این روزها شاهد وضعیتی هستیم که عموم جامعه فوتبال به نقد برنامه نود می پردازند و آن را تهدیدی جدی برای اخلاق عمومی می دانند.

به گزارش خبرنگار ورزشی مشرق، می توان ادعا داشت که برنامه نود، در زمره موثرترین و پراقبال ترین تولیدات سیما در دهه هشتاد (البته آغاز نود از دهه هفتاد بود) بوده است؛ اما با شروع دهه اخیر بود که شاهد افزایش انتقادات به آن بودیم.
این تا بدانجا پیش رفته که می توان اذعان داشت حتی اهالی فوتبال نیز به نقد جدی آن پرداخته و معتقد به بازبینی جدی در محتوا و سمت و سویش هستند. امروز می توان مدعی بود که نود در پایین ترین سطح کیفی خود در سال های فعالیتش ارائه شده و می توان حتی روند اجرایش را نیز در هر دوشنبه شب پیش بینی کرد.

* نود و فقدان راهبردی مشخص
برنامه نود که با هدفی انتقادی و ارتقای سطح فوتبال وارد عرصه تولید شد، این روزها تبدیل به یکی از مشکلات این رشته پرهوادار شده است. این روزها، برنامه عادل فردوسی پور فاصله زیادی با برنامه ای دارد که می توانست در دورانی موجب اصلاح برخی کج روی ها در فوتبال شود. دیگر نه سطح آموزشی برنامه در آن حد است که موجب ارتقای دانش مخاطبان شود و نه از عمق و تحلیلی برخوردار است که بتواند مانع از روی دادن اتفاق های نامطلوب و غیر کارشناسی شود. آنچه از این برنامه دریافت می شود، های و هوی و جنجال بی ثمر است و لاغیر.
این روزها وقتی نامی از نود برده می شود، آنچه در ذهن مخاطبان متبادر می شود، درگیری لفظی چند نفر از اهالی فوتبال در برنامه ای زنده است. این درگیری ها نیز عمدتا بی نتیجه و منتهی به قطع شدن تماس یا نداشتن وقت کافی برای نتیجه گیری می شود. در حقیقت، آنچه این روزها شاهد اشاعه آن از سوی عادل فردوسی پور و متولیان شبکه سه سیما هستیم، یک برنامه زنده بی هدف و عموما در سطح عوامانه مباحث یک رشته ورزشی است.

* مرگ اخلاق در قربانگاه جذب مخاطب
آنچه این روزها می توان از برنامه نود دریافت کرد، یک زردسازی با جذب مخاطب است که منجر به این شده تا برای رسیدن به این هدف، هر وسیله ای توجیه شود. در حقیقت، عادل فردوسی پور در دوگانه اخلاق و مخاطب، در ورطه جذب مخاطب فرو رفته است. این تا بدانجاست که به راحتی افراد مورد ذبح شخصیتی قرار می گیرند تا بتوانند شماره انداز مخاطبان را برای تهیه کنندگان این برنامه افزایش دهند.
در این بین، برخی موارد نیز منجر به این می شود تا مسئولان این شبکه و برنامه دچار یک غیر واقع نمایی در خصوص خود و برنامه روی آنتن شوند. به عنوان مثال، بارها دیده شده که استناد به مردمی بودن این برنامه در واکنش به شمارگان پیامک های ارسالی برای پرسش مطرح شده است. در این مواقع است که عنوان می شود، مردم معتقد به فلان موضوع هستند. این در شرایطی است که جامعه آماری مورد نظر، فقط اندکی از جمعیت چند میلیونی این سرزمین است که چه بسا، عموم با نظری مخالف یا موافق باشند که حاصل نظرسنجی این برنامه نباشد. می توان اذعان داشت که چنین برآوردهای غلطی منتهی به این نتیجه شده که این روزها نود، خود را طراز همه چیز دانسته و در این ورطه، به نوعی فریفته خود شده است.

* نود در آستانه تبدیل شدن به برنامه ای زرد و عوامانه
می توان اذعان داشت که این روزها عادل فردوسی پور و نود در آستانه ورود (اگر نگوییم وارد شده اند) به یک ورطه زرد و عوامانه هستند. بدان معنی که برنامه فاقد راهبرد و استراتژی در راستای بهره مندی از ظرفیت قابل توجه خود است.
نمود چنین واقعیتی را می توان در تلاش برای جذب مخاطب حداکثری بدون توجه به اصول اخلاقی، طرح و دامن زدن به مباحث عامیانه و فاقد مبنا در فوتبال، شخصی بودن رفتارها در برنامه بر مبنای خواست مجری، خود محوری و عدم توجه به نظر منتقدان به محتوا یا بخشی از تولید و ...، دید.
 همگی این موارد دلالت هایی از سقوط برنامه ای است که می توانست الگویی برای سایر تولیدات سیما باشد؛ اما متاسفانه نه تنها نتوانست به چنین جایگاهی دست یابد که این روزها در مسیر عکس حرکت کرده و سردمدار رفتارهای هیجانی و عوامانه شده است. ماجرایی که موجب موجی از انتقاد و نارضایتی اهالی فوتبال به این برنامه شده و انتظار می رود با این روند، بر دامنه آن افزوده شود. در حقیقت، این بار فوتبالی ها هستند که نود را مورد انتقاد قرار داده و آن را دیگر از خود نمی دانند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 87
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    یه برنامه یه کم خوب تو صدا و سیما هست.ببینم تختش میکنین؟؟؟!!!!؟
  • ۰۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    احسنت!
  • ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    چه عجب یکی هم واقعیت را گفت نود:جذب مخاطب به هر قیمت
  • مدیر سابق صدا و سیما ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    امثال شما اگر فقط از 1% فساد اخلاقی مالی ارگانی و حتی سیاسی که در فوتبال ایران خبر داشتید مثل کودکان قضاوت نمی کردید می فهمیدید که فردوسی پور کیست و چیست کسی هست که در این دریای فساد فوتبال ایران برنامه 90 رو تونسته به تنها برنامه ی چالشی با نگاه نقد آنهم با نهایت سلامت در گنداب فساد فوتبال و ورزش و حتی کل ساختار معیوب سیستم مدیریتی ایران حفظ کنه...... ورزشی که هر روز بهانه یه عده سیاسیون مخالف نظام مفسیدن اقصادی و فرار مالیاتی و تجزیه طلب ها و منافقین و....برای ضربه زدن به نظام شده که این وسط این فوتبال و ورزش هست که زیر پاهای این عده قربانی میشه ای کاش روزی عادل از پیشنهادهای نجومی میلیون دلاری و چک های سفیدی که مافیای های بزرگ فساد فوتبال و ورزش ایران و حتی مافیای اقتصادی و حتی سیاسی درون و پشت صحنه اقتصاد و سیاست ایران برای استفاده از این تریبون در راستای منافعشان پرده برداره که کار به تهدید جانی و دزدین اموال هم رسید....
  • نصیر ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    تا کی خود فریبی....!؟ واقعیت 90 واقعیت مردم ماست اگر رسانه های زرد و هیجان زدگی آنی امروز طرفداران زیادی دارد این مشکل این رسانه ها نیست...... این مشکل مردمی هست که زرد پسند شده اند برید بیدیند شما رسانه های مثلا ارزشی و..چه کردید که کار مردم به جایی رسیده که شما هر چیزی که می گید بد هست حتی اگر اسمش رو هم ندونند و اصلا هم تمایلی به آن نداشته باشند یک دفعه حمله می کنند و کلی استقبال می کنند مثل همین قضیه سینما که هر فیلمی که میگید بده......متاسفانه به صورت کاذب و احساسی استقبال می کنند
  • ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    شما از جای دیگه سوختید
  • عليرضا ۰۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    ١- بهترين برنامه صداوسيما كه هر بار بهتر از قبلش ميشه ٢- تنها برنامه عدالت خواه صداوسيماست ٣- اكثر مخالفان اين برنامه كساني هستند كه تاب و توان انتقاد رو ندارند و هركس مقابلشان حرفي بزند تبديل به زرد و عوامانه ميشود.
  • ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    با توجه به اينكه در متن جامعه آماري بينندگان ٩٠ ، در مقايسه با جامعه كلي كشور ناچيز شمرده شده، منطقي بود كه جامعه آماري منتقدان و كساني كه اعتقاد به زرد بودن برنامه دارند نمايش داده مي شد تا امكان مقايسه وجود داشته باشه... 
  • ایرانی ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    فوتبال ما اینقدر درب و داغون و کثیف شده که نه نود و نه هیچ برنامه دیگه ای نمییتونه وضعشو بهتر کنه
  • دشتی ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    مسلما این مقاله با غرض نوشته شده است ، کم لطفی کرده نویسنده ، خودجوش هم نیست از یکجایی نشات میگیرد
  • فری ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    باسلام واقعاً همین طوره همه اونای که طرفدار 90هستن بگن بااین همه سر وصداو هزینه این 90 تو زرد، چند درصد رو فوتبال و پیشرفت تو این چند سال کمک کرده
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    اینقدر خودتون روتابلو نکنین دیگه! وقتی رویانیان اون حرفا رو تو نود زد هفته پیش، پش بندش شما هم این مطلب ها رو می نویسین. ما هم باور می کنیم که این ها به هم هیچ ربطی نداره. آخه این چه حرفیه که پر مخاطب ترین برنامه صداسیما نماینده بیننده هاش نماینده مردم نیستند! شرم بر شما که مایه ننگید
  • امید ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    تو یکی از برنامه ها جناب مجری از رئیس سازمان لیگ وقت ( عزیزمحمدی ) می خواد زمان بازی استقلال و پرسپولیس را به بهانه ای بعد از غروب آفتاب برگزار کند و آن بنده خدا هم حرف مجری را گوش می کند و در زمستان سرد سال قبل بازی را ساعت شش به بعد می اندازد ولی بعد از بازی تو برنامه نود شاهد پخش شکایت های مردم از سازمان لیگ به خاطر ساعت بازی هستیم. عادل هم در این جا قطعا مدافع حقوق مردم است. این می شود یک معادله خیلی ساده برای پر بیننده کردن برنامه ...
  • ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    دمت گرم مشرقی ایول حرف حساب زدی
  • همراه ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    یه ماجرای جالب ... یکی از همکارای ما این تیتر را خوند گفت اتفاقا برنامه نود (Nod) روی سیستم من هم رنگش زرد شده ..... ...D:
  • لواسان بزرگ ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    نکنه از رویانیان حمایت می کنید؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    نظر نود فقط اندکی از نطر کل مردم بهد نقد ابکی و بی خود نویسنده به خرد شما نظر درسته؟..ها؟؟؟؟ بیخیال بابا برید زردتر از شما فقط خودتونید!
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    چرا از کارهای خوب نود نمیگید فروختن تیم لیگ برتری مخالفت با خرید بازیکن ملیاردی مثلا همین حقیقی
  • رضا ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    من بارها به اين خبر شما تاكيد داشتم برنامه اي كه براي جذب مخاطب دست به هر كاري مي زند مديران عامل باشگاهها را به جان هم مي اندازد امنيت كاري داوران را زير سوال برده درگيري هاي داخل زمين را ترويج داده و به فوتسال و حتي ديگر ورزشها كشانده و براي حواشي فوتبال بيشتر از خود فوتبال مايه مي گذارد همه اينها مخاطب پسند است اما به چه قيمتي؟! ببينيد جايگاه فوتبال ما به كجا رسيده؟!!!! واقعاً يك برنامه اينقد صاحب نفوذ شده كه حتي براي فوتبال ما تصميم مي گيرد و مديران ما بايد از حاشيه سازي اين برنامه بترسند!1 دليلي ندارد مردم همه حواشي را بدانند نتيجه اين دانستنها اين مي شود كه هست ؛روي فوتباليستها به اصحاب رسانه و داوران، مديران فوتبالي به هم بازيكنان به مربيان و.....به هم باز شده و حرمتها شكسته! براي سلامت فوتبال هم كه شده در اين برنامه را تخته كنيد
  • رجا ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    دوست خوب من خوبي برنامه به بافتن اراجيف و به جان هم انداختن افراد با هم نيست
  • محمد ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    تكيه گاه نود مردم فوتبالي هستن وهمين مردم فوتبالي يه روز پشتشوخالي ميكنن ازبس كه حاشيه پردازي بي موردميكنه
  • محمد ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    یکی از بهترین برنامه های صدا سیما است که تا حدودی کاستی های بسیار زیاد صدا و سیما ی مارو بر طرف کرده است و یا تا حدی با عث کمرنگ شدن آن است. نکته ی بعدی که در مورد این برنامه باید بگم اینکه بر عکسی بقیه برنامه ها به شعور مخاطب احترام می گذارد. و اینکه اهالی فوتبال به این برنامه کم نظیر انتقاد میکنند به این دلیل است که این برنامه بسیاری از واقعیت ها را روشن کرده است. مشرق هم که کارش شده است به چیز های خوب گیر بده و الکی ایراد بگیره(پروژه های عمرانی مشهد و...)
  • محمد ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    یکی از بهترین برنامه های صدا سیما است که تا حدودی کاستی های بسیار زیاد صدا و سیما ی مارو بر طرف کرده است و یا تا حدی با عث کمرنگ شدن آن است. نکته ی بعدی که در مورد این برنامه باید بگم اینکه بر عکسی بقیه برنامه ها به شعور مخاطب احترام می گذارد. و اینکه اهالی فوتبال به این برنامه کم نظیر انتقاد میکنند به این دلیل است که این برنامه بسیاری از واقعیت ها را روشن کرده است. مشرق هم که کارش شده است به چیز های خوب گیر بده و الکی ایراد بگیره(پروژه های عمرانی مشهد و...)
  • محمد ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    خاک تو سرت!!!!
  • ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    دیگ به دیگ میگه روت سیاه! مشرق جان اگه دلت میسوزه اول خودتو اصلاح کن با اون تیرترها و عکس ها و خبرهای زردت!
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    واقعا برنامه نود برنامه زرده؟ یا شما و امثال شما که تخریبش میکنین؟
  • سعید ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    اگر از روی عداوت و لجاجت اظهارنظر نکنیم همه می دونیم که برنامه نود یکی از بهترین برنامه های ورزشی سیماست که مشکلات فوتبال رو به چالش میکشه و سعی میکنه با روبرو کردن مسئولان با مردم اونهارو ترقیب به رفع مشکلات بکنه...
  • امیر ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    یه برنامه خوب که داریم بهش میگید زرد اونوقت سایت خودتون زرد نیست؟؟؟ با این انتخاب تیترهای مسخرتون البته بجز این و صد البته مطالب مسخره ترتون که همه زرد هستند مصداق واقعی رسانه زرد شما هستید و اگه خواهان معروفیت و یا رقابت با یک رسانه میلیونی مثل 90 هستید این راهش نیست ... منتشر هم نکردی ، نکردی گفتم که خودت بفهمی
  • رضا ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    درود بر شرفت خوب جواب مقاله رو دادی
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    آقا هر كي با نود مشكل داره ي پيشنهاد دارم واسش: بزنه اون كانال.... تموم شدو رفت...
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    نود در آستانه تبدیل شدن به برنامه ای زرد و عوامانه، از این برنامه زردتر هم هست!!!! خیلی زودتر از این باید می نوشتین که برا جذب مخاطب هر کاری میکنن و تهدیدین برای اخلاق عمومی اند.
  • رسول ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    برنامه ایست که باعث بازیکن سالاری شده.مربی و مدیران رو به سخره گرفته و ارزش مدیرو مربی رو پیش بازیکن پایین آورده.وقتی مدیری یا یک مربی مسخره این برنامه شد آنوقت بود که فاتحه فوتبال خوانده شد.شما در یک مجموعه موفق باید مدیری مقتدر داشته باشی تا موفق شود ولی نود با مسخره این مدیران باعث شد تا هر بازیکنی ساز خودشو بزنه و حالا هم میبینیم نتیجشو.از روزی که نود وارد فوتبال شد فوتبال ما افت کرد این واقعیت تلخ امروز فوتبال ملی و باشگاهی ماست.
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    باهات موافقم كم كم دارم به اين نتيجه ميرسم كه مشرق اصلا مردمي كه نيست هيچ بلكه از يه جايي داره خط ميگيره خيلي يه طرفه مينويسه انتقاد پذير هم نيست نه خودش نه كاربراش.
  • ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    همين شماهاييد مملكتو به گند كشيديد ديگه داره از مشرق حالم به هم ميخوره چون تابلو ملعبه دست كياست؟ از اسمشم تابلوه خجالت بكشيد
  • رضا از شیراز ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    وقتی جایی برای بیان نظرات مردم وجود نداشته باشه، برنامه ای مثل 90 که بخشی از ساختار مدیریتی کشور را را به چالش میکشه مورد اقبال مردم قرار میگیره. شما به سوالات مسابقه های 90 یه دقت کنید،معمولا هر وقت یکی از گزینه ها فدراسیون، مدیریت باشگاه و ... باشه بیشتر بیننده ها به آن رای میدهند حتی اگر واقعا مشکل از آنجا نباشه.
  • رضایی ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    شاید برنامه خوب صداو سیما کم داشته باشه اما یقینن 90 اون برنامه خوبش نیست واقعیت این که برنامه 90 به جز پررنگ کردن حاشه ها و افزایش تنش در میان احالی فوتبال کار دیگه ای نمیکنه مشکل فوتبال خود 90
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    در آستانه چیه برادر من؟ زرد دیگه براش کمه داره قهوه ای میشه. یه روز میان دایی رو قهوه ای میکنن فرداش برای همون قضیه میان میکننش قهرمان ملی. یه روز دادکان به مملکته فرداش برای همون پرونده میشه مدیر با لیاقت. گندش رو در آورده ...
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    نویسنده هم غرض شخصی داره یا از امثال ... تغذیه میشه
  • ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    گندش رو در آورده چرا چون ميگه آقا ميليارد ميليارد بيت المالو ندين به يه بازيكن؟چون از فساد فوتبال ميگه؟!
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    نود برنامه ای زرد و عوامانه بود احتمال مذاق شما تغییر کرده است.
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    یکم تفکرم بد نیست بعضی اوقات هم فکر کردن لازم است
  • پاک نژاد ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    سلام اگه یکم تعصب روکنار بذاریم نود هم معایبی داره هم محاسنی ولی این اخلاق صحیحی نیستایکی برخلاف تفکرما حرف بزنه سریع دهنش روببندیم
  • رسول ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    مشرق دقیقا یادمه همین اواخر دوبار از فردوسی پور انتقاد کردم منتشر نکردی.کامنتامو خوردی حالا میفهمی چی شده تازه متهمت میکنن که خط میگیری و مردمی نیستی.حقته بکش.یادمه که همینارو نوشتم که امروز منعکس کردی ولی دو ماه پیش نکردی.چرا؟مشرق چرا؟چرا با اینکه همتون میدونستین نود فوتبالو به حاشیه برده ساکت موندین؟چرا رسانه ها حمایتش کردن مگه نمیدیدن حیثیت مربیهارو به باد میده حالا انتظار دارین بازیکن از مربی حساب ببره.الان بازیکن مربی عوض میکنه.وای بر فوتبال ما.آقای فردوسی پور هی مربیهارو مدیرارو کوچیک کن مسخره کن تفرقه بنداز.آخرش مردم میفهمن حیثیت خودت به باد میره.
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    نویستنده مقاله فقط عقده هاشو از بی توجهی دیگران به سایر برنامه ها خالی کرده وگرنه شما یه برنامه نشون بدید که اندازه 90 بیننده داشته باشه؟ این شبکه قرآن با این همه مخارج بیت المال چند تا بیننده داره؟ اصلا اسپانسر تبلیغاتی هم ندارند.بابام جهان دومی لاقل فکر کنید اخه چقدر شما ها عوام هستین خدائیش راست گفتند خلایق رو هر چه لایق
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    ممنون عالی گفتی بعضی ها از سوزش نمی دونند چیکار کنند.
  • رسول ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    عزیزم این برنامه به خاطر عشق مردم به فوتباله که پر بیننده هست.ودلیلش نود نیست آقای جهان اولی و روشنفکر.
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    نوستر آداموس!
  • محمد ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    هرچند بايد تحليلي تر و جامع تر به موضوع مي پرداختيد اما با نظر شما صددرصد موافقم. 90در سراشيبي سقوط است.
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    خود فوتبال چه ارزشی داره که نودش دیگه چی باشه حالم از هرچی فوتبال و فوتبالیسته به هم میخوره ورزشکار یعنی تختی ، ورزشکار یعنی پوریای ولی این بی اخلاق هایی که توی همه رسانه ها بزرگ شدن ، نباید الگوی جامعه ما تلقی بشن ، نمیدونم چه اصراریه که انقدر روی اینها مانور میدن
  • پله ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    مردمی بودن برنامه 90 به مخاطباشه هر سوالی که میپرسن دقیقا عام پسند ترین جواب رای میاره بدون دستکاری!!! بالای 30 میلیون طرفدار کمه مگه چقدر از جمعیت 75میلیونی فوتبالی اند که نویسنده مقاله نوشته شاید نظر مردم چیزه دیگه باشه!!
  • محمد ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    احتمالا این مقاله به سفارش اوناییه که از این برنامه تازگیا زخم دیدن.
  • ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    این فردوسی پور عادتشه خلق الله رو به جون هم بندازه خودش هم بخنده وتیکه بندازه
  • مهدی ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    تنها برنامه ای هست که توی صدا و سیما قبولش دارم و نماد یک برنامه حرفه ای و مخاطب محور هستش و با هیچ کس رودربایستی ندارد و همه باید به خاطر اقداماتشان جوابگو باشند
  • فرامرز ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    راستی به این فکر کردید که چرا هر چند وقت عادل فردوسی پور قرمز یا آبی میشه ؟ همیشه هم میگه من طرفدار هیچ تیمی نیستم ؟ به نظر شما این یکی از راههای جذب مخاطب است یا بررسی مشکلات فوتبال ما؟آیا واقعا مشکلات فوتبال ما همان چیزهایی است که در برنامه نود و با سمت و سوی فردوسی پور ارائه میشود هست ؟ آیا اگر این مشکلاتی که در برنامه نود به آن دامن میزند ویا اینکه یک بازیکن را می آورد و او را به چالش میکشد ، جل شود تیم ملی به نتایج بسیار خوبی دست می یابد؟ آنچه که پر واضح است برنامه نود فقط بخشی از لحظات ما را پر میکند و الا هیچ مشکلی از این فوتبال سراسر دلالی و مافیایی که فقط سفره بعضی ها را پر نان و آب کرده حل نمی نماید ؟ شما تیم های ایرانی را در همه رده ها نظاره کنید ، کدامیک موفق بوده اند ؟ آیا انها هم بازیکن میلیاردی میخواستند؟ باید بپذیریم در خواب و خیال زندگی میکنیم و الا ما در ایران چیزی به نام فوتبال نداریم
  • شهروند ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    لطفا توجه داشته باشید و البته ظرفیت لازم رو در خودتون ایجاد کنید که این مقاله تنها یک انتقاد ساده است که از یک برنامه مدعی مردم سالاری کرده است! چه اشکالی داره مگه؟ فردوسی پور هم میتونه اشتباه کنه ضمن اینکه برخی از اشارات این مقاله واقعا دقیق و واقع بینانه است و این درد ما مردم جهان سومی است که همیشه برای خودمون الگوهایی از جنس خودمون درست میکنیم و به پرستششون مینشینیم! به نظر من فردوسی پور داره از احساسات 20 میلیون جوان ایرانی سوء استفاده میکنه پس کمی واقع بین باشید ای ملت سراپا احساس!!!!!!!!!
  • مجتبی باجلانی کامیاران کردستان ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    ازاول هم زرد بود این آقا تا هست فوتبال ایران نابوده فقط رویانیان میدانه این آقاکیست
  • ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    احسنت. واقعا هر سال بدتر از پارسال... نود ریشه ای به مسائل نمی پردازد. فقط جنگ و دعوا نشان می دهد
  • ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    دلیلش واضحه چون خود فردوسی پور که نظرش را به مردم القا می کنه. اون هم کلا با مدیریت مشکل داره . در حالی که مشکلات به خیلی چیزهایی ربط داره که به عقل فردوسی پور قد نمی ده.
  • سردار منوجان ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    زنده باد برنامه نود و کور بشه چشم اونی که نمی خواد حرف حق شنیده و دیده بشه
  • صابر ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    نود نیاز به یک فرمت کامل وبازسازی داره .متاسفانه شده محل دعوای این و اون.
  • ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    از اون دفه که دایی رو آورد واسه 250 میلیونش دو ساعت حرف زد 90 نگا نمیکنم
  • سجاد ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    نود مصداق کامل بیرون از گود نشستن و گفتن لنگش کن است و تا حالا هیچ دردی از فوتبال دوا نکرده و نمی کند چون برای دیده شدن دست به هر کاری می زند. به جز بد اخلاقی چیز دیگری ندیدم.
  • خودم ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    قربون آدم چيز فهم........... .
  • زارع ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    نه مشرق و منغرب، هیچ رسانه ای بیطرف نیست. برنامه نود هم این دفعه به پرسپولیس گیر داده. مطمئنا بعض طرفداران بی منطق( فقط بیمنطقهاش) هم نمیتوانند تحمل کنند. برنامه نود هم هرگز التماس ببیننده نکرده که بیاد بشینه ونگاهش کنه. اگه جذاب شده؛ دلیل داشته. اونهم به چالش کشیدن چیزهایی است که دل مردمو خون کرده. یک نود سیاسی هم اگه داشتیم خوب بود
  • علیرضا گرمسار ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    اگه عادل فردوسی پور نبود تاحالا استادیوم آزادی رو خورده بودند یا به اراک برده بودند عادل یکیه مرد نترس آویزونه کسی هم نیست
  • هموطن ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    در هر برنامه تلوزیونی بلا شک جذب مخاطب و حفظ آن یکی از اصول انکار ناپذیر آن است.بر نامه 90 هم از این قاعده مستثنا نیست.اما موفقیت 90 تنها داشتن مخاطب نیست.بلکه ورود بی مهابا به بی عدالتی ها و احتمالا بر هم زدن زد وبند های مالیست.گفتگوهای چالشی برنامه 90 هم در راستای این سیاست می باشد.در برنامه های گفتگو محور که حول ورزش تولید می شود با توجه به نوع مخاطبینش نمی تواند وارد مسائل علمی پژوهشی شود.چراکه در این صورت ماهیت سرگرمی بودن خود را از دست خواهد داد.
  • رزگار ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    به نظر من نود تنها برنامه قابل قبول صدا و سیماست... عده ای در نظر دارند برنامه نود رو هم از چنگ مردم در بیارند مثل برنامه ۷ ، با این تیترا نمیتونید نظر مردم رو در باره صداقت عادل فردوسی پور عوض کرد...
  • نسترن ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    برو بابا حال نداریم همین سایت خودتون که از همه زردتره. سوژه ندارین اومدین به نود گیر میدین؟
  • محمد ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    اینها همه که گفتی دلیلی است برای به جان هم انداختن مردم؟حرف سر این است که مگر نمیشود هم مافیایی نشد و هم زرد نباشیم؟
  • ناشناس ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    این درست است که برنامه نود مشکلات فوتبال را نشان می دهد.ولی سوال اینجاست آیا صرف نشان دادن مشکلات به حل آنها کمکی کرده است. نشان دادن مشکلات دلالی ،داوری و حاشیه ها جز این که به آنها دامن بزند،دردی دوا نمی کند.همین برنامه به ظاهر اگر توانست برای یک بار دست روی یک دلال بگزاره،آن وقت می شود سازنده.
  • عليرضا ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    "لِلهِ عَزَّ و جَلَّ فی بِلَادِهِ خَمسٌ حُرَم ؛ حُرمَةٌ رَسولِ اللهِ و حُرمَةُ آلِ الرَّسولِ و حُرمَةُ کِتابِ اللهِ عَزَّ و جَلَّ و حُرمَةُ کَعبَةِ اللهِ و حُرمَةُ المُؤمِنِ " مملکت خداوند بزرگ را پنج حریم است : حریم پیامبر (صلی الله علیه و آله) و حریم آل پیامبر و حریم کتاب خدای بزرگ و حریم کعبه الهی و حریم مؤمن سلام وعرض ادب خدمت شما مطالب ونظرات همگي بازديدكنندگان رو خوندم متاسفانه شاهد بروز ادبيات و برخوردهاي زشت وزننده اي در جامعمون بوده وهستيم موضوع از حد واندازه نصيحت و وصيت و ارائه راهكار و از همه مهمتر انتقاد سازنده گذشته اكثريت قريب به اتفاق جمعيت كشور مسلمان هستند قرآن براي همه مايي كه خودمون رو مبرا از همه چيز ميدونيم وانگشت اتهام و گاهي عتاب و توهين وناسزا به ديگران نشانه ميريم بر همه چيز اولا تره عزيزان آبروي مومن تعريفش كاملا مشخصه در اينكه در اين برنامه به بهانه اصلاح امور آبرو وشان وشخصيت افراديكه عمري رو به اعتلاي ورزش اين كشور گذرونده اند بازيچه قرار ميگيره شكي نيست اصلاح خوبه ولي نه با اين روش واونم در يك برنامه زنده تلويزوني با اين همه مخاطب از همه طبقات جامعه برداشتها يكسان نيست عزيزان فكر كنم همين برنامه اخير نود بود كه رفت سراغ درگيريهاي شديد اون بازي جنجالي استقلال وپرسپوليس اونم در بحبوحه زماني نزديكي به دربي پايتخت اين معناش چيه؟ تيتر مشرق رو با دقت بخونيد نوشتند:در آستانه تبديل شدن واقعيت هم همينه كه اين برنامه پس از جذب مخاطب بالا و چشمگير در سنوات قبل دچار خودبزرگ بيني و اندكي جوزدگي شده خطوط قرمز اخلاقي ومعرفتي مدتيه كه توسط اين برنامه رعايت نميشه خداوكيلي واقع بين باشيم دوستان طرز صحبت ومخاطب قرار دادن مجري برنامه و به دفعات پياپي قطع كردن كلام مخاطب كه باعث تخطئه فرد و عصبي شدن وي ميشه جزو ترفندهاي معنادار و البته زشت ايشون هستش نيشخندها و لبخندهاي معنادار در زمان مصاحبه چه معنايي داره عزيزان؟ اگر فردي با شمايي كه دفاع بي چون وچرا از اين برنامه داريد داشته باشد چه حال و احوالي پيدا مي كنيد؟ واقع بين باشيم دوستان مطلق گرايي باعث انحطاط و نابوديه هم خوبيها رو ببينيم وهم بديها و نقاط ضعف رو بنگريم متاسفانه شاهد مطلق گرايي صرف در جامعمون هستيم جامعه اي حساس و هيجاني اين برنامه هم نقاط قوت دارد و هم نقاط ضعف ولي رويه برنامه طوريست كه باعث مسخ بيننده و عدم توجه كافي به ايرادهاي اساسي اونه در انتها توجه همه سروران ومخاطبين رو به رعايت ادبيات امتقادي وصد البته آبرو شان وشخصيت مخاطب وافراد بالاخص جامعه ارزشيي كه به دنبالش هستيم جلب مي كنم. مانا باشيد انشاالله
  • عباس ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    یک برنامه که دائمادرحال مته گذاشتن ته خشخاش است ومسئولین رابه جان هم می اندازدودو به هم زن شده است واین برنامه باعث هیچگونه پیشرفتی درفوتبال ایران نشده است اگر غیرازاین است دلیل بیاورید
  • علی ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    یا در اشتباه هستید یا مجبورتون کردن این تیتر را وسه نود مردمی و عادل دوست داشتنی بنویسید. الله اعلم. خدا به راه راست هدایتتان کند.
  • ali ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    شوالیه فتح ا...زاده.رو فردوسی بورخوب اومد
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    نود عامل اصلی تنش های بیمورد در ورزشگاه ها و فحاشی هاست
  • اقای هویج ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    به جای دیدن 90 یه کم هویج بخورید.برا چشماتون خوبه....
  • جواد ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    عزیز برادر اگه پوریای ولی میشناسی نباید اینجوری حرف بزنی هرکی یک علاقه ای داره نود برنامه خوب و تاثیر گذار
  • رسول ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    آقای قادر هر چی عوامل داری بفرست بیاد نظر بده به نفعت.دیگه باختی قادر جون.دیگه هنات رنگی نداره.هالا هی برو تو برنامت عزیزان پیشکسوت و بیار ازشون به عنوان اهرم استفاده کن.این بزرگواران خیلیاشون فهمیدن داری سو استفاده میکنی.استوره های فوتبالمون مخالفت هستن.دایی قلعه نوعی و خیلیا که زودتر از ماها فهمیده بودن چه اراجیف بافی هستی.
  • farhad ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    نود تنها برنامه چالشی که تونسته دووم بیاره؛ اونم ببندینش، بعد بگین چرا مردم مبری دنبال ماهواره.
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    صددرصد موافقم
  • ناشناس ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۸
    0 0
    عزیزان یه سوال دارم اگه امام زمان (عج) تشریف بیارند در مورد این همه وقت تلف کردن،حرص خوردن، اختصاص بودجه و....در مورد یه ورزشی که خدایی اسم ورزش هم نمیشه روش گذاشت به آقا چی می خاییم جواب بدیم؟!به نظرم فوتبال اوج جاهلیت مدرن هست و لا غیر
  • علی ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    از اولشم زرد و عوامانه بود. تلویزیونی که برای تبلیغ چند ثانیه ای توی اون باید کلی پول بدی، در هفته حداقل 2 ساعت نود پخش می کنه که هیچ چیز آموزنده ای نداره که هیچ ، پر از نکات منفی هم هست!!!
  • ب از فرانسه ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    به نظر من گنده کردن بازیکنا و دست مزدهای میلیاردی بازیکنا و بطور کلی مافیایی شدن این رشته به دلیل همین آقای فردوسی پور و برنامه شونه، ما تو هر رشته ای که حاشیه نداشتیم طعم پیروزی های فراملی رو چشیده ایم اگر دقت کرده باشین همزمان با اوج برنامه نود فوتبال ما در حال سقوط به قعر است این همبستگی منفی اتفاقی نیست، اگه می خوای بیشتر باز کنم بحث رو برات...
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    واسه حقش 10 ساعتم حرفميزدبازم كم بود،دزدي كه نكرده حقشو ميخواست
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    حقشو باید از طریق رسانه ملی میخواست؟؟؟؟؟
  • رضا ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    اگه این نود نبود هیچ حرفی هم از فساد درفوتبال نبود وهیچ کس نمی دونست تواین فوتبال چی میگذره حالا یه برنامه هم پیداشده واسه فوتبال این مملکت دل میسوزونه همه میخوان بکوبنش به نظر من اوناییکه نودو میکوبند منافعشون توسط نود به خطر افتاده
  • احمد ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    0 0
    اصلا با نظرات شما در مورد برنامه نود موافق نیستم. برنامه نود بسیار یرنامه خوبی است. چرا که پشت پرده کثیف فوتبال را نشان میدهد. و مردم متوجه میشوند که چرا با وجود اینهمه هزینه در این رشته حتی در آسیا هم جائی نداریم. رئیس فدراسیون دروغگو، بیسواد و بیسواد را معرفی میکند. دستهای کثیف پشت فوتبال را معرفی میکند. شما از این ناراحتید که یک برنامه بدون وابستگی به هیچ حزب و گروهی ، در مورد رشته ای ورزشی آنچه را که حقیقت است نشان می دهد. ناراحت نباشید از آقای فردوسی پور عزیز میخواهیم سر به سر شما نگذارد. حالا اگر در برنامه دروغ پخش میشد ، شما راحت میشدید. تنها برنامه ای که فقط حقیقت را پخش میکند، 90 است. 90 را هم قطع کنید تا جوانان بروند سراغ ماهواه. حداقل هفته ای 3 الی 4 ساعت جوانان تلویزیون خودمان را نگاه میکنند. کاری کنید این هم قطع کنید. یه کم خجالت بکشید خوب است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس