به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق، این اقدامات موجب شد تا اظهارات دلگرم کننده محسن صالحینیا معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، که گفته بود مصوبه اخیر دولت، تفاوت قیمت کارخانه و حاشیه بازار را برای خودرو به حداقل ممکن میرساند،نتواند خودروسازان را برای همراهی با دولت متقاعدکند.
گفتنی است در هفتههای گذشته بسیاری از خودروهای داخلی افزایش قیمتی بین 5 تا 20 میلیون را تجربه کردهاند که غیرمنطقی به نظر میرسد.
با توجه به این شرایط و با استمرار وضعیت آشفته بازار خودرو، برخی از مسوولان دولتی برای کنترل حباب غیرمنطقی قیمت خودرو از مردم خواستهاند که از خرید خودرو با قیمتهای کاذب فعلی خودداری کنند.
مصوبه اخیر دولت برای قیمتگذاری خودرو در حالی صادر شد که مشاور انجمن خودروسازان آن را تسکینی کوتاهمدت برای شرکتهای خودروساز میداند.
شهرام میرآخورلو مدیر کل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت : قطعا روند قیمتها در بازار آزاد کاهش خواهد یافت و به این ترتیب خودروسازان قیمتهای تجاری مدنظر خود را به سازمان حمایت ارائه میکنند و اگر این نرخها بالاتر از قیمتهای بازار آزاد نباشد ظرف 24 ساعت در سامانه 124 درج و اعمال خواهد شد، همچنین خودروسازان در این فضا هیچ تمایلی به افزایش قیمتها نسبت به نرخهای محاسباتی ندارند. زیرا فضای نظارتی شدید بوده و مابه التفاوت قیمت به حساب خزانه داری واریز خواهد شد.
در همین ارتباط کیومرث فروتنی مدیرکل ماشینسازی و نیرو محرکه وزارت صنعت نیز در زمینه مصوبه اخیر گفت: قرار نیست جلسه کمیته قیمتگذاری خودرو مانند قبل برای تعیین قیمت خودرو تشکیل شود بلکه پس از تعیین قیمت توسط خودروسازان و با هماهنگی سازمان حمایت، نرخهای جدید بر روی سایت این سازمان قرار میگیرد.
البته داود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان در این خصوص معتقد است: افزایش قیمت خودرو باعث خوشحالی خودروسازان نمیشود بلکه این مسئله، تقاضای خرید را در بازار کاهش میدهد و در نتیجه، تیراژ تولید خودروسازان کاهش یافته و قیمت تمام شده تولید افزایش مییابد.
وی با بیان اینکه تاکنون خودروسازان محصولات خود را پایینتر از قیمت تمام شده عرضه کردهاند، گفت: دلیل این مسئله این است که سازمان حمایت در قیمتگذاری خودرو با ارز مبادلهای 2500 تومانی اسناد و مدارکی را از خودروسازان طلب میکند که ارائه برخی از آنها مانند هزینههای صرف شده برای دور زدن تحریمها امکانپذیر نیست.
بر اساس این گزارش ؛تولید انواع خودرو درآذر ماه 72 هزارو 845 دستگاه بوده است. در دی ماه سال جاری تولید انواع پراید نسیم و صبا 9 هزارو 727دستگاه ، تندر 90 به تعداد 4هزارو 571دستگاه ، سمند بالغ بر10 هزارو 999 دستگاه وانواع پژو 405 به تعداد 7هزارو617دستگاه تولید شد، همچنین در این مدت پژو پارس به تعداد 6 هزارو 793دستگاه، انواع MVM به تعداد 3 هزارو761 دستگاه، تیبا به تعداد 3 هزارو172 دستگاه، رانا به تعداد 2 هزار و 774دستگاه ، و مگان بالغ بر 197 دستگاه تولید شد که نشان دهنده رشد بیش از 6 درصدی تولیدات خودرو است.
اما با مصوبه جدید کارگروه کنترل بازار و تائید آن توسط رئیس جمهور، در واقع مجوز رسمی گرانی خودرو برای دومین بار در سالجاری صادر شده است، برهمین اساس، مدیران خودرو به عنوان نخستین شرکت در روزهای اخیر قیمت محصولات خود را بین 31.5 تا 67.5 درصد افزایش داده است. به نظر میرسد شرکتهای دیگر خودروسازی نیز امروز یا فردا قیمت جدید خودروهای خود را افزایش دهند.
در این وضعیت در شرایطی که نارضایتیهایی از سوی برخی کارشناسان و مدافعان حقوق مصرفکنندگان و خودروسازان از مصوبه جدید قیمتگذاری خودرو وجود دارد، مشخص نیست با اجرای این مصوبه قیمتها در نهایت کاهش یافته و یا به سیر صعودی خود ادامه خواهند داد؟
گفتنی است در هفتههای گذشته بسیاری از خودروهای داخلی افزایش قیمتی بین 5 تا 20 میلیون را تجربه کردهاند که غیرمنطقی به نظر میرسد.
با توجه به این شرایط و با استمرار وضعیت آشفته بازار خودرو، برخی از مسوولان دولتی برای کنترل حباب غیرمنطقی قیمت خودرو از مردم خواستهاند که از خرید خودرو با قیمتهای کاذب فعلی خودداری کنند.
مصوبه اخیر دولت برای قیمتگذاری خودرو در حالی صادر شد که مشاور انجمن خودروسازان آن را تسکینی کوتاهمدت برای شرکتهای خودروساز میداند.
شهرام میرآخورلو مدیر کل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان گفت : قطعا روند قیمتها در بازار آزاد کاهش خواهد یافت و به این ترتیب خودروسازان قیمتهای تجاری مدنظر خود را به سازمان حمایت ارائه میکنند و اگر این نرخها بالاتر از قیمتهای بازار آزاد نباشد ظرف 24 ساعت در سامانه 124 درج و اعمال خواهد شد، همچنین خودروسازان در این فضا هیچ تمایلی به افزایش قیمتها نسبت به نرخهای محاسباتی ندارند. زیرا فضای نظارتی شدید بوده و مابه التفاوت قیمت به حساب خزانه داری واریز خواهد شد.
در همین ارتباط کیومرث فروتنی مدیرکل ماشینسازی و نیرو محرکه وزارت صنعت نیز در زمینه مصوبه اخیر گفت: قرار نیست جلسه کمیته قیمتگذاری خودرو مانند قبل برای تعیین قیمت خودرو تشکیل شود بلکه پس از تعیین قیمت توسط خودروسازان و با هماهنگی سازمان حمایت، نرخهای جدید بر روی سایت این سازمان قرار میگیرد.
البته داود میرخانی رشتی مشاور انجمن خودروسازان در این خصوص معتقد است: افزایش قیمت خودرو باعث خوشحالی خودروسازان نمیشود بلکه این مسئله، تقاضای خرید را در بازار کاهش میدهد و در نتیجه، تیراژ تولید خودروسازان کاهش یافته و قیمت تمام شده تولید افزایش مییابد.
وی با بیان اینکه تاکنون خودروسازان محصولات خود را پایینتر از قیمت تمام شده عرضه کردهاند، گفت: دلیل این مسئله این است که سازمان حمایت در قیمتگذاری خودرو با ارز مبادلهای 2500 تومانی اسناد و مدارکی را از خودروسازان طلب میکند که ارائه برخی از آنها مانند هزینههای صرف شده برای دور زدن تحریمها امکانپذیر نیست.
بر اساس این گزارش ؛تولید انواع خودرو درآذر ماه 72 هزارو 845 دستگاه بوده است. در دی ماه سال جاری تولید انواع پراید نسیم و صبا 9 هزارو 727دستگاه ، تندر 90 به تعداد 4هزارو 571دستگاه ، سمند بالغ بر10 هزارو 999 دستگاه وانواع پژو 405 به تعداد 7هزارو617دستگاه تولید شد، همچنین در این مدت پژو پارس به تعداد 6 هزارو 793دستگاه، انواع MVM به تعداد 3 هزارو761 دستگاه، تیبا به تعداد 3 هزارو172 دستگاه، رانا به تعداد 2 هزار و 774دستگاه ، و مگان بالغ بر 197 دستگاه تولید شد که نشان دهنده رشد بیش از 6 درصدی تولیدات خودرو است.
اما با مصوبه جدید کارگروه کنترل بازار و تائید آن توسط رئیس جمهور، در واقع مجوز رسمی گرانی خودرو برای دومین بار در سالجاری صادر شده است، برهمین اساس، مدیران خودرو به عنوان نخستین شرکت در روزهای اخیر قیمت محصولات خود را بین 31.5 تا 67.5 درصد افزایش داده است. به نظر میرسد شرکتهای دیگر خودروسازی نیز امروز یا فردا قیمت جدید خودروهای خود را افزایش دهند.
در این وضعیت در شرایطی که نارضایتیهایی از سوی برخی کارشناسان و مدافعان حقوق مصرفکنندگان و خودروسازان از مصوبه جدید قیمتگذاری خودرو وجود دارد، مشخص نیست با اجرای این مصوبه قیمتها در نهایت کاهش یافته و یا به سیر صعودی خود ادامه خواهند داد؟