در سیستم ارائه شده پژوهشگران فنلادی بر اساس دادههای جمع آوری شده توسط حسگرهایی که در خودرو تعبیه میشوند، تغییرات در شرایط جاده در زمان واقعی تشخیص داده میشود.
"کیمو ارکیلا" مجری این طرح گفت: این شیوه مستلزم برآورد تفاوتها در سرعت حرکت شافت و چرخش محور آزاد در موقعیتهای رانندگی مختلف است که کاهش سطح اصطکاک را امکان پذیر میکنند.
در بسیاری از موارد راننده حتی متوجه تغییرات جاده نمیشود و این سیستم میتواند به او کمک کند. رصدهای جمع آوری شده از دیگر خودروها به طور بیسیم به سیستم پیش زمینه انتقال داده میشود که نقشه لغزندگی جاده را به طور زمان واقعی حفظ کرده و شرایط ورود به جاده را مشخص مشخص میکند.
برای هر خودرو که به این سیستم بپیوندد، سیستم پیش زمینه میتواند دادههای شخصی خودرو را تولید و در جاده انتقال دهد.
تا کنون این سیستم فقط در کامیون های سنگین آزمایش شده اما قابل سازگاری به دیگر خودروهای سنگین و درنهایت خودروهای سواری است.