به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، محمد زالی - مدیر عامل شرکت ایپکو - با بیان این مطلب، گفت: سیستم EOBD european onboard diagnostic یا "عیب یاب سرخود"، با هشدار دادن ایراد سیستمهای کاهنده آلایندگی خودرو شامل ای. ام. اس. و کاتالیست، دوام این سیستمها را افزایش داده و از تخریب آنها جلوگیری میکند.
وی سیستمهای کاهنده آلایندگی را بسیار گران قیمت عنوان کرد و گفت: با سیستم عیبیاب سرخود، به مجرد شروع تخریب در کاتالیست، نرم افزار داخل ای. سی. یو. چراغ مخصوص هشدار را روشن و راننده را مطلع میکند.
زالی، حل مشکل با صرف کمترین هزینه و زمان را از جمله امتیازهای این سیستم عنوان کرد و گفت: نه تنها تعمیرکار ناچار نیست به شیوه سعی و خطا ایراد را پیدا کند، بلکه با صرف هزینه اندک، از هزینههای چند صد هزار تومانی جلوگیری می شود.
مدیر عامل شرکت ایپکو با بیان این که کاتالیست مربوط استاندارد یورو 4 دو تا سه برابر گرانتر از کاتالیست یورو 2 است، بر اهمیت نگهداری آن تاکید کرد.
وی دمای مجاز کاتالیست را 900 درجه سانتی گراد ذکر کرد و گفت: عدم احتراق کامل در درون موتور، باعث ورود مخلوط هوا و سوخت به کاتالیست و داغ شدن و سوختن آن میشود که دمای کاتالیست را تا 1200 یا 1300 درجه افزایش میدهد و ذوب شدن عناصر داخلی کاتالیست، عملکرد آن در کاهش آلایندگی را منتفی میکند.
زالی افزود: سیستم ای. او. بی. دی. از 14 سال پیش در اروپا و چند سال هم زودتر در آمریکا اجباری شده و از الزامات هفت گانه استاندارد یورو 4 است. اعمال این سیستم که در ایران با سمند ای. اف 7. شروع شده، در آغاز سرمایه گذاری بالایی را میطلبد، اما از تخریب زودهنگام کاتالیست جلوگیری و عمر سیستمهای کاهنده آلایندگی را بیشتر میکند.
مدیر عامل شرکت ایپکو اظهار کرد: ایران خودرو اولین دارنده ای. او. بی. دی. در ایران و این سیستم توسط یک تیم 20 نفره از متخصصان ایپکو در مدت دو سال به مرحله تولید انبوه رسیده است.
زالی افزود: این سامانه در مراکز معتبر اروپایی آزمون شده و برای کسب اطمینان بیشتر، آزمون پیمایش در شرایط مختلف آب و هوایی و جاده ای نیز به مسافت 250 هزار کیلومتر آغاز شده که تا 300 هزار کیلومتر افزایش مییابد.
وی همکاری با مشاور معتبر اروپایی را از ویژگیهای این پروژه عنوان کرد و گفت: تهیه کل سیستم از اروپا، یک میلیون و 200 هزار
یورو سرمایه در بر میداشت، اما این مبلغ به 300 هزار یورو کاهش یافت.
با طراحی و ساخت سیستم "عیبیاب سرخود" در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو، عیبیابی سیستمهای کاهنده آلایندگی در خودروهای استاندارد یورو 4 امکانپذیر شد.