به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، اگرچه در چند هفته اخیر برخی مقامات مسوول بر کاهش قریبالوقوع قیمت خودرو تاکید کرده بودند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
محسن صالحینیا - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - یکی از این مسوولان بود که در یک برنامه زنده تلویزیونی از مردم خواست فعلا خودرو نخرند تا قیمتها متعادل شود. پس از آن شهرام میرآخورلو - مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان - با بیان اینکه قیمتهای بازار خودرو کاذب است تاکید کرد که قیمت این محصولات در بازار قطعا و به زودی کاهش خواهد یافت.
اگرچه تمامی این مسوولان ابلاغ مصوبه جدید قیمتگذاری خودرو را عامل تحقق این وعدهها میدانستند اما ابلاغ این مصوبه تنها باعث ثبات نسبی قیمتها شده و عملا خبری از ارزانی قیمت خودرو نبود.
این وضعیت نمایندگان مجلس را به واکنشهای شدیدی وا داشت. در یکی از این واکنشها رییس کمیسیون اصل 90 مجلس، واگذاری مجوز قیمتگذاری خودرو به خودروسازان را تصمیمی اشتباه دانسته و تاکید کرده است که برای مهار خودسریهای مدیران خودروساز باید واردات خودرو افزایش یابد.
علی پورمختار خاطرنشان کرده که خودروسازان قیمت محصولاتشان را همواره با قیمت خودروهای وارداتی که به دلیل وضع تعرفه، با قیمتهای بالا وارد کشور میشود مقایسه کرده و با افزایش قیمت سود خوبی را به جیب زدهاند.
این نماینده مجلس از تشکیل کارگروهی در کمیسیون اصل 90 برای بررسی عملکرد خودروسازان در عمل به منویات مقام معظم رهبری خطاب به خودروسازان خبر داده و خاطرنشان کرده است: این کارگروه برای ارزیابی عملکرد صنایع خودرویی کشور در کمیسیون تشکیل شده است. با استخراج و نهایی شدن بررسیهای این کارگروه نحوه مواجهه با خودروسازان مشخص میشود.
رییس کمیسیون اصل 90 مجلس تاکید کرده است: وقتی مجوز افزایش قیمت خودرو به خودروساز داده میشود باید به واردکننده خودرو نیز اجازه واردات با تعرفه پایین داده شود تا در بازار تعادل به وجود آید و رشد قیمتها متوقف شود. مردم هزینههای سنگین افزایش قیمت و افت کیفیت خودروهای داخلی را به سبب ارتقاء و پویایی تولید داخلی تحمل میکنند.
برخی دیگر از نمایندگان مجلس نیز اظهارات مشابهی را بیان کرده و خواستار تجدیدنظر در مصوبه جدید قیمتگذاری خودرو شدهاند. در این میان مصرفکنندگان نیز همچنان در انتظار تحقق وعدههای کاهش قیمت برای تامین محصولات مورد نیاز خود هستند.
محسن صالحینیا - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - یکی از این مسوولان بود که در یک برنامه زنده تلویزیونی از مردم خواست فعلا خودرو نخرند تا قیمتها متعادل شود. پس از آن شهرام میرآخورلو - مدیرکل دفتر نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان - با بیان اینکه قیمتهای بازار خودرو کاذب است تاکید کرد که قیمت این محصولات در بازار قطعا و به زودی کاهش خواهد یافت.
اگرچه تمامی این مسوولان ابلاغ مصوبه جدید قیمتگذاری خودرو را عامل تحقق این وعدهها میدانستند اما ابلاغ این مصوبه تنها باعث ثبات نسبی قیمتها شده و عملا خبری از ارزانی قیمت خودرو نبود.
این وضعیت نمایندگان مجلس را به واکنشهای شدیدی وا داشت. در یکی از این واکنشها رییس کمیسیون اصل 90 مجلس، واگذاری مجوز قیمتگذاری خودرو به خودروسازان را تصمیمی اشتباه دانسته و تاکید کرده است که برای مهار خودسریهای مدیران خودروساز باید واردات خودرو افزایش یابد.
علی پورمختار خاطرنشان کرده که خودروسازان قیمت محصولاتشان را همواره با قیمت خودروهای وارداتی که به دلیل وضع تعرفه، با قیمتهای بالا وارد کشور میشود مقایسه کرده و با افزایش قیمت سود خوبی را به جیب زدهاند.
این نماینده مجلس از تشکیل کارگروهی در کمیسیون اصل 90 برای بررسی عملکرد خودروسازان در عمل به منویات مقام معظم رهبری خطاب به خودروسازان خبر داده و خاطرنشان کرده است: این کارگروه برای ارزیابی عملکرد صنایع خودرویی کشور در کمیسیون تشکیل شده است. با استخراج و نهایی شدن بررسیهای این کارگروه نحوه مواجهه با خودروسازان مشخص میشود.
رییس کمیسیون اصل 90 مجلس تاکید کرده است: وقتی مجوز افزایش قیمت خودرو به خودروساز داده میشود باید به واردکننده خودرو نیز اجازه واردات با تعرفه پایین داده شود تا در بازار تعادل به وجود آید و رشد قیمتها متوقف شود. مردم هزینههای سنگین افزایش قیمت و افت کیفیت خودروهای داخلی را به سبب ارتقاء و پویایی تولید داخلی تحمل میکنند.
برخی دیگر از نمایندگان مجلس نیز اظهارات مشابهی را بیان کرده و خواستار تجدیدنظر در مصوبه جدید قیمتگذاری خودرو شدهاند. در این میان مصرفکنندگان نیز همچنان در انتظار تحقق وعدههای کاهش قیمت برای تامین محصولات مورد نیاز خود هستند.