اسفنديار رحيم مشايي، رئيس دفتر رئيس جمهور ايران که براي ديدار با پادشاه اردن به اين کشور رفت، ميهمان ويژه مراسم افتتاحيه خانه ايران در "عَمان" بود که با حواشي جالبي همراه بود.

به گزارش مشرق، اين مراسم ساعت 18:30 به وقت محلي در محل "خانه ايران" در سفارت جمهوري اسلامي ايران در شهر "عَمان" پايتخت اردن برگزار شد.
"مصطفي مصلح زاده" سفير جمهوري اسلامي ايران در ابتداي اين مراسم در سخناني با عرض خير مقدم به رئيس دفتر رئيس جمهور و ايرانيان مقيم اردن، ماه محرم و شهادت سرور و سالار شهيدان اباعبدالله الحسين(ع) را به تمامي شيعيان جهان تسليت گفت.
مصلح زاده گفت: خانه ايران در "عَمان" هنوز به بهره برداري کامل نرسيده و سفارت ايران بسيار تمايل داشت که در اين مراسم، ماکت دستاوردهاي علمي جمهوري اسلامي ايران از جمله ماکت تأسيسات هسته اي بوشهر، هواپيماها و کشتي‏هاي ساخت ايران و تعدادي از سدهاي ساخته شده به دست مهندسان را به نمايش گذارد که به دليل نبود فرصت کافي و سختي هاي جانبي کار اين مساله محقق نشد.
وي سپس با اشاره به نقش "اسفنديار رحيم مشايي" در "معرفي و اهتمام ويژه به ايران"، از حضور وي در اين مراسم قدرداني کرد.
در ادامه، رئيس دفتر رئيس جمهور ايران پشت تريبون قرار گرفت و براي جمع ايرانيان مقيم اردن سخنراني کرد.
مشايي ضمن عرض تسليت به مناسبت فرا رسيدن ماه محرم، ايران را سرزمين امام حسين(ع) برشمرد و گفت: امروز آغاز افول ظلم و ستم در جهان و آغاز رويش بالندگي، آزادي، جوانمردي، محبت، عشق، صلح و پايداري در دنياست.
وي تصريح کرد: مکتب امام حسين(ع) شاخصه "انديشه ايراني" است و اسلام نابي است که با فطرت بشر انطباق دارد.
جانشين رئيس جمهور در شوراي عالي ايرانيان مقيم خارج، با تجليل از کشور ايران گفت: پرچم سبز، سفيد و سرخ ايران، حکايت از عنايت اهالي دارد که رنگ سبز محمدي آن، از گذر رنگ سرخ حسيني، به سپيدي ولايت مهدوي مرتبط مي شود.
رئيس دفتر رئيس جمهور افزود: امروز مفتخريم که بگوييم جمهوري اسلامي ايران، پاسدار مکتب حسين(ع) است و جمهوري اسلامي ايران و انقلاب آن، فرزند کوچک اين مکتب بزرگ است.
وي در ادمه با اشاره به مسأله پرونده هسته اي ايران گفت: اصرار غرب بر ممانعت از پيشرفت هسته اي ايران، سبب اشتياق روز افزون ايران در دستيابي به اين فناوري شده است.
مشايي افزود: از لحاظ ما مساله هسته اي تمام شده است و نشست 5+1 صرفا در راستاي اجراي يک نمايش از سوي مخالفان پيشرفت هسته اي ايران است.
وي تصريح کرد: مخالفان ايران زماني حتي حاضر نبودند ايران به سه سانتريفيوژ پيش پاافتاده نيز دست يابد ولي امروز به دنبال راهي هستند تا اين حق را از سر عزت براي خود قلمداد نمايند.
وي درپايان گفت: بزودي مرزهاي ميان کشورها شکسته خواهد شد و آينده، تجلي گاه عشق ميان انسان‏ها خواهد بود و در جهان هيچ نقشي بزرگ‏تر از انسان وجود ندارد؛ انساني که قائم مقام خدا و خليفة الله بر روي زمين است.
 

حاشيه هاي سخنراني مشايي در اردن

به گزارش خبرنگار مشرق، اين جلسه، حاشيه هايي نيز به همراه داشت، از جمله:

- در ابتداي مراسم، حضار با پخش سرود رسمي جمهوري اسلامي ايران به پا خاستند که در اين هنگام، مشايي با بستن چشم هاي خود و قرار دادن دو دست خود بر روي سينه، به اين سرود اداي احترام کرد که اين اقدام وي توجه حضار را برانگيخت.
- اين مراسم با تلاوت سوره "قدر" توسط "احمديان" کارشناس فرهنگي سفارت آغاز شد.
- "مصطفي مصلحي زاده" سفير ايران در "امان" پس از يک سخنراني کوتاه و عرض خير مقدم به ميهمانان، از "اسفنديار رحيم مشايي" براي ايراد سخنراني دعوت به عمل آورد.
- "مشايي" در سخنراني خود که يک ربع به طول انجاميد در مجموع پنج دقيقه به خواندن اشعاري از حافظ و سعدي پرداخت.
- پس از سخنراني "مشايي"، حاضران با قرائت بخشي از زيارت عاشورا شامل سلام بر حضرت سيدالشهداء(ع)، به اين امام همام اداي احترام کردند.
- نماينده ويژه رئيس جمهور در شوراي عالي ايرانيان خارج از کشور پس از انجام سخنراني خود، با ايرانيان مقيم اردن خوش و بش کرد و با آنان عکس يادگاري گرفت.
- حدود 30 تا 40 ايراني مقيم اردن در اين مراسم حضور داشتند.
- يکي از نکات جالب اين مراسم، آشنايي ايرانيان مقيم اردن با يکديگر بود که فضاي گرمي را به مراسم بخشيد.
- ساختمان جديد سفارت ايران در "عَمان" همزمان با حضور مشايي، در اين کشور افتتاح شد.
- در بخشي از تالار، آثاري از صنايع دستي ايران به نمايش گذاشته شده بود که توجه ميهمانان را به خود جلب مي کرد.
- در قسمت ديگري از تالار نيز ميز پذيرايي قرار داده شده بود و پس از اتمام مراسم از ميهمانان پذيرايي به عمل آمد.
- بارش شديد باران که از نخستين ساعات بامداد شنبه در شهر "عَمان" آغاز شده بود، باعث شد تا ميهمانان در مسافت ميان در ورودي سفارت تا ساختمان خانه ايران خيس شوند.
- مشايي پس از پايان سخنراني خود و حضور در جمع ايرانيان مقيم اردن، بلافاصله تالار را جهت حضور در ضيافت شام رئيس دفتر پادشاهي اردن ترک کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس