آيتالله محيالدين حائري شيرازي عضو مجلس خبرگان رهبري و استاد اخلاق دولت ضمن بيان ديدگاه و نظرات خويش به تشريح ديدگاههاي رئيسجمهور درباره حجاب و امربه معروف و نهي از منکر پرداخته و از همان منظر ديني و فقهي به دفاع از موضعگيري رئيس جمهور در مورد نحوه برخورد با بد حجابي پرداخت.
به گزارش مشرق، نماينده سابق وليفقيه در استان فارس در شرايطي که تعدادي از ائمه جمعه به اظهارات رئيسجمهور ايراداتي وارد کرده بودند، در اين مصاحبه دفاع قاطعي از نظرات احمدينژاد درباره حجاب کرده و حتي تصريح ميکند احمدينژاد همان آموختههايش از علما را بيان کرد.
اين سخنان در حالي از سوي امام جمعه سابق شيراز بيان ميشود که احمدينژاد نيز در نشست خبري دو هفته پيش خود هنگامي که خبرنگاري نظر وي را در خصوص انتقادات گسترده به اظهارنظرش در مصاحبه تلويزيوني درباره حجاب پرسيد، تأکيد کرد که نظر وي همان است و منتقدان به اصل سخنان او که در واقع ايراد قانوني به شکل اجراي طرح بوده است، نپرداختند.
با اين حال، آيتالله حائري در مصاحبه خود با هفته نامه سروش، مباني نظري اظهارات رئيسجمهور درباره حجاب و انتقاد از برخوردهاي انتظامي را به صورت مبسوط بيان کرده است. وي، فرهنگسازي براي منکر نشان دادن بدحجابي را لازمه برخورد با آن عنوان کرد و ميگويد: نبايد با قدرت نظامي و انتظامي امور شرعي را اجرا کنيم. آقاي احمدينژاد مخالف اين نيست که به خانمهاي بد حجاب که خيلي بد لباس پوشيده، عطر فلان زده و خودنمايي ميکنند تذکر داده شود؛ اما معتقدند کار فرهنگي بايد در بخش فرهنگي انجام شود و کار نظامي در بخش نظامي.
او معتقد است که زماني امر به معروف و نهي از منکر در جامعه امکانپذير است که يک حرام تبديل به منکر شده باشد و تا زماني که بدحجابي از نظر مردم منکر نباشد مبارزه با بدحجابي با توسل به نيروي انتظامي اشتباه و حتي غير ممکن است.
بايد حرام را در نظر مردم منکر کرده باشيم
آيتالله حائري شيرازي با تأکيد بر اين نکته که رئيسجمهور معتقد به کار فرهنگي براي حل اين مشکل است، عنوان ميکند: ما در اسلام "امر به واجب" داريم يا "امر به معروف"؟ "نهي از حرام" داريم يا "نهي از منکر"؟ پس قبل از اينکه نهي از منکر کنيم، بايد حرام را در نظر مردم منکر کرده باشيم تا بتوانيم آن را نهي کنيم. حرف آقاي احمدينژاد اين است. کمربند ايمني بستن نه معروف بود و نبستن آن هم منکر نبود اما از نظر قانون بستن آن واجب بود. ما آمديم اول اين واجب را معروف کرديم و نبستن آن را منکر کرديم و جا انداختيم. بعد امر به معروف کرديم، جواب داد. مردم تارک از امر به معروف و نهي از منکر نيستند. واجبات معروفيت خود را از دست داده است؛ به گونهاي که اگر کسي امر کند متاسفانه خودش را مسخره کرده است.
وي در ادامه اين گفتوگو که متن آن را شبکه ايران منتشر کرده است، درباره ايجاد زمينه براي اثرگذاري اين واجب حتمي ميافزايد: قرآن گفت امر به "معروف" و نهي از "منکر". من بايد امري کنم که با امر من آن موضوع معروف شود، گاهي با امر کردن من چيزي منکر ميشود اما من بايد از زاويه معروف و منکر بودن اقدام کنم. اگر توانستم آن موضوع را معروف کنم، امر من جواب ميدهد. قبل از آن بايد زمينه معروفيت را فراهم کرده باشم، بعد امر کنم. دين ما خيلي علمي است. به همين دليل است که به جاي واژه "واجب"، "معروف" را به کار ميبرد.
رئيس جمهور مخالف هو شدن نيروي انتظامي است
عضو مجلس خبرگان رهبري فرهنگسازي را از وظايف حکومت نسبت به مردم عنوان کرده و خاطرنشان ميسازد: وقتي واجب معروف شد، امر به معروف راحت و روان ميشود. الان اگر امر کردي تا آن موقع که آن چيز معروف نشده خودت شکسته ميشوي يا او؟ شکسته ميشوي ديگر. مگر شما نميگويي در امر به معروف و نهي از منکر بايد احتمال تاثير بدهي بعد اقدام کني. الان اگر به کسي بگوييد کمربندت را نبند، ناراحت ميشود؟ نه چون ميداند براي ايمني و سلامتياش لازم و ضروري است.
وي فرهنگسازي، برخورد انتظامي با هنجارشکنان و حمايت مردمي را لازمه برخورد با بدحجابي عنوان کرده و ميافزايد: بعد از ايام فتنه بدحجابي منکر شده است؛ به شرط اينکه آن را خراب نکنيم. ما (نيروي انتظامي) ميآييم با يک زن بدحجاب برخورد بد ميکنيم و با حالت رقتباري با او رفتار ميکنيم تا مردم که شاهد ماجرا هستند متاثر شده و اينگونه برخورد را هو کنند. رئيس جمهوري با اين کار مخالف است که نيروي انتظامي هو شود، وگرنه کاري که مردم با آن موافق باشند، آقاي احمدينژاد هم با آن موافق است.
امام(ره) پله پله مردم را با خود همراه کرد
آيتالله حائري شيرازي در ادامه با تاکيد بر لازمه حمايت مردمي يادآور ميشود: شايد يک نفر بگويد من ميخواهم وظيف خود را انجام دهم؛ حتي اگر مردم به من سنگ هم بزنند. اما آيا امام(ره) اينگونه رفتار کرد؟ امام(ره) پله پله مردم را با خود همراه کرد. او مرتب به مردم روحيه داد و با خود جلو آورد. حجاب در دوره پهلوي رفته بود اما با رفتار و اخلاق امام(ره) حجاب برگشت؛ با لطف و اکرام و احترام مردم.
بدحجاب را مظلوم نکنيم تا با مظلومنمايي برنده شود
اين استاد اخلاق در ادامه با اشاره به دلخوري برخي روحانيون از موضعگيري رئيسجمهور در اين خصوص، بارها احتمال اثرگذاري و معروف شدن واجب را لازمه امر به معروف عنوان ميکند.
"امر به معروف براي شدن است يا گفتن؟ شدن با معروف شدن واجب ممکن است يا بدون آن هم ميشود؟ مگر نميگويند بايد احتمال اثر داد. آقاي رئيس جمهور ميخواهد همان درسي را که علما به او دادهاند، عمل کند. اين درس خودشان است. او که غريبه نيست. همينهايي که ما روحانيون ميگوييم ايشان هم ياد گرفته است. منتهي به ما(روحانيون) هيچ چيز نميگويند ولي به اين بنده خدا انتقاد ميکنند. آقاي احمدينژاد مخالف برخورد نيست، مخالف برخورد غلط است.آقاي احمدينژاد ميخواهد بدحجاب را مظلوم نکنيم تا با مظلومنمايي برنده شود. ميگويد بدحجاب را از دل مردم بيرون کنيد."
استقبال هيات دولت از دروس اخلاقي
آيتالله حائري که تقريبا هر هفته چهارشنبهها صبح از شيراز به تهران ميآيد و در جلسات هيات دولت درس اخلاق ميدهد، با اشاره به زمينه پذيرش توصيهها در دولت از استقبال دولتمردان از اين جلسات ميگويد: من ميخواستم اين جلسات را تعطيل کنم. بعد از پنج جلسه خداحافظي کردم. آنها اصرار کردند. آقاي رئيس جمهور هم اهل درخواست و اصرار نيست، گفت اينها ميخواهند شما بياييد. من هم رئيس جمهور را شخصا دوست دارم، قبول کردم.
وي در ادامه در خصوص تفاوت توصيههايش به دولتمردان و مردم عادي ميگويد: اينها "امام" هستند. هر کدام امام و الگوي وزارتخانه خودشان هستند و رهبري امام همه اينها است. طبيعتا در باره مسائل اخلاقي بيشتر صحبت ميکنيم. رئيس جمهور مرتب درباره مهرورزي صحبت ميکند. من امروز گفتم يک منقل تصور کنيد که هزار حبه ذغال روي آن است. اگر هزار حبه را در هزار منقل بگذاريد، بعد از چند دقيقه خاموش ميشود اما اگر هزار تا کنار هم باشند، با هم شعله ميکشند. اگر با هم باشيم و همديگر را دوست بداريم به شعله تبديل ميشويم.
مگر سعدي التماس کرد که شعرش را بر سر در سازمان ملل نصب کنند؟
عضو مجلس خبرگان رهبري در بخشي از گفتوگوي خود با ارگان رسمي سازمان صداوسيما (هفته نامه سروش) در پاسخ به اين پرسشي در خصوص استفاده از ماهواره ميگويد: مشکل ما ماهواره نيست بلکه محتواي آن است که بعضا فاقد ارزش است که البته اين مشکل را هم بصيرت حل ميکند. ما شايد بتوانيم بگوييم خريد و فروش ماهواره بد و ممنوع است و جلوي آن را بگيريم اما تکنولوژي رو به پيشرفت است. فردا که بدون آنتن ممکن شد چه بايد بکنيم؟آيا دوباره بياييم همه خانهها را يکي يکي بگرديم البته تا وقتي که اينچنين نشده کنترل هم بد نيست.
وي راهحل را رقابتي همپا با برنامههاي ماهوارهاي عنوان کرده و توضيح ميدهد: رقابت اين نيست که اگر آنها موهايشان پيدا بود ما هم به بازيگرانمان بگوييم يک مقدار مويت را بگذار بيرون از روسري! در بداخلاقي ميخواهيم رقابت کنيم يا در زيبايي؟
اين استاد اخلاق با اشاره به مهندسي پيام در توليدات سينمايي و تلويزيوني عنوان ميکند: ديگران آمدهاند معاني احيانا سطحي و مضر خود را به وسيله فيلمهاي آنچناني، پرمشتري کردهاند. در حقيقت فيلمها روش بستهبندي است. بهترين متاع را در بهترين بستهبندي قرار دهيد، پر فروش ميشود و بر عکس شما بهترين معاني را در يک بستهبندي نامناسب عرضه کنيد، کسي استقبال نميکند.
وي در بخش ديگري از صحبتهاي خود ميافزايد: مگر سعدي التماس کرد که شعرش را بر سر در سازمان ملل نصب کنند؟نه مقايسه کردند ديدند شعر سعدي از همه رساتر است. شما حرفي براي گفتن داشته باشيد، فيلم هنري براي نمايش ارزشها داشته باشيد آنها از شما ميقاپند؟
حاج آقا شما هدايتکننده باش لذتبخش هم باش
آيتالله حائري معتقد است که ميتوان با بهره بردن از مظاهر مدرنيته به دين و بشريت خدمت کرد:البته يک نکته مهم در اينجا وجود دارد. مردم چون غذاهاي مختلفي در دسترسشان قرار ميگيرد، هر کدام که خوشمزهتر بود آن را مصرف ميکنند. يعني اصالت سلامت به اصالت لذت تبديل شده است."آن" حرف گمراهکننده لذتبخشي ميزند."اين"حرف هدايتکننده خستهکنندهاي ميزند. کدام تاثيرگذارتر است؟ حاج اقا شما هدايتکننده باش لذتبخش هم باش.
حالا چون شما مؤمنيد بايد به جامجهاني راه پيدا کنيد؟
استاد اخلاق دولت در بخشي از مصاحبهاش در خصوص مسئوليت خانوادهها در حفظ دينداري و استفاده از ابزارهاي مدرن با توجه به فراگير شدن ماهواره و اينترنت معتقد است که اين مسئله بدون نظارت و حمايت حاکميت و دولت ممکن نيست.
"اين کار با يک حرکت دستهجمعي خراب شده با يک حرکت فردي که اصلاح نميشود! يک شهر عظيمي به اسم هاليوود درست کردهاند که دارد محصول توليد ميکند. حالا بگذاريد کنار شهرکهاي سينمايي و توليدات سينمايي و تلويزيوني خودتان که بسيار ابتدايي است. همچنان که فوتبال ابتدايي شما نميتواند به جامجهاني راه پيدا کند، در آن بخش هم نميتوانيد. حالا چون شما مومنيد بايد به جامجهاني راه پيدا کنيد؟ نه.
زيدان بهتر ميتواند اسلام را تبليغ کند يا بنلادن؟
آيتالله حائري در ادامه صحبتهاي خود ميافزايد: ببينيد دو تا کشور کوچولو به اسم پاراگوئه و اروگوئه از آمريکاي لاتين به جمع 8 تيم برتر جهان رسيدند و يکي از آنها هم به مرحله نيمهنهايي اما چنند کشور بزرگ از آسيا و آفريقا در دور اول حذف شدند. اينکه تعارف نداردو مردم طرفدار فوتبال برترند. حالا اينکه طرف نماز بخواند يا نخواند مسلملن است يا نيست مهم است؟ البته اگر آن بهترين بازيکن جام مثلا مسلمان باشد و نمازخوان آيا اين تبليغ اسلام نيست؟ زيدان بهتر ميتواند اسلام را تبليغ کند يا بنلادن؟ دشمنان اسلام براي اينکه چهره خشني از اسلام عرضه کنند کاريکاتوري از اسلام به اسم بنلادن درست ميکنند و تبليغ ميکنند. بن لادن ميگويد من مردم و بچههاي شما را ميکشم چون از شما ناراحتم. اين اسلام بنلادن است. اين اسلام نيست. اگر هم باشد اسلام اموي است نه اسلام علوي.