به گزارش مشرق، ارسلان قاسمی در گفتگو با مهر با ابراز تأسف از این که سود حاصل از تولید به جیب دلالان می رود نه تولیدکنندگان، خاطرنشان کرد: هزینه تولید یک ماهی قزل آلا 7 هزار تومان است اما با قیمت 14 هزار تومان به دست مصرف کننده میرسد. فاصله تولید تا بازار به جای 15 تا 30 درصد، 100 درصد است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی ها تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با بیان اینکه در بحث عرصه و فروش محصولات در بازار مشکل داریم، اظهار داشت: در بحث عرصه و فروش محصولات در بازار مشکل داریم. سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران به جای اینکه غرفه ها را در اختیار تولیدکنندگان جهت عرضه محصولاتشان قرار بدهد، در اختیار دلالان قرار داده است.
وی در رابطه با تأمین نیاز شب عید مردم گفت: امسال حدود 660 هزار تن از ماهی های پرورشی وارد بازار داخلی می شود که از این میزان 20 تا 25 درصد در ماه های بهمن و اسفند به بازار عرضه می شود. پیش بینی ما این است که مشکل کمبود ماهی در شب عید نداشته باشیم. تنها نگرانی ما افزایش قیمتها است. همه فکر می کنند که این افزایش قیمت نصیب تولیدکنندگان می شود در صورتی که این افزایش ها نصیب دلالان می شود.
قاسمی از مسئولان خواست تا نرخ واقعی بر عرضه محصولات حاکم باشد نه نرخ دستوری، اظهار داشت: متاسفانه با وجود متضرر شدن تولیدکنندگان مجبور هستند که کالای خود را به بازار عرضه کنند چرا که ماهی کالایی نیست که بتوان انبار کرد و تولیدکننده با هزاران چالش همچون حقوق کارگر درگیر است و چاره ای ندارد که ماهی را به بازار عرضه کند.
وی با انتقاد از اینکه نمایندگان تولیدکنندگان به هنگام تصمیم گیری در مراجع مربوطه حضور ندارند و این عدم حضور به دلیل بی توجهی مسئولان به ضرورت دریافت نظرات کارشناسی تولیدکنندگان است، اظهار داشت: نمی گوییم سیاستهای سازمان شیلات با دلالان هماهنگ است اما متاسفانه ظاهر بیرونی کار این موضوع را نشان می دهد. متاسفانه نقل و انتقال پولها به صورت چمدانی انجام می شود بدون آن که تولیدکنندگان نفعی عایدشان شود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی ها تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در توضیح اظهارات خود گفت: یکی از بازارهای هدف برای صادرات آبزیان بخصوص ماهی های گرمازی، عراق است.50 الی 60 میلیون دلار ارز این بخش باید از طریق سیستم بانکی یا مبادی قانونی تأمین شود اما تقریبا هیچی از این مبلغ از طریق مبادی رسمی منتقل نمی شود.
وی با اشاره به تولید 320 هزار تن انواع ماهی های پرورشی طبق پیش بینی های انجام گرفته تا پایان سالجاری، تصریح کرد: ظرفیت 3 میلیارد دلاری برای صادرات ماهیان آبزی اعم دریایی و پرورشی در کشور وجود دارد که از این میزان امسال تنها به اندازه 200 میلیون دلار ماهی صادر شده است.
قاسمی با بیان اینکه با وجود نوسانات نرخ ارز میزان رشد صادرات در سالجاری بیش از سال گذشته بوده است، گفت: با توجه به اینکه نهاده های تولید قبل از نوسانات نرخ ارز تهیه شده بود، به همین دلیل امسال بخش تولید تحت تاثیر این نوسانات قرار نگرفت اما بدون شک در برخی بخش ها در سال آینده دچار مشکل خواهیم شد.
وی با بیان اینکه توان صادرات محصولات دریایی و آبزیان به میزان 3 میلیارد دلار در کشور وجود دارد، اظهار داشت: با یک برنامه ریزی دقیق در مدت زمان 3 الی 4 سال می توانیم به این میزان از صادرات برسیم اما در حال حاضر میزان صادراتی که انجام می گیرد، تنها 200 میلیون دلار است. به عنوان مثال، امسال در 180 هزار هکتار اراضی که برای تولید و پرورش میگو در اختیار داریم؛ تنها 4 الی 5 هزار هکتار فعال است.
مدیرعامل اتحادیه آبزیان، ایران را زیستگاه مناسبی برای ماهیان خاویاری دانست و گفت: در حالت بسیار خوش بینانه امسال تنها می توانیم 50 تا 100 کیلو ماهی خاویاری پرورشی صادر کنیم.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی ها تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان با بیان اینکه در بحث عرصه و فروش محصولات در بازار مشکل داریم، اظهار داشت: در بحث عرصه و فروش محصولات در بازار مشکل داریم. سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران به جای اینکه غرفه ها را در اختیار تولیدکنندگان جهت عرضه محصولاتشان قرار بدهد، در اختیار دلالان قرار داده است.
وی در رابطه با تأمین نیاز شب عید مردم گفت: امسال حدود 660 هزار تن از ماهی های پرورشی وارد بازار داخلی می شود که از این میزان 20 تا 25 درصد در ماه های بهمن و اسفند به بازار عرضه می شود. پیش بینی ما این است که مشکل کمبود ماهی در شب عید نداشته باشیم. تنها نگرانی ما افزایش قیمتها است. همه فکر می کنند که این افزایش قیمت نصیب تولیدکنندگان می شود در صورتی که این افزایش ها نصیب دلالان می شود.
قاسمی از مسئولان خواست تا نرخ واقعی بر عرضه محصولات حاکم باشد نه نرخ دستوری، اظهار داشت: متاسفانه با وجود متضرر شدن تولیدکنندگان مجبور هستند که کالای خود را به بازار عرضه کنند چرا که ماهی کالایی نیست که بتوان انبار کرد و تولیدکننده با هزاران چالش همچون حقوق کارگر درگیر است و چاره ای ندارد که ماهی را به بازار عرضه کند.
وی با انتقاد از اینکه نمایندگان تولیدکنندگان به هنگام تصمیم گیری در مراجع مربوطه حضور ندارند و این عدم حضور به دلیل بی توجهی مسئولان به ضرورت دریافت نظرات کارشناسی تولیدکنندگان است، اظهار داشت: نمی گوییم سیاستهای سازمان شیلات با دلالان هماهنگ است اما متاسفانه ظاهر بیرونی کار این موضوع را نشان می دهد. متاسفانه نقل و انتقال پولها به صورت چمدانی انجام می شود بدون آن که تولیدکنندگان نفعی عایدشان شود.
مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی ها تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در توضیح اظهارات خود گفت: یکی از بازارهای هدف برای صادرات آبزیان بخصوص ماهی های گرمازی، عراق است.50 الی 60 میلیون دلار ارز این بخش باید از طریق سیستم بانکی یا مبادی قانونی تأمین شود اما تقریبا هیچی از این مبلغ از طریق مبادی رسمی منتقل نمی شود.
وی با اشاره به تولید 320 هزار تن انواع ماهی های پرورشی طبق پیش بینی های انجام گرفته تا پایان سالجاری، تصریح کرد: ظرفیت 3 میلیارد دلاری برای صادرات ماهیان آبزی اعم دریایی و پرورشی در کشور وجود دارد که از این میزان امسال تنها به اندازه 200 میلیون دلار ماهی صادر شده است.
قاسمی با بیان اینکه با وجود نوسانات نرخ ارز میزان رشد صادرات در سالجاری بیش از سال گذشته بوده است، گفت: با توجه به اینکه نهاده های تولید قبل از نوسانات نرخ ارز تهیه شده بود، به همین دلیل امسال بخش تولید تحت تاثیر این نوسانات قرار نگرفت اما بدون شک در برخی بخش ها در سال آینده دچار مشکل خواهیم شد.
وی با بیان اینکه توان صادرات محصولات دریایی و آبزیان به میزان 3 میلیارد دلار در کشور وجود دارد، اظهار داشت: با یک برنامه ریزی دقیق در مدت زمان 3 الی 4 سال می توانیم به این میزان از صادرات برسیم اما در حال حاضر میزان صادراتی که انجام می گیرد، تنها 200 میلیون دلار است. به عنوان مثال، امسال در 180 هزار هکتار اراضی که برای تولید و پرورش میگو در اختیار داریم؛ تنها 4 الی 5 هزار هکتار فعال است.
مدیرعامل اتحادیه آبزیان، ایران را زیستگاه مناسبی برای ماهیان خاویاری دانست و گفت: در حالت بسیار خوش بینانه امسال تنها می توانیم 50 تا 100 کیلو ماهی خاویاری پرورشی صادر کنیم.