کد خبر 185983
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۴

بر اساس اعلام مسؤولان پروژه تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST)‌ ناسا، جانشین پرقدرت تلسکوپ هابل با دریافت بودجه تعیین شده و پیشرفت مراحل طراحی، طبق برنامه زمان بندی شده در سال 2018 راهی فضا خواهد شد.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، «اریک اسمیت» مدیر برنامه تلسکوپ فضایی «جیمز وب» در دویست و بیست و یکمین نشست انجمن نجوم آمریکا در لانگ بیچ کالیفرنیا، گزارشی از روند طراحی و ساخت تلسکوپ JWST‌ در سال 2012 و برنامه های جاری سال 2013 ارائه کرد.

جانشین آینده تلسکوپ فضایی هابل با همکاری ناسا، آژانس فضایی اروپا (ESA)‌ و آژانس فضایی کانادا در دست طراحی است و با تهیه تصاویر مادون قرمز، امکان بررسی ستارگان و کهکشان های اولیه و مقاصد دوردست در کائنات را فراهم می کند.

بودجه 8.8 میلیارد دلاری تلسکوپ JWST‌ آن را به یکی از بزرگترین و پر هزینه ترین پروژه های تاریخ ناسا مبدل ساخته است.

چهار ابزار علمی بسیار پیشرفته برای تلسکوپ جیمز وب در نظر گرفته شده است؛ ابزار مادون قرمز متوسط (MIRI)‌ برای تهیه تصاویر شبه هابل از کهکشان ها، دنباله دارها و اجرام آسمانی سنگین توسط کنسرسیوم اروپا آماده شده و در سال 2012 به ناسا تحویل داده شد.

دوربین فیلتردار مجهز به حسگرهای دقیق FGS-TFI‌ برای تصاویر با وضوح تصویری بالا از سایر اجرام آسمانی نیز توسط آژانس فضایی کانادا ساخته و سال گذشته در اختیار ناسا قرار گرفته است.

ابزار دوربین مادون قرمز نزدیک (NIRCam)‌ و طیف نگار مادون قرمز نزدیک (NIRSpec)‌ نیز تا سال 20013 آماده خواهد شد.

پس از این مرحله، عملکرد هر چهار ابزار علمی بر روی تلسکوپ «جیمز وب» با ابعاد یک زمین تنیس و شعاع آینه 5.6 متری مورد آزمایش قرار می گیرد و تست های نهایی از سال 2015 آغاز می شود.

ناسا امیدوار است که برنامه تلسکوپ فضایی هابل با عمر 23 سال را تا سال 2018 و همزمان با پرتاب شدن تلسکوپ جیمز وب تمدید کند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس