به گزارش مشرق به نقل از فارس، بر روي صندلي عقب و پشت سر راننده نشستهاي و با دست راستت دستگيره در را محکم گرفتهاي تا با افتادن تاکسي در دست اندازهاي تهران، در باز نشود. آن قدر صداي تلق و تولوق درها زياد است که هر آن امکان ميدهي قطعات آن از هم جدا شود و به بيرون پرتاب شوي.
اين صداهاي ناهنجار تنها به درهاي تاکسي ختم نميشود بلکه از هر نقطه صداي نخراشيدهاي به گوش ميرسد که نشان از فرسوده بودن تاکسي دارد.
کمي که از مبدأ دور ميشوي راننده تاکسي سيگاري آتش ميزند و تو را که درست پشت سرش نشستهاي مهمان دودهاي خاکستري ميکند. بابت استشمام دود سيگار اعتراض نميکني حتي زماني که خاک سيگارش بر روي لباست مينشيند تنها به تکاندن آن بسنده ميکني. مسافران ديگر هم لب به اعتراض نميگشايند چون ميدانند راننده تاکسي قدرتمندتر از آنهاست و امکان دارد در وسط مسير پيادهشان کند و آن وقت است که در مسير بين راه بايد دست به جيب شوند و براي مدتي منتظر تاکسي ديگر باشند.
با نزديک شدن به مقصد يک اسکناس هزار توماني از کيفت بيرون ميآوري و به طرف راننده ميگيري که با اين اقدام تو داد راننده به هوا برميخيزد.
«مگه من اينجا صندوق صدقاتم که پول خرد داشته باشم فکر جيبتان را نميکنيد سوار تاکسي ميشويد پول خرد بده!»
وقتي ميگويي هيچ پول خردي همراه نداري در حالي که عصباني است 400تومان را به طرفت ميگيرد و ميگويد: من پول خرد ندارم اگر 50 تومان داري بده تا 500 تومان بقيهاش را بدم.
تو که حالا علاوه بر تحمل تاکسي قراضه و خوردن دود سيگار کرايه بيشتر هم پرداختهاي صداي اعتراضت بلند ميشود که چرا از 50 تومان خودتان نميزنيد؟ راننده تاکسي با بي حوصلگي در جوابت ميگويد: اول صبحي حوصله جر و بحث ندارم برو اعصاب خودتو و منو به خاطر 50 تومان خرد نکن!
اين مسائل تنها گوشهاي از قصه بي سرانجام شهروندان و تاکسيداران است. قصهاي واقعي که هر روز بر مصائب آن افزوده ميشود و معلوم نيست که چه زماني قرار است مصوباتي که به تصويب شوراي شهر رسيده و حکايت از اعمال نظارت بر عملکرد تاکسيها دارد اجرايي شوند.
*پول خرد نداريم حتي براي شما دوست عزيز
يکي از مسافران تاکسي در خط انقلاب تا فاطمي در اين باره به خبرنگار فارس ميگويد: چند وقت پيش در تاکسي سوار شدم که روي داشبورت ماشينش تابلوي گذاشته بود که با خط نستعليق نوشته شده بود پول خرد نداريم حتي براي شما دوست عزيز.
وي که خود را منصور راد معرفي ميکند ميگويد: به نظر من اگر شوراي شهر کرايهها را تعيين کند ديگر با اين مشکلات مواجه نميشويم.
راد اضافه ميکند: شوراي شهر ميتواند به جاي سالي 25 تومان هر 2 سال يکبار 50 يا 100 تومان به کرايهها اضافه کند تا کرايه روند شود و دعواهاي بين رانندگان و مسافران هم کمتر شده و با اعصاب راحتتري به کارشان برسند.
وي در حالي که کم کم ميخواهد سوار تاکسي شود ميگويد: به هر حال رانندگان تاکسي کمتر از پول خرد ميگذرند و اين وسط حق مردم است که از بين ميرود.
* چرا اتوبوس پول خرد دارد تاکسي نه
مهسا.س که خود را دانشجو معرفي ميکند با طرح اين پرسش که چرا اتوبوسها پول خرد دارند اما تاکسيها نه ميگويد: مطمئناً اين مسئله به نظارتها برميگردد. اتوبوسراني با در اختيار گذاشتن پول مورد نظر در اختيار رانندگان اتوبوس از بروز نارضايتي در شهروندان جلوگيري ميکند اما در اين زمينه عملکرد تاکسيراني اصلاً مطلوب نيست.
وي مي افزايد: من هميشه ترجيح ميدهم با اتوبوسهاي خصوصي رفت و آمد کنم چون علاوه بر دريافت خدمات بهتر و با کيفيتتر اعصاب راحتتري هم دارم.
* فقط دربست....
خانم 40، 45 ساله که کارمند يکي از شرکتهاي خصوصي تهران است به خبرنگار فارس ميگويد: از الان عزاي روزهاي باراني را گرفتهام که تاکسيها فقط دربست ميبرند.
وي مي گويد: همين الان هم اگر در مسيرهاي فرعي باشي يا قرار باشد که به يک مسير پرترافيک بروي تاکسيها سوارت نميکنند، تا وقتي که نگويي دربست.
اين خانم ميافزايد: بارها شده که صف مسافران به چندمتر هم رسيده اما تاکسيها حاضر به سوار کردن نميشوند و فقط دربستي کار ميکنند.
خانم نصيري يکي ديگر از مسافران تاکسي که در شمال شهر ساکن است در اين باره ميگويد: روز گذشته در ميدان تجريش حدود 45 دقيقه براي رفتن به دارآباد ايستادم و با وجود آنکه تاکسيهاي رنگارنگ در مسير بودند اما سوار نميکردند.
وي ادامه داد: به نظر ميرسد وضع مالي تاکسيداران خيلي خوب است که حاضرند خالي در شهر گشت بزنند اما مسافر سوار نکنند.
نصيري که از عملکرد تاکسيراني بسيار گلايهمند است اضافه ميکند: رانندگان تاکسي هم که دربستي سوار ميکنند هر نرخي که خودشان بخواهند ميگيرند اگر در زمان پيک ترافيک باشد ميگويند شلوغ است و بايد کرايه بيشتري بدهيد و اگر هم در زمان خلوت سوارت کنند ميگويند اين وقت روز کرايه بيشتر ميشود در هر حال اين مسافر بيچاره است که بايد مبلغي بيشتر از آنچه معمول است بپردازد.
* تاکسيها در ارائه خدمات نمره قبولي نميگيرند
«آقاي راننده پنجره ماشين دستگيره ندارد که کمي شيشه را پايين بکشم.... هواي داخل ماشين خوب نيست»
اين را مسافر ميگويد و راننده هم تنها در جوابش مي گويد: دستگيره پنجره خراب است. با نگاهي به اغلب تاکسيهاي شهر با اين واقعيت تلخ مواجه ميشويم که خدماتي که تاکسيها ارائه ميدهند بسيار ضعيف است.
يکي از مسافران در خصوص کيفيت تاکسيها ميگويد: چند روز پيش وقتي سوار تاکسي شدم احساس کردم که بوي بنزين ميآيد.... چند دقيقهاي از حرکت تاکسي نگذشته بود که صداي داد و بيداد مسافري که در صندلي عقب و سمت باک خودرو نشسته بود به هوابرخاست وقتي راننده ماشين را نگه داشت متوجه شديم که مسافر نگون بخت غرق بنزين شده است.
وي با بيان اينکه اين اتفاق ميتوانست حوادث جبران ناپذيري را به وجود بياورد ميافزايد: راننده تاکسي مدعي بود که خدمات پس از فروش خودروهاي تاکسي واگذار شده بسيار نامطلوب است و هر خرابي را بايد در تعميرگاههاي شخصي برطرف کند و کلي هزنيه بپردازد.
*تاکسيها در سال بايد 4 بار معاينه فني بروند
مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران با بيان اينکه طبق قانون تاکسيها بايد در طول سال 4 بار به مراکز معاينه فني مراجعه کنند، ميگويد: متأسفانه اين امر صورت نميگيرد.
وي مي افزايد: اعضاي شورا بر انجام معاينه فني اصرار دارند و اميدواريم شاهد جديتر گرفتن مراجعه به مراکز معاينه فني باشيم.
* نصب تاکسيمتر براي بالا رفتن کلاس ماشين
با وجود آنکه مديران شهري همواره اعلام ميکردند که براي کنترل افزايش بيرويه و خودسرانه نرخ کرايه تاکسيها اعمال نظارت ميکند و از شهروندان هم ميخواهند که سازمان کنترل و نظارت بر تاکسيراني را از تخلفات رانندگان مطلع کنند اما به نظر ميرسد که تاکنون اقدام مثبتي از سوي اين سازمان عريض و طويل صورت نگرفته و همچنان شهروندان ناراضياند.
پورمحمدي پسر جواني که مسافر مسير امام حسين تا انقلاب است به خبرنگار فارس مي گويد: تاکسيمتر اکثر تاکسيها خاموش است.
وي مي افزايد: با وجود آنکه هزينه زيادي براي خريد و نصب تاکسيمترها بر روي خودرو شده است اما هيچ استفادهاي از آنها نميشود.
پورمحمدي ادامه ميدهد: انگار ما ميخواهيم فقط اداي شهرهاي باکلاس و مدرن را دربياوريم و اين طرح هم فقط براي بالا بردن کلاس ماشين بوده و نه برقراري عدالت در دريافت کرايه.
*تاکسيهاي گردشي حذف بشوند يا نشوند؟
خطوط پرمسافر و پردرآمد متعلق به افرادي شده که سالها پيش با رابطه يا پول سرقفلي خط را خريدهاند و افرادي مثل من براي آنکه بتوانند نرخ زندگيشان را دربياورند مجبورند گردش کار کنند. اين را يکي از رانندگان تاکسي ميگويد و ادامه ميدهد: بيشتر خطوط تاکسيراني درآمد زا نيست آنهايي که درآمدزاست در دست عده خاصي است بنابراين ما که با هزار بدبختي يک تاکسي قسطي جور کردهايم مجبوريم که گردشي کار کنيم.
وي اضافه کرد: خيلي از تاکسيرانها بازنشسته هستند و حقوق بازنشستگي ميگيرند اما من که بايد خرج 5 سرعائله را بدهم نميتوانم فقط در خطي که اغلب ساعات روز مسافر ندارد کار کنم.
موضوع صرفه گردشي کارکردن تاکسي در حالي از سوي بسياري از تاکسيرانها مطرح مي شود که خسرو دانشجو، سخنگوي شوراي شهر تهران گفته است که بايد تا چند سال آينده تاکسيهاي گردشي حذف شوند.
جعفرآبادي يکي از مسافراني که هر روز از دروازه دولت تا سر خيابان فلسطين را با تاکسيهاي گردشي يا مسافربرهاي شخصي طي ميکند در اين باره ميگويد: کرايه اين مسير هر روز بستگي به انصاف راننده دارد. گاهي 250 تومان ميگيرند گاهي 300 و گاهي هم 400 تومان.
وي ميگويد: دقيقاً محل کار من در جايي واقع است که خط BRT هم از آن ميگذرد اما چون زانو درد دارم و نميتوانم از پلههايي که در دروازه دولت نصب کردهاند بالا بروم مجبورم که تاکسي سوار شوم.
جعفرآبادي ميافزايد: ديگر حوصله جر و بحث با تاکسيرانها را ندارم و هر مبلغي که ميگويند ميپردازم چون ميدانم که بايد بين 200 تا 400 تومان براي اين مسير هزينه کنم.
* ساماندهي اوضاع نابسامان، کي؟
سيستم بزرگ و وسيع تاکسيراني و تنوع تاکسيهايي که در کشور وجود دارد در هيچ جاي دنيا وجود ندارد با اين حال اين سيستم به درستي به وظايف خود عمل نميکند و مشکلات متعددي در اين زمينه به وجود آمده است.
سيدجعفر تشکري هاشمي، معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري تهران با اشاره به سهم 20 تا 25 درصد تاکسي در حمل و نقل عمومي ميگويد: اين سهم 10 برابر استانداردهاي جهاني است.
بنابراين ميتوان نتيجه گرفت که در بسياري از کلانشهرهاي دنيا تاکسي يک وسيله حمل و نقل نيمه عمومي است که نحوه استفاده از آن تعريف خاص خود را دارد اما در کشور ما به خصوص تهران با وجود مشکلات ريز و درشت حاکم بر آن و مجموعه مديريتي هنوز اين شبکه حمل و نقل عمومي مصوب ميشود که با شرايط آشفته به کار خود ادامه ميدهد و تلاش مديران شهري نيز براي حل نابسامانيها و ارتقاء سطح کيفيت خدمات راه به جايي نبرده است.
هر سال شهروندان و عدههاي بسياري مانند جمع آوري تاکسيهاي گردشي، نظارت بر تاکسيها براي دريافت نرخهاي مصوب شوراي شهر، رفع معضل تاکسي دربستي، حذف تاکسيهاي غيراستاندارد و... را ميشنوند اما اينکه چه زماني قرار است اوضاع نابسامان سيستم تاکسيراني به سامان شود و وعدهها عملي شوند هنوز براي هيچ کس مشخص نيست.