کد خبر 176620
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۸

رئیس سازمان خصوصی سازی 30 آذر را آخرین مهلت تکمیل فرم های سهام عدالت اعلام کرده، از دریافت طلب 1640 میلیارد تومانی سهام عدالت از شرکت‌ها و راهکاری تازه برای تخصیص سهام عدالت به کارگران فصلی و ساختمانی خبر می‌دهد.

به گزارش مشرق، در گفت وگوی فارس با محمدرحیم احمدوند رئیس سازمان خصوصی سازی وی ضمن اعلام آخرین وضعیت سهام عدالت از تعیین 30 آذر به عنوان آخرین مهلت برای تکمیل فرم های سهام عدالت خبر داده و از همه دارندگان دعوت نامه خواسته تا پایان ماه جاری فرم های مربوطه را به شرکت های تعاونی شهرستانی ارایه دهند.

معاون وزیر اقتصاد در این مصاحبه 30 دقیقه ایی از حل و فصل موضوع مهم دیگری خبر می دهد که مربوط به دریافت طلب 1640 میلیارد تومانی سود سالانه با همکاری سازمان امور مالیاتی است. وی همچنین از یافتن راه کاری جدید برای تخصیص حدود 8 هزار میلیارد تومان سهام عدالت به حدود 8 میلیون خانوار ایرانی و کارگر فصلی و ساختمانی خبر داده و به دارندگان سهام عدالت توصیه هایی هم کرده که در ادامه می خوانید:

*30 آذر آخرین مهلت تکمیل فرم های سهام عدالت/بسته شدن پرونده ای شیرین

درباره آخرین وضعیت تخصیص سهام عدالت به مشمولین چه توضیحی دارید؟

احمدوند: واقعیت این است این طرح و اجرای آن کاری بزرگ با اهداف مقدسی چون توسعه مالکیت، توزیع مناسب‌تر درآمد و آشنا کردن عامه مردم با سهامداران و حضور در بازار سرمایه شروع شده و مدیران قبلی سازمان خصوصی‌سازی به همراه سایر مسئولان زحمات زیادی برای آن کشیده‌اند.در حال حاضر چند مسئله و نکته وجود دارد تا این پرونده شیرین با نتیجه مثبتی بسته شود.

در یک جمع‌بندی کلی باید بگویم تا پایان سال گذشته حدود 45 میلیون دعوت‌نامه بین 6 دهک از 75 میلیون فرد ایرانی توزیع شده که از این تعداد 41 میلیون و 600 هزار دعوتنامه تکمیل و به شرکت‌های سهام عدالت تحویل داده شده است. از این تعداد هم 40 میلیون و 500 هزار فرد سهامدار نهایی شده‌اند.

طبق آخرین مصوبه شورای عالی اصل44 مقرر شده تا 30 آذر یعنی پایان همین ماه به آن دسته از دارندگان دعوت‌نامه سهام عدالت مهلت داده شود که تاکنون به هرعلتی برای تکمیل دعوتنامه و تحویل مراجعه نکرده‌ اند. بنابراین در پایان آذر پرونده تخصیص سهام عدالت با هر تعداد افرادی که دعوت‌نامه‌های مربوطه را تحویل داده‌اند بسته می‌شود. در این رابطه علاوه بر اعلام رسانه‌‌ای چند تیزر تلویزیونی هم تهیه شده و به همه شرکت‌های تعاونی و سرمایه‌گذاری‌های استانی هم نامه داده‌ایم تا به همه شهرها و روستا اعلام کنند.

برآورد خودتان از مجموع دارندگان سهام عدالت چقدر است؟

احمدوند:به گمانم بین 41 تا 42 میلیون نفر که شاید با آخرین مهلت تعیین شده حدود 500 هزار فرد دیگر به این تعداد اضافه شود.

*چگونگی آزادشدن سهام عدالت/بررسی راهکاری برای شرکت های سرمایه گذاری استانی

پس در این صورت تکلیف کارگران ساختمان چه می‌شود؟

احمدوند: توضیح می‌دهم.علاوه بر نهایی کردن ثبت‌نام سهام عدالت، نکته بعدی مربوط به شرکت‌های تشکیل دهنده سبد سهام عدالت است تا بعد از اینکه تعداد نهایی مشمولین و دارندگان سهام عدالت مشخص شد و فرآیند ارزیابی و قیمت‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌پذیر به اتمام رسید، به تناسب شرکت های سرمایه‌گذاری استانی، سهام تخصیص داده شود.

نکته دیگر مربوط به چگونگی آزادشدن سهام عدالت است. طبق ماده 100 قانون برنامه پنجم توسعه از سال 87 به بعد توزیع سود بین دارندگان سهام عدالت ممنوع بوده و سودهای دریافتی باید بابت اقساط به خزانه واریز شود.بنابراین به اندازه اقساطی که واریز شده و با در نظر گرفتن تخفیف 50 درصدی دو دهک اول، امکان آزاد شدن بخشی از سهام عدالت وجود خواهد داشت. البته مشروط به اینکه شرکت های سرمایه‌گذاری استانی وارد بازار سهام شوند تا سهام آزاد شده در اختیارشان گذاشته شود.

حضور در بورس یا فرابورس این شرکت‌ها هم تقریبا نهایی و اساسنامه‌هایشان پذیرفته شده که به اتمام مراحل کارشناسی برای افزایش سرمایه نیاز است. با این اوصاف به محض ورود این شرکت ها به بازار سهام و متناسب با اقساط واریزی و در نظر گرفتن تخفیف‌ها، اقدام به آزادسازی سهام خواهیم کرد.

اما مشکل اصلی در پذیرش قالب شرکتهای سرمایه‌گذاری است که تاکنون مشخص نشده این شرکت ها آیا به صورت سهامی عام وارد خواهند شد یا تعاونی سهامی عام و یا قالب دیگر؟

احمدوند:این موضوع در حال بررسی است. چون قانون‌گذار و حتی در ابلاغیه مقام معظم رهبری به حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بازار سرمایه تاکید شده ، باید از لحاظ حقوقی شکل و قالبی برای این دسته شرکت‌ها تعریف شود تا امکان حضور آنها در بازار سرمایه دلیل شفافیت و نقدشوندگی مهیا شود.

یعنی تا پایان سال جاری می توانیم شاهد حضور چند شرکت سرمایه‌گذاری استانی  در فرابورس یا بورس باشیم ؟

احمدوند: مباحث کارشناسی این موضوع جمع‌بندی شده و قرار است در جلسه آینده شورای عالی اصل 44 مطرح تا تصمیم‌گیری شود. چون به هرحال برخی قالب ها و اشکال حقوقی شرکت‌ها از امکان حضور در بازار سرمایه برخوردار نیستند.

*دریافت طلب 1640 میلیارد تومانی با همکاری سازمان مالیاتی

آیا آزادسازی حدود 7 هزار میلیارد تومان از سهام عدالت با توجه به اقساط واریزی صحیح است؟

احمدوند: هنوز رقم نهایی نشده چون بخشی از مطالبات ناشی از سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر دریافت نشده بود. در این رابطه از زمانی که به سازمان خصوصی‌سازی آمده‌ام با توجه به مجوزی که امسال قانون داده و با کمک سازمان مالیاتی فهرستی از این مطالبات نهایی و به سازمان مالیاتی داده‌ایم تا از حساب شرکت‌هایی که سود مجامع سالانه سال‌های گذشته را نداده‌اند، برداشت کند.این مبالغ مربوط به این است که نه سودی پرداخت شده و نه اقساطی داده شده بود. لذا سازمان مالیاتی به طور خودکار از حساب شرکت‌ها برداشت می‌کند.

  آخرین میزان بدهی شرکت‌ها بابت سود سال‌های گذشته چقدر است؟

احمدوند: حدود هزار و 640 میلیارد تومان که بابت اقساط واریز به خزانه می‌شود.

این اتفاق از چه زمانی رخ داده؟

احمدوند:حدود یک ماه پیش فهرست نهایی شرکت‌ها به سازمان مالیاتی ارایه شده است . به هر حال بعد از اتمام برداشت‌ها و واریز به حساب خزانه، محاسباتی در مورد میزان سهام عدالت با امکان آزاد شدن انجام می‌شود تا به شرکت‌های سرمایه گذاری استانی داده شود.

*... و اما در مورد سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی

در مورد سهام عدالت کارگران فصلی و ساختمانی هم باید بگویم این موضوع از سال 89 مطرح و از آن سال این قشر توسط وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی شناسایی و ثبت‌نام شده‌اند که شامل حدود 3 میلیون و  300 هزار کارگر در سراسر کشور هستند. این آمار در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته و بررسی‌ها و پالایش آن انجام شده است.

هنگام پالایش این آمار مشخص شد حدود یک میلیون از ثبت‌نام‌کنندگان قبلا سهام عدالت دریافت کرده‌ و حدود دو میلیون و 300 هزار کارگر باقی مانده‌اند که بادر نظر گرفتن عرف هر خانوار 3.5 نفر، حدود 8 میلیون نفر را شامل می‌شوند.

از آن طرف با توجه به مجوز تخصیص سهام عدالت به 45 میلیون ایرانی و دادن سهام به 41.5 میلیون فرد ،حدود 3 تا 3.5 میلیون ظرفیت استفاده نشده باقی می‌ماند که دراین حالت به حدود 5 میلیون مجوز جدید برای اختصاص سهام عدالت به کارگران فصلی و ساختمانی نیاز است. این مجوز را مقام معظم رهبری، یا مجلس و یا شورای عالی اصل باید بدهند و ما برای اخذ این مجوز اقدام کرده‌ایم.

این موضوع در جلسه قبلی شورای عالی اصل 44 مطرح شده و برخی اعضاء معتقد بودند می‌توان از ظرفیت‌های قانونی موجود استفاده کرد و نیازی به مجوز جدید هم نیست. چون این هم نوع واگذاری از دم قسط است.بنابراین می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد و به کارگران ساختمانی، سهام عدالت داد ولی در هر صورت باید مجوز مربوطه به سازمان خصوصی‌سازی داده شود.

  پیش بینی خودتان چیست؟

احمدوند: انشاء‌الله این مجوز توسط هیئت واگذاری یا شورای عالی اصل 44 یا مجلس و در نهایت مقام معظم رهبری داده می‌شود تا از ظرفیت‌های قانونی استفاده کنیم. چون هیئت واگذاری این اختیار را دارد که در برابر تخصیص بدون وجه نقد سهام، اقساط مربوطه را 10 ساله بگیرد. به هر حال این موضوع در حال بررسی است.

بنابراین ما درحال شروع مقدمات برای تخصیص سهام عدالت به حدود 3.5 میلیون کارگر ساختمانی و فصلی هستیم تا مجوز حدود 5 میلیون نفر باقی مانده دریافت شود.

در این میان یک بررسی کرده‌ایم که نشان می‌دهد از دو میلیون و 320 هزار کارگر فصلی و ساختمانی، یک میلیون کارگر در 23 استان هستند که با احتساب هر خانوار 3.5 نفر، می‌توان در یک مرحله به 3.5 میلیون نفر سهام عدالت داد.

یعنی با همین ظرفیت موجود و باقی مانده، می‌توان بیش از 20 استان را پوشش داد تا در مرحله بعد مجوز و کمتر از 5 میلیون نفری برسد. این درحالی است با توجه به احتمال تخصیص سهام عدالت به کارگران، یک سبد 8 هزار میلیارد تومانی برای حدود 8 میلیون نفر تعریف و مصوب کرده‌ایم تا به محض نهایی شدن سهام داده شود.

*رشد 2 تا 2.5 برابری هر یک میلیون تومان سهام عدالت

آیا برآوردی از آخرین ارزش روز سهام عدالت را دارید تا دارندگان آن بدانند هر یک میلیون تومان سهام دریافتی امروز چقدر ارزش دارد؟

احمدوند: برآورد اولیه براساس 45 میلیون تومان دارایی و 8 هزار میلیارد تومان دیگر که بابت کارگران فصلی و ساختمانی اضافه شده نشان می‌دهد ارزش هر یک میلیون تومان سهام عدالت به 2 تا 2.5 میلیون تومان رسیده است. با این محاسبه ارزش 45 هزار میلیارد تومان حداقل 90 هزار میلیارد تومان شده است.

در ضمن شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت از جمله بنگاه‌های با ریشه و سودده و شامل فولادسازها، بانک‌ها، پالایشگاه‌ها، بیمه‌ها و شرکت‌هایی چون مخابرات و هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس هستند.بنابراین به رغم اینکه برخی عنوان می‌کنند شرکت‌های حاضر در سبد سهام عدالت زیان‌ده هستند، مشخص می‌شود اکثر شرکت‌ها اصطلاحا استخوان‌‌دار و سودده و آینده‌ دارند.

*توصیه ایی به دارندگان سهام و پاسخ به یک نگرانی / معاملات سهام عدالت غیرقانونی است

در پایان اگر نکته‌ای در مورد سهام عدالت دارید، بفرمایید؟

احمدوند: نکته‌ای که نباید فراموش شود و جا دارد برای دارندگان سهام عدالت یادآوری شود این است که با توجه به واگذاری اقساط این سهام طی 10 سال، نباید انتظار داشت که به محض دریافت سهام عدالت می‌توان اقدام به فروش آن کرد.

بنابراین درشرایطی امکان آزاد شدن سهام عدالت بعد از اتمام اقساط فراهم می‌شود که ارزش سهام عدالت مدام درحال افزایش بوده و مردم می‌توانند نتیجه آن را بعدا ملاحظه کنند.با این شرایط نباید از سهام عدالت مرتب انتظار دریافت سود داشت.

از طرف دیگر در پاسخ به برخی نگرانی‌های ناشی از آزادسازی سهام عدالت باید بگویم که این آزادسازی به تدریج انجام می‌شود و قابل کنترل خواهد بود.در این رابطه جا دارد همه ارگان‌ها و نهادهای مربوط ضمن اطلاع‌

رسانی پیوسته و فرهنگ‌سازی، در مورد ارزش سهام عدالت و آینده آن کوشا باشند تا خدای نکرده برخی اقدام به فروش سهام عدالت نکنند. چون هر چند تاکنون با این موضوع یعنی معامله سهام عدالت برخورد نکرده‌ام اما توجه به ضوابط و مقررات موجود، هرگونه نقل و انتقال و یا فروش وکالتی سهام عدالت ممنوع و غیر قانونی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • 093836052 IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
    0 0
    جهت معرفی بانک چه کنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس