عزیزالله جوینی، استاد بازنشسته‌ی دانشگاه تهران، شاهنامه‌پژوه و مصحح دیگر متون کهن، که بامداد 25 بهمن در سن 87سالگی درگذشت، از خود کتاب‌های بسیاری بر جای گذاشته است.

به گزارش سرویس فرهنگی مشرق به نقل از ایسنا، عزیزالله جوینی زاده‌ی سال 1304 در شهر اسفراین، بعد از دریافت مدرک دکتری خود، به تدریس در دانشگاه تهران مشغول شد و از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بازنشسته شد. او بیش از 80 مقاله در حوزه‌های مختلف ادبیات منتشر کرده است. همچنین ترجمه‌های بسیاری از عربی و انگلیسی به زبان فارسی دارد.

از میان کتاب‌های او به این عنوان‌ها می‌توان اشاره کرد: «تصحیح و شرح فرهنگ مجموعه الفرس»، «تصحیح مفردات قرآن»، «تصحیح تفسیر نسفی» (ترجمه‌ای کهن از قران به فارسی موزون و مسجع)، «تصحیح فرهنگ مصادره اللغله»، «تصحیح نهج‌البلاغه»، «شرح واژگان دشوار و برگردان همه ابیات شاهنامه» (از دست‌نویس موزه فلورانس)»، «نبرد اندیشه‌ها در داستان رستم و اسفندیار»، «داستان زال و رودابه» (از دست‌نویس موزه فلورانس)، «داستان فرود سیاوش» (از دست‌نویس موزه فلورانس)، «داستان بیژن و منیژه» و «داستان رستم و سهراب» (از نسخه فلورانس).

عزیزالله جوینی بعد از کمای سه‌روزه در پی خون‌ریزی داخلی، حدود ساعت 2 بامداد امروز (چهارشنبه، 25 بهمن‌ماه) در بیمارستان از دنیا رفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس