به مناسبت فرا رسیدن سی و چهارمین سالگرد انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، پایگاه اطلاع رسانی مشرق از یکم تا بیست و دوم بهمن ماه ویژه نامه دهه فجر خود را تقدیم مخاطبان ارجمند خواهد کرد.

هر روز آرشیو 35 سال پیش کیهان و اطلاعات، عکس های دیده نشده از متن انقلاب، گفتگو با بزرگان و صد ها خبر و گزارش
خوانده نشده از آن روزها را در مشرق بخوانید.


در آرشیو عکس های کمتر دیده شده از سال های شاهنشاهی
عکس/خرید جهاز شهبانو از پاریس


تصویر زیر فرح پهلوی را در یکی از فروشگاه های معتبر فرانسه نشان می دهد. وی چند ماه قبل از ازدواج به همراه گروهی از دربار شاه به پاریس سفر کرد تا جهاز سلطنتی و گران قیمت خود را تهیه کند.



*کیهان سی و پنج سال پیش

دلیلی برای محکومیت دانشجویان متهم دردست نیست

3 تن دیگر از وکلای مدافع 16 دانشجویی که متهم هستند در دیماه گذشته ضمن براه انداختن تظاهرات اخلال نظم کرده و آرامش عموم را برهم زده اند در سومین جلسه دادرسی که ساعت 9:30 صبح پنجشنبه گذشته در شعبه اول دادگاه عالی جنائی ادامه یافت، به دفاع از موکلین خود پرداختند.

آنها ضمن رد اتهامات انتسابی با ذکر دلایلی تقاضای برائت موکلین خود را نمودند. یکی از وکلای مدافع در آغاز سومین جلسه دادرسی گفت: ما چگونه می توانیم به خود اجازه بدهیم که این جوانان باسواد و این گلهای سر سبد جامعه را بدون وجود هیچگونه دلیلی نزدیک به 90 روز در زندان بمانند. در قوانین هیچیک از کشور ها خاصه کشور خودمان که از قانون اساسی تبعیت می کند، اجتماع جرم نیست و هیچکس نمی تواند معترض اشخاصی گردد که در جائی جمع شده و یا مثلا گروهی حرکت می کنند.

اگر چنین باشد پس دسته جاتی که برای عزاداری شکل می گیرند نیز خلاف قانون و جرم است. در پرونده مطروحه که بر اساس گزارشات پلیس بوجود آمد ادعا شده که این عده جز یک گروه 300 نفری بوده اند و ضمن را پیمائی در خیابان شاه، تظاهرات براهه انداخته و نظم و آرامش شهر را مختل ساخته اند. در اینجا با توجه به چنین گزارشهائی این سئوال مطرح می شود که تشخیص اینکه نظم شهر برهم خورده یا نه با چه کسی است؟ با پاسبان و مامور کلانتری و یا مراجع قضائی و صلاحیتدار و یا من و شما؟ بنابر این می بینیم که این 16 تن به صرف گزارش مامورین و تشخیص آنها در خصوص بهم خوردن نظم شهر و سلب آسایش عمومی بد  اینجا آمده اند و بس از دستگیری با قرار قانونی روانه زندان شده اند. بنابر این دلیل محکمی برای محکومیت این عده در دست نیست.

جلسه روز گذشته دادگاه پس از پایان دفاعیات سومین وکیل مدافع در ساعت 1 بعد از ظهر به عنوان تنفس تعطیل شد و ادامه دادرسی به امروز موکول گردید.






هیچ تغییری در خشم مردم ایران علیه حکومت پهلوی ایجاد نشده بود. نه پلیس و نه ارتش توان کنترل مردم را نداشتند ضمن این که بازداشتگاه ها و حتی پادگان های شهرهای بزرگ پر بود از دستگیر شدگان این اتفاقات. این روزها دیگر کشتن و خلاص کردن مردم به صرفه تر از دستگیری آنها بود.

در تهران - بامداد دیروز چند شعبه بانک صادرات را آتش زدند

گزارش خبرنگاران شهری خبرگزاری پارس حاکمیت در تهران،  عوامل استعمار سرخ و سیاه در ساعات نیمه شب و بامداد دیروز که شهر در خواب و آرامش فرو رفته بود به غارت موسسات عمومی و آشوب و بلوا پرداختند.
در جهرم یک نفر کشته شد
در تظاهرات جهرم که پنجشنبه روی داد یک تن جان خود را از دست داد.
گزارش خبرنگاران از نقاط مختلف حاکیست در نیمه های شب و نخستین ساعات بامداد که شهرها خلوت و مردم به استراحت مشغول  بودند، نیات وحشیانه و ضد ملی خود را جامه عمل بپوشانند.
در لارستان فارس
در لارستان نیز مقارن ساعت 3 بامداد عده ای اخلال گر به بخشداری لارستان حمله کردند و ضمن شکستن شیشه های و در و پنجره ساختمان بخشداری اتومبیل بخشداری را نیز به آتش کشیدند.
در قم- پنج شنبه – یک مجروح
گزارش خبرنگار خبرگزاری پارس از قم نیز حاکیست که ساعت 20 و سی دقیقه پنج شنبه در این شهر عده ای عناصر آشوبگر به تظاهرات خیابانی پرداختند و شیشه های تعدادی از بانکهای عمومی و خصوصی را شکستند. همچنین مقارن ساعت 9:30 شب گذشته یک اتومبیل سواری با سه سرنشین پشت شهربانی قم متوقف شد که یکی از ماموران با شلیک تیر هوائی اخطار ایست دادند ولی چون اخلال گر مذکور به تیراندازی هوایی و اخطار مامورین توجه نکرد. در نتیجه مجروح شد و به بیمارستان انتقال یافت.
زنجان – پنج شنبه
زنجان خبرگزاری پارس(پانا) – ساعت 12:15 پنجشنبه عده ای از عناصر اخلال گر که از یک مجلس یادبود در خیابان پهلوی زنجان خارج شده بودند شیشه های شعب بانک صادرات سپه و رفاه کارگران را شکستند و با پرتاب یک بسته محتوی مواد آتش زا بداخل بانک سپه درصدد آتش زدند آنجا بودند.
زاهدان – پنجشنبه
در زاهدان اخلالگران دانشسرا هنر را آتش زدند و در تهران و شهرهای دیگر موسسات اقتصادی و عمومی مورد هجوم و حمله قرار گرفت.
بهبهان – پنجشنبه
گزارش خبرنگار ما از بهبهان حاکیست نزدیک ساعت یازده و پنجاه دقیقه پنجشنبه گروهی اخلالگر در خیابان به تظاهرات پرداخته و شیشه های چند شعبه بانک و ساختمان سازمان زنان این شره را شکستند مهاجمان از حمله به درمانکاه شهر نیز خودداری نکردند. و در این یورش وحشیانه شیشه های درمانگاه را شکستند و یک از پرستاران را مجروح ساختند که هم اکنون در بیمارستان بستری است.
در قزوین پنجشنبه
در قزوین نیز در حدود ساعت یک بعد از ظهر امروز عده ای اخلالگر مقداری از شیشه های بانکها را شکستند و با مشاهده ماموران انتظامی متواری شدند.
در کازرون – پنجشنبه
گزارش رسیده از کازرون حاکیت که ساعت یک بعد از ظهر پنجشنبه گروهی از افراد در خیابانها به تظاهرات پرداختند و با سنگ و چوب شیشه های بانکها و خانه ها را شکستند اخلال گران قصد حمله به پمپ بنزین و سینمای شهر را داشتند که با دخالت ماموران انتظامی متفرق شدند.
خرم آباد- پنج شنبه
گزارش خبرنگار خبرگزاری پارس از خرم آباد حاکسیت ساعت یازده پنجشنبه در این شره نیز عده ای حدود چهار صد نر به تظاهرات ضد ملی در خیابانها پرداختند و با دخالت ماموران چهار نفر از محرکین دستگیر شدند.
مشهد – پنجشنبه
به گزارش خبرنگار ما از مشهد از ساعت یک تا سه بعد از ظهر پنجشنبه عناصراخلال گر در مشهد با شکستن تعدادی از شیشه های شعب بانک ها و هتل ها دست به آشوب زدند که با دخالت ماموران متواری شدند.
فیروز آباد فارس- پنجشنبه
گزارش رسیده از فراشبند فیروز آباد فارس حاکیست که سه روز پیش افراد ناشناسی به شعبه بانک صادرات این محل حمله کردند و پس از شکستن شیشه های بانک به مجرد مشاهد ماموران متواری شدند.
درتهران – پنجشنبه
خبرنگار ما در تهران نیز گزارش دادند که مقارن ساعت 2 بعد از ظهر پنج شنبه دو مرد موتو سیکلت سوار با پرتاب قوطی های حاوی مواد آتش زا به 2 مغازه اغذیه فروشی در تهران حمله کردند در نتیجه این 2 مغازه به آتش کشیده شد.



در ساوه- پنج شنبه
به گزارش خبرنگار ما در ساوه ساعت دو نیم بعد از ظهر پریروز یک جوان هیجده ساله با پرتاب سنگ هشت جام از شیشه های سینما شهرزاد ساوه را شکست و متواری شد.
کاشان- پنج شنبه
گزارش خبرنگار خبرگزاری پارس از کاشان حاکیست که مقارن نیمه شب پنج شنبه چهار نفر مرد که صورت خود را با نقاب پوشانیده بودند با میله های آهنی شیشه بانک صادرات را در خیابان فرح کاشان شکسته و گریختند.
در اصفهان- پنج شنبه
گزارشهای خبرنگاران خبرگزاری پارس حاکیست که در اصفهان بعد از ظهر پنجشنبه افراد اخلالگر شیشه های چند شعبه بانک دراصفهان را شکستند. در این آشوبها یکی از این افراد اخلالگرا بوسیله ماموران انتظامی دستگیر شد.
در خرمشهر- پنجشنبه
در خرمشهر ساعت 9 پریشب اخلالگران که تعدادشان حدود 20 نفر بود در خیابان حافظ به شکستن شیشه های بانکها سینما حافظ و برخی اماکن عمومی ان شهر دست زدند و ماموران انتظامی موفق با دستگیری 5 نفر از آنان شدند.



*نامه شهید محمد منتظری برای تاریخ


شهید محمد منتظری که در سال 1354 در بند رژیم پهلوی گرفتار بوده است، طی نامه‌ای به دادگاه اگر چه می‌دانست ترتیب اثری به آن داده نخواهد شد، اما شاید برای تاریخ این چنین می‌نویسد.

///سیلی

 آن قدر سیلی‌های پی‌درپی در همه این جلسه‌ها به سر و صورت و گوش من زدند که شنوایی کامل گوشم را از دست دادم و سه دفعه به بیمارستان سازمان با آن سختی‌ها که داشت، مراجعتم دادند و هر دفعه قدری دوا به اینجانب می‌دادند و سرانجام نتیجه‌ای نگرفته و برای آخرین بار که رجوع نمودم، آقای دکتر امام بدون معاینه گفتند:‌ به گوش شما هیچ عارضه‌ای وارد نشده و هیچ نقیصه‌ای در بر ندارد.

 اینجانب هم در حالی که گوشم درد می‌کرد و آنطور که باید بشنود نمی‌شنید، مایوسانه به زندان برگشتم. به طور جد می‌توانم بگویم: از 300، 400 سیلی تجاوز کرد.

 

///شلاق سیمی

 اگرچه در اکثر جلسات بازجویی، شلاق بدون حساب به کار می رفت ولی در جلسه اول بازجویی که در روز چهارشنبه 3/1/45 اتفاق افتاد، در حدود ساعت 4 بعدازظهر بود که اینجانب را به دفتر زندان احضار کردند. آن روز آقایان جوان و ازغندی (کریمی) بازجویی می‌کردند. شلاق و سیلی و لگد، اُوِرت بود و در حدود یک ساعتی از شب رفته بود که از بازجویی فارغ شدم، ولی آن شب گفتند: اینها که تو گفتی و ما نوشتیم همه مزخرف است. سپس آنها را پاره و در بخاری ریخته سوزاندند. خلاصه آن قدر با شلاق سیمی پوشیده از پلاستیک، بدن مرا مورد حمله قرار دادند که ا یک ماه آثار آن در بدن من یافت می‌شد. اینان ملاحظه محل ضرب شلاق را نمی‌کردند،‌می‌زدند به هرجا که می‌خواست وارد شود.


لحظه های انقلاب
*درخت هایی از جنس پیراهن و شلوار شهدا

به شاخه های درخت کت سوراخ سوراخ شده پیراهن خونین کفش غرق در خون زیر پیراهنی و جوراب و تکه های شلوار و پارچه اینجا و آنجا آویزان بود. همه مات و مبهوت سر گورستان پرسه می زدند و گاهی می نشستند. من کنار درخت کاج کوتاهی روی سنگی نشسته بودم. کمرم درد گرفته بود.

لحظه های انقلاب یکی از معدود آثار ارزشمند انقلابی است که با قلم زنده یاد سید محمود گلابدره ای به رشته تحریر در آمده و به خاطر جذابیت های فراوان در بیان اتفاقات آن روزها در مدت کوتاهی طرفداران زیادی پیدا کرد. در ادامه بخش پنجم این کتاب خواندنی را تقدیم حضور مخاطبان می کنیم.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس