"شخصیت‌های بزرگ مانند آقای هاشمی نباید در چارچوب قانون محدود شوند و به خاطر محدودیت قانونی، کشور از وجود ایشان محروم شود". این جمله‌ایست که زمانی شیخ حسن فریدون روحانی در رسای آیت‌الله هاشمی بهرمانی(رفسنجانی) بر زبان راند.

گروه سیاسی مشرق _ شیخ حسن فریدون روحانی، 64 ساله و نفر شماره اول مذاکرات هسته ای ایران و غرب در دوره اصلاحات است. به تازگی از او به عنوان مدودف احتمالی آیت الله هاشمی بهرمانی(رفسنجانی) و کاندیدای دولت وحدت ملی نام برده شده است.

رسانه های خبری در چند روزگذشته اینطور گزارش دادند که حمایت هاشمی رفسنجانی از حجت الاسلام "حسن فریدون روحانی" مشهور به حسن روحانی برای انتخابات یازدهم ریاست جمهوری به عنوان گزینه اول قطعی شده است.


*درباره شیخ حسن فریدون روحانی

روحانی درباره خود می نویسد:  اینجانب حسن روحانی در 21 آبان ماه 1327 در سرخه سمنان دیده به جهان گشودم. تحصیلات حوزوی سطح و خارج را در حوزه علمیّه قم گذراندم. درس خارج فقه و اصول فقه را در محضر اساتید بزرگ و مراجع عظام به ویژه آیت الله‌العظمی محقّق داماد، آیت الله العظمی شیخ مرتضی حائری و آیت الله‌العظمی سیّدمحمد رضا گلپایگانی تلمّذ نمودم... در كنار درسهای حوزوی به تحصیلات علوم جدید نیز همّت گماشتم و موفّق به اخذ لیسانس حقوق از دانشگاه تهران شدم. آنگاه برای ادامه تحصیلات جدید به انگلستان رفتم و در آنجا موفّق به اخذ درجه دكترای (P.h.D) حقوق از دانشگاه گلاسكو گردیدم.

 روحانی در سال ۱۳۵۷ برای ادامه تحصیلات به بریتانیا رفته و در آنجا به ترتیب درجهٔ فوق لیسانس حقوق عمومی و دکترای حقوق اساسی را از دانشگاه گلاسکو گرفته است.

در لابه لای برخی بیوگرافی های منتشر شده از روحانی جمله جالبی درباره ماجرای خارج رفتن وی نیز وجود دارد.

"وی‌ به‌ توصیه‌ی‌ دکتر بهشتی‌ و استاد مطهری (در سال 57)‌ از کشور خارج‌ شد و مدتی‌ در خارج‌ از کشور به‌ سخنرانی‌ و تبلیغ‌ پرداخت‌ و پس‌ از عزیمت‌ امام‌خمینی‌ به‌ پاریس‌ به‌ محضر امام‌ شتافت‌ و به‌ ایشان‌ پیوست‌."

گفته می شود روحانی بلافاصله در سال 57 هم به ایران بازگشته و به قبول مسئولیت در انقلاب اسلامی مشغول شده است.





او در سال‌های‌ 1354 تا 1357 بعنوان یکی‌ از مشهورترین‌ سخنرانان‌ کشور در مجامع‌ دینی‌ و سیاسی‌ شناخته‌ می‌شد.

همچنین از روحانی بعنوان نخستین کسی نام برده می شود که از آیت الله سیدروح الله خمینی با عنوان "امام" یاد کرد.

گویا او در یکی از سخنرانی های خود به مناسبت شهادت مرحوم مصطفی خمینی در سال 56، این لقب را برای امام راحل به کار برد که بعدها نیز فراگیر شد.

*روحانی چپ، روحانی راست

یکی از مهمترین سوالات همیشگی پیرامون شخصیت حسن روحانی این بوده است که وی اصولگراست یا اصلاح طلب؟!

در واقع نمی توان از نوع مسئولیت ها یا موضع گیری های سیاسی او به این برداشت رسید که روحانی واقعاً چپ بوده است یا راست؟!

فریدون روحانی همواره در سمت هایی قرار داشته که با سیاست های کلان نظام مرتبط بوده اند. سمت هایی مثل دبیر شورایعالی امنیت ملی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس پدافند هوایی و ...

اما در مجموع اِماره هایی راجع به این روحانی 64 ساله و مسلط به زبان های انگلیسی و عربی وجود دارد که او را در زمره سمپات های آیت الله هاشمی رفسنجانی قرار می دهد.

*ما و هاشمی رفسنجانی

از ماه ها قبل که ماجرای دولت وحدت ملی در محافل سیاسی مطرح شد و همگان نیز می دانستند که این تئوری در مابه ازای نظر مثبت آیت الله هاشمی بهرمانی(رفسنجانی) قابل طرح است؛ همواره از "حسن روحانی" بعنوان فرد احتمالی قرارگیرنده در ذیل عنوان کاندیدای وحدت ملی نام برده می شد.

جالب آنکه این نام برده شدن نیز عموماً توسط اصلاح طلبان صورت می گرفت.

همچنین در اوایل تابستان امسال بود که عباسی سلیمی نمین، رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در مصاحبه با روزنامه اعتماد، برگی از تاریخ را بازخوانی کرد که با حسن روحانی و رابطه شخص او با آیت الله هاشمی رفسنجانی مرتبط بود.

سلیمی نمین گفته بود: آقای حسن روحانی در سخنرانی خود در سرخه گفتند: شخصیت‌های بزرگ مانند آقای هاشمی نباید در چارچوب قانون محدود شوند و به خاطر محدودیت قانونی، کشور از وجود ایشان محروم شود. بعد هم آقای مهاجرانی بحث‌های مادام‌العمر شدن ریاست‌جمهوری را مطرح کرد.

نام حسن روحانی البته در خاطرات آیت الله هاشمی نیز به چشم می خورد.

آیت الله هاشمی در برگی از خاطرات سال 68 خود درباره او اینطور می نویسد: " ظهر دکتر [حسن] روحانی آمد. نظراتی درباره کابینه آینده ارائه نمود."

و این گزاره حکایت از نزدیکی سیاسی روحانی با آیت الله هاشمی دارد.



عکسی مربوط به دوران میان‌سالی روحانی و هاشمی

روحانی همچنین از سال 71، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است. مرکزی در ذیل مدیریت آیت الله هاشمی رفسنجانی که قبل از  روحانی، موسوی خوئینی ها رئیس آن بود. منش و روش روحانی گویا با موسوی خوئینی‌ها نیز متفاوت بوده است.

علیرضا علوی تبار از چهره های اصلاح طلب، در خلال یکی از مصاحبه های خود درباره فعالیت های مرکز تحقیقات مجمع به ماجرای استعفای خوئینی ها و آغاز صدارت روحانی در این مرکز اشاره می کند و می گوید: پس از حضور آقاي روحاني در مرکز، فعاليت آنها (معاونت های خوئینی ها) نيز متوقف شد، نه از نظر صوري بلکه از نظر محتوايي و جريان و برنامه ريزان همه چيز تغيير کرد.

*دوران پر فراز و نشیب روحانی هسته‌ای

یکی دیگر از حاشیه های بزرگ زندگی سیاسی حجت الاسلام حسن روحانی، پرونده مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای غربی در دوران دولت اصلاحات است.

روحانی در این ماجرا بعنوان دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران راهبردی را در دستور کار قرار داد که اگرچه اصلاح طلبان همواره ادعا می‌کنند این راهبرد با موافقت رهبری جمهوری اسلامی ایران تصویب شده است اما پر واضح آنکه مقام معظم رهبری نیز از انتقادات شدیدی را راجع به این راهبردها مطرح کرده اند.



عکس یادگاری حسن روحانی، در کنار جک استراو، دوویلپن، فیشر و سایر مقامات غربی که در مقطعی در موسم تعلیق فعالیت های هسته ای به ایران آمده بودند، از جمله مقولاتی بود که حسن فریدون روحانی را تا سال ها درگیر پاسخگویی به انتقاداتی پیرامون چرایی تعلیق فعالیتهای هسته ای جمهوری اسلامی ایران کرد.

در آن ایام مردم ایران این خبر را نیز در روزنامه های کشور خوانده بودند:

" ۱۳ مهر ۱۳۸۲ _ حسن روحانی پس از انتصاب به عنوان مسئول ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای، در دیداری با البرادعی در تهران، آمادگی ایران را برای پذیرش «پروتکل الحاقی» رسما اعلام کرد."



روحانی البته بعدها و در سال 91 کتابی را تحت عنوان " کتاب امنیت ملی و دیپلماسی هسته‌ای" که مشتمل بر خاطرات او از سال 82 تا 84 بود را منتشر کرد تا به زعم خود به برخی از این انتقادات پاسخ گفته باشد.

کتابی که البته عده زیادی نقدهایی را به آن وارد کردند.



یکی از رسانه های کشور در بخشی از گزارش خود راجع به کتاب روحانی می نویسد: تعارض‌هاي گفتاري و رفتاري نويسنده در كتاب، يكي ديگر از نقدهاي وارده به اين اثر است كه نظر مخاطب را به خود جلب مي‌كند، به عنوان مثال مؤلف در صفحه 100 از بي تقوايي و عدم ظرفيت گروه‌ها و افراد در انتقاد و بحث شكايت مي‌كند و مي‌نويسد: ما به لحاظ ذهنی و تجربی به این چارچوب عادت نکرده‌ایم، در نتیجه بحث‌ها پس از چند جلسه به دعوا و تخاصم کشیده می‌شود، هر دو طرف به یکدیگر نسبت خیانت، ساده لوحی، انفعال، مرعوب بودن و افراطی‌گری و بی تدبیری می‌دهند و بساط بحث و مذاکره برچیده می‌شود؛ حال آنكه نويسنده در چند جاي كتاب به راحتي به منتقدان و مخالفين خود برچسب افراطي‌گر، تندرو، هوچي‌گر و ... را مي‌چسباند.

وی در صفحه 95 (کتاب) كساني را که با روند مذاکرات تیم هسته‌ای مخالف بودند و نسبت به آن نقد داشتند به عنوان تندروهای جناح چپ و راست معرفی می‌کند و به راحتی به منتقدین لقب تندرو و افراطی می‌چسباند.!!! و يا در صفحه 104 کسانی که نسبت به بیانیه تهران اعتراض داشتند را با القاب ناپسندی خطاب می‌کند و می‌نویسد: تحرک نیروهای بی تجربه، قدرت طلبی عده‌ای جاه طلب، ترس از اینکه موضوع به نتیجه نهایی نرسد، همه و همه در ایجاد جو بوجود آمده تأثیرگذار بودند.



*مواضع هسته‌ای قابل تأمل خاتمی و هاشمی به روایت روحانی دیپلمات

کتاب منتشر شده توسط روحانی البته فرازهای جالب دیگری نیز داشت. از جمله یکی از مهمترین این فرازها نیز جمله ای بود که حسن روحانی با اشاره به مواضع خاتمی و هاشمی درباره راهبرد هسته ای ایران آنرا نوشت.

او در این جمله از کتاب خود بدون هیچ اشاره ای به "راهبرد مقاومت" در پرونده هسته ای ایران نوشت:

" در بیست و سوم آبانماه 1383، شصت و هشتمین جلسه کمیته عالی هسته ای برگزار شد و سه راه بررسی شد. 1_ تعلیق بر اساس پذیرش عهدنامه پاریس، 2_ رد عهدنامه پاریس و اعلام یک جانبه تعلیق، 3_ رد هر دو سناریو و پذیرش ارجاع به شورای امنیت. یکی از اعضا! در این جلسه گفت: مصلحت کشور پذیرفتن راه اول است. اگر راه اول را نپذیریم در کشور دوگانگی بوجود می آید. نظر رئیس جمهور و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام مهم است. آنها نظر اول را قبول دارند."

او بعدها و در واکنش به مستند "صراط" که از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران منتشر شد نیز مدعی شد که مذاکرات هسته‌ای در زمان وی، ضمن اینکه کشور را از خطر جنگ رهانیده است؛ موارد مورد استناد دشمنان ملت را نیز حل و فصل کرده بود!

*آخرین اظهار نظر روحانی

روحانی که دختر و دامادش در اروپا زندگی می کنند، هر از گاهی نیز برای دیدن آنها به آن سوی مرزها می رود در حاشیه همایشی با موضوع تحولات سیاست خارجی در پرتو سند چشم انداز در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سئوالی درباره احتمال نامزدی وی در انتخابات سال آینده گفت: بنده حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده را نفی نمی کنم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 71
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 28
  • منصف ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 2
    برای تخریب حسن روحانی مستمسک های بهتری وجود دارد ؛ اینکه بنویسم حسن فریدون یا بگوییم در طی یک سال دکتری گرفته و یا از یک سخنرانی یک پاراگراف بی سروته را نقل کنیم یا .... خیلی بچه گانه است ؛ اگر واقعا به روحانی نقد داریم که داریم ؛ می توانیم مردانه نقدش کنیم؛ مثلا می توانیم مواضعش در فتنه را بیان کنیم و نقد کنیم
  • ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    شما هم دیگه مسخرش رو در آوردید ، اگر دانشگاه گلاسکو بهش پی اچ دی داده یعنی دکترا داره حالا چه یک ساعته گرفته باشه چه ده ساله اگر هم مدرکش قلابیه باید یقه وزارت علوم بگیرید که چرا مدرکشو تایید کرده ؛ اینکه توی کشور باب شده هرکسی رو می خوان خرابش کنند می گردند ببینند توی دوره کارشناسیش دو جلسه غیبت داشته یا سه جلسه یا سر کلاس کارشناسی ارشد به موقع می رفته یا با تاخیر می رفته و .... بعد هم یه بامبولی پیدا می کنند می گن این مدرکش درست نیست؛ دکتراش الکیه ، دانشگاهش اعتبار نداره و .... توی این موارد باید یقه وزارت علوم و گرفت این یارو اگه وزارت مدرکشو تایید می کنه دیگه چه یک ساعته گرفته باشه چه ده ساله فرقی نمی کنه اگر هم وزارت علوم مدرکشو تایید نمی کنه که هیچی ، دیگه هی مردم رو عادت بدیم به چیزای الکی گیر بدن اینا تف سر بالاست که بالاخره بر می گرده توی صورت خودمون
  • yaser ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    " درجهٔ فوق لیسانس حقوق عمومی و دکترای حقوق اساسی را از دانشگاه گلاسکو گرفته است." چه جالب ، توو دو سال فوق لیسانس با دکترا میگیره ، با عرض معذرت انیشتین هم نمیتونست همچین .....بکنه ;)
  • SMAH1 ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    دوستی در سال 83 می گفت: دولت روی روحانی خیلی مانور می ده! اگر دوره آینده رئیس جمهور نشه،دورای بعد حتما می شه!
  • علی ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    انقلاب اسلامی ایران بدون نام هاشمی معنا ندارد پس اینقدر به بهانه های مختلف به مقام والای ایشان حمله نکنید خودتان خوب میدانید اگر بعد از امام آن سخنرانی معروف آقای هاشمی در مجلس خبرگان رهبری نبود شاهد چه اتفاقاتی بودیم.
  • عباس ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    یادم هست جناب روحانی در دانشگاه سیستان و بلوچستان(زاهدان)، تالار فردوسی سخنرانی داشت. جمله ای گفت که مغزم سوت کشید. گفت " دوران انقلاب اسلامی تمام شده و اکنون دوران جمهوری اسلامی است " و البته بعضی جملات ناب دیگر اما این یکی یادم مانده.
  • میترا ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    در 1پاسخ کلی به دوستانی که به این گزارش مشرق ایراد گرفته و میگوینند در جهت خراب کردن ایشان است....
  • میترا ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    در1پاسخ کلی به دوستان منتقد به این گزارش بایدگفت : شخصیتهایی وجود دارند که احتیاجی به...
  • ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    راستي كسي ميدونه خانه آقاي روحاني كجاست ؟
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    شخصیت های ملی و اجتماعی و دینی خودتان را به راحتی خدشه دار نکنید. دود این کار به چشم همه ی ملت و آبروی ایران و بیشتر از همه بر چشم خودتان می رود.
  • محمد ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    انقلاب ماهمراه باشعارها واهداف وآرمان هايي بناشد وملت ايران به خاطرآن ارزش هاتاوان بسياربسيارزيادي روتابه امروز پرداخت كردن.حقيقتاوقتي انسان دقت ميكنه ميبيندكه تئوري هاوروش فكري برخي افراد درراستاي اهداف انقلاب نيست...
  • حمید ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    عقل ایجاب می کنه که هر کسی در انگلستان تحصیل کرده را به دیده تشکیک نگاه کنیم
  • لواسان بزرگ ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    باز هم فردی از سمنان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟نمیشه ایندفعه به جنگلهای شمال ویا به سرزمینهای تفتیده جنوب ویا به قلل شمال غرب اقبال داشته باشیم؟؟؟
  • حسین ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    باسلام ببخشید: این همون حاج حسن آقا هستش که میخواسته کشورمون را ...؟؟
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    ایشان 64 سالشونه ؟؟؟؟؟ بزنم به تخته چه خوب موندن
  • حسن ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 1
    کسانی در مورد مدارک بریتانیا اظهار نظر بکنند که اطلاعات کافی داشته باشند . در بعضی حالات با تشخیص سوپروایزر دانشجو میتواند از لیسانس به تحصیل در دوره پی اچ دی قبول شود . بلی دانشجو اگر سواد خوب داشته باشد میتواند در 2 سال پی اج دی بگیرد .ضمنا در بریتانیا ( انگلیس ولز اسکاتلند ) پی اچ دی با resaerch است . خداوند اقای دکتر روحانی حفظ نماید . واقعا شایسته ریاست جمهوری است .
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    رای به محسن رضایی رای به همه خوبیهاست دولت کارآمد و اقتصاد شکوفا با محسن رضایی
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    ایشان از سال 68 تابحال نماینده مقام معظم رهبری درشورایعالی امنیت ملی بوده و ازابتداعضو تشخیص و... درزمان جنگ هم رئیس ستاد قرارگاه ، دبیر شورایعالی دفاع و... بوده 5 دوره هم نماینده مجلس به اینها هم اشاره کنید
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 1
    انیشتن نه پول داشت نه نفوذ
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    البته مواضع روحانی در قضیه هسته ای لک ننگی است که هرگز از یاد مردم نمی رود دفاع ایشان از فته سازان دفاعی نابخشودنی است
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    یک خونه کلنگی دارد قیمتی نداره یک شاید هم مستاجره شاید توی چادر زندگی می کنه
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    یعنی نباید گفت ایشان چقدر برای انرژی هسته ای زحمت کشید تا تعلیق شود
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    حقیقتا از انتخاب عکس ها مشخص است که این گزارش با تقوایی آماده شده حداقل از دیدپرداخت نهایی و انتخاب عکس که سعی شده نوعی دوستی و همراهی با استراو رو تداعی کنه.
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    کل این دوره در انگلیس 3 ساله هست
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    پدرم میگفت روحانی در سمنان مسئول تمامی تظاهرات ها و اقدامات انقلابی بود و تا مرز شهادت هم پیشرفت. تخریب چنین شخصیت های استخوان داری حاصلش می شود آمدن بی ریشه ها که در نهایت هم جلوی ولی فقیه ایستند ..
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 1
    برادر انقلاب را همین ها کردند ملت دنبال این روحانی ها راه افتاد و الا این مملکت قبل از ورود امام، بهشتی، امام خامنه ای، مطهری، رفسنجانی، روحانی، مشکینی، مملکت قبل از اینها خواب زده بود. اینها انقلاب کردند نه ملت خواب زده. اینها ملت را بیدار کردند اونهم تا حدی
  • مجتبی ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    برای بیمه کردن انقلاب،اگر شخصیت های سیاسی و انقلابی به انحراف افتادند خودمان باید اصلاح یا مجازاتشان کنیم،تا کار بدست ضد انقلاب و استکبار جهانی نیفتد. انقلاب از درون باید دایما شاخ و برگش را هرس و اصلاح کند والا میشود غده سرطانی. لطفا بت نسازید
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    بععععععععله!!!!!!
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    انتقاد بچه گانه ای بود
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    این هاشمی عجب فیلتر خوبیه ها! موقع انتخابات دیگه زیاد زجر نمیکشیم که کی راست میگه کی دروغ میگه کافیه به گزینه هاشمی...
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    با وجود انتقادهایی که به ایشان هست انصافا گزینه مناسبی برای شرایط امروز کشور است
  • بهنام ح ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    آقای حسن روحانی کمی بالاتر از منزل حضرت عالی آسایشگاه جانبازان است تا حالا ....
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    نه بابا
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    خیابان دروازه غار تهران؟
  • مراد ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    راست می گویدمشرق شما کسانی را معرفی کنید که ما درون شان را نشناسیم.
  • میترا ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    بخوصوص با این عمل کرد وای وای .
  • صدر ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    مثل اینکه خیلی ناراحتی که لورفته.
  • همراه جلسه ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    اولی با دومی مثل زاویه 90 درجه می باشد.
  • عليرضا ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    1 0
    چند نكته: 1- بني صدر مي‌گفت: اولين كسي كه حضرت امام خميني(ره)، را «امام» ناميد من بودم. شيخ علي تهراني هم همين را مي‌گويد. حسن روحاني هم در كتاب «ريشه‌هاي انقلاب» همين ادعا را دارد! 2- آقاي روحاني، «دكتر» نبود اما هميشه دكتر خوانده شد ... 3- آقاي روحاني، مجتهد نبود، اما مثل هاشمي وارد خبرگان شد و در ادوار بعد هم در خبرگان ماند، به نظر مي‌رسد بايد خواست از اين دو نفر هم در آستانه انتخابات خبرگان، آزمون اجتهاد بگيرند...
  • مسعودی ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 1
    هاشمی در کنار سه نفر دیگر بنیانگذار جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و بزرگ ترین یار امام و رهبری است شیطنت ممنوع !!!
  • رضائی ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    در جلسه خبرگان دیگران به هاشمی اصرار کردند که نظر امام را در مورد رهبری آیت الله خامنه ای بیان کند.و الا او ابتدا در این زمینه سکوت کرده بود. به اسناد جلسه خبرگان مراجعه کنید.
  • محمد ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    1 0
    آقای علی‌ انقلاب مدیون هیچ فردی نیست هیچ کس منکر خدمات آقای هاشمی‌ نیست ولی‌ به فرموده امام میزان حال فعلی‌ افراد است!
  • ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    حقا که استاد تخریب هستید به شیوه خوارج قربتا الا الله
  • خليل همايي ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    دوست عزيز ،ايشان حرف منطقي زده ، هدف انقلاب اسلامي سرنگوني حكومت پهلوي از طريق مبارزات مردمي و غير مسلحانه بود كه ملت بتواند با استقلال و آزادي خود ، چارچوب حكومت جديد را تعيين كند لذا جمهوري اسلامي محصول انقلاب اسلامي ست .انقلاب يك جريان سيال در جهان است و به عنوان الگو براي ديگر ملت ها كار كرد دارد . اجراي طرح تروتسكي به مفهوم تداوم انقلاب در ايران فرصت سازندگي كشور و توان الگو سازي جمهوري اسلامي را به عنوان يك نظام جديد در عرصه ي معادلات سياسي مي گيرد كما اين كه اصلي ترين سند پيشرفت كشور كه بارها از سوي مقام رهبري هم مورد تاكيد گرفته ، در همه ي شاخص هاي خود از برنامه عقب است . بدليل اين كه دولت به جاي تعامل سازنده (هدف چشم انداز 1404)به دنبال تقابل بوده و با طرح هاي جنجالي فرصت الگو سازي را از نظام جمهوري اسلامي گرفته است .تحقيقا انقلاب مصر و تونس و ليبي تا حدي از انقلاب اسلامي الگو گرفتند اما تا به حال هيچ كشوري از ساختار جمهوري اسلامي الگو نگرفته و علت آن هم تلاش عده اي براي تداوم بحث انقلاب است .متاسفيم كه امروز كشورهايي هم چون تونس و مصر از تركيه الگو مي گيرند . زيرا ما كه قرار بوده در منطقه اول باشيم به دليل فرصت سوزي ها به جاي رشد 8 درصدي4 و نيم درصد رشد داشته ايم بجاي سرمايه گذاري 12/2 درصدي5/5 درصد سرمايه جذب كرده ايم و بجاي تورم 8/6 درصدي تورم 15/2 درصدي داشته ايم و بيكاري به جاي 8/4 به 11/9 رسيده است .از 2005 تا 2011 رقباي منطقه اي ما (تركيه 105 ميليارد دلار و عربستان170 ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي داشته اند در حالي كه سهم جمهوري اسلامي تنها19 ميليارد دلار بوده است )عنايت داشته باشيد كه در صورت استمرار سياست كنوني رتبه ي ايران بر خلاف منويات رهبري و سند چشم انداز سوم يا چهارم خواهد بود .بيكاري ، تورم وكاهش درامدها تاثير مستقيم بر ناهنجاري هاي اجتماعي از جمله افزايش سرقت (دگر ستيزي ) ، اعتياد (خودستيزي ) ناراحتي هاي رواني ، طلاق ، فحشا و خشونت دارند و آمارها كاملا اين ارتباط معنا دار را تاييد مي كنند .مبناي الگوقرار گرفتن يك كشور ،شاخص پيشرفت است كه بارها از سوي ايت الله خامنه اي مورد تاكيد بوده است . ازجمله سفر اخير به خراسان و اگر بخواهيم به سخن حضرت امام هم استناد كنيم ، جمله ي معروف و عجيب ايشان در خصوص نظام جمهوري اسلامي بوده نه انقلاب اسلامي !! (حفظ جمهوري اسلامي از حفظ يك نفر ولو امام عصر عج مهم تراست )
  • حامد محمدی ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    به جای تخریب یا تقدیس شخصیتهای سیاسی کشور به نظرم باید به حرفها و برنامه های آنها گوش داد. متاسفانه کار سیاسی در کشور ما شده تخریب و یا تعریف و تمجید کردن از افراد. اینکه یک فرد آیا صلاحیت ریاست جمهوری دارد و یا اینکه برنامه ای برای اداره کشور دارد اصلا مد نظر نیست. بعلاوه در این تخریب و تقدیس هم دچار افراط هستیم و مرزهای اخلاقی و انسانی را نیز رعایت نمی کنیم و ملاک ما برای رفتار سیاسی تنها شخصیتها شده اند. اگر افراد درجه یک نظام انگلیسی آمریکایی و فتنه گر هستند پس وای به حال این نظام. و چگونه این افراد همچنان در بالاترین رتبه های نظام قرار دارند. آیا هدف: فاسد نشان دادن نظام است؟
  • ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    از همین حالا تخریب را کلید زدید؟ هنوز خیلی زوده
  • میترا ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    البته اون سخنرانی ایشون دلیلی برای مدح ایشان نیست چرا که اول سکوت کردند ونظر امام راحل را نگفتند تا اینکه مرحوم حاج احمد اقا گفتند وبعد ایشان جورا که دیدند شروع به خاطره گویی کردند . بهتر است به سخنان بزرگانی که در ان مجلس بودند و بعدها مصاحبه کردند رجوع کنید . در ثانی کمی به این جمله خود فکر کنید { انقلاب بدون نام هشمی معنا ندارد } خنده تان نمیگیرد ؟؟؟ روح انقلاب اسلامی والاتر ازاین حرفهاست . مبالغه هم حدی دارد
  • ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    عقب نشینی های هسته ای در دوره سالهای 82 تا 85 محصول فتح اعجاب انگیز عراق توسط امریکا بود که برخی مسئولان نظام را به وحشت انداخته بود و ربطی به خاتمی و هاشمی و روحانی نداشت
  • ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    تو ده ونک است
  • شمه ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    عکسی مربوط به دوران میان‌سالی "روحانی و هاشمی" عکس در یکی از قرارگاههای جنگ و دعای کمیل است لذا عبارت زیر عکس زیبنده نیست
  • وارد ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    همه اینارو تنهائی گفتی
  • ناظر ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    چه تخریبی خودشان با عملشان در فتنه 88 بیان کردن .
  • دانا ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    این روش عمل کرد خود گویای افراد است.
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    به دوست عزیزم خلیل همایی میگم که الزاما "انقلاب اسلامی" باعث از بین رفتن "جمهوری اسلامی" یا بالعکس نمیشه. همچنین متاسفانه بحث رو منحرف کردید و به سمت سفسطه رفتید. به جای درگیری در اینهمه خطی که نوشتی، یه ذره به مسائل کلی و پایه ای توجه کن و متوجه باش که حرکت جمهوری اسلامی به سمت اهداف بی نهایت با نهاد منجمد خموده صورت نمیگیره. بلکه نهادی که مدام فوران انقلابی داره نهاد جمهوری اسلامی هست. اگر هم هنوز به برخی ( تاکید میکنم برخی) اهداف نرسیده ناشی از انقلابی نبودن و تلاش برای بوروکرات شدن بوده. متوجهی برادر من ؟ بحث رو منحرف نکنید و به سطح بحث ور به مصداق های سطحی نرسونید.
  • ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 0
    حد اقل در مورد چند سال اخیر میدونم که همچین چیزی نیس. سعید جلیلی و لاریجانی بودن ؟ اینا نماینده های رهبری تو شورای عالی امنیت ملی بودن. قانون اساسی هم بخون یه کمی تا خودت ایراد دوم بحثت رو بهمی
  • ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 1
    ایشون انسان با سواد چه نظر از فقهی چه دانشگاهی هستند
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    1 0
    موقعی که پای منافع در میان هست میگن امام فلان چیزو گفت! مگه امام نگفت مجلس در راس امور هست ؟ پس چرا اینقدر دولت توهین به مجلس میکنه و قانون گریزی میکنه و ؟
  • علیرضا ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    0 0
    به نظر من باید بجای تخریب های یک طرفه (که البته بعضی هاس درسته) باید روی اولویتهای کشور و گفتمان آینده ریاست جمهوری صحبت بشه در واقع ما نباید مصداق زده بشیم بلکه باید با استفاده از مشعل فروزان وجود نازنین رهبر معظم انقلاب که همیشه در تشخیص موضوعات کلان کشور صدها قدم از بقیه جلوتر حرکت می کنن اولویت بندی نیازهای جامعه را بشناسیم و بر اساس اون مطالبه به حق خودمون را از رییس جمهور آینده درک کنیم . وقتی این مطلب برای ما روشن شد حالا بیاییم اونا با برنامه های اعلامی نامزدها و شعارهاشون و سوابق عملکردی اونه تطبیق بدیم . اگه در طی این مرحله یعنی هم در تشخیص اولویتها و هم در شناخت نامزدها و سوابق اونها دقیق و علمی و شرعی عمل کنیم یقینا راه درست را انتخاب می کنیم در این صورت خداوند هم یاری و نصرت خودش را از ما دریغ نخواهد فرمود . هرچند بنده به مواضع آقای هاشمی و آقای روحانی و هم طیفها شون شدیدا انتقاد دارم و بویژه فتنه 88 را یک لکه ننگ برای این افراد و همفکرانشون می دونم اما مطمئن باشید از ذعوا و تخریب و جنجال رسانه ای کسی جز دشمن سود نمی برد . ملت و کشور ما امروز از هر زمان دیگری بیشتر به آرامش نیاز دارد چرا که در فضای آرام می شود تصمبیم منطقی گرفت و قطعا در فضای ملتهب و غبار آلود تشخیص حق و باطل دشوار خواهد شد که البته در بسیاری موارد این التهاب آفرینی از طرف جریان باطل و برای انحراف افکار عمومی استفاده می شود .
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    0 0
    1-آقا خودشان شخصا در سخنرانیشان گفتند که تصمیمات هسته ای زیر نظر او بوده و او موافق آن سیاستها در آن زمان بود 2- حالا خیلی راحت است انتقاد از سیاستهای هسته ای دوران خاتمی اما همه الان نتیجه سیاستهای بعد از خاتمی را با گوشت و جان بر سر سفره و در بیمارستانهای بدون دارو لمس میکنند. 3- بعضی وقتها انکار و فرار به جلو راحت است اما را حل نیست که عده ای در پیش گرفته اند
  • سیاحتگر ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    0 0
    این ناشناسی که در هر موضوع بی ربطی کامنت محسن رضایی میذاره باید بپرسیم اگه کار تو منطقیه پس محسن رضایی هم شایسته است خودت قضاوت کن !!!
  • soheila ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    0 0
    هیچ وقت یادم نمیره.نوجوان بودم شعارهای تندانقلابی هنوز از حد شب نامه ها فراتر نرفته بود.توی حسینیه اصفهانیهای آبادان.آقای روحانی منبر رفت.چنان سخنرانی انقلابی علیه حکومت پهلوی و سیاست های استعماری حاکم کرد که نفس همه را توی سینه هاشون حبس کرد. بعداز تمام شدن سخنرانی برای اولین بار شعار "مرگ بر این حکومت پهلوی"حسینیه را لرزاند و بعد هم خیابان های اطراف را. اون شب حاج آقا شکست سکوت سنگین شهر را کلید زد.یادش بخیر. من که هیچ وقت این شهامت به یاد ماندنی را فراموش نمیکنم.
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    0 0
    ما تا حالا فكر مي كرديم انقلاب اسلامي بي نام امام حسين وعاشورا معنا نداره نگو اشتباه مي كرديم!!! فكر كنم بچه بسيجي ها هم با ذكر يا مهدي هامشي رفسنجاني ميرفتن رو مين و تكه پاره ميشدن....ممنون كه ما رو از خواب غفلت بيدار كردي علي جان!!!!!!!
  • رسول ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    0 0
    چرا برای خودمان رییس میتراشیم که این یارو انقلاب کرد و از این حرفا.آقا مردم انقلاب کردن نه دو سه نفر.و مردم هم به کسی رای میدن که مطمعن باشن منابع ملیشون توی جیب برخی نمیره تا گشنه بمونن.
  • خليل همايي ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    0 0
    اولا كاش به جاي ناشناس نام خود را مي نوشتيد .دوما بنده نگفتم انقلاب اسلامي الزاما باعث از بين رفتن جمهوري اسلامي يا بر عكس مي شود .به نظرم كاركرد اين دو مقوله متفاوت است.انقلاب قابل تكرار و الگو برداري در ساير كشورهاست .ضمنا انقلاب ماهيتا مطالبه گر و نظام، پاسخگوست .انقلاب اسلامي، بن برافكن بود و جمهوري اسلامي بن افكن ونظام ساز. اصرار عده اي بر استمرار انقلاب در داخل كشور ، بهانه اي براي فرار از پاسخ دادن به مردم براي صرف هزينه و زمان است و عده اي از نا اگاهي ،تفاوت اين دو مقوله را نمي دانند . ضمنا كجاي سخن من سفسطه بود؟به سخن امام اشاره كردم و سخن رهبري و اهداف سند چشم انداز( به نظر آقا يا خانم ناشناس ،اين ها پايه اي نيستند ؟)به آمار استناد كردم . با شعارهاي جنجالي و انقلابي نما بودن كه نمي شود به اهداف واقعي و شاخص هاي سند چشم انداز و برنامه ي توسعه رسيد !!كما اين كه تا كنون نرسيده ايم .شما نوشته ايد به اهداف بي نهايت ،با نهاد منجمد خموده نمي توان رسيد . سخني درست است براي اثبات يك هدف نادرست. مگر انقلاب شرط دائم و مستمر حكومتها ست ؟الفباي انقلاب را هم كه بدانيم به مفهوم دگرگوني و زير و رو شدن و تغيير ماهيت است .يعني ما بايد دائما در حال دگرگوني باشيم تا به اتهام جمود مبتلا نشويم ؟ آيا فرانسه كه انقلاب كرد از 200 سال پيش تا كنون هم چنان انقلابي ست و يا پيشرفت خود را مديون نظام سازي ست؟انقلاب فرانسه با تغيير نظام سلطنت به ثمر نشست و به دمكراسي و جمهوريت منتهي شد .روسيه و چين وامريكا و ديگران هم همينطور . عرض بنده اين است شما نمي خواهد به سمت اهداف بي نهايت و آرمانگرايانه برويد .هفت سال از تصويب سند چشم انداز گذشته ، بيشترين درامد نفتي تاريخ (حدود 700 ميليارد دلار ) در اختيار دولت بوده و اين اعداد و ارقامي كه ذكر كردم، گوياي زاويه ي انحراف از برنامه و سند چشم انداز است .همان كه رييس دولت دهم مي گفت چرا 20 سال ؟ ما زودتر مي رسيم و در منطقه اول مي شويم !!و اينك سوم هستيم .كلي گويي و شعار دادن كه راحت است با عدد و رقم بحث كنيم تا افكار عمومي و خوانندگان سايت قضاوت كنند .
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    0 0
    لطفا کمتر دروغ بگید ، آقا تو یه مجلسی که خود همین روحانی هم بودند به شدت از عقبگرد آقایون انتقاد کردند
  • راحت ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    0 0
    دوستان عزیزی که این همه اطلاعات دارید میتونید یک کمی فکر کنید وبگید شیخ فضل اله نوری رو بعد انقلاب مشروطه چه کسانی به اعدام محکوم کردند؟ بیگانه یا خود مشروطه طلبان بعداً مشروطه چی شده ؟
  • حسین ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    0 0
    محمد آقای عزیز، حضرت امام جمله میزان حال فعلی افراد است را کی گفتند؟ بررسی کنید. پس از پیروزی انقلاب بود و برای جلوگیری از انگ زدن به این و آن فرمودند. من دل خوشی از آقای ه ندارم ولی مطمئنم که سودجوها با ایجاد جو روانی باعث انحراف انقلاب می شوند. کسانی که در انقلاب نبودند ولی امروز انقلابیون را با چوبهای ضد ولایت و ... می رانند. حواسمان جمع باشد
  • رسول ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    0 0
    مطمعن باشن همه،کسی که از تشخیص مصلحت بیاد بیرون واسه ریاست جمهوری خود به خود از دل مردم میافته.مردم با کسی خواهند بود که مطمعن باشن عدالت اجرا میکنه نه مصلحت.اینجا مملکت ولایت و عدالت است نه مصلحت.
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    0 0
    افراد را با عملکرد حالشان باید سنجید
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    0 0
    هیچ کس منکر خدمات آقای هاشمی‌ نیست ولی‌ به فرموده امام میزان حال فعلی‌ افراد است! . ضمنا منتسب بودن حسن روحانی به آقای رفسنجانی
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    0 1
    من که به روحانی رای می دم، هم انگلیسی بلده وهم قیافش خوبه . والا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس