کد خبر 185278
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۱ - ۰۰:۴۲

جابر گوید: از پیشنهاد حضرت ، بسیار تعجّب كردم كه ناگاه متوجّه شدم ، زمین شكافته شد و از درون آن رسول خدا به همراه علىّ بن ابى طالب و جعفر و حمزه صلوات اللّه علیهم، خارج شدند و من مبهوت و متحیّر، به آن ها خیره شدم.

مشرق - جابر بن عبداللّه انصارى - آن پیرمرد صحابى كه سلام رسول خدا صلى الله علیه و آله را به پنجمین امام ، حضرت باقرالعلوم علیه السلام رسانید - حكایت می نماید:

سوگند به حقّانیّت خداوند و حقّانیّت رسول اللّه ! جریانى بسیار عجیب از امام حسن صلوات اللّه علیه دیده ام ، كه بسیار مهمّ و قابل توجّه است .

گفت : بعد از آن كه بین آن حضرت و معاویه آن قضایاى مشهور واقع شد؛ و در نهایت بین آن دو، صلح گردید، و بر من بسیار سخت و گران آمد؛ و همه اصحاب واطرافیان آن حضرت نیز از این امر ناراحت و سرگردان بودند، تا آن كه روزى به خدمت حضرتش وارد شدم ، آن بزرگوار فرمود:

اى جابر! از من دلگیر و افسرده خاطر مباش و هرگز فرموده جدّم ، رسول اللّه صلى الله علیه و آله را از یاد مبر، كه فرمود: فرزندم حسن سیّد جوانان اهل بهشت است ؛ و خداوند به وسیله او بین دو گروه عظیم از مسلمان ها صلح ایجاد نماید.

جابر گوید: این توجیه ، آرام بخشِ دردهایم نگردید و با خود گفتم : منظور پیغمبر خدا صلوات اللّه علیه این مورد نبوده است ؛ چون این حركت سبب هلاكت مۆمنین خواهد شد.

در همین لحظه امام حسن مجتبى علیه السلام دست خود را بر سینه من نهاد؛ و فرمود: هنوز مشكوك هستى ؟

گفتم : بلى .

فرمود: آیا دوست دارى رسول اللّه صلى الله علیه و آله را شاهد بگیرم تا مطالبى را از وى بشنوى ؟

جابر گوید: از پیشنهاد حضرت ، بسیار تعجّب كردم كه ناگاه متوجّه شدم ، زمین شكافته شد و از درون آن رسول خدا به همراه علىّ بن ابى طالب و جعفر و حمزه صلوات اللّه علیهم، خارج شدند و من مبهوت و متحیّر، به آن ها خیره شدم .

امام حسن مجتبى علیه السلام اظهار داشت : یا رسول اللّه ! جابر نسبت به طرز عملكرد و برخورد من با معاویه مشكوك شده است ؛ و تو خود از قلب او آگاه ترى .

در این هنگام پیغمبر خدا صلوات اللّه علیه لب به سخن گشود و فرمود: اى جابر! مۆ من نخواهى بود، مگر آن كه تسلیم ائمّه خود باشى و افكار و نظریّات شخصى خود را كنار گذارى .

و سپس افزود: اى جابر! آنچه فرزندم حسن انجام داد، تسلیم آن باش و بدان كه عملكرد و كارهاى او بر حقّ است ؛ و او با این كار مۆ منین را زنده كرد؛ و بدان آنچه را كه او انجام داد از طرف من و از طرف خداوند متعال بوده است .

عرض كردم : یا رسول اللّه ! من تسلیم امر شما شدم ، بعد از آن مشاهده كردم كه به سمت آسمان بالا رفتند و دیدم كه آسمان شكافته شد و آنان درون آن وارد گشتند.

منبع: الثّاقب فى المناقب، ص 306، ح 1؛ مدینة المعاجز، ج 3، ص 72، ح 737.  (نقل از کتاب « چهل داستان و چهل حدیث از امام حسن مجتبى علیه السلام»، عبداللّه صالحى)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    السلام علیک یا ابا محمد یاحسن بن علی یابن رسول الله انی سلم لمن سالمکم وحرب لمن حاربکم
  • بهار ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    مۆمن نخواهى بود، مگر آن كه تسلیم ائمّه خود باشى و افكار و نظریّات شخصى خود را كنار گذارى . آجرنا و آجرکم بمصابینا
  • مهدی ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    یا امام حسن مجتبی دست ما رو هم بگیرید آقا...
  • انصار ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    صلی الله علیک یا امام حسن مجتبی یاغریب مدینه
  • ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    السلام علیک یا ایها الامام الغریب المظلوم
  • پارسافر ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    ايمنع الحبيب عن حبيبه ظلما ولا مانع عن رقيبه ايستباح قربه لصاحبه و يحرم الاقرب من اقاربه ايحرم الزكي عن قرب النبي و ساغ قربه لرجس اجنبي ما راقبوا النبي في قرباه بعدا لمن ابعد مجتباه
  • مجتبی ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    امام حسن(ع): ان احسن الحسن ان خلق الحسن بهترین خوبیها اخلاق نیکوست
  • میزان ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    0 0
    هرکه غمت ار خرید عشرت عالم فروخت*باخبران غمت بی خبر از عالمند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس