درآمد همان شهریه طلبگی بود؛ ۲ سال و نیم منزل پدرشوهرم رندگی کردیم و بعد برای طرح هجرت به یکی از روستاهای رفسنجان به نام امین شهر انار رفتیم. ۳ سال آنجا بودیم پسر سومم آنجا به دنیا آمد.

به گزارش مشرق؛ مصاحبه ای که از نظرتان می‌گذرد گفت‌وگویی است با مادر جوان یک خانواده 10نفره. مادر پرجمعیت‌ترین خانواده جوان ایرانی طی گفت وگویی اعلام كرده كه در سن 14 سالگی ازدواج كرده و 8 فرزند حاصل این ازدواج است.

در مورد خودتان بفرمایید؛ متولد چه سالی هستید؟ چه تحصیلاتی دارید؟ و چند فرزند دارید؟


حداد هستم؛ ۲۸ ساله، متولد سال ۶۲ تا سال دوم دبیرستان درس خواندم و بعد ازدواج کردم و بعد از ازدواج وارد حوزه شدم؛ ۴ سال حوزه درس خواندم. الان هم مادر ۸ فرزند هستم.

*در چه سنی ازدواج کردید؟

حدود ۱۴ سالگی ازدواج کردم.

*همسرتان چند سال داشتند؟

همسرم ۱۶ سال داشتند.

از ابتدای ازدواج مستقل زندگی کردید؟ همسرتان از همان ابتدای زندگی منبع درآمد داشتند؟

درآمد همان شهریه طلبگی بود؛ ۲ سال و نیم منزل پدرشوهرم زندگی کردیم و بعد برای طرح هجرت به یکی از روستاهای رفسنجان به نام امین شهر انار رفتیم. ۳ سال آنجا بودیم پسر سومم آنجا به دنیا آمد. برگشتیم قم؛ یک خانه اجاره کردیم. چند سال قم بودیم و بعد ۲ سال رفتیم بابل. در بابل همسرم ۲ سال تدریس داشتند و کارهای تبلیغ می کردند و بعد مجدد برگشتیم قم و الان هم قم زندگی می کنیم.


اولین فرزند شما چند سال بعد از ازدواجتان به دنیا آمد؟

من ۵ ماه بعد از ازدواج باردار شدم.

* آن زمان با خواست خودتان باردار شدید؟ آمادگی روحی داشتید؟

بله، من خودم سبزواری هستم و در قم تنها بودم، به خاطر تنهایی خودم بچه آوردم؛ بعد دیدم بچه آوردن خیلی خوب و شیرین است.


*فاصله سنی فرزندانتان چقدر است؟

بچه اولم متولد سال ۷۷، بچه دوم ۷۹ و باقی فرزندانم، به جز فرزند چهارم و پنجم که یکسال فاصله سنی دارند، باقی همه دو سال تفاوت سنی دارند.


*اشاره کردید خانواده خودتان پیش شما نیستند. اوایل ازدواج در بزرگ کردن بچه ها کسی به شما کمک می کرد؟

پدرشوهر و مادرشوهرم هم بودند. شوهرم هم کمک می کردند؛ البته الان به خاطر مشغله کاری و فعالیت در یکی از گروه های جهادی اصلاً خانه نیستند، اما اوایل وقت آزاد بیشتری زیاد داشتند و کمک می کردند.

*یکی از دغدغه های خانواده ها برای فرزندآوری بحث معیشت است. می گویند وقتی درآمد کافی نداریم و به سختی معیشت خودمان را تأمین می کنیم، چگونه چند فرزند داشته باشیم؟ درآمد شما به چه صورت است؟ آیا نگران معیشت فرزندانتان نیستید؟ تاکنون به مشکلی در این زمینه برخوردید؟

به عقیده من روزی دست ما نیست و روزی دهنده خداست. و لا تقتلوا اولادکم من املاق نحن نرزقکم و ایاهم تا به حال هم درآمد ما از طلبگی بوده است. شکر خدا تاکنون شوهرم نه از جایی قرض گرفته، نه وامی گرفته، حتی همه از ما قرض می گیرند، نه اینکه خیلی پول داشته باشیم، ولی خدا در همین درآمد کممان برکت قرار داده است. خدا را شکر تاکنون محتاج کسی نبودیم. البته بچه های ساده و قانعی هم داریم.



داستانی تعریف کنم، یکی از تاجران تهرانی بود که یک مدتی خانه نشین می شود. از او سئوال می کنند چرا خانه نشین شدی؟ می گوید من زمین های کشاورزی زیاد دارم یک بار سر زمین بودم زنبوری می آمد مرتب گندم بر می داشت و می برد. تعجب کردم زنبور که گندم نمی خورد؟ دنبالش رفتم دیدم زنبور گندم را می برد داخل خرابه ای. در این خرابه گنجشک کوری زندگی می کند که وقتی صدای بال زدن زنبور را می شنود، دهانش را باز می کند و زنبور، گندم را می اندازد داخل دهان گنجشک.


خداوند بارها در قرآن فرموده به خاطر روزی بچه هایتان را نکشید. همان خدایی که به بچه در رحم مادر با بند ناف غذا می رساند، بعد از تولدش هم روزی اش را فراهم می کند.


*شما در زندگی خودتان با شهریه طلبگی چطور معیشت را مدیریت می کنید؟ چون فکر نمی کنم این شهریه خیلی بالا باشد، با ۸ فرزند و اجاره خانه، خوراک و پوشاک و ….؟


این بحث در فکر ما نمی گنجد که خداوند چگونه برکت به مال می دهد. یک ریاضی دان می رود پیش یکی از علما و به او می گوید: «چرا شما می گویید اگر خمس بدهید مالتان ۲ برابر می شود؟ هر عاقلی می داند اگر از ۵ تا ۱ دانه برداریم می شود ۴ ولی شما می گویید می شود۱۰ تا.» آن عالم می گوید: سگ زاد و ولدش زیاد است و در هر نوبت زایمان توله های زیادی به دنیا می آورد ولی گوسفند سالی یک زایمان دارد. از طرفی انسان ها از سگ تغذیه نمی کنند و گوشتش را نمی خورند، ولی گوشت گوسفند را می خورند. بیماری، گوسفند را بیشتر از سگ از پا در می آورد و می کشد و… بر طبق این موارد، الان دنیا باید پر از گله سگ باشد، ولی پر از گوسفند است.» این برکت خدا برای ما غیرقابل فهم است.


*یعنی شما از ابتدا اصلاً دغدغه معیشتی نداشتید؟ و همه چیز راحت بوده است؟

نه، آسان نبوده است. یا یک بار همسرم رفته بودند تبریز. قم هوا خیلی سرد بود و آن زمان ۵ بچه داشتم، همه بچه ها مریض شدند. من ۲ تا ۲ تا می بردمشان دکتر. کسی هم نبود کمکم کند. تنها بودم. تا اینکه یک شب دو تا از بچه ها تب ۴۰ درجه کردند و من خیلی سعی کردم تبشان را پایین بیاورم ولی نشد. بردمشان دکتر، دکتر گفت یکی از بچه ها باید بستری شود. من دیدم نمی توانم بچه ها را در خانه تنها بگذارم یا این بچه را در بیمارستان بگذارم، از طرفی وضعیت مالی ام هم خیلی جور نبود. به دکتر گفتم هر کاری لازم است بگویید در خانه انجام می دهم.

*شما گفتید بارداری سختی دارید. ازطرفی زمان بارداری تان هم ممکن است همسرتان به خاطر نوع کاری که دارند کنارتان نباشند تا حداقل در امورات خانه کمکی به شما بکنند. چه چیزی باعث شده از همان ابتد تصمیم بگیرید فرزندان بیشتری بیاورید و این دوران سخت بارداریتان را تکرار کنید؟


آدم وقتی در راه سختی می رود، وقتی هدفش مشخص شده باشد، وقتی بداند به چه چیزی می خواهد برسد، در این مسیر سختی ها برایش شیرین می شود. ولی وقتی آدم فکر کند یک مادر از زمان شروع بارداری تا زمان زایمان، اجر هزاران شهید را دارد، برایش این سختی ها آسان می شود. وقتی پیامبر می گوید وقتی بچه ای در امتم به دنیا می آید، از انچه که خورشید بر آن می تابد برای من با ارزش تر است، و لولود فی امتی احب مما طلعت علیه الشمس، معلوم است که آدم باز هم بچه می آورد. پیش آمده بعد از زایمانم، زمانی که فرزندم را شیر می دهم، دوستانم از من پرسیده اند باز هم می خواهی بچه بیاوری؟ می گویم: شاید به خاطر درد جسمی ام گاهی با خودم فکر کنم نه، ولی بعد به خودم می گویم خدایا من نمی توانم خود را از تمام این ثواب ها محروم کنم. حیف است.


*خانواده شما و همسرتان چقدر حمایت روحی و معنوی از شما می کنند؟ با فرزندآوری متعدد شما موافقند یا مخالف؟


خانواده شوهرم معتقد به بچه زیاد هستند، اما خانواده خودم یک مقدار به خاطر شرایط جسمی خودم نگرانند مخصوصاً مادرم. ایشان فکر می کنند فقط همسرم دوست دارند و من مجبورم و من می گویم خودم هم راضی هستم. ایشان هم راضی می شوند.


*خانم ها اغلب بعد از بارداری دچار افسردگی و بی حوصلگی می شوند و به سختی می توانند به امورات خانه و حتی فرزندشان برسند. خب شما تقریباً پشت سر هم تجربه بارداری دارید. از لحاظ روحی در چه شرایطی هستید؟


این بحث بر می گردد به همان صحبت قبلی ام؛ وقتی آدم هدفش را مشخص کرده باشد، در راه رسیدن به آن هدف با هر سختی مقابله می کند. با یک کسی صحبت می کردم گفتم: شما درس می خوانید گفت بله درس خواندن را خیلی دوست دارم، حتی بچه هایم را می گذارم منزل مادرم و می روم درس می خوانم. گفتم: شما چون درس خواندن را دوست دارید، در راهش هر سختی را تحمل می کنید.

من با افرادی که می خواهند مثل من چند فرزند داشته باشند صحبت می کنم و می گویم باید از نظر روحی و باوری با خودتان کنار بیایید. وقتی آدم خودش نخواهد، کوچکترین مشکلی او را از پا درمی آورد. به خصوص بحث افسردگی بعد از زایمان که برای همه خانم ها هست. البته بستگی به شوهرشان هم دارد که چقدر به خانم رسیدگی کند. البته باز هم تأکید می کنم اگر هدف مشخص باشد، انسان ضربه نمی بیند.


*شما از همان ابتدا خودآگاه و با هدف مشخص اقدام به این کار کردید؟


بله، کاملاً.


*یک مقدار از وضعیت منزلتان برایمان بگویید؛ اینکه منرلتان چند اتاق دارد؟ بچه ها اتاق مستقل دارند؟ چه امکاناتی برای بچه ها در منزل دارید؟


فضای مفید خانه ما ۲ تا اتاق است؛ یک اتاق اتاق نشیمن است و یک اتاق دیگر هم اختصاص به کارها و مراجعات همسرم دارد. البته دو اتاق کوچک هم در انتهای حیاط داریم که وسایلمان را در آنجا گذاشته ایم.


*چه امکاناتی برای بچه ها فراهم کرده اید؛ پلی استیشن، بازی های جدید، کامپیوتر و…؟


بچه هایی که با هم بازی می کنند احتیاجی به اسباب بازی ندارند. من خودم شخصاً عقیده دارم بچه هایی که با عروسک، بازی می کنند، خودخواه می شود. من تا به حال به جز یک بار که رفته بودم کربلا و برای بچه هایم دو تا عروسک آوردم، برایشان عروسک و اسباب بازی نخریده ام. بچه هایم با هم بازی می کنند، با هم دعوا می کنند، از حق خودشان دفاع می کنند و… وقتی بچه هایم با هم دعوا می کنند، من طرفداری هیچکدام را نمی کنم. می گویم خودتان مشکلتان را حل کنید. این بچه ها یاد می گیرند که باید از خودشان دفاع کنند و ناز نازی بار نمی آیند.


*شما زایمان هایتان طبیعی بوده است؟ الان بیشتر خانم ها تمایل به سزارین دارند.


بله. بچه هایی که طبیعی به دنیا می آیند، چند درصد با هوش تر هستند از بچه هایی که سزارین می شوند. سلامتی خانم ها در زایمان طبیعی است.

*برای تربیت بچه ها از چه روش تربیتی استفاده می کنید؟ مطالعه می کنید؟
مشکل ما این است که فکر می کنیم بچه که به دنیا آمد، باید او را تربیت کرد؛ در حالیکه اشتباه است. اسلام می گوید از قبل از ازدواج باید به فکر تربیت بچه باشی. می گوید وقتی می روی خواستگاری دقت کن آن دختر یا پسر می تواند مادر یا پدر خوبی برای بچه ات باشد یا نه؟ اما الان این نگاه عوض شده است. فطرت انسان گرایش به خوبی ها دارد.


یکی از معصومین می فرمایند شما سعی کنید بچه را بد تربیت نکنید. اگر بگذاریم از همان ابتدا بچه از کانال کانالی که خدا گفته بزرگ شود، خوب تربیت می شود.

روان شناسی اسلامی اگر بخواهیم بدانیم باید نامه حضرت علی به امام حسن را بخوانیم. البته من کتاب مسئولیت و سازندگی آقای صفایی حائری را هم برای بحث تربیت فرزند پیشنهاد می کنم.

*بچه های شما تاکنون اعتراضی نسبت به امکانات کمترشان در مقایسه با دوستانشان نداشته اند؟

مشخص است که بچه ها گاهی از این دست حرف ها می زنند. اما باز هم این بر می کردد به بحث تربیت که فرزند جوری بار بیاید که این مسائل خیلی برایش مهم نباشد. در این گونه موارد با بچه ها حرف می زنیم و را و روش درست زندگی کردن را بهش می گوییم و بچه می فهمد که دنیا چقدر بی ارزش است. همسرم در این خصوص خیلی با بچه ها با زبان خودشان صحبت می کند. تمام بچه ها بچه های خوبی هستند ما پدر و مادر بچه ها را بد می کنیم.

اگر مادری بعد از یک مهمانی خودش از تجملات و زندگی میزبان با حسرت تعریف کند، بچه هم اینگونه بار می آید. اگر بچه بی ارزشی دنیا را در نگاه پدر و مادرش ببیند، برای او هم این مسائل بی ارزش می شود. اما متاسفانه درد دین در جامعه ما کم شده است. خانواده ها ازینکه نکند بچه به خاطر برخی نداشته ها ناراحت شود، یا به قولی عقده ای شود، هر چیزی که بچه بخواهد بلافاصله برایش تهیه می کنند ولی غافل از اینکه سختی ها انسان های بزرگ تحویل جامعه می دهد.


*من متوجه شدم همسرتان خیلی کم منزل هستند ولی حضور پررنگ و مؤثری دارند. ایشان چه رابطه ای با شما دارند؟ چه اخلاقیات خوبی دارند که می توانید به آقایان توصیه کنید؟


همسرم کم منزل هستند ولی وقتی هستند حضور پررنگی دارند؛ با بچه ها صحبت می کنند. من تربیت خوب بچه ها و احترامی که به ما می گذارند را مدیون شوهرم هستم که با بچه ها رابطه صمیمی دارد. اغلب آقایان وقتی خسته با منزل می آیند و بچه ها سر و صدا می کنند ناراحت می شوند و به خانم می گویند بچه را ساکت کن ولی همسر من اینطوری نیستند.
آقایان باید رعایت خانم هایشان را بکنند. نه اینکه مدام در منزل باشند و کار کنند، بلکه الان اغلب خانم ها گله دارند که همسرانشان کارهای بیرون از منزل را می آورند خانه؛ پای کامپیوتر و لب تاب می نشینند. در حالیکه باید سعی کنند اوقاتشان را با بچه ها و خانواده بگذرانند؛ با بچه ها بیرون بروند، بازی کنند و… ما الان مسافرت های زیادی می رویم. هرچند بیشتر به خاطر کار تبلیغ است. ولی حتی در آنجا هم همسرم بعضی از بچه ها را با خودشان می برند تا به من کمک کنند.

*از بچه هایتان هم برایمان بگویید؛ سن و سالشان، خصوصیات اخلاقی و خوبشان؟

خدا رو شکر یک صفت مشترک بین همه بچه هایم، خصلت دلسوزیست؛ هم نسبت به یکدیگر و هم نسبت به من و پدرشان.
دختر بزرگم، مطهره، اول دبیرستان است؛ رشته معارف در جامعه الزهرا می خواند. دختر دومم محدثه، دوم راهنمایی و فرزند سومم مهدی کلاس پنجم، بچه چهارم مهدیه کلاس سوم و بچه پنجم کوثر کلاس اول، بچه ششم ابوالفضل پیش دبستانی، بچه هفتم فاطمه ۳ ساله و بچه هشتم عباس که ۴ ماهش است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 94
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 30
  • مسلمان ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    3 20
    واقعا جای تاسف دارد.. پیامبر اسلام الگوی ماست.. ایشان انقدر بچه نداشتند..
  • محقق ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    9 2
    خداوند حفظشان کند برای اسلام
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    8 2
    خدا خیر و برکت زندگی تان را زیاد کند
  • آرمان ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    7 2
    واقعا احسنت ان شاء الله که خداوند اعضای این خانواده را از مومنین و مومنات قرار دهد.
  • sami ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    3 2
    ماشاء الله
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    3 2
    دمشون گرم!
  • رضا ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    7 3
    اين سبك زندگي ايراني اسلامي است. البته بايد مواظب باشيم كه به ورطه انفعال و دوري از سازندگي نيفتيم. احسنت به اين مادر!
  • آرمان ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    5 1
    واقعا احسنت ان شاء الله که خداوند اعضای این خانواده را از مومنین و مومنات قرار دهد.
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    4 1
    آره بابا دمش گرم . خوب دوست داره بچه زیاد داشته باشه . هیچ عیبی نداره . خدا هم رزق اینها رو داده و میده . مملکت باید آزاد باشه . هر کس حق داره بین 0 تا N بچه داشته باشه .
  • احمد ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    6 0
    با سلام علاقه مندم در هزینه های تحصیلی بچه ها همیار پدرشان باشم.ارتباط برقرار کنید بدون اینکه همدیگر را بشناسیم
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    3 0
    الحمدلله که یه مرد بالاخره دیدیم
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    3 0
    من خانواده ی جوانی میشناسم در مشهد که10فرزند دارند
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    2 0
    واقعا پداختن به این موضوعات برای ترویج سبک زندگی اسلامی ضروری است.
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    2 0
    مگه تو تعدد فرزند اجباری هست؟ هر خانواده با توجه وضعیت فرهنگی و معیشتی خود هرچند فرزند بخواد میتونه داشته باشه و این یه بحث شخصیه و کسی نمیتونه محدودش کنه به تعداد خاصی
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    5 0
    به همت و روحيه بالاي اين مادر آفرين ميگم. من خودم دوتا بچه با فاصله سني كم داشتم ميتونم شرايط زندگي او را حدس بزنم توي اين شرايط داشتن اين روحيه و آمادگي براي داشتن فرزند بعدي واقعا جالب انگيزناك است!!!
  • صابر ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    2 0
    اي كاش صدا و سيما يك مستندي از زندگي ايشان تهيه مي كرد و پخش مي كرد
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    1 0
    این یعنی توکل به خدا *قابل توجه مجرد ها*
  • علی ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    1 0
    سلام! دست مریزاد! انشاالله خداوند شما رو از ائمۀ متقین قرار بدهاد
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    1 0
    دعا مي كنم خداوند انشاءلله به اين خانواده محترم و صميمي عزت و سلامتي بيش از پيش عنايت كنه و از خطرات حفظشون كنه و انشاءلله از خدمت گزاران به اسلام و مسلمين باشند . خدا قوت حاج آقا
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    2 0
    پیامبر 3 دختر داشتند و نیز پسری به نام ابراهیم که در نوزادی از دنیا رفت! بنده شیعه هستم، شما را نمی دانم! برای هر یک از امامان ما به طور متوسط 10 فرزند نقل شده است. شما برای خودت متاسف باش!
  • احسان ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    2 0
    باعث افتخاره که هنوزچنین خانواده هایی پیدامیشن.این نشون میده که همه چی دست مانیست.روزی رسون خداست
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    1 0
    من مادری هستم 41 ساله با دو فرزند که هردو به بهترین وجه پرورش یافته اند اما تاسفم از این است که در زمان جوانی ام تحت تاثیر شعار کمونیستی فرزند کمتر از سرمایه جوانی استفاده نکردم وفرصتها از دستم رفت !!کاش در این زمان به خانواده های جوان توصیه شود خانواده هایشان پر ثمر باشددر زمان ما وانمود میشد بچه ها مزاحم وباعث درد سر هستند در حالیکه اسلام فرزندان را بازوی خانواده وپدر مادر میداند
  • بهاره ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    0 2
    اي بابا ديگه فضولي هم حد و حساب داره من دوتا بچه دوست دارم خواهرم يكي برادرم 3 تا همسايمون 10 تا آخه به شما چه كه هي تعيين تكليف مي كنيد فضولي موقوف
  • سید جواد ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    2 0
    این جمله بسیار قابل تامل بود و نشان دهنده درک بالای گوینده از انسان "خانواده ها ازینکه نکند بچه به خاطر برخی نداشته ها ناراحت شود، یا به قولی عقده ای شود، هر چیزی که بچه بخواهد بلافاصله برایش تهیه می کنند ولی غافل از اینکه سختی ها انسان های بزرگ تحویل جامعه می دهد."
  • ضد مالتوس ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    0 0
    هنوز تو دانشگاه کتاب کنترل جمعیت مالتوس درس داده می شود مالتوس یهودی صهیونیسم
  • امید ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    2 1
    تاسفی نداره که... بزرگان و علمای معاصر ما برخی بالای 10 فرزند دارند. وقتی مملکت ما کشش جمعیتی دو الی سه برابر این جمعیت رو داره چرا باید کم بچه داشته باشیم؟
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    1 0
    امیدوارم از پس تربیتشون بر بیان .
  • حسین ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    2 0
    خداوند شیعه علی را روز به روز بیشتر کند و به این خانواده کوثر کثیر عطا کند انشاالله
  • عباسعلی ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    0 0
    سلام .بسیارجالب بود این نتیجه تربیت صحیح اسلامی است یک زندگی ساده وکیفی ومبتنی برارزشهای دینی واسلامی .این خانم ارجمند مصداق بارز فرمایش حضرت سیدالشهداء(علیه السلام )که میفرماید:ان الحیات عقیده والجهاد.همانا زندگی وحیات داشتن عقیده صحیح ودرست ومجاهدت وتلاش پای آن میباشد.خوشابحالشان . مسائل مادی ورفاه زندگی شاید آسایش بیاورد ولی آرامش نمی آورد آرامش مربوط به روح است که مطابق تعالیم انبیاءعظام وائمه معصومین(علیهم السلام )درگرو زندگی حلال وقناعت بدست می آید.یاعلی مدد
  • ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    0 0
    بهتره کتاب«کاهش جمعیت ضربه ای سهمگین بر پیکر مسلمین» رو بخونی تا روشن بشی.
  • دکتر سعید نظری ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    2 0
    من به عنوان مدرس درس جمعیت و تنظیم خانواده از کار بزرگ این خانواده محترم سپاسگزارم. اینها به معنی واقعی شیعه، مسلمان و ایرانی هستند. الان به لطف الهی و با هشدار به موقع رهبر فرزانه حضرت ایت الله العظمی امام خلامنه ای مردم کم کم متوجه میشودن سیاست تک فرزندی سیاست انگلیسی برای نابود کردن ملت ایران و مردم شیعه است.
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    0 1
    شما یادت نمی اید دو دهه قبل اگر یک خانواده جرات میکرد وتعداد فرزندانش از 2 عددتجاوز میکرد مرتکب گناه بزرگی میشد!!!!
  • پیام ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    1 0
    تعیین تکلبف نیست...فضولی هم نیست...نظره...حرف حسابه...ضمنا شما هم رسم ادب رو به جا بیار...لطفا.
  • پیام ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    1 0
    به نظر من اینکه خیلیا علت اینکه بچه نمیارن یا یکی دو تا میارن رو مشکلات مالی میدونن یک بهونه ی بیهوده ست.خیلی ها خونه هاشونو دوتا میکنن.ویلا میخرن...پراید رو پژو میکنن پزو رو زانتیا و پول این چیزا رو دارن و پول تجملات و سفر آنتالیا و دوبی و غیره رو...ولی نوبت که به فرزند داری میرسه ناله شون بلند میشه...اینا بهونه س.تنبلن.بی حوصله ن.بچه داری زحمت داره و اینا نمیخوان زحمت به خودشون بدن.خیلی از خانوما هم میخوان باربی بمونن و باردار نمیشن که نکنه هیکل نازنینشون فرمش به هم بریزه.پیش قاضی و معلق بازی؟؟؟؟
  • سینا ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    0 0
    در مبحث نهضت تولید علم میشود گفت جمعیت شناسی اسلامی
  • رحیم ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    0 0
    یعنی درآمد طلبگی انقدر زیاده که خرج اینهمه در میاد ؟ ما که هنوز مجرد موندیم توان مالیمون انقدر نیست که بریم ازدواج کنیم و یه بچه داشته باشیم . خرج یه سونوگرافی میدونید چنده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    0 0
    بيشتر يا كمتر بچه داشتن فضيلت نيست تربيت صحيح كردن و تحويل دادن يك انسان وارسته و مفيد براى جامعه هنره . اين خانواده محترم به اين مهم رسيدند و اولاد زياد بدنيا آوردند ولى خواهش ميكنم اينو تبديل به يك نسخه عمومى براى همه نكنيد
  • دادا ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    0 0
    به عنوان یک شیعه بسیار خوشحال شدم و روحیه زیادی گرفتم
  • محمد ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    0 0
    بارك ا.. مشرق جان درجهت ترويج خانواده اسلامي كارخوبي انجام داديد. انشا ا.. در پناه آقا امام زمان عج موفق و مويد باشند.
  • زهرا ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    0 0
    اشتباهی منفی زدم
  • محسن ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    0 0
    شما واسه بی سوادی خودت متاسف باش! یکم تاریخ اسلام مطالعه کن! منم واقعا برای افرادی که نفهمیده و نسنجیده حرف میزنن متاسفم
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    0 1
    حضرت علی 42 فرزند داشت.
  • ام علی ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    0 0
    افرین به این همه همت خوش به حالشون که با تمام وجود توکل به خدا رو چشیدن ودرک کردن
  • جعفر ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    1 0
    اگه خوب تربیت بشن هر چقدر زیاد باز هم کمه اما تربیت بد یکی هم زیاده
  • ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    1 0
    ای کسانیکه میگویید کشورما ظرفیت فلان قدر جمعیت را دارد بهتر است برای دیدن مشکل بیکاری کمی از شهرهای بزرگ وصنعتی فاصله بگیرید حتما روزی منو یه نفر دیگه بالا کشیده که دو ساله بیکارم؟ برای شما هم دعا می کنم بیکار بشین تابفهمین چی می کشم
  • سلمان ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    0 0
    خداوند فرموده بچه را نکشید نه آنکه بچه دار شوید. افتخار به تعدد فرزند را هم نهی کرده.
  • ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    0 0
    نظر دادن فضولی نیست مگه کسی گفته شما بیا 10 تا بزا که ناراحت شدی این کار این خانواده به نظر بعضی ها مثل من قابل تحسینه این کجاش فضولیه !!! قبل از نظر دادن یه کم فکر کنید
  • علیرضا ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    مشکل مجرد ها نیستند! مشکل شرط وشروط خانواده ها برای ازدواج هستند! اللهم زوجنا .....
  • علیرضا ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    شخصا دلم برا بچه هاشون میسوزه ... احساس میکنم از نظر رفاه کمبود دارن ... خدا روزیشون رو بیشتر کنه انشالله ... ....
  • علی دادا ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    بهتر بگی خدا نصرت بده
  • علی دادا ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    واقعا با این اوضاع کار واقتصاد باید هم هر زوج nتا بچه داشته باشه (نگید توکلت به خدا باشه این قبول ولی نمیشه فقط توکل کرد باید تصمیمات غلط هم نگرفت و...)
  • ناشناس ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 1
    حالا اون احمقایی که منفی دادن از جیب اونا میخواد بره حرص خوردن!!
  • سید ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    ببخشید لطفا به مسئولان مرکز خدمات بیمه طلاب در قم بگویید فرزندان چهارم به بعد ما را تحت پوشش قرار بدهند اخر این چه ظلمی هست که می کنند ممنون
  • بی طرف ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    سلام.حالا اینک پیامبر چند تا بچه داشتن یا نداشتند که نشد ملاک.مهم شرایط زندگیه که ببینیم میتونیم یا نه! این خانم و شوهرشون دیدن که میتونن 8 تا بچه داشته باشن خدا هم بهشون کمک میکنه. دیگه جای بحث برا چیه شیعه های علی؟ که تاسف راه انداختین؟؟؟؟!!!!!!
  • فيروزجايي ازبابل ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    احسنت باين حاج اقا وحاج خانم
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    فعلاً که جمعیت کشور به شدت رو به کاهش هست تا ده بیست سال دیگه نسلمون منقرض میشه!!!!!!!
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    این خانواده با 8 تا بچه با شهریه طلبگی زندگی رو می گذرونن و بعضی ها با یکی دو تا بچه با درآمد خوب همش آه و ناله دارن.ممنون،برای ترویج سبک زندگی اسلامی واقعا خوب بود.
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    هنوز این مفاهیم تو کتاب 4 ابتدایی که من دیدم داره درس داده میشه .معایب 1 خانواده پر جمعیت و محاسن 1 خانواده کم جمعیت!!!1
  • محسن ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    مگه حالا تقاضای کمک کردن!!!!خواستن به من و امسال من بگن که رزق وروزی دست خداست.
  • کمیل ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    قابل توجه شما این جمله از پیامبره: فرزند دار شوید که من در مقابل سایر امتها به زیاد بودن شما افتخار میکنم!
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    3 0
    دیوانه اید همتون از دم!
  • محمد ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    قال رسول الله صل الله علیه وآله:قَالَ ص تَنَاكَحُوا تَنَاسَلُوا تَكْثُرُوا فَإِنِّي أُبَاهِي بِكُمُ الْأُمَمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ لَوْ بِالسِّقْط
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    1 0
    ﺑﻨﻈﺮﻡ ﺍﻳﻦ ﻧﻈﺮﺍﺕ ﺭﺍ ﻋﺎﻣﺪﺍﻧﻪ ﻳﮑﯽ ﺩﻭ ﻧﻔﺮ ﻣﻴﻨﻮﻳﺴﻨﺪ ﭼﻮﻥ ﻧﻈﺮﺍﺕ ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻧﻤﺎﻳﺶ ﺩﺍﺩﻩ ﻧﻤﯽ ﺷﻮﻧد. ﺗﻨﻈﻴﻢ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﻋﺎﻣﻞ ﺭﻓﺎﻩ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ و ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺍﺳﺖ. ﺩﻭ ﻳﺎ ﺳﻪ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﻣﻔﻴﺪ و ﺗﺤﺼﻴﻠﮑﺮﺩﻩ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺑﻪ ﺩﺭﺩ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﻴﺨﻮﺭﺩ ﺗﺎ ﻳﮏ ﺗﻴﻢ ﻓﻮﺗﺒﺎﻝ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺑﻴﭙﻮﻟﯽ و ﺑﻴﮑﺎﺭﯼ ﺭﻭ ﺑﻪ ﺯﻭﺭﮔﻴﺮﯼ و ﻣﻮﺍﺩ ﻓﺮﻭﺷﯽ ﺑﻴﺎﻭﺭﻧﺪ. ﺷﺮﺍﻳﻂ ﺳﺨﺖ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺳﻮ ﺍﺯﺩﻭﺍﺡ ﺟﻮﺍﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺎﻼﯼ ﺳﯽ ﺭﺳﺎﻧﺪﻩ ﻭﺁﻣﺎﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﺠﺮﺩﯼ ﺩﺧﺗﺮ ﻫﺎ و ﭘﺴﺮﻫﺎ ﺭﻭﺯ ﺑﻪ ﺭﻭﺯ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﻣﻴﺸﻮﺩ و ﺷﻤﺎ ﻫﻨﻮﺯ ﺑﻪ ﮐﻠﻴﺸﻪ ﻫﺎﻳﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺩﺭﺩ ﮐﺴﯽ ﻧﻤﻴﺨﻮﺭﺩ ﻣﻴﭙﺮﺩﺍﺯﻳﺪ ﺁﻳﺎ ﺍﻼﻥ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﻪ ﭼﻨﺪ ﺩﺭﺻﺪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﻣﮑﺎﻥ ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺩﺭ ﭼﻬﺎﺭﺩﻩ ﺳﺎﻟﮕﯽ ﺭﺍ ﻣﯽ ﺩﻫﺪ؟
  • حسام ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    اجرکم عندالله
  • حسام ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    با سلام به خدمت خانندگان محترم مشرق خانواده مادری بنده 7 نفر هستند که 6 دختر و 1 پسر هستند و پدر بزرگ بنده در سن 32 سالگی به رحمت خدا رفتند با اینحال با وجود برخی سختی ها بعد از فوت ایشان برای خانواده از لحاظ معیشتی خانواده توانست آبرو مندانه به راه خود جهت تعالی در اجتماع گام بردارد ؛ حتی برای معیشت کارهای مربوط به تولیدی در بازار را منزل انجام میدادند و به بازار تحویل میدادن ٫ لاکن 1 کی از خاله های بنده معلم و 2تا از اونها تحصیلات عالی دانشگاهی و دایی محترم بنده نابغه پزشکی هستند و در این سالها چیزی جز خوبی و خوشی نداشته اند و در اکثر مشکلات پیش آمده برای خانواده یکدیگر را حمایت کرده اند . منظور بنده از این نقل این است که حتی اگر نان آور خانواده هم نباشد روزی خواهد بود و روزی رسان خداست
  • سيما ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    احمدآقا، در شرايط فعلي كشورمان، خيلي ها احتياج به كمك دارند. اگر يه سري به محله هاي پايين شهر و شهرك هاي اطراف بزني،‌خيلي از اين نمونه ها مي بيني.
  • سيما ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    حالا اين مثبت و منفي يعني چي؟ من معني اش را نمي گيرم.
  • ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    سلام درود بر این همسر فداکار و روحانی شجاع رضوان الهی بر هردوی اینان. کارشان جهاد اکبر است. اما جناب مشرق این چه سوالاتی بود
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    باسلام من هم به این زوج خوش بخت و با برکت درود میفرستم و افتخار میکنم
  • ali ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    فکر کنم مشرق چند تا دیگه از گزارش ها بزاره؛بازدید کننده های مشرق برن بچه دار شن!‏ مجردهاشن هم برن ازدواج کنند!‏
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 1
    عليرغم دارائي صدها برابري نسبت به اين خانواده و امكانات كامل ، حسرت اين زندگي دوست داشتني و با صفا را مي خورم
  • عمار ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    با سلام تاسف اونی داره که دیر ازدواج کنه تاسف اونی داره که به انحراف کشیده شه. تاسف اونی داره که جای بچه دار شدن کار دیگه کنه تاسف اونی داره که به اسم مسلمان حرف مفت بزنه
  • امـــــــــــــــــــــیر ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    مورچه چیه که فشار خون داشته باشه؟؟ حمله اسرائیل به ایران واسه ایران خطری نداره بلکه برعکس باعث میشه کل اراضی اشغالی شخم زده بشه و این میکروبهای کثیف از بین برن... واسه محیط زیست هم خوبه...
  • سینا ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    احسنت ای ولله دمتون گرم
  • محمد رضا ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    با سلام من محمد رضا مدیر مسئول ریاست یکی از واحد های پالایشگاه ایران دوستان امروز 2/11/1391یک قرارداد 45 روزه فروش نفت تنظیم شد که بیشتریت حجم صادرات نفتی طی 3 سال گذشته است بر این اساس قیمت سکه در بازار پیش بینی شده از شنبه اینده یک میلیون و هفتاد و شش هزار تومان دوستانی که سکه دارند تا خبر اعلام نشده دست بکار فروش بشن پیروز باشید
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    وقتی اولویت اول شما برای خرج کردن سونوگرافی باشه معلومه پولاتونو کجاها خرج می کنید.
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    اینو خود خدا بهت وحی کرده؟!
  • maryam ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
    0 0
    بچه ها شیرینی زندگیند دراین حرفی نیست اما برای کسانی که مثل این خانم شوهر روشن فکری داشته باشه نه برای همه منی که هنوز نتوانستم به همسرم یاد بدم درست غذا بخوره بچه زاییدن من یعنی دردسر درست کردن اول برای خودم بعدش برای جامعه :)
  • محمد ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
    0 0
    باید دید که رفاه و آینده بچه ها به کجا کشیده میشه ، یه آدم معمولی که با حقوق کارگری یا کارمندی زندگی می گذرونه ، یه بچه رو هم به سختی می تونه بزرگ کنه ، این خانواده رو نمی دونم!!!
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۳
    0 0
    هشت بچه یعنی دست کم اگر روزی یک وعده غذا هم بخورن یعنی ماهی 240 وعده غذا. و اگر هر وعده غذا فقط 2 هزار تومن تمام بشه یعنی 480 هزارتومن فقط مبلغ غذای اصلی بچه ها بدون در نظر گرفتن پدر و مادر. از وعده غذای دوم در روز و خوراک های دیگه مثل میوه اگر بگذریم. از پوشاک و لباس اگر بگذریم. از هزینه حمل و نقل و تحصیل اگر بگذریم. از قبوض مختلق اگر بگذریم. خواهشمند است یکی پیدا بشه بگه شهریه طلبگی چقدره؟ آیا کفاف روی یک وعده غذای 2 تومنی این بچه ها رو میده؟ با این گزارشات چی رو می خوای ثابت کنید؟ یکم منطق داشته باشید دوستان. نه بچه زیاد و نه کمش نشونه مسلمانی نیست. انقدر ظاهر بین نباشید.
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    همین حساب کتابا رو کردیم که از همه جا عقبیم دیگه همین کم توکلی ها و بی اعتمادی ها رو به خدا داریم که به هیچ جا نمیرسیم دیگه
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    بجای تاسف خوردن کاش یه کمی فکر میکردید
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    0 0
    خدا برکت و عافیت به زندگی شون بده و کور شود هر آنکه نتواند دید
  • علی ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۲
    0 0
    عزیز دل یارانه شون میشه 450 هزار سی تومن هم میذاره روش میشه 480 ، در ضمن شهریه طلاب چیزی حدود 400 500 تومنه ، البته بستگی به وضعیت تحصیلی فرد داره ، شما هم جوش نزن طرف دوست داره صد بچه بیاره به ما ربطی نداره
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    1 0
    مادر خانواده تو عکس ها کدومه؟
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
    0 0
    اگه به مخاطبان مشرقه که اونایی که ازدواج کردن میرن ازدواج میکنن مجردها میرن بچه دار میشن. هه هه
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
    0 0
    چرا همیشه می شینیم که دیگران برامون تصمیم بگیرن که حالا سیاست فرزند کمتره یا فرزند بیشتر؟ احتمالا دوستان خاطرشون هست که تا همین چند صباح پیش عمل های پیشگیری از بارداری به صورت رایگان انجام می شد چون سیاست، سیاست فرزند کمتر بود حالا کلا این عمل ها غیر قانونی شده چون سیاست، سیاست فرزند بیشتره آقا هر کی می تونه بچه زیاد داشته باشه بسم الله هر کی هم نمی تونه توبیخ نداره کاش همیشه خودمون برای خودمون تصمیم بگیریم، کاش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • سربازامام زمان ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۰۴
    1 0
    مشکل من درک نکردن پدرومادرمه وگرنه منم طلبه هستم ومیخام ازگناه دورباشم ازدواج کنم درک نمیکنن۰دخترهاهم. توقع های بالایی دارند۰بله منم طلبه هستم توکل وتوسل کردم۰ امانمیشه منم حق انتخاب وزندگی دارم
  • محمود ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    0 0
    خدا انشالله اجر این جهاد را به این زن و شوهر مجاهد بدهد. خداوند انشالله به من هم این لیاقت رو بدهد.
  • معلم یزد ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
    0 0
    مگه شهریه چه قدره؟
  • مهمان ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    احسنت ، آفرین . من خودم عضوخانواده ای هستم که از کمی بچه ها رنج میبرم و همیشه غبطه خانواده های پر جمعیت و می خورم.
  • ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    3 0
    کاش منم به همین زودی مادرشم برام دعاکنین
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    0 0
    چی بگم مگه میشه مگه داریم
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
    0 0
    چی بگم مگه میشه مگه داریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس