به نظر مي‌رسد که هاشمي رفسنجاني در انتخابات آتي رياست جمهوري نقشي جدي ايفا خواهد کرد؛ اما اين که نقش او در انتخابات چه خواهد بود را در سناريو‌هاي مختلفي مي‌توان ديد.

به گزارش مشرق - فعاليت جناح‌ها و گروه‌هاي مختلف سياسي براي انتخابات آتي رياست جمهوري آغاز شده است. در اين ميان "هاشمي رفسنجاني" 78 ساله نيز بر فعاليت‌هاي سياسي خود که بر محور انتخابات مي‌چرخد افزوده است.

 اگر بخواهيم به اختصار از سناريو‌هاي ممکن و محتمل در باب فعاليت هاشمي رفسنجاني در انتخابات آتي رياست جمهوري بنويسيم به نظر مي‌رسد که چهار سناريوي زير کاملا يا تاحد زيادي محتمل هستند:


1. حضور مستقيم به عنوان کانديدا

به نوشته دیدبان، تا چند هفته قبل اين سناريو چندان قائل و طرفداري نداشت و غالبا تصور مي‌کردند که هاشمي از حضور شخصي در انتخابات به عنوان کانديدا منصرف است و ديگر در انتخاباتي کانديدا نخواهد شد. کهولت سن،‌ شکست در انتخابات‌هاي سابق و تخريب شدن وجهه او در ميان مردم از عوامل اين امر تلقي مي‌شد.

اما به واسطه برخي تلاش‌هاي رسانه‌اي از جمله تيتري که روزنامه آرمان روابط عمومي؛ روزنامه نزديک به جريان هاشمي تنظيم کرد که [آغاز رايزني‌ها: آيت الله هاشمي کانديداي رياست جمهوري مي‌شود] و نيز مصاحبه اخير هاشمي با اصحاب رسانه و خبري که سايت شخصي هاشمي رفسنجاني در اين باره منتشر کرده است،‌ سناريوي حضور مستقيم هاشمي در انتخابات تقويت شد. سايت هاشمي رفسنجاني در صفحه اول خود اين خبر را با اين تيتر نگاشته است که [نیازی به حضورم باشد کوتاهی نخواهم کرد]

و همين امر به علاوه شواهد و قرائن ديگر باعث شده است که بسياري تصور کنند که گزينه کانديدا شدن هاشمي جدي است. برخي اخبار ديگر نيز به اين سناريو و برداشت کمک مي‌کند. به عنوان مثال انتشار مجدد تبليغات انتخاباتي سال 84 آقاي هاشمي در سايت او و بازنشر فيلم‌ها و تبليغات آن دوره باعث شده است برخي با جديت از حضور هاشمي به عنوان کانديداي سال 92 سخن بگويند. به عنوان مثال دیدن این لینک جالب است.

اما برخي ديگر چنين تحليل مي‌کنند که هاشمي بازي «مي‌آيم، نمي‌آيم» را براي تقويت اثر خويش در عرصه سياست و تاثيرگذاري بر جريان‌هاي سياسي ديگر که تصميماتشان با آمدن يا نيامدن هاشمي تاثير مي‌پذيرد مطرح کرده است و از اين رو هر چند او به اين بازي ادامه خواهد داد ولي گزينه کانديدا شدن او را نبايد خيلي جدي گرفت. به عنوان مثال تحليل‌گراني به صراحت بيان مي‌دارند که هاشمي در هيچ شرايطي کانديداي انتخابات نخواهد شد و خبرسازي‌هاي صورت گرفته عامدانه و در جهت افزايش قدرت چانه‌زني وي است.

اين تحليل‌گران معتقدند که خبر آمدن هاشمي براي انتخابات 92 قطعا با اهداف ديگري منتشر شده است چرا که مدعي هستند:

 «محمد هاشمی برادر و رئیس دفتر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، این اخبار را نادرست و  گمانه‌زنی رسانه‌ها دانست و نامزدی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات ریاست جمهوری دور یازدهم را قویاً تکذیب کرد.

 یکی از سایت‌های نزدیک به خانواده هاشمی رفسنجانی هم از قطعیت عدم کاندیداتوری رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات آتی ریاست جمهوری خبر داد و با اشاره به دیدار ‌سیدمحمد خاتمی رئیس جمهور پیشین ایران با آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ‌نوشت‌ که هاشمی رفسنجانی در این دیدار ‌با قاطعیت تصمیم به کاندیداتوری خود را تکذیب کرده‌ و خطاب به حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی تصریح کرده است‌ من نه تنها تصمیم به کاندیدا شدن در انتخابات ندارم، بلکه حتی اگر پست ریاست جمهوری را دودستی هم به من بدهند، حاضر به قبول آن نیستم.»

2. حضور به عنوان پدر معنوي اصلاحات

سناريوي ديگري که فعاليت انتخاباتي هاشمي مي‌تواند بر اساس آن شکل بگيرد بازي کردن نقش پدر معنوي اصلاح طلبان و بازسازي کننده آنهاست.

هاشمي دراين زمينه نيز فعاليت‌هاي فراواني داشته است و به نظر اين تحليل‌گران هاشمي با بازسازي يک جريان اصلاحات جديد به عرصه انتخابات آتي رياست‌جمهوري وارد مي‌شود. از نظر اين تحليل‌گران هاشمي خواهد کوشيد تا جريان اصلاحات جديد از برخي عناصر تندروي خارج از نظام زدوده شود و غلبه جريان کارگزاران سازندگي بر اين اصلاح طلبي جديد قوت يابد.



در اين ميان برخي از تحليل‌گران اصلاح طلب از هاشمي به عنوان "کاتاليزوري براي بازسازي اصلاحات" و بازگشت آنها به عرصه سياست کشور سخن مي‌گويند.

اما درايت سياسي حکم مي‌کند که نپذيريم هاشمي فقط در حد يک کاتاليزور باقي بماند و نقشي در اين واکنش شيميايي به خود اختصاص ندهد و فقط تسريع کننده واکنش باشد و در محصول نهايي حضوري نداشته باشد. اين تصور، تصوري خام و مبتني بر ساده پنداشتن شخص هاشمي و ناديده گرفتن سابقه و پيچيدگي‌هاي سياسي او است.

اگر هاشمي در يک فرايند شيميايي کلان مانند بازسازي اصلاحات حضور داشته باشد به طور قطع بخش قابل توجهي از محصول نهايي با برچسبي از او خواهد بود که قابل انفکاک از وي نباشد. شايد همين امر است که باعث شده است برخي از تحليل‌گران رقابتي پنهان را ميان هاشمي از يک سو و برخي از اصلاح‌طلبان شناخته شده مانند خاتمي و عبدالله نوري و موسوي خوئيني ها از سوي ديگر در نظر بگيرند و مدعي باشند که هر يک از اين‌ها براي بازسازي اصلاحات نقشه و طرح خاص خود را دارد و هر يک از اين که ديگري اصلاحات را مال خود کند نگران است.

در هر صورت يک سناريوي محتمل ديگر اين است که هاشمي با برگ اصلاح طلبان و کانديداهاي آنها وارد انتخابات رياست جمهوري شود.

3. حمايت از کانديداي وحدت ملي؛‌ راهبري طرح وحدت ملي

اين سناريو شواهد فراواني دارد و هاشمي بارها و بارها از اين که از طرح وحدت ملي حمايت مي‌کند و به آن رضايت خواهد داد سخن گفته است. به عنوان مثال يکي از آخرین حمايت‌هاي علني از این طرح که هاشمي بانی آن بوده است در این لینک قابل مشاهده است.



همين امر باعث شده است که برخي از تحليل‌گران حتي تبليغات صورت گرفته در باب حضور هاشمي درانتخابات 92 به عنوان کانديدا را نيز زمينه سازي براي طرح وحدت ملي بدانند.

منظور از طرح وحدت ملي از منظر هاشمي، تکرار همان چيزي است که او در دولت‌هاي خود در دو دوره بعد از جنگ انجام داده است. به طوري که گروه‌هاي سياسي‌اي که با هاشمي قابل جمع هستند و ميانجي‌گري و وساطت او را مي‌پذيرند در کنار هم يک دولت واحد شکل بدهند.

چنين دولت وحدت ملي‌اي مي‌تواند توسط يکي از اصولگرايان يا اصلاح‌طلباني که حاضر باشد تحت رهبري هاشمي سهامي به گروه ديگر ارائه کند و تعدادي از وزارت‌خانه‌ها را در اختيار آنها قرار دهد قابل شکل‌گيري است.

اما به نظر مي‌رسد که برخي از گروه‌هاي سياسي از چنين طرحي حمايت خواهند کرد. چنان که خبر زير نشان دهنده خوشنودي برخي از گروه‌هاي سياسي از طرح وحدت ملي به راهبري هاشمي رفسنجاني است: طرح هاشمی برای دولت وحدت ملی را حمایت میکنیم.

4. حمايت از کانديداي خاص خود

بسياري از تحليل‌گران معتقدند که در انتخابات آتي هاشمي رفسنجاني با کانديداي خاص خود خواهد آمد که البته تلاش خواهد کرد اين کانديدا را به گروه‌هاي اصلاح طلب و اصولگرا بقبولاند. تفاوت اين سناريو با سناريوي دولت وحدت ملي آن است که کانديداي مطرح در سناريوي دولت وحدت ملي کانديدايي است که خود به جريان اصولگراياني وابسته است که هاشمي آنها را معتدل مي‌داند و اميدوار است اکه اصلاح طلبان نيز از آن جريان حمايت نمايند و يا لااقل بخشي از بدنه اصلاحات به اين جريان بپيوندند.



اما در اين سناريو کانديدايي که ارائه مي‌شود اصالتا بيانگر موضع هاشمي و  مورد حمايت خاص وي است و البته اميد هاشمي اين خواهد بود که اين فرد به حمايت جريان‌هاي اصولگرا و اصلاح طلب نيز تا حد ممکن دست يابد. از اين روست که برخي تاکيد دارند که هاشمي کانديداي انتخابات نمي‌شود و احتمال مطرح شدن يک کانديداي ديگر مثل حسن روحاني را به عنوان گزينه مورد حمايت هاشمي بيان مي‌کنند.

البته در اين که گزينه مورد حمايت هاشمي در اين سناريو چه کسي خواهد بود نيز وحدت نظري حاکم نيست و گاه از افراد ديگري سخن به ميان مي‌آيد که مشخص نيست چقدر توان بازيگري در سناريويي از اين دست را دارند.  به عنوان مثال فلاحيان وزير اطلاعات دوران هاشمي از نيامدن هاشمي و حمايت تلويحي از خودش صحبت کرده است.

ارزيابي

در ارزيابي اين سناريو‌ها بايد خاطر نشان کرد که اوضاع سياست در ايران خصوصا در عرصه انتخابات چنان لحظه به لحظه تغيير مي‌کند که نمي‌توان پيش‌بيني قطعي و جدي‌اي را خصوصا چند ماه قبل از انتخابات مطرح کرد. به عبارت ديگر چنين کاري در ايران بيشتر به پيش‌گويي شبيه خواهد بود تا پيش‌بيني معمول در عرصه سياست. حتي به نظر مي‌رسد که در بسياري از موارد خود سياستمداران نيز نمي‌دانند که در عمل تا پايان اين دوره چه خواهند کرد و آنها نيز با سناريو‌هايي محتمل مواجه هستند که به اقتضاء شرايط به انتخاب از ميان آنها و عملي کردن يکي از آنها دست مي‌زنند.

در اين مساله خاص مورد تحليل نيز به نظر مي‌رسد که فضا براي خود بازيگران اين صحنه و در اين‌جا شخص هاشمي نيز کاملا روشن نيست و از اين رو او در ميان گزينه‌هاي محتمل بالا و شايد گزينه‌هايي ديگر در حال انتخاب و تصميم است. از اين رو شاهد آن خواهيم بود که سناريو‌هاي محتمل بالا از سوي او تا نزديک‌تر شدن به انتخابات پي‌گيري خواهد شد و به اقتضاء شرايط در مورد يکي از آنها تصميم عملي گرفته خواهد شد. اما با توجه به شرايط کنوني به نظر مي‌رسد که گزينه سوم يعني «حمايت از کانديداي وحدت ملي؛‌ راهبري طرح وحدت ملي» محتمل‌ترين گزينه مورد حمايت هاشمي باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • hitler ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    فکر کنم گزینه 4 درسته
  • میترا ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    تحلیل خوبیه ولی عرض میکنم این 4 دست لباسی که برای ایشان دوخته اید همگی به تنشان بزرگ است و قوارهشان نمیشود
  • مشتی ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    میگن ملک عبدالله امپول جیوه استفاده می کنه که به وسیله اون تونسته تا حالا زنده بمونه بیچاره ها
  • دنیادیده ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    تحلیل خوبی بود. البته آقای هاشمی و اطرافیانش باید بدانند که موارد زیر از حافظه ملت پاک نخواهد شد: 1-عملکرد شحص ایشان و اطرفیانش در حوادث سال 88 2- بالا ترین نرخهای تورم اقتصادی در زمان دولت ایشان 3-سیاستهای اقتصادی ایشان که همواره بنفع طبقات مرفه و به زیان اقشار آسیب پذیر بوده است 4- هرکس را که ایشان کاندیدا کند، رأی ذاتی خودش راهم ازدست خواهد داد.
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    ظاهرا سوژه دیگری غیر از هاشمی پیدا نکردید.
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    با سلام : آقای هاشمی سوپاپ نظام است
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    اگر کلمه «بازيگر» را از اول تيتر برداريد، هم جمله زيبا مي شود و هم معنا درست تر است.
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    آزادی اندیشه
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    اومدن رفسنجاني به سطح سياست گذاري كشور به نفع همست. چه بعنوان رئيس جمهور چه به عناوين ديگه. در هر صورت براي كشور مفيده.
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    حمایت نایول ایشان از فرزندان ناخلف
  • d ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    تو خوبی
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    گزینه 5! یعنی انشالله میفهمه بین مردم اقبالی نداره و دست روی هر شخص یا جریانی بگذاره یا حتی خودش کاندید بشه رای نمیاره و گوشه ای نشسته و سکوت می کند.
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    بچه ها راجع به سیاست نباید اظهار نظر کنند. مشرق شما برید راجع به آب بازی بچه ها مقاله بنویسید.
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    واقعا که مشتی هستی مرد!
  • س ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    تو بهتری
  • بچه های بالا ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    "بازیگر کهنه کار سیاست ایران به چه می اندیشد؟ " آقا اجازه ما بگیم ایشان داره فکر می کنم با این اتفاقتی که بر سر دولت دهم اومد دیگه حتما مردم میروند سمت طیف هاشمی و اگه ایشان بیاد حتما رای میاره. اما ......
  • مسعود ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    فكر مي كنم سن و سال ايت الله به ايشان اجازه ندهد كانديدا شوند به نظر بنده ايشان از كانديداي خاصي از جريان اصلاحات حمايت كنند در عين اينكه نقش پدر اصلاحات را هم حفظ كنند
  • ناظر ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    در حال حاضر جملات بعدی در مورد ایشان کارائی ندارد.
  • ویلاهای بالای 8صد متر ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    ما به هاشمی رای می دهیم.
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    اگه هاشمی بیاد یا پشت سر هر کاندیدی باشه رای نمیاره
  • ابوعلی ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    با تشکر چرا بعضی از اصحاب رسانه با کلمات بازی می کنند؟
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    مورد دومی که نوشتی واقعا نشون میده خوابی.
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    واگر رای نیاور لابد تقلب شده دیگه
  • کدخدا ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    انشالله هرکس می اید به نفع نظام باشد وولایت پذیر چون هرچه داریم از ولایت داریم کاندیدا فرقی نمیکند.
  • حسام بهجت نیا ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    خیلی بی انصافی
  • علی دادا ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    خیلی خنده دار بود!!
  • حسام بهجت نیا ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    دوای دردمان ایشان است
  • علی دادا ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    با این تفسیر لابد اقشار کم در آمد هم به کاندیدای احمدی نژاد رای می دهند؟
  • ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    اما بی اما...
  • 12 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    این که توهین به شعور ملته !
  • حميد ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    کهنه کار نیست دیگه خیلی وقته مهره سوخته است
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    اگه هاشمی بیاد ملت دوباره دم صندوقها جم میشن اونم از اول صبح نه ولایتی شانس داره نه لاریجانی نه امثال وزرای خاتمی.ولی با این همه فک کنم خیلیها رو قالیباف نظر دارن از جمله همین ولایتی حداد هاشمی ولی فقط حضور رفسننجانی رای بالا برای نظام در پی دارد
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    شما رای بدهید تا خسته شوید
  • ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    ایشان ستون نظام هستند عمرشان طولانی انشاء الله با حضور خود سامانی دوباره براوضاع نابسامان کنونی دهند.
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    خودش خودشو سوژه کرده
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    خیلی تابلو همتون میایید تو سایت به نفع ... رای میدید...
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    انشاالله
  • کامی ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    ایشان به چیزی جز مردم ایران نمیاندیشند.درود بر هاشمی یار امام
  • م م ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    مرد سياست است ناخداي باخدا
  • دلاوران مرصاد ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    هرکس که با ولایت باشد مورد تایید ملت نیز هست
  • چه گوارا ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    به نظر من دیگه ایشان یک انقلابی نیست.
  • حسن ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    تورم55درصدی زمان ریاست جمهوری حمایت ازفتنه گران دلایل خوبی برای مردم است که ایشان رانپذیرند
  • سبحان ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    جوابش رو یه بار پس داده به درد ریاست جمهوری دیگه نمیخوره
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    پس همونه که نظام داره ریپ میزنه!!!!!!!
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۹
    0 0
    اتفاقا نظر سران جهان هم همینه!
  • میثم ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    دنیادیده جان! 4 رو زدی به اوت!!! هرچند که 2 و 3 هم دست کمی از اوت نداشت.
  • ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    بچه تو دیروزم یادت نیست اسمت و گذاشتی دنیا دیده .این صنعت و تکنولژی یادگار همون روزهاست.
  • عبدالله ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    اشتباه مثبت دادم ما به جلیلی رای میدهیم
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    1-در خصوص عملکرد ایشان درفتنه تمامی دلسوزان سوال دارند و ایشان باید افکار عمومی را در رابطه با آن توجیه و قانع کند. 2-نرخ تورم بالا در دولت ایشان کاملا طبیعی و متناسب با شرایط پس از جنگ و شروع سازندگی بود. 3-سیاست های اقتصادی ایشان به نفع معلمان و کارگران بود. پدر من کارگر و مادرم معلم است و هر دو از شرایطی که در آن دوران در مورد توجه به این اقشار بود صحبت می کنند. 4-در مورد آخر هم نسبتا با شما موافقم. آن هم بدلیل حجم عظیم تخریب علیه ایشان است که متاسفانه افکار عمومی را تحت تاصیر قرار داده است.
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    اگر سال 84 ملت هش رای میدادند با این حجم عظیم درآمدهای نفتی این 8 سال می توانست کشور را بسوی پیشرفت همراه با رفاه رهنمون سازد. حیف و صد حیف
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    بنده ساکن یه منزل 50 متری هستم و به ایشان رای میدهم اگر بیاد
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    هاشمي استوانه نظام است تحليل هاي أيشان همواره به معجزه ميماند
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    موافقم
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    اسمت بی مزه است ولی حرفت درسته
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    آقای هاشمی بازیگر نیست ستون انقلاب است - نمی بینید نا محرمان چطوری به او و خانوداه اش دارند حمله و توهین می کنند
  • کارگر ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    ما رای نمی دهیم چون موافق ویلا نشینی نیستیم.
  • مراد ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    چون تو گفتی حتما می پزیرم.
  • ناظر ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    باشه ولی نگفتی که تو زینفعی.
  • ازنوجانی ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    شخصی سازی به جای خصوصی سازی را فراموش کردی بگویی.
  • مهران ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    اگر اینطور نبود چی؟
  • محسن ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    اخر اولیه یا دومی.
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    پس چرا تو نظر نوشتی؟ بچه جان!!!
  • نادر ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    حال دیگه پیر شده.
  • ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    ستون زنگ زده و کج و خل که به زور راست نگهش داشتند و خیلی دوست داشته از زیر بار در بره ولی نگهش داشتند و کمکش کردند از خودش بخواهد.
  • شناس ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    خوب بازم بگو فکر کردی چه کارت می کنه ؟
  • ناظر ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۰
    0 0
    درمورد خانواده مگه شما خواب بودید در فتنه 88 فائزه جلوی صدا وسیما چه حرفهائی زد .
  • صبور ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
    0 0
    دوست دنیا دیده من ، یک مورد دیگه هم هست که از حافظه ملت پاک نمیشه ، شیطنت زمان مک فارلن
  • محمد ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
    0 0
    سلام : بجای ،بازیگر کهنه کار سیاست ایران به چه می اندیشد؟ مینوشتید : بازیگر کهنه کار سیاستمداران ، به چه می اندیشد ؟
  • ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
    0 0
    آقای علی دادا و ناشناس گرامی هاشمی سوپاپ نظام است و پشت پرده به ساده لوحان میخندند
  • اسلامی ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
    0 0
    فرمده رهبرغزیزمان نباید فرامش کنیم چذب حداکثری ودف حد الاقلی باید تالش کنیم آقای هاشمی را دشمن چذب نکند این هنراست
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
    0 0
    حالت خووووبه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
    0 0
    مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
    0 0
    مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • متصور ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    0 0
    لطفا واشر سوخته ها ؛ درمورد مهره نظر ندن
  • منصور ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    0 0
    شما یه سر برو کلاس تایپ
  • ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    دیگه دوره اش سر اومده زور بیخود نزنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس