آیا ترکیه و اردن به وعده های خود به مردم سوریه عمل کردند؟ افراد سوری که در این اردوگاهها به سر می برند، در چه وضعیتی هستند؟ از تجاوز به زنان و دختران سوری در این اردوگاههای به اصطلاح «امن» چه می دانید؟ با گزارش ویژه مشرق همراه باشید تا به پرده دیگری از توطئه آمریکایی علیه سوریه پی ببرید....

گروه گزارش ویژه مشرق؛ قریب به دو سال است که از بحران سوریه می‌گذرد، بحرانی که به اذعان دوستان و دشمنان نه یک انقلاب مردمی که توطئه‌ای جهت براندازی نظام سوریه و ضربه زدن به محور مقاومت است.

بحران سوریه بازتاب‌های منفی بسیاری را نه تنها بر دولت این کشور که بیش از آن بر مردم سوریه گذاشت. طرف نظر از کشته شدن شماری از غیر نظامیان در این بحران شماری زیادی به دلیل از دست دادن خانه و کاشانه خود و یا از بیم جان خانه و کاشانه خود را رها کرده و آواره کشورهای همجوار شدند.

کانون‌های بحران در سوریه

همانطور که تصویر زیر نشان می‌دهد، کانون اصلی بحران و درگیری در سوریه استان‌های غربی و شمال غربی یعنی قنیطره، سویداء، دمشق، حمص،‌ طرطوس، حماة، لاذقیه، حلب و ادلب هستند که بسیاری از اهالی ساکن آنها به دلیل شرایط نامساعد زندگی خانه‌های خود را ترک کرده و راهی کشورهای همجوار شده‌اند.


کانون‌های بحران و ناآرامی در سوریه

به تبع اینکه استان‌های غربی سوریه همجوار کشورهایی چون لبنان، اردن و ترکیه بوده‌اند، بنابراین طبیعی است که این کشورها پذیرای این آوارگان و پناهجویان باشند که در بنابراین جدیدترین آمار ارائه شده توسط «اخضر ابراهیمی»، فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه که یکم ژانویه 2013 ارائه شد، به بیش از 4 میلیون نفر می‌رسد.

وضعیت اسفبار اردوگاه‌ها

در این میان ترکیه در رتبه اول و اردن در رتبه دوم پذیرای پناهجویان سوری بوده‌اند و پناهجویان سوری به امید آنکه در اردوگاه‌هایی که برای آنها ایجاد شده است، اگر نه آسایش جسمی که آسودگی روحی را بیابند، راهی این اردوگاه‌ها شدند. اردوگاه‌هایی چون اردوگاه «الزعتری» در اردن که در بدترین نقطه آب‌ و هوایی یعنی بیابان‌های شمال اردن با طوفان‌های معروف شنش و تابستان‌های داغ و سوزانش و زمستان‌های سرد و یخبندانش به دور از هر نقطه مسکونی ایجاد شده بودند. شرایط بد معیشتی در این اردوگاه به حدی اسفناک است که تاکنون ده‌ها هزار پناهجوی سوری از این اردوگاه به کشور خود بازگشته‌ و صدها نفر نیز از آن به شهرهای اردن فرار کرده‌اند و هفته‌ای نمی‌گذرد که خبری از درگیری و ناآرامی از این اردوگاه و سرکوب آنها توسط نیروهای امنیتی در رسانه‌های مختلف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای منتشر نشود، این درحالی است که این آوارگان بارها در اعتراض به اوضاع بد معیشتی در اردوگاه‌هایشان دست به تحصن و اعتراض زده‌اند. 


نمایی از اردوگاه الزعتری در اردن




دانلود

اوضاع در اردوگاه‌های ترکیه که پذیرای بیش از 80 هزار پناهجوی سوری در 12 اردوگاه است، بهتر از اوضاع پناهجویان سوری موجود در اردن نیست و موارد بی‌شماری از  ناآرمی‌ها در اردوگاه‌های پناهجویان سوری در خاک ترکیه گزارش شده که در آن نیروهای امنیتی کشور میزبان مجبور شدند، برای آرام‌کردن اوضاع وارد عمل شوند و برای متفرق کردن پناهجویان معترض به گاز اشک‌آور، باتوم و شلیک هوایی متوسل شوند. این افراد به کمبود مواد غذایی و آب آشامیدنی و شرایط نامساعد زندگی و عدم تامین حداقل امکانات زیستی اعتراض کرده‌اند.


عدم عمل به وعده‌های داده شده

بی‌تردید از جمله دلایل بروز پدیده‌ای تحت عنوان پناهجویان سوری وعده و وعیدهای کشورهای همجوار از جمله دولت ترکیه به مردم قرار گرفته در کانون بحران بوده است، به گونه‌ای که همزمان با آغاز ناآرامی‌ها در سوریه دولت ترکیه بارها با دادن وعده ارائه کمک‌های بلاعوض، بسیاری از خانواده‌های سوری را دعوت به حضور در اردوگاه‌های آوارگان در مناطق مرزی کرد، اما گزارش‌های متعدد نشان می‌دهد که پناهجویان سوری برخلاف وعده‌های داده شده از وضعیت انسانی مناسبی برخوردار نیستند و با وجود فرا رسیدن زمستان، نه دولت آنکارا نه دولت امان مواد غذایی و پوشاک زمستانی و مواد گرم‌کننده لازم در اختیار پناهجویان قرار نداده‌اند تا جایی که پلیس ترکیه اعتراض پناه‌جویان سوری را با ضرب و جرح افراد پاسخ داده است.


الأتاسي از عدم وفای کشورها به وعده‌هایشان می‌گوید

قضیه عدم وفای به عهد دولت‌های آنکارا و امان موضوعی است که پیشتر توسط «سهير الأتاسي»، نایب رئيس کمیته موسوم به «ائتلاف ملی معارضان سوریه» نیز قرار گرفته است.

الاتاسی که از اردوگاه پناهجویان سوری در «أطمه» ادلب دیدن کرده بود، تاکید می‌‌کرد که کشورها به وعده‌های خود در کمک به پناهجویان سوری و ارائه کمک‌های بشر دوستانه و امدادی به آنها عمل نکرده‌اند.

اما بدی آب و هوا و عدم وفا به وعده‌های داده شده و اوضاع بد معیشتی آن چیزی نبود که دل آوارگان سوری را به درد آورد. آنچه در این بین دردناک و تاسف‌آور می‌نمود و بهت و حیرت جامعه بین المللی را به دنبال داشت، انتشار خبرهایی در رسانه‌های مختلف جهان منتشر از درد و رنج و محنت جدید آوارگان سوری بود.


ازدواج اجباری زنان و دختران سوری را به شدت تهدید می‌کند

مافیای ازدواج در اردوگاه الزعتری اردن

رسانه‌ها از انواع سوء استفاده از دختران و زنان سوری می‌نوشتند، به عنوان مثال «ولید عواد»، از فعالان امور بشر که برای کمک‌رسانی به پناهجویان سوری ساکن اردوگاه‌ الزعتری اردن فعالیت می‌کند، از «مافیای ازدواج» با دختران سوری سخن می‌گوید.

وی در این‌باره توضیح می‌دهد که «برخی از مشایخ و علمای اردنی برای توجیه ازدواج با دختران و زنان سوری اصطلاحاتی مانند «ازدواج حمایتی» و «ازدواج اکراهی» را باب کرده‌اند.

«ولید عواد» تاکید مي‌كند، کسانی‌که در اردن خواستار ازدواج با دختران سوري هستند، كافي است به دو راهي امان، عمان، رمثا، اربد يا كرك در این کشور مراجعه كنند و دختري سوری را به قيمت 100 يا 200 دينار به عقد دایم خود در آورند.


یکی از قربانیان تعرض به دختران و زنان سوری


فاتن، دختری که در حمام مورد تعرض قرار گرفت

«فاتن»، دختر 29 ساله سوری یکی از این دختران است که اگرچه در معرض فروش قرار داده نشده، اما مورد تجاوز و تعرض قرار گرفته است. در حالی‌که اشک‌‌های بی‌امانش را با گوشه روسری‌اش پاک می‌کند، خاطره تلخ تجاوز چهار نفر از نگهبانان اردوگاه را به یاد می‌آورد.

فاتن از اهالی منطقه «الوعر» در شهر حمص است که هنگام رفتن به حمام عمومی اردوگاه مورد تعرض چهار نگهبان قرار گرفته بود. وی می‌گوید: هیچ‌گاه نمی‌تواند، آن کابوس وحشتناک را فراموش کند. 


دانلود


توزیع نان بین پناهجویان سوری


اهانت در توزیع مواد غذایی و کمک‌های بشر دوستانه

«بسمه» 20 ساله یکی دیگر از دختران سوری است که پس از آنکه تمام اعضای خانواده‌اش در «درعا» توسط گروه‌های تروریستی قتل عام شدند، به همراه صدها پناهجوی سوری دیگر راهی اردوگاه الزعتری می‌شود که اگرچه در معرض تعدی و تجاوز قرار نگرفته است، اما از شیوه اهانت‌بار توزیع و پخش مواد غذایی و آب و کمک‌های بشر دوستانه بین پناهجویان شکایت می‌کند.

وی می‌گوید: آنها کمک‌های بشر دوستانه یا مواد غذایی و آب را با شنیدن انواع فحش‌ها و ناسزاها دریافت می‌کنند و کسانی‌که این کمک‌ها را بین پناهجویان توزیع می‌کنند، از هرگونه اهانت و آزار که زمانی به آزار جنسی هم منتهی می‌شود، واهمه ندارند.


 ازدواج اجباری زنان و دختران سوری را به شدت تهدید می‌کند

رواج پدیده اجباری

بسمه پس از آن به رواج پدیده ازدواج اجباری بین دختران سوری می‌کند و می‌گوید: شرایط بسیار بد و اسفبار حاکم بر اردوگاه الزعتری موجب شده تا برخی از مردان ثروتمند و متمول اردنی از این شرایط بهره‌برداری کرده و با دستاویز بیرون آوردن آنها از اردوگاه و پذیرش کفالت، به آنها پیشنهاد ازدواج صوری را می‌دهند.

بسمه می‌افزاید: به خوبی مردی را به خاطر می‌آورم که با خودرو آخرین سیستم خود وارد اردوگاه شد و شروع به برانداز کردن زنان و دختران اردوگاه کرد، سپس به فردی که در کنارش بود، دستور داد از شماری از دختران اردوگاه عکس‌هایی تهیه کند.

زنان و دختران سوری در قبال 150 دلار

اوضاع در منطقه مرزی «الرمثا» نیز چنین است و پناهجویان سوری از آزار و اذیت دختران سوری از جمله دختران کم و سن و سال خبر می‌دهند که بارها به زد و خورد خشونت‌بار بین پناهجویان سوری و ساکنان محلی الرمثا منجر شده است

«ابو طیر»، یکی از فعالان اجتماعی است که به پناهجویان سوری کمک می‌کند. وی می‌گوید: این روزها محال است که در تجمعات اردنی‌ها بنشینید و سخنی از متاجره دختران و زنان سوری آن هم تنها به مبلغ 150 دلار به میان نیاید و تنها کافی است به درب اردوگاه‌هایی آوارگان سوری بروید و یکی از آنها را انتخاب کنید. این موضوع به چنان وضعیت نگران‌کننده‌ای تبدیل شده است که سازمان «يونيسيف» نیز حتی نسبت به آن هشدار داده و ابراز نگرانی کرده است. این درحالی است دایره قضایی اردن اعلام کرد که در نیمه اول سال 2011 میلادی 270 مورد و در سال گذشته میلادی (2012) 189 مورد ازدواج اردنی‌ها با دختران پناهجوی سوری به ثبت رسیده است.


وضعیت اسفبار زنان و دختران سوری در اردوگاه‌ها


اوضاع در اردوگاه‌های ترکیه اسفبارتر است

اوضاع آوارگان سوری در ترکیه نیز بهتر از اوضاع هموطنان آنها در اردن نیست. سوري‌هايي که در اين اردوگاه‌هایی همچون «یایلاداغی»، «آلتینوزو»، «حاتای»، «ریحان لی»، «بوينويوگون» و «کیلیس» اسکان داده شده‌اند،‌ صرف نظر از بد رفتاري و کمبود غذایی که با آن مواجه هستند و همچنین سرکوبگری‌های نيروهاي امنيتي ترک با سوء استفاده از دختران و زنان خود نیز مواجه هستند.

این درحالی است که رسانه‌های ترک و پایگاه‌های اینترنتی این کشور از جمله پايگاه اينترنتي «ايدنليک» آگوست 2012 از 400 مورد تجاوز به زنان سوري در اردوگاه‌هاي ترکيه و باردار شدن 250 نفر از آنان خبر داده بود.


اوضاع اسفبار کودکان پناهجویان سوری در اردوگاه‌ها


سوء تغذیه و مرگ و میر کودکان

بنا به اذعان زنان سوري که در این اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند، تنها در يکي از اين اردوگاه‌ها تاکنون به بيش از 70 دختر نوجوان تجاوز کرده‌اند و همان طور که گفته شد، این درد و رنج‌ها صرف نظر از گرسنگی، سوء تغذیه، بد رفتاری و بیماری‌‌های مسری است که بین پناهجویان و به خصوص کودکان شایع است و تاکنون موجب شده تا ده‌ها کودک سوری تنها بر اثر ابتلا به بيماري اسهال جان خود را از دست بدهند و این جدای از مشکلات روحی و روانی است که با آن مواجه هستند.

تحقیق صورت گرفته توسط بخش روان‌شناسی دانشگاه «بهجيشهر» ترکیه مدت سه ماه روی 300 کودک سوری مقیم اردوگاه «غازي عنتاب» تاکید می‌کند، این کودکان از افسردگی، نگرانی و پرخاشگری رنج می‌برند.

پناهجویان سوری اردوگاه‌های خویش را زندان‌هایي توصیف می‌کنند که اطراف آنها را سيم‌هاي خاردار متصل به برق و آغشته به ماده «فلکس» فراگرفته و همواره توسط نيروهاي مستقر در اطراف اين اردوگاه که مجهز به سلاح‌هاي گرم هستند،‌ کنترل می‌شوند.


ازدواج اجباری زنان و دختران سوری را به شدت تهدید می‌کند


قاچاق اعضای بدن پناهجویان سوری

هفته نامه‌فلسطینی «المنار» در یکی از گزارش‌های خود از اردوگاه‌های پناهجویان سوری نوشته بود، شبکه‌ای از چند کشور که در آن مسئولان ترک، امریکایی و فرانسوی حضور دارند، اعضای بدن آوارگان را قاچاق می‌کنند.

این هفته‌نامه در ادامه گزارش خود اظهار می‌کند که دولت «رجب طیب اردوغان»، نخست وزیر ترکیه از بازگشت آوارگان سوری به سوری کشورشان جلوگیری می‌کند تا با آنها تجارت شود.

اعضای این شبکه، سوری‌های مقیم اردوگاه‌های ایجاد شده در خاک ترکیه را به صورت سازمان یافته به قتل می‌رسانند تا زمینه قاچاق اعضای بدن آنها فراهم کنند.

هر روز در اردوگاه‌های پناهجویان سوری در ترکیه تعدادی ناپدید و ربوده می‌شوند و اجساد کودکان در اطراف این اردوگاه‌ها، جنگلها و کوه‌های نزدیک پیدا می‌شود. این درحالی است که شماری از مردان و زنان سوری که برای مصاحبه با فرماندهان امنیتی ترک احضار شده بودند، هرگز به اردوگاه باز نگشته‌اند.

بسیاری از این پناهجویان تاکید می‌‌کنند که بسیاری از تجاوزها و تعدی‌هایی که در اردوگاه‌های موجود در ترکیه صورت می‌گیرد، با آگاهی و اطلاع مسئولان امر بوده است و در این ارتباط به اردوگاه «بوينويو گون» در منطقه «آلتن اوز» اشاره می‌کنند.


تجارت اعضا در اردوگاه‌های سوری در ترکیه


آگاهی مسئولان ترک از اوضاع جاری در اردوگاه‌ها

شماری از پناهجویان سوری اردوگاه «بوينويو گون» اظهار می‌کنند که مسئولیت این اردوگاه را فردی به نام «عبدو اصلانار» برعهده دارد. وی انجام کارهای خدماتی اردوگاه را به مناقصه می‌گذارد و مناقصه را یکی از شاخه‌های جوانان احزاب دست راستی ترک برنده می‌شود که ورود این جوانان ترک به این اردوگاه‌ با چه فجایع و مصایبی همراه بوده و موجب شد تا بسیاری از پناهجویان به نیروهای امنیتی و مسئولان اردوگاه شکایت این امر را ببرند. اما غافل از اینکه تمام این هتک حرمت‌ها با اطلاع مسئولان اردوگاه و همدستی آنها صورت می‌گرفته است. همچنین آشکار شد که عبدو اصلانار در اردوگاه و برای زنان و دختران سوری شبکه‌ فساد دایر کرده و هدایت این شبکه فساد را برعهده دارد، بگونه‌ای که زنان و دختران سوری با اجازه وی از اردوگاه خارج می‌شدند و در زمان مقرر شده برای آنها به آن باز می‌گشتند.

رسوایی عبدو اصلانار چنان بالا گرفت که خبر به استانداری «حاتای» رسید و عدم پیگیری امر توسط استانداری و سرپوش نهادن بر اقدامات او و توجیه کردن آنها برکناری استانداری «حاتای» و عبدو اصلانار را به دنبال داشت.

همدستی تروریست‌ها با متجاوزان

پناهجویان سوری تاکید کرده‌اند، قضیه تجاوز به عنف آنها فقط محدود به داخل اردوگاه‌ها نمی‌شود، بلکه این تجاوزات که همگی با حمایت دولت اردوغان صورت می‌گیرد، از زمان آواره کردن ساکنین مناطق و کانون‌های بحران و درگیری آغاز می‌شود و در موارد بی‌شماری پناهجویان سوری تاکید کرد‌ه‌اند که تروریست‌های مسلح آنها را وادار به ترک خانه‌هایشان کرده‌اند، با اینکه آنها خواستار چنین امری نبوده‌اند.

آنان می‌گویند: تروریست‌های مسلح پس از بیرون راندن ما از خانه‌هایمان، همگی را واداشتند تا از مرز ترکیه عبور کنیم و در اردوگاه‌هایی مستقر شویم که دولت این کشور پیشتر آنها را آماده کرده بود و این تروریست‌های مسلح که نام «انقلابیون» را بر خود نهاده بودند، برای خوش‌ خدمتی به نظامیان ترک هر شب زنان و دخترانی را پیش‌کش و در قبال این خوش خدمتی‌اشان مبلغی را دریافت می‌کردند. در این میان هرچه سن پیش‌کش کمتر بود، مبلغی که این به اصطلاح انقلابیون دریافت می‌کردند، بیشتر بود.


یکی از قربانیان تجاوز جنسی در اردوگاه‌های پناهجویان سوری


گروه‌های پزشکی بین المللی پرده از حقایق برمی‌دارند

این موضوع زمانی برملا شد که گروه‌های پزشکی وابسته به سازمان ملل و پزشکان بدون مرز وارد این اردوگاه‌ها شدند تا وضعیت بهداشتی پناهجویان را بررسی کنند و زمانی غافلگیر شدند که دریافتند، موارد بی‌شماری بارداری‌های جدید مواجه شدند، در حالی‌که بسیاری از این موارد یا دختر بوده و از‌دواج نکرده بودند یا اینکه اصلا همسران آنها در کنار آنها نبوده‌اند.

همچنین این گروه‌های پزشکی بین المللی سه مورد خودکشی‌ دختران نوجوان پناهجوی سوری را درمان کرده بودند که به شکلی جمعی توسط نظامیان ترک و به اصطلاح انقلابیون سوریه توامان مورد تعرض و تعدی قرار گرفته بودند.

کم سن و سالترین دختری سوری که مورد تجاوز نظامیان ترک و به اصطلاح انقلابیون سوریه قرار گرفته بود، دختری 13 ساله بود که به همراه مادرش از مناطق درگیری در سوریه فرار کده بود و به ترکیه به امید یافتن امنیت روی آورده بود.

ترک‌های اردوغانی

یکی از این قربانیان می‌گوید که به نظامی ترک التماس کردم که به من تجاوز نکند، چون من هم مانند او سنی هستم، اما او در پاسخ گفت که نه، من سنی اردوغانی هستم، اما تو سنی سوری هستی.

وی در ادامه می‌افزاید: برای اینکه مبادا داد و فریاد بزنم و جیغ بکشم، دهانم را بستند.


زنان قربانیان تجاوز جنسی در اردوگاه‌های پناهجویان سوری


فاطمه از درد و رنج خود می‌گوید

یکی دیگر از قربانیان این تعدی‌ها و تجاوزها زنان سوری است که «فاطمه» نامیده می‌شود و که پس از تخریب و نابودی خانه‌ و کاشانه‌اش راهی ترکیه می‌شود و پس از چشیدن انواع دردها و رنج‌ها ترجیح می‌دهد، با وجود جنگ‌ها و کشتارها به کشور خود بازگردد، در گفت‌وگو با تلویزیون سوریه ماجرای خود را اینگونه تعریف می‌کند.

هنگامی‌که در جسر الشغور به سرمی‌بردیم، تروریست‌های مسلح و خرابکاران که در تظاهرات‌‌ها حاضر می‌شدند، پس از تخریب و نابود کردن تاسیسات و زیر ساخت‌های دولتی و منازل شهروندان ما را با زور سلاح و ضرب قنداق تفنگ وادار کردند، خانه‌هایمان را خالی کرده و شهر را ترک کنیم.

فاطمه می‌افزاید: ترویست‌ها ما را می‌ترساندند که ارتش سوریه خواهد آمد، مردان را خواهد کشت و به تمام زنان تعدی و تجاوز خواهد کرد، من هم چهار فرزندم را از بیم جان برداشته و به همراه دیگر اهالی منطقه راهی منطقه «خربة الجوز» شدیم به این امید که امنیت را در آنجا بیابیم، غافل از اینکه مصایبی دیگر در آنجا انتظارمان را می‌کشید.

فاطمه ادامه می‌دهد: یک را در خربه الجوز به سر بردیم تا اینکه فردای آن روز دو نفربر ترک ما را به اردوگاه‌هایی بردند که ظاهرا برای استقبال از آوارگان سوری ترتیب داده بودند. دو روز اول برای چون ماه عسل گذشت و ترک‌ها به خوبی از ما استقبال کردند، اما پس از آن دو روز چهره واقعی آنها برای ما آشکار می‌شد، به گونه‌ای که در روز ششم همه چیز برای ما رو شده بود.

وی می‌گوید: فردی که «سامر عصفور» خوانده می‌شد و منتسی به یکی از بدنام‌ترین خانواده‌های «جسر الشغور» بو دبه همراه فرد دیگری که «محمد» نامیده می‌شد و همواره در کنار عصفور دیده می‌شد و از خرابکاران جسر الشغور به شمار می‌آمد، به خیمه ما آمدند و از من خواستند، با آنها بروم تا با آنها صحبت کنم، هنگامی‌که وارد خیمه آنها شدم، با سه مرد بسیار تنومند مواجه شدم که به ظاهر محافظ عصفور بودند، آنها با زور و خشونت لباس‌های مرا از تن درآوردند و چون مقاومت و مخالفت مرا دیدند، مرا به شدت مورد ضرب و شتم قرار دادند و زمینه تعدی عصفور را به من اینگونه فراهم کردند.

فاطمه می‌افزاید: روز بعد بار دیگر دنبالم فرستادند و چون با مخالفت من مواجه شدند، عصفور به همراه دو نفر دیگر آمد و مرا با زور با خود بردند تا بار دیگر قربانی تجاوزات عصفور و همدستانش قرار بگیرم. پس از آن به سرعت تصمیم گرفتم، به سوریه بازگردم، اما وقتی خبر به گوش عصفور رسید، مرا تهدید کرد که جایی برای بازگشت به سوریه نداری، چون از تمام صحنه‌های تجاوز و تعدی به من فیلمبرداری کرده است و چون اصرار و پافشاری مرا دید، بار دیگر مرا تهدید کرد که اگر از این امر منصرف نشوم و به خواسته‌های آنها تن ندهم، به دخترانم تجاوز خواهد کرد که بزرگترین آنها 13 ساله و کوچکترین آنها 3 ساله است.

فاطمه در ادامه داستان خود می‌گوید: پنج روز بعد عصفور به من اطلاع داد که نظامیان ترک و مسئولان اردوگاه می‌خواهند که نزد آنها بروم و بالبطع چون با مخالفت من مواجه شدند، از زور و خشونت برای واداشتن من به این امر استفاده کردند.

وی ادامه می‌دهد: هنگامی‌که نزد آنها رفتم، عصفور مرا به یک فرد ترک سپرد و در ازای آن مبلغی را از وی دریافت کرد تا این بار قربانی هوس بازی‌های نظامیان ترک شوم.

وی تاکید می‌کند: در اردوگاهی که ما به سر می‌بردیم، ده‌ها دختر نوجوان مورد تعرض و تجاوز قرار گرفتند و ما در این اردوگاه‌ها انواع ظلم و ستم و درد و رنج را تحمل کردیم تا اینکه سرانجام موفق شدیم از این اردوگاه‌ها فرار کنیم و به کشور خود بازگردیم.


یکی از قربانیان تجاوز جنسی در اردوگاه‌های پناهجویان سوری


 

یک مادر سوری: مقابل دیدگانم به دو دختر تجاوز کردند

از سوی دیگر مادر یکی از دختران سوری که در معرض تجاوز و تعرض قرار گرفته بود، می‌گوید: نظامیان ترکی که در اردوگاه بودند، در مقابل دیدگانم به دو دخترم به نام‌های « فاطمة» و «وفاء» تجاوز کردند و برای اینکه این موضوع را در جایی بیان نکنم، اقدام به فیلمبرداری و تصویربرداری از آنها و مرا تهدید کردند، در صورت درز یافتن این خبر به جایی این فیلم‌ها و تصاویر را همه جا منتشر و پخش خواهند کرد.

آنچه گذشت تنها گوشه‌ای از مصایب و درد و رنج‌های پناهندگان سوری در اردوگاه‌های ترکیه و اردن به ویژه زنان و دختران پناهنده سوری است.

..............................................................................................
منابع مأخذ:


http://news.wsla.at/?p=1018-

http://www.moheet.com/2012/11/24/%D8%A3%D8%B7%D9%81%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%A7-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%AE%D9%8A%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D9%8A%D9%88%D8%A7%D8%AC%D9%87%D9%88%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%B5%D8%AF%D9%85/

http://www.sotaliraq.com/mobile-item.php?id=96524#ixzz2GoOrmRi5

http://www.dp-news.com/pages/detail.aspx?articleid=97211#ixzz2GoOEgqtD

http://www.albawaba.com/ar/%D8%A3%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1/%D9%84%D8%A7%D8%AC%D8%A6%D8%A7%D8%AA-%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%84%D9%84%D8%B2%D9%88%D8%A7%D8%AC-442681

http://albadee.net/news/5268/%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%8A%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%8A-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8A..-%D9%84%D8%A7%D8%AC%D8%A6%D8%A7%D8%AA-%D8%A3%D9%85-%D8%B3%D8%A8%D8%A7%D9%8A%D8%A7-%D8%9F-

http://www.iribnews.ir/NewsText.aspx?ID=1456010

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    1 0
    الان انسان بايد قدر شهداي جنگ تحميلي را بدانه كه اگر جانفشاني آنها نبود وضعيت ما در مقابل تجاوز صدام به مراتب بدتر از اينها بود
  • دلسوز ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    0 1
    تورو خدا دیگه از این جور مطالب نزنید چه کاری از دست ما بر میاد؟
  • علی ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    1 0
    خدا همه ی مسببانش را لعنت کند. دوست دارم روزی را ببینم که همه ی این کثافتها به سزای اعمالشون می رسند.
  • ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    0 1
    مسئولین ما چیکار میکنند؟ چرا منفعل اند؟
  • ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    1 0
    پناه بر خدا
  • ناظر ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    1 0
    وای بر اردوقان بااین سیاستهای پست کارهای رزل دست به چه خونریزی و نسل کشی زدهاست
  • رضا ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    0 0
    واقعا گزارش اسفناکی بود و من رو رنجور کرد، واقعا درد داره که این همه مصیبت رو ببینیم و هیچ کاری نتونیم انجام بدیم. دلم می خواست الآن میرفتم کمکشون... . فقط یک اشاره از سوی رهبری کافیه. فقط یک اشاره.
  • lion2007 ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    سلام:خود کرده را تدبیر نیست نتیجه نا شکری وخیانت به ولی نعمتشان ...سوریه یکی از امن ترین وزیبا ترین کشورهای عربی بود خودشان کردند ونتیجه خیانت همین است...
  • پدرام ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    خدا لعنت كنه تركيه , عربستان , قطر , اسرائيل, امريكا , اردن , انگليس و ... كه اينطورى خون به دل اين ملت بى گناه كردن من نتوستم تا اخر گزارش رو بخونم چون واقعا اعصاب مى خواد خوندن يه همچين گزارش دردناكى
  • محمد ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَيْطَانٍ رَجِيمٍ (سوره مبارکه التكوير آیه شریفه 25) و [قرآن] نيست‏ سخن ديو رجيم فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ (سوره مبارکه التكوير آیه شریفه 26) پس به كجا میرويد فَمَهِّلِ الْكَافِرِينَ أَمْهِلْهُمْ رُوَيْدًا (سوره مبارکه الطارق آیه شریفه 17) پس كافران را مهلت ده و كمى آنان را به حال خود واگذار فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ (سوره مبارکه العنكبوت آیه شریفه 66) زودا كه بدانند
  • مهدی11 ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    تواروح این اسلام امریکایی اردوغان گذاب
  • ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    ننگ بر بیشرفیت تئویزه شده لایسیته و همرزمان شیاطینیش
  • توحيد ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    مرگ انسانيت چيز ديگري نمي شود گفت
  • ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    يا زهرا برس به دادشون
  • امین ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 1
    فَأَغِثْ يَا غِيَاثَ الْمُسْتَغِيثِينَ
  • زمانی ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    پروردگارا خبرمرگ ال سعود رابرسان
  • میثم ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    (اللهم العجل لولیک الفرج) بغض گلوی انسان را میفشارد از این همه بد بختی و ظلم
  • هابيل ايران فر ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    آدم حتي از گفتنش شرم داره
  • عبدالله مومن ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    اگر مردم سوريه با دولت خود همكاري مي كردند و با تروريستها مقابله مي كردند . دچار چنين وضعيتي نمي شدند.
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    این همان آزادی است که اعراب و غرب برای مردم خاور میانه هدیه میدهند
  • خلیلیان ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    یا صاحب الزمان ای سید و سرور ما !ای رهبر و آقای ما! تو روخدا بیا.ببین امریکا و اسرائیل جهان را چطور به ابتذال و فساد وتباهی میکشونن بیا که دنیا پر از ضلم و جور شده است.ببین شیعیان و مسلمانان همه جا تحت ظلم استکبارند.عراق،میانمار،پاکستان، افغانستان،سوریه،مصر،فلسطین لبنان همه زیر پای ظلم له میشوند ملت ایران هم که زیر زور گویی های غرب اذیت می شوند
  • عماد ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    يا صاحب الزمان به فرياد مظلومان برس. لعنت خدا بر حاميان سلفي گري و خصوصا رژيم آل سعود
  • ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    خدایا به حق اون کسایی که دوستشان داری ظهور آقایمان راهر چه زودتر برسان
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    خدا لعنت کنه ترکیه و اردوغان نوکر آمریکا بی غیرت کثافت نامسلمان
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علی ذلک. اللهم العنهم جمیعاً
  • بهونه ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    وایسا دنیا وایسا دنیا من می خوام پیاده شم
  • ناشناس ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    خداوندلعنت کندانسانهای پست وکثیف که این طوری برسرهمنوعان خودمی اورند
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    اينها همان مخالفان بشار اسدند...اگر راست مي گويند بمانند و مقاومت كنند تا از شر اين حيوانات خلاص شوند...بمانند و مقوامت كنند...آدم در خاك خودش كشته شود شرافتش كجا و در خاك بيگانه بهش تجاوز كنند كجا....
  • هومن ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    اون يا رو بي شعوره كه تويه پست مشابه ميگفت از خودتون اينارو دراوردين وساخته دست اسد وادماشه بياد چشاي شوره كورشو بازكنه منابع رو بخونه خبر مرگش با هم عقيده هاش
  • رضا ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    خدا لعنت كند مسببين اين همه دربدري مردم را اين اردوغان بي شرف اگر مرد بود و جرات داشت پادويي اسراييل را نميكرد كه اتباعش را فقط به جرم كمك به مردم غزه قتل و عام كرد و اين بي غيرت فقط واق واق كرد و بس ، اين تركیه ای ها براي عضويت در اتحاديه اروپاي بحران زده به چه دريوزگيها كه تن نميدهند
  • مسلم ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    خدا مکرشون رو به خودشون برگردونه. یک روزی ترکیه عربستان قطر باید تاوان این ظلم بدهند.
  • ابراهیم ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    خداوندا بحق محمد وآل محمد این مردم را خودت نجات بده.
  • یک آشنا ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    پناه بر خدا آیا کسانی که این رفتارها را انجام می دهند انسان هستند نه مثلا مسلمان؟؟ به نظر من که شیطان هستند ..... خدا چه صبری دارد از این اعمال بنی بشر.... خدایا به این وضعیت دردناک پایان بده اللهم عجل لولیک الفرج
  • مير مهدي ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    خدا لعنت كند به اين اردوغان از خدا بي خبر كه در درجه اول مسئول همه اين جنايتها ايشان ميباشند و از خداي مهربان مي خواهم كه هر چه زودتر آب سردي به اين آتشي كه افروخته اند بريزد تا خاموش شودو با خواندن و ديدن اين همه جنايت دل ما را به درد نياورد خدايا هر چه سريعتر آتش اين فتنه را به آن كساني كه افروخته اند به خودشان برگردان خدايا ظهور امام زمان را تعجيل بفرما
  • lion2007 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    کاملا موافقم با شما
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    لعنت خدا بر عاملين اين خونريزيها و...
  • الهادی ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    مسئولان کشور باید در مقابل این رفتارها مقتدرانه و حکیمانه وارد عمل شوند.
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    اردوغان چوب این جنایات را خواهد خورد
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    خدا لعنت كند به اين اردوغان
  • alihassan salameh ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    ((بسم الله الرحمن الرحيم)) انا لله و انا الیه راجعون امام علي (ع) فرمود:اگر مرد مسلمان از غصه بميرد رواست .كجاست آن مسلماني كه در خانه اش از غصه ي تجاوز به نامس خدا بميرد .اينقدر جوانان اين مملكت را با دانشگاه و كلاس كنكور كلاس گيتار چه وچه ديگر مشغول كرديد حالا صدا از كسي بلند نمي شود .اين مقاله اي كه زديد من را به ياد آقايي انداخت كه روزي كربلا و نجف سامرا را به توپ بستند بعد درصدا وسيما گفت زشت بود نپسنديدم مگر اينها به پسند من وشما عمل ميكنند . اينها به فرموده ي امام حسين(ع) شكم هايشان از لقمه ي حرام پرشده است. گوششان براي حرف هاي ديپلماتيك و... بدهكار نيست... آنچه می‌دانیم برحسب روایت «كل یوم عاشورا و كل عرض كربلا» این است كه ما هم قطعا از این امتحان سخت عبور خواهیم كرد. راستی!یارانه غیرت من و شما چند است ؟؟؟؟ ياعلي خداحافظ
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    الحمار الاردوغان الجرار والجاني بالفطره و الموت خناس
  • محمدرضا ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    حداقل قدر خودمونو میفهمیم
  • سعید ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    مرگ بر منافق
  • غلامحسین ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    کجایندشیرمردان غیرتمندوباشرافت جنگ که مقابل صدامیان ایستادندواجازه ندادندملت مابه به این روزهادچارشوند.اونهاییکه فکرمی کنندباتغییرحکومت وضع بهترمیشه ببینندسرنوشت مردم سوریه راکه تحریکات انجام شده آنهامثل تحریکات دشمنان درلباس دوست مادرایران هستند.مااگراختلافی باهم داشته باشیم خودمان بایدحل کنیم وبه نسخه دیگران عمل نکنیم ودرصورت مواجهه بادشمن همه بایدمتحدعلیه دشمن باشیم.دشمن درلباس دوست دنبال خدمت به مانیست عاشق ناموس وثروت ماست.مواظب باشیم.
  • حجت الله ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    درود بر روح پاک و عزیز پیامبر سلام بر امام راحل درود بر شهیدان خدایا به حق محمد وآل محمد حق این مظلومیت رو بگیر مرگ بر آمریکا(ام الفساد)
  • محمد ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    لعنت خدا بر کافرای مسلمان نما
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    0 0
    خدایا اقامون را به فریادمان برسان
  • احمد ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    نتیجه در سپردن به ولایت طاغوت همینه! لذا اینقدر تأکید بر روی حفظ نظام اسلامی شده است خدایا! به خاطر حکومت اسلامی، ممنونم
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    به قول یارو گفتنی ذلت نکشیدیم قدر عزتمونو نمیدونیم
  • ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    توکل بر خدا
  • ایران ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    وقتی هم زبون های خودشون بهشون خیانت می کنن ما هر کاری کنیم مثل ریختن اب روی شن زاره
  • محمد ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    درود خدا بر شما.
  • محمد ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    مرحبا عار على هؤلاء المجرمين الذين جروا الإمام الدم إلى القلب. صفع الدم، الانتقام هذا يكفي دليلا على الله كل الجريمة المنظمة، لي من حضرة الزهراء (ع) من الحصول على المتسابقين. الله الإمام العصر(عج) تسليم فورا بالنسبة لنا. أمين یا رب العالمين سلام وای بر این جنایتکاران روزگار که به دل امام عصر خون می کنند. ای حجت خدا دیگر بس است این همه جنایت وخون ریزی،بیا انتقام سیلی حضرت زهرا(س) را از این نامردان بگیر.خدایا ظهور امام عصر(عج) را مارا هرچه سریعتر برسان.آمین یا رب العالمین
  • ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    واقعا قلب انسان از مشاهده این همه جنایت جریحه دار میشه
  • علی ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    وقتی این صحنه ها رو میبینیم باید بیشتر قدر شهدا رو بدونیم که برای حفظ شرف و ناموس ما تکه تکه شدن ... خدایا ایران عزیز رو از بلایا و خطزات محافظت کن
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    وااسفا
  • مرندی از مرند ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    دروود به شرف سربازان و شهدای دلاور سرزمین آریایی
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    خيلي دزدناك بود. خدايا من چيكار مي تونم بكنم.
  • ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    خدایا صاحب مارا برسان خیلی غم انگیز بود
  • موساد ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    تازه کجاشو دیدی بعدش نوبت عراق و .......
  • محمد ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    این جنایات حجت را بربعضی که قسمتهایی از زیارت عاشورا رازیر سوال میبرند تمام میکندواینکه این جنایات تداوم جنایت سقیفه است وثمره های پلید آن هرروز آشکارتر میشود الهم عجل لولیک الفرج
  • ناظر ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    اردوقان مسلمان نیست نقاب اسلام دارد.
  • موساد ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    تازه اول کاره
  • همراه ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    آمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــین
  • ادم ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    بیشمــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر
  • دانا ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    اردوغان مثل اونیکه به جو ری هم نمیرسد .
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    سلفی های کثیف.
  • امین ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    خداوند مکاران این جنایت را به زمین گرم بزن.
  • دکتر ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    هرچی می کشیم ازخودیه این اردوغان حروم زاده
  • تبریز ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۰
    0 0
    قدر یکپارچگی و وحدت ملی همه اقوام سلحشور ایرانی را بدانیم .
  • مالکی ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۱
    0 0
    دعا کنید فرج امام زمان برسد
  • حسین ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۱
    0 0
    اگر رهبر عزیزمان دستور دهد با توکل بخدا نسلشان را نابود میکنیم انشاالله
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
    0 0
    خدا به داد ما برسه دور نیست ازما
  • مهدی ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
    0 0
    خدا شیطان را نابود کند، فرج نزدیک است انشاءالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس