به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع رسانی زیارت، يك فعال فرهنگي هنري در مشهد با اشاره به ضرورت آغاز کار عملیاتی براي احیاي سوغات فرهنگي پيشين و ایجاد سوغات فرهنگی مناسب زیارت امام رضا(ع)، بر تسريع در اين امر تاكيد كرد.
مهدی یکپسر با اشاره به تاکید دین اسلام به هدیه دادن و سوغات زیارتی، و تاکید بر ضرورت احیای سنت گذشته در امر سوغات زیارت، اظهار کرد: در این حوزه، باید برای دو گروه کودک و جوان که هم اکنون خیل عظیمی از زائران امام رضا(ع) را در قالب اردوها و هیئت در برمی گیرند، چارهای اندیشیده شده و در خرید سوغات از سوی این گروهها باید دقت شود تا محصولاتی که بدین منظور آماده شده، دارای بار فرهنگی باشد.
مدیرعامل موسسه فرهنگی رواق مهرآرا گفت: با توجه به نتايج تحقيقات و پژوهشهاي صورت گرفته در پروژه پژوهشي با عنوان «مطالعه و بررسی سوغات فرهنگی زائران رضوی» كه در قالب طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع)، توسط موسسه مذكور انجام شده، پیشنهادات راهبردی در 4 بخش ارائه شده که شامل فعال کردن و حمایت از بخش خصوصی با اجرای بازارهای حمایتی برای پژوهش، تولید و توزیع سوغات فرهنگی، شناخت وضعیت موجود مخاطبان و علاقهمندیهای آنان، شناخت ابزار و توانمندیهای موجود در عرصه تولید برای جذابیت و قابل رقابت بودن هرچه بیشتر محصول، فراهم کردن عرصه از سوی دولت به ویژه ایجاد مکانهایی در مسیرهای منتهی به حرم و قرار دادن آن در اختیار تولیدکنندگان برای عرضه محصولات و تاکید بر عدم حضور مستقیم دولت در حوزه اجرا میباشد.
مشاور طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) عنوان کرد: برای افزایش هر چه بیشتر بهرههای معنوی زیارت امام رضا(ع)، بهتر است فضاسازی در اطراف حرم به گونهای باشد که زائر به آرامی از سوی حرم به سمت شهر هدایت شود که بهترین راهکار در این حوزه میتواند ایجاد بازارهای فرهنگ در درگاههای خروجی حرم مطهر برای ایجاد و تعمیق حال و هوای روحانی در میان زایران باشد که متأسفانه علیرغم تاکید رهبر معظم انقلاب این مهم صورت نگرفته است.
این فعال فرهنگی، هنری با تاکید بر ضرورت احیای نمادهای موجود و تولید نمادهای جدید به عنوان سوغات، گفت: در این راستا، ایجاد مرکزی برای دریافت، جمع آوری و ساماندهی ایدهها در این حوزه و کمک به تولید انبوه که در نوع خود یک فناوری فرهنگی به شمار میرود، میتواند پاسخ مناسبی به نیازهای موجود در این عرصه باشد.
مهدی یکپسر با اشاره به تاکید دین اسلام به هدیه دادن و سوغات زیارتی، و تاکید بر ضرورت احیای سنت گذشته در امر سوغات زیارت، اظهار کرد: در این حوزه، باید برای دو گروه کودک و جوان که هم اکنون خیل عظیمی از زائران امام رضا(ع) را در قالب اردوها و هیئت در برمی گیرند، چارهای اندیشیده شده و در خرید سوغات از سوی این گروهها باید دقت شود تا محصولاتی که بدین منظور آماده شده، دارای بار فرهنگی باشد.
مدیرعامل موسسه فرهنگی رواق مهرآرا گفت: با توجه به نتايج تحقيقات و پژوهشهاي صورت گرفته در پروژه پژوهشي با عنوان «مطالعه و بررسی سوغات فرهنگی زائران رضوی» كه در قالب طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع)، توسط موسسه مذكور انجام شده، پیشنهادات راهبردی در 4 بخش ارائه شده که شامل فعال کردن و حمایت از بخش خصوصی با اجرای بازارهای حمایتی برای پژوهش، تولید و توزیع سوغات فرهنگی، شناخت وضعیت موجود مخاطبان و علاقهمندیهای آنان، شناخت ابزار و توانمندیهای موجود در عرصه تولید برای جذابیت و قابل رقابت بودن هرچه بیشتر محصول، فراهم کردن عرصه از سوی دولت به ویژه ایجاد مکانهایی در مسیرهای منتهی به حرم و قرار دادن آن در اختیار تولیدکنندگان برای عرضه محصولات و تاکید بر عدم حضور مستقیم دولت در حوزه اجرا میباشد.
مشاور طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) عنوان کرد: برای افزایش هر چه بیشتر بهرههای معنوی زیارت امام رضا(ع)، بهتر است فضاسازی در اطراف حرم به گونهای باشد که زائر به آرامی از سوی حرم به سمت شهر هدایت شود که بهترین راهکار در این حوزه میتواند ایجاد بازارهای فرهنگ در درگاههای خروجی حرم مطهر برای ایجاد و تعمیق حال و هوای روحانی در میان زایران باشد که متأسفانه علیرغم تاکید رهبر معظم انقلاب این مهم صورت نگرفته است.
این فعال فرهنگی، هنری با تاکید بر ضرورت احیای نمادهای موجود و تولید نمادهای جدید به عنوان سوغات، گفت: در این راستا، ایجاد مرکزی برای دریافت، جمع آوری و ساماندهی ایدهها در این حوزه و کمک به تولید انبوه که در نوع خود یک فناوری فرهنگی به شمار میرود، میتواند پاسخ مناسبی به نیازهای موجود در این عرصه باشد.