر افغان است.

سازمان ملل اعلام کرده که افزایش میزان مهاجرت افغان ها به ترکیه «ناشی از عوامل متعددی از جمله ترس از سرنوشت افغانستان پس از خروج نظامیان خارجی در سال ۲۰۱۴ و شرایط نامناسب اقتصادی در ایران است.»

یکی از مهاجران، سجاد رمضانی، ۱۸ ساله، فرزند خانواده ای افغانی که والدینش در ایران زندگی می کنند می گوید، پدر و مادرش یک سال و نیم قبل تصمیم گرفتند او را به همراه مادربزرگ و عمویش به ترکیه بفرستند.
بنا به ادعای او و دیگر مهاجران در شرایطی که تهران با شرایط سخت اقتصادی مواجه است، فشار بر روی افغان ها برای خروج از ایران افزایش یافته است. پدر و مادر سجاد هنوز در ایران زندگی می کنند. اما به گفته وی «آنها می خواهند به محض اینکه پول دستشان آمد به ترکیه بیایند.»

عبدالرضا سقاقی، سخنگوی سفارت ایران در آنکارا ادعای فشار ایران برای خروج افغان ها از این کشور را رد کرد.

سقاقی گفت: «ابدا فشاری وجود ندارد.» وی افزود، چنین شکایاتی از جانب افغان هایی مطرح می شود که می خواهند شانس خود را برای پذیرش از جانب کشورهای غربی افزایش دهند.

اما مهاجرانی همچون سجاد رمضانی مدعی اند این فشارها واقعا وجود دارد. وی که در اصفهان متولد شده می گوید، خانواده اش سال گذشته با رفتار سختگیرانه مقامات دولتی ایران مواجه شده اند. وی می افزاید: «ما آنجا یک مغازه داشتیم و یک ماشین... پلیس آمد و مغازه را بست و ماشین را از ما گرفت.»

رمضانی اکنون در یک پارکینگ در استانبول کار می کند و از طریق تلفن با خانواده اش در ارتباط است.

نصرت، دیگر مهاجر افغان که ۶۰ سال سن دارد، مدتی پس از حمله شوروی به افغانستان در سال ۱۹۷۹ از این کشور گریخته و در شیراز سکنی گزیده، جایی که به عنوان معلم کاراته مشغول به کار بوده است. اما حدود ۲ ماه قبل، زندگی روی دیگرش را به وی نشان داده است.

وی می گوید: «به یکباره، مقامات ایرانی از صدور مجوز اقامت جدید خودداری کردند.» نصرت به همراه خانواده اش تصمیم به مهاجرت به ترکیه گرفته و از طریق کوه ها وارد ترکیه شده است. اکنون پسرش در یک شرکت ساخت و ساز کار می کند تا بتواند مخارج خانواده را تامین کند.

دولت ترکیه به افغان ها وضعیت مهاجر اعطا نمی کند، اما به آنها اجازه می دهد که در این کشور بمانند. در این مدت سازمان ملل تلاش می کند کشورهای دیگر را متقاعد کند تا آنها را بپذیرند، پروسه ای که ممکن است سال ها طول بکشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 20
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    0 0
    قدرنمك ماراندانستند شايددرتركيه براي خرابكاري وياعضويت درگروههاي تروريست طالبان برايتركيه مثمر ثمرواقع شدند وياهم با كشت خشخاش وتوليد انواع مواد مخدر اقتصاد تركيه رارونق دهند.
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۹
    0 0
    بهتر!
  • میکائیل ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۴
    0 0
    ترکیه مقصد نیست فقط یک راه است برای رسیدن ب کشور های اروپایی پس بهترست ان را مقصد انتخاب نکنید
  • زهرا ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
    1 0
    از این وضعیت نابسامان هموطنان در ترکیه به شدت ناراحت شدم بهتر بود به جای آواره شدن در کشورهای غربی دست در دست همدیگر میدادیم و افغانستان عزیز را آباد میساختیم
  • امید ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
    0 0
    از این شرایط بحرانی که واسه هموطنان عزیزم پیش اومده واقعا ناراحت شدم. بنطر من کشورهایی که شرایط پذیرفتن پناهندگان را دارد بایستی زودتر اقدام نماید و این عزیزان را از این مشکلات نجات دهند،،،
  • هانیه نسیم ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۹
    0 0
    واقعا زندگی در همه جا سختی خودش را دارد اگر این سختی را در کشور خودمان بسازیم دیگر اواره.نمیشویم
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۶
    0 0
    واقعا از این وضعیت هموطنان مون درترکیه ناراحت شدم امید وارم که کشور خودمون رو بسازیم تا منت همسایه های ایرانی وا پاکستان رو نکشیم
  • ن ر ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    0 0
    هیچ وقت نمی تونیم خودمونو جای دیگران بزاریم هرکس شرایط خاص خودشو داره وقتی نمی تونیم ب دیگران کمک کنیم پس با نظرات عقیده های شخصی مون دیگران و عذاب ندیم
  • امید ۰۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۱
    1 0
    من یک جوان 24ساله افغانی شیعه هستم و از شرایط بین کشورم و ایران رنج میبرم ماایران افغنی وافغانستان تشیع هستیم تازه ازدواج کروم وشرایط بحرانی دارم اتصمیم دارم یه ترکیه برم و در انجا مهاجر شوم در
  • ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    0 0
    برگرد به کشورت و اونجا رو اباد کن
  • ابراهیم ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    0 0
    واقعا متاسفم
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۳
    1 0
    سلام به کسی که آزاد اندیش و آزاده است هیچ کس نمی تواند شرایط نا بسامان یک آواره را بفهمد جز یک آواره پس با حرفهایت. دل هیچ کس را نشکنیدخدا در دلهای شکسته است به امید روزی که انسانیت به اوج برسد دنیا گذر گاه کوتاهی است
  • ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    2 0
    سلام یک مهاجرهستم.درایران.رفتم.اداره.گذرنامه.برای.برگ.تردد.بین.استانی.بمن.میگه.بهت.برگه.نمدهیم.بخاطراینکه.دودفعه.دیگه.رفتی.من.هم.برای.تفریح.نمیروم.کودکی.هفت.ماهه.دارم.۶مرتبه.عمل.جراحی.باز.شده.۲۵ملیون.خرج.کردم.بازهم.نیاز به پیگیری مجدددارد.اخر.این.چه مسلمانی هست
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۷
    1 0
    سلام یک مهاجرهستم.درایران.رفتم.اداره.گذرنامه.برای.برگ.تردد.بین.استانی.بمن.میگه.بهت.برگه.نمدهیم.بخاطراینکه.دودفعه.دیگه.رفتی.من.هم.برای.تفریح.نمیروم.کودکی.هفت.ماهه.دارم.۶مرتبه.عمل.جراحی.باز.شده.۲۵ملیون.خرج.کردم.بازهم.نیاز به پیگیری مجدددارد.اخر.این.چه مسلمانی هست
  • roya ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
    4 6

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس