در این جا قصد داریم نگاهی داشته باشیم به اخبار منتشر شده در روزهای بیست و شش دی تا یازده بهمن ماه 1356.

سرویس دهه فجر مشرق - کیهان یکی از قدیمی ترین روزنامه های کشور بوده و چندین دهه به صورت روتین فعالیت داشت و تا امروز وقایع متعددی از این رسانه به گوش ایرانیان سراسر کشور رسیده است.

مقایسه اخبار کیهان دوران پهلوی با کیهان پس از انقلاب اسلامی نشان می دهد که تا چه حد در چار چوب های انتشار خبر این روزنامه تغییر ایجاد شده است. در حدود 35 سال پیش همه چیز از مسائل سیاسی و بین المللی گرفته تا مسائل ساده اجتماعی به شکل و شمایل دیگری بیان می شدند.

در این جا قصد داریم نگاهی داشته باشیم به اخبار منتشر شده در روزهای بیست و ششم دی ماه تا ششم بهمن ماه 1356



مردم در سال 56 بسته به مسیر هایی که با اتوبوس طی می کردند بین 2 تا 10 ریال کرایه می دادند. البته قیمت قالب اتوبوس ها 3 ریال بود و شهرداری با 5 ریالی کردن قیمت ها در واقع به صورت غیر مستقیم سر مردم را کلاه گذاشت. دستگاه های خودکار فروش بلیت هم هیچگاه به واقعیت تبدیل نشد.


بلیت کلیه اتوبس ها 5 ریالی می شود

بلیت کلیه اتوبوس های شرکت واحد 5 ریالی خواهد شد و این شرکت از فروش بلیط های 10 ریالی و دو ریالی خودداری می کند. همچنین نصب دستگاه های خود کار فروش بلیت با ورود اتوبوس های جدید تهران آغاز می شود و اگر بازده کار خوب بود کلیه اتوبوس ها به این دستگاه مجهز می شوند.

رابطه شکرآب اسرائیل و مصر هر روز از تیتر های مهم کیهان بود.

پشتیبانی ملک حسین از سادات

عمان - خبر گزاری فرانسه - ملک حسین، پادشاه اردن دیروز تلفنی انور سادات را از حمایت خود مطمئن کرده و گفته که از روش جدید سادات در قبال اسرائیل که می کوشد در امر صلح خرابکاری بکند، پشتیبانی می کند.



روسای جدید فدارسیون ها تعیین شدند

صبح امروز سپهبد نادر جهانبانی دبیر کل شورای عالی ورزش ایران یک جلسه مصاحبه مطبوعاتی ترتیب داد و طی آن روسای فدراسیون های ورزشی را معرفی کرد.

هشت رئیس فدراسیون ورزشی در سمت های خود ابقاء شدند، روسای 9 فدراسیون عوض شدند و روسای یکی دو فدراسیون هم هنوز معرفی نشده اند سازمان جدید ورزشی روی هم دارای 19 فدراسیون خواهد بود. در حالی که در گذشته 31 فدراسیون ورزشی داشته ایم. بعضی فدراسیون ها منحل شدنو بعضی درهم ادغام شده اند.

روسای فدراسیون جدید از این قرارند:



فدراسیون وزرشهای رزمی (جودو کاراته ) والا گهر شهریار شفیق – فدراسیون وزنه برداری جواد کلهر- سرهنگ کیومرث راستین: رئیس فدارسیون شنا، شیرجه و واترپولو- امیر عباس امین: رئیس فدارسیون هندبال – سرکار سرهنگ نصرت الله ممتحن: رئیس فدراسیون تیراندازی ایران- سید محمد خادم : رئیس فدراسیون کشتی – سرکار سرهنگ منوچهر شاپوری رئیس فدارسیون والیبال ایران- سرکار سرهنگ نصرت الله قهرمانی (افسر نیروی هوائی شاهنشاهی) رئیس فدراسیون مشت زنی- اقای محمد مشحون: رئیس فدراسیون بسکتبال ایران رؤسای فدراسیون هایی ابقاء شده اند عبارتند از : بیژن جهانیان (فدراسیون دوچرخه سواری)، شاهرخ امیر ارجمند (تنیس روی میز)، سرتیپ هوشمند الماسی(شمشیر بازی)، عبد الحسین نوایی (شطرنج و بریچ – این دو فدراسیون درهم ادام شده اند) کامبیز آتابای (فدراسیون فوتبال و سوارکاری)، فلیکس آقایان (اسکی و کوهنوردی این دو فدراسیون در هم ادغام شدند) محمد تقی وصالی(ژیمناستیک) عبد المجید اعلم (فدراسیون تنیس).

رابطه صمیمانه دربار شاهنشاهی با مقامات فرانسه تا آنجا پیش رفته بود که چاپ زندگی نامه فرح در یک مجله پاریسی به هیچ وجه اتفاق قابل توجهی به حساب نمی آمد.
 
چاپ زندگینامه علیا حضرت شهبانو

«هزار و یکروز من»  تو بیوگرافی علیا حضرت شهبانو فرح را بنگاه انتشاراتی «استوک» پاریس چاپ کرده است. در این کتاب علیا حضرت شهبانواز دوران کودکی و تحصیلات خود، و مسئولیت های خویش به عنوان همسر شاهنشاه و مادر والا حضرت ولیعهد سخن می گویند.


قیام مردم تبریز از جرقه های مهم انقلاب اسلامی بود که اوایل بهمن به صورت خود جوش و مردمی آغاز شد و 25 بهمن 56  به قیامی عظیم علیه رژیم پهلوی تبدیل شد. رژیم اما از همان روزهای پا گرفتن این واقعه تاریخی سعی داشت به جدی ترین شکل ممکن با آن مبارزه کند.

توطئه های ضد ملی در تظاهرات مردم تبریز محکوم شد

تبریز-ساعت 11 دیروز گروه های گوناگون مردم شاهدوست و وطن پرست تبریز در میدان قیام این شهر اجتماع با شکوهی ترتیب دادند و با ابرازپرشور- ترین احساسات شاهدوستانه، همبستگی عمیق خود را بنظام شاهنشاهی کهن ایران و پیوند ناگسستنی خود را با شاهنشاه آریا مهر اعلام داشتند.

نماینده روحانیون در این اجتماع بزرگ طی سخنانی گفت: اکنون که دسیسه های استعمارگران بین المللی با تمام نیرو در این اندیشه است که اتحاد و اتفاق و یک پارچگی ملت آزاده و مسلمان ایران را از طرق مختلف و حیله های نابخردانه به خصوص در لباس دین و مذهب مورد تهدید قرار دهد لازم است با دیگر دی ان اجتماع با شکوه و غرور آفرین که نشانه هوشیاری و هم بستگی و اتحاد و انفاق مردم غیور و آزاده آذربایجان است باید آوریم که انقلاب شاه و ملت،  همه گروهها و طبقات ملت ایران را همچنان بهم پیوسته و صفوف همه طبقات مردم ایران زمین را فشرده تر و مستحکم تر کرده است تا اینگونه دسیسه ها و نیرنگ ها و حیله گری های غیر انسانی بگاله قادر به رسوخ در ارگان اتحاد و اتفاق و یکپارچگی ملی نباشد.

ناطق در گایان وفاداری جامعه روحانیان اذربایجان را به شاهنشاه آریامهر و اعتلای میهن عزیر اعلام داشت آنگاه نماینده کارگران طی سخنانی گفت: ما به خوبی میدانیم که هر انقلابی باتوجه به هدف های اقتصادی و اجتماعی آن برای بعضی از گروه ها و طبقات اجتماعی منافعی در برداشته و منافع جمع دیگران را محدود کرده و یا دچار مخاطره می کند. باین ترتیب انقلاب با توجه به هدفهای آن سبب جلب دوستی عده ای و باعث رنجش گروه دیگر می شود. ارزشیابی میزان توفیق یک انقلاب اجتماعی باین موضوع بستگی دارد که بدانیم دوستان انقلاب بیشترند با دشمنان آن. اگر یک انقلاب بخاطر خدمت بمنافع اکثریت قریب باتفاق مردم مورد تایید آنها باشد ولی به خاطر محدود ساختن منافع نا مشروع اقلیت ناچیزی دشمنی آنها را سبب شود، انقلاب را یک انقلاب پیروز اجتماعی می نامند.

نماینده اصناف نیز طی سخنانی گفت: حسودان و بد خواهان ایران هر روز که مشاهده میکنند رهبری های شاهنشاه عظیم الشان ما جهانگیر می شود حسادت بیشتر می ورزند و چون نیروی لایزال ملی ایران اقتدار جهانی پیدا کرده لرزه بر اندامش افتاده است، بهمین جهت این بار می خواهند با گرماه کردن جوانان دانشجوی ایرانی مکر و حیله های روباهی خود را  اعمال نمایند و بخیال خام خود از این رهگذر بار دیگر پیشرفت های ملت ایران راسد کنند و به ثروت های ملی ما دست اندازی نمایند.

نماینده دانشگاهیان ضمن سخنان خود ابتدا درود دانشگاهیان را به ملت ایران، ملتی یکدل و یکپارچه و مومن به اصول انقلاب است اعلام کرد، سپس گفت:  ملت ما مشعل تمن و ترقی را چون گذشته و پر افتخار بر دوش کشیده و چشم دشمنان و عوامل سر سپرده خارجی این مرز و بوم را به کوری کشانده است ، جهانیان فراموش نکرده اند که قبل از دوران شاهنشاهی پهلوی این ملیت سربلند تاریخ ساز توان فکر و جسمی خود را از دست داده بود و بر روی طلای سیاه گرسنه و سر شگسته و اسیر ی زیست و از وجود گنچی که مالک آن بود و هم اکنون چرخ های صنعتی دنیارا هی چرخاند اطلاعی نداشت چون اجنبی استعمار گر گرسنگی را برایش تدارگ دیده بود، استعماری که حتی عواقب آمال انسانی را می کشد و خانواده ها و اجتماعی را بجان یکدیگر می اندازد. ما در گذشته شاهد عینی این وقایع بوده ایم از طرف دیگر جالبازی و فداکاری قهرمانان ملی آذربایجان را که در عروقشان خون ایرانی می جوشید و هر قطره ای از آن که بناحق ریخته می دهد هزارن نهال آزادگی و وطن پرستی ببار می آورد فراموش نکرده ایم ولی دوران تاریکی ها با شروع شاهنشاهی پهلوی کم کم به فراموش سپرده شد و دیری نپائید  که برچهره کریه طراحان آن وقایع نقش رسوائی حک شد و حاصلی جز رسوائی برایشان ببانیاورد. نماینده فرهنگیان نیز در این اجتماع بزرگ اظهار داشت: امروز ما فرهنگیان پیشاپیش گروه های مختلف مردم تبریز در این اجتماع گرد آمده ایم تا از سنگر حزبی و ایده ئولوژی خود که مبتنی بر اندیشه و افکار و عرف و فرهنگ دیرپای ایرانی بوده و بمانند شرق و حیثیت ماست در مقابل توطئه گران خائن و سر سپرده های استعمار و دشمنان استقلال و تمامیت ارضی این مرز و بوم دفاع نموده و مراتب تنفر و انزجار شدید خود را نسبت به کسانی که در صددند چوب لای چرخ های. پیشرفت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی ما بگذارند اعلام داریم. نماینده زنان نیز طی سخنانی گفت ما زنان برخورداری از مواهب انقلاب شاه و ملت، مادران ایران زمین هستیم، ماردان عصر شکوفان رستاخیز هستیم، ایرانی که امروز در جهان با احترام از آن یاد می شود و بر خود فرض می دانیم که هر روز بر کوشش و فعالیت خود بپافزائیم تا فرزندان ما سازنگان بنای محکم تمدن بزرگ باشند و ایرانی بوجود بیاورند که در جهان امروز از افتخارات بیشتر و غرور آفرین تر بر خوردار باشند.

نماینده انجمن های ملی تبریز در این اجتماع گفت: همه ما از حوادث گفت: همه ما از حوادث بزرگ تاریخی راز بقاء و استمرار 2500 سال شاهنشاهی ایران آگاه هستیم و میدانیم که ملت ما چگونه در برابر تولان ها سهمگین حوادث و تهاجمات خارجی و دساش اجنبی مقاومت و پایداری کرده و به چه قیمتی تواسته است استقلال و حاکمیت ملی خود را محفوظ و مصون از گزند اهریمنان نگهدار، هم اکنون نیز با مشتهای محکم دهان یاوه گویان را خود می کنند و اجازه عرض الدام به یلد مشت فریب خورده نمی دهند و هر لحظه برای حفظ و حراست نظام شاهنشاهی و قانون اساسی و انقلاب شاه و ملت آماده جان باز هستند.
 
در این هنگام رحیم زهتاب فرد دبیر استان حزب گفت : امروز ملت ایران و مردم  آذربایجان بصورت یک پارچه جمع شده اند تا بدانند این صای اخلال گر از کجا است و این سنگ انداز کیست. وی اهداف کرد: اینارن درعصر رستاخیز منطلف به 35 بیابون ایرانی است امروز حزب در هر ماجرائی حضور خواهد داشت و اجتماع پر شکوه ما حاکی از این است که رستاخیز بشما آن رشد سیاسیرا بخشیده که در تمام برداشت ها مملکتی صاحب نظر باشند.

قطعنامه میتینگ

در پایان گردهمایی، قطعنامه ای صادر شد که در آن، شرکت کنندگان در متینگ به نمایندگی از جانب فرد فرد مردم استان آذربایجان شرقی سپاس خود را به پیشگاه شاهنشاه آریامهر عرضه داشتند و میثاق خود را با شاهنشاه تجدید کردند.

شرکت کنندگان همچنین، نظام شاهنشاهی، قانون اساسی و انقلاب شاه و ملت را مرام جاودانه خود دانسته و ایمان و اعتقاد خود را به اصول حزب اعلام داشتند.

در قطعنامه ضمن تشریح ثمرات انقلاب شاه و ملت با کسانی که مخالف سعادت و خوشبختی ملت ایران مستند ابراز تنفر و الزجار شده و گفته شده است: نوکران اجنبی و بیگانه پرستان در هر لباس و مسلکی که ظاهر شوند مردم هوشیار تبریز آنها را میشناسند و خواست ای پلید آنان را نقش بر آب می کنند.

در این قطعنامه همچنین آمده است: به نوکران استعمار سیاه هشدار میدهیم که در ایران امروز جزروسیاهی چیزی نصیب آنان نخواهد شد و با شکستن چند شیشه و فرار در خیابان ها و با رخنه در فضای مقدس دانشگاه، طرفی نخواهند بست.


اسرائیل به سوریه و جنوب لبنان حمله می کند

آسوشیستد پرس- صلاح خلف، یکی از رهبران سازمان آزادیبخش فلسطین در مصاحبه ای مطبوعاتی با یک روزنامه چاپ قطر گفت،  اسرائیل در نظر دارد در ظرف چند روز آینده، به سوریه و جنوب لبنان حمله کند.
نام رمز خلف، ابوایاد است که د سلسله مراتب رهبری گروه الفتح، بعد از یاسر عرفات قرار دارد. اوبه خبرنگار روزنامه العرب چاپ قطر گرفته است، هدف اصلی حمله اسرائیل خاموش کردن صدای مخالف با مذاکرات صلح دو جانبه با اسرائیل است که سادات رئیس جمهوری مصر آنرا آغاز کرده است. اظهارات ابوایاد که در روزنامه العرب و چاپ رسیده، به توسط خبرگزاری رسمی عرب العرب همچنین نوشته است، شوروی به توسط ایالات متحده به اسرائیل اخطارکرده که از هرگونه حمله ای به سوریه یا جنوب لبنان خودداری کند. به نوشته این روزنامه شوروی هشدار داده است که چنین حمله احتمالی با چنان عکس العملی از ناحیه شوروی رو به رو خواهد شد که «تا کنون جهان برخود ندیده است»

آن روزها در هر صنف و اداره و کلا هر کجای صنعت ایران به راحتی می شد آدمهایی  را دید که به جای نژاد کرد و ترک و لر و فارس و بلوچ، نژاد های هلندی و آمریکایی و فرانسوی داشتند.

10 پزشک خارجی از ایران اخراج شدند

وزارت بهداری و بهزیستی قرار داد خود را با 10 پزشک خارجی مقیم ایران که در استخدام این وزارت خانه بودند به علت عدم رعایت مقررات لغو کرد و این پزشکان به کشور خود باز گردانده شدند.

دکتر اسدالله نیلی آرام معاون اجرائی وزارت بهداری و بهزیستی ضمن اعلام این مطلب گفت: طرح جدیدی تهیه کرده ایم که بر اساس آن برنامه بازگشت پزشکان خارجی در ایران باروش جدیدی و در استاندار بالاتری دنبال خواهد شد.



بولینگ عبده 3 ساعت در آتش سوخت

خبرنگار کیهان – قلهک – ساختمان بولینگ تهران متعلق به علی عبده واقع در جاده قدیم شمیران ساعت 30/6 دقیقه بامداد امروز تعمه حریق شد و سه ساعت در آتش سوخت. بر اساس بررسی هایی که به عمل آمده است نشت لوله گاز در قسمت «بار» بولینگ روی داد و در اندک مدتی به سایر قسمت ها سرایت کرد. با وقوع حریق، ماموران آتش نشانی قلهک در محل حاضر شدند و برا غرو – نشاندن آتش به فعالیت پرداختند سپس از ماموران آتش نشانی ایستگاه های 2/3/60 و 11 نیز استعداد شد و سرانجام پا تلاش فراوان، حریق در ساعت 50/9 دقیقه مهار شد. آتش سوزی در بولینگ عبده که همراه با انقجار بود ساکنان خانه های مجاور را وحشت زده کرد. علت اصلی حریق و همچنین میزان خسارتهای وارده از سوی مقامهای مسؤول تحت بررسی است.

قذافی آن روزها حسابی برای خودش جوان بود و البته با ایام کهن سالی اش تفاوت چندانی نداشت چرا که آن روزها هم در فکر جنگ و درگیری بود. آتش درگیری مصر و رژیم صهیونیستی در آن روزها با هیزم قذافی شعله می کشید.

قذافی: سادات نقشه ای سری برای جنگ با اسرائیل دارد

بیروت آسوشیتدپرس- معمر قذافی رهبر لیبی در یک سخنرانی که در مطبوعات بیروت منتشر شده مدعی شد که سادات برای حمله به اسرائیل یک نقشه سری دارد. قذافی گفت حاضر است برای این حمله صدها تانک در اختیار مصر قرار دهد.

دو روزنامه «السفیر» و «الکفاح العربی» طرفدار لیبی قسمتهایی از سخنان قذافی را که خبرگزاری رسمی لیبی در اختیار آنها قرار داده بود چاپ کردند.

ناظران این ادعا را کوشش تازه ای برای درهم شکستن مذاکرات صلح مصر و اسرائیل با پاشیدن تخم تردید و دودلی توصیف کرده اند.

قذافی در سخنرانی خود در آکادمی نظامی طرابلس گفت سادات 10 ماه پیش به شورای ملی گفت سادات 10 ماه پیش به شورای ملی فلسطین اطلاع داده که قصد گول زدن اسرائیلی ها و آمریکایی ها را دارد. بر اساس گزارش مطبوعات بیروت بعد از سخنرانی قذافی سادات در یک ملاقات مخفی به مقامهای فلسطینی گفت که گول زدن اسرائیل و امریکا برای کسب فرصت و تدارک جنگ دیگری علیه اسرائیل ضروری است.


اوایل بهمن ماه سیل عظیمی در استان فارس به وقوع پیوست که خرابی های بسیار زیادی به بار آورد از این رو چند روزی فضای روی جلد کیهان با سیل و تبعاتش پر می شد.

35 هزار محاصره شده سیل فارس هنوز نجات نیافته اند

شیراز- خبرنگار کیهان : « با اینکه 12 روز از جریان سیل فارس میگذرد مقدار زیادی از آب فروکش کرده است، هنوز 35 هزار تن از ساکنان 53 روستا در محاصره سیل هستند.



منوچهر آزمون استاندار فارس ضمن اعلام این مطلب در جلسه ستاد عملیات کمک به آسیب دیدگان سیل افزود: در سفری که به تهران کردم مسائل و مشکلات سیل زدگان را به اطلاع نخست وزیر رساندم و قرار شد بررسی های همه جانبه ای در مورد باز سازی ساختمان های ویران شده و یا در حال ویرانی صورت گیرد و میزان خسارت های وارده به مزراع و همچنین تعداددام های تلف شده تعیین شود و راه حل هایی برای جبران این خسارت ها ارائه گردد.

اردشیر زاهدی هم سفیر ایران در آمریکا بود و هم وزیر امور خارجه. ایشان به نوعی قدرتمند ترین مهره دربار به حساب می آمد و تبحر خاصی در برپایی پارتی و مهمانی داشت!

ضیافت زاهدی در واشنگتن

اردشیر زاهدی سفیر شاهنشاه آریا مهر در واشنگتن دیشب بمنظور قدردانی از رحمات ماموران امنیتی آمریکا که در جریان سفر شهبانو به آمریکا، افتخار خدمتگذاری داشتند و همچنین عده ای از ایرانیان و کارمندان سفارت شاهنشاهی که سهمی در تهیه و تنظیم برنامه معظم له عهده داشتند ضیافتی ترتیب داد که در آن حدود 150 نفر از کارکنان کاخ سفید و وزات خارجه امریکا با بنوانشان حضور داشتند. پس از صرف شام رئیس گروه حفاظتی و امور امنیتی به نمایندگی  از طرف همکاران خود اظهار داشت از اینکه من و همکارانم ضمن تشریف فرمائی علیا حضرت شهبانوی ایران به نیویورک و واشنگتن افتخار خدمتگذاری داشتیم مفتخریم و جای خوشوقتی است که سفر معظم لها با موفقیت پایان یافته است.

ما هرگز عنایات خاصه علیا حضرت شهبانوی ایران را در طول این سفر فراموش نخواهیم کرد.


آخرین مهلت برای معرفی مشمولان تهران

اداره وظیفه عمومی امروز اعلام کرد مشمولان عادی متولد سال 1337 تهران از روز 16 بهمن ماه به خدمت اعزام خواهند شد از اینرو مشمولانی که تاکنون خود را معرفی نکرده اند، تا روز دهم بهمن ماه مهلت دارند که به حوزه مرکزی در اداره وظیفه عمومی مراجعه کنند و خود را معرفی نمایند. این مشمولان باید هنگام معرفی 4 برگ فتوکپی شناسنامه 12 قطعه عکس 4×6 و در صورتیکه در سیکل دوم دبیرستان ترک تحصیل کرده اند، آخرین مدرک تحصیلی خود را ارائه دهند مشمولانی که تاکنون خود را معرفی کرده اند و با ارائه دفترچه آماده به خدمت در ادارات، سازمانها و کارخانه ها مشغول کار هستند، فقط میتوانند تا روز 15 بهمن ماه به کار خود ادامه دهند. مشمولان کارگزینی کارخانه ها نیز باید به کار این دسته مشمولان در صورتیکه تا تاریخ تضمین شده خود را معرفی نکنند،  غایب محسوب می شوند. و به مجازات مقرر» محکوم خواهند شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس