کد خبر 176177
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۲

عطرها را نباید در شرایط دمایی خیلی گرم، خیلی سرد یا در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دهیم. کنار شوفاژ، داخل یخچال یا تابستان‌ها داخل اتومبیل جای مناسب برای نگهداری عطر نیست. عطرهای خوب و با کیفیت از زمانی که درشان را باز می‌کنید بین 3 تا 10 سال کارآمد هستند.

به گزارش مشرق به نقل از جهان، مجله ایده آل نوشت: این روزها در بازار عطر آن قدر کالای تقلبی وجود دارد که گاهی آن قدر که پول می‌دهی عطر نمی‌خری! البته با این قیمت‌های نجومی عطرها، حق دارید که انتظار کالای اصل و با کیفیت مطلوب داشته باشید و با وسواس خرید کنید ولی آیا تشخیص عطرهای اصل و تقلبی به همین سادگی‌هاست؟ مسعود تهرانی دبیر روابط‌عمومی انجمن صنفی آرایشی، بهداشتی و عطریات با تجربه‌ چندین‌ ساله‌اش به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهد.
 
همیشه پای چین در میان است
 
معمولا کالاهایی که مشابه اصل است از چین می‌آید. البته عطرهای غیر اصل که از چین می‌آید در خود چین هم تقلبی محسوب می‌شود؛ یعنی عطری که با نام یک برند معروف در چین تولید شده باشد اینطور نیست که تحت لیسانس کمپانی اصلی باشد و به سفارش آنها و با درجه‌بندی متوسط تولید شود. باید بگوییم عطرهای چینی هیچ ارتباطی با کمپانی‌های اصلی و مطرح عطرسازی ندارند و صرفا کالاهای تقلبی هستند. برندهای پوشاک چنین قوانینی دارند و مثلا اگر در ویتنام تولید شود روی کالا می‌زند لیسانس آن از نایک است ولی کمپانی‌های عطر و آرایشی این کار را نمی‌کنند. برای مثال کمپانی هرمس که خیلی معروف است تمام کالاهایش را تک‌تک بیمه می‌کند و هر جای دنیا که آن را بخرید گارانتی دارد.

عطر هم بازیافتی دارد
 
بحث اورجینال و تقلبی بودن را همیشه داشته‌ایم ولی حدود سال‌های 90 تا 94 میلادی تکنولوژی وارد مراحل تازه‌ای شد و انواع محصولات تقلبی، مشابه و حتی بازیافتی به بازار راه پیدا کرد. تا چند سال پیش گاهی مردم از کنار خیابان عطرهای بازیافتی می‌خریدند و خودشان نمی‌دانستند. بازیافتی برای عطرها کلمه غریبی است ولی واقعیت دارد. شیشه عطرهایی که تمام می‌شد و مردم به سطل آشغال می‌انداختند گاهی دوباره سر از چرخه مصرف درمی‌آورد؛ یعنی افراد سودجویی بودند که شیشه‌های خالی را از زباله‌جمع‌کن‌ها می‌خریدند. هر شیشه هم بسته به اینکه چقدر سالم و تمیز باشد یا چه برندی باشد قیمتش فرق می‌کرد. شیشه‌ها دوباره پر می‌شد و با قیمت ارزان‌تر کنار خیابان به فروش می‌رسید. خوشبختانه با نظارت‌هایی که صورت گرفته این تقلب تا حد زیادی جمع شده است.
 
خطر در کمین برندها

بعضی عطرهای تقلبی ظاهر مشابه اصل دارند و کاملا شبیه‌ اصل هستند. باید حواسمان باشد که مارک‌های معروف بیشتر از مارک‌های گمنام احتمال دارد انواع مشابه و تقلبی داشته باشند. این شباهت گاهی آنقدر زیاد است که حتی فروشنده غیرحرفه‌ای هم نمی‌تواند تشخیص بدهد. دلیلی ندارد مارک‌های گمنام را کسی به صورت تقلبی تولید انبوه کند چون کسی آنها را نمی‌شناسد اما مارک‌های معروف چون طرفدار بیشتری دارند بیشتر در معرض سوءاستفاده هستند.

تنها راه تشخیص

گاهی ممکن است یک عطر تقلبی مشابه اصل را با قیمت مناسب به شما عرضه کنند و ادعا شود که همان عطر اصلی است. مثلا طرف می‌گوید این را خودم وارد کرده‌ام و با قیمت مناسب‌تر می‌دهم ولی یادتان باشد نمی‌شود چک پول 50 تومانی را 25 تومان خرید. شما یک محصول دربسته می‌خرید و داخل آن را نمی‌بینید. تستر هم هست ولی گاهی ممکن است تستر اصل را به شما نشان بدهند و کالایی که می‌خرید تقلبی باشد. در کل بهترین روش برای تشخیص عطر تقلبی و اصل این است که از کنار خیابان یا فروشگاه‌هایی که نمی‌شناسید خرید نکنید. وقتی شما فروشگاه را بشناسید با خیال راحت خرید می‌کنید و نیاز به تشخیص نیست. به این اعتماد نکنید که از کیش می‌خرید یا در یک پاساژ بزرگ خرید می‌کنید. باید مغازه را بشناسید و مطمئن باشید فروشگاه معتبری است. نمی‌توانیم بگوییم از کجا می‌توانید بفهمید عطری که می‌خرید اصل است ولی می‌گوییم از کجا می‌توانید بخرید؛ فروشگاه‌های معتبر و قدیمی که سال‌ها در این کار بوده‌اند.

تشخیص کپی از اصل ساده نیست

بعضی‌ها می‌گویند از غلظت، بو، رنگ ماده و تکان دادن شیشه می‌شود اصل و تقلبی بودن عطر را تشخیص داد یا باید نگاه کنید که عدد floz که روی شیشه درج شده چند است. این باورها درست نیست و نمی‌شود به آنها استناد کرد. غلظت‌ عطرهای مختلف با هم تفاوت دارد. عطرها برای موقعیت‌های مختلف ساخته می‌شوند و موارد مصرف خاص دارند. همه عطرها ماندگاری، پخش بو و ویژگی‌های یکسان ندارند که بتوان به آن استناد کرد یا نسخه کلی برای عطرهای اصل و تقلبی پیچید بلکه تشخیص آن تجربه می‌خواهد. البته منظور ما کپی‌های درجه 4 و 5 نیست که با مقایسه ظاهر هم قابل تشخیص است ولی کپی درجه یک و دو برای هر کسی قابل تشخیص نیست. شناسنامه یا کدی که قابل چک کردن در سایت باشد هم در مورد عطرها مثل برندهای پوشاک وجود ندارد. عطرها شناسه رهگیری دارند ولی آیا همه دسترسی به اینترنت دارند؟ علاوه بر این شناسه رهگیری برای مصرف‌کننده نیست. شرکت‌های آرایشی و بهداشتی و عطریات چنین امکانی را برای مصرف‌کننده‌ها نگذاشته‌اند، پس نباید محصولات مختلف را مقایسه کنید.

مراقب عطرهایتان باشید
 
عطرها را نباید در شرایط دمایی خیلی گرم، خیلی سرد یا در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار دهیم. کنار شوفاژ، داخل یخچال یا تابستان‌ها داخل اتومبیل جای مناسب برای نگهداری عطر نیست. عطرهای خوب و با کیفیت از زمانی که درشان را باز می‌کنید بین 3 تا 10 سال کارآمد هستند. بعضی شرکت‌ها می‌گویند خروج محصول از شیشه هوا را وارد آن می‌کند و در درازمدت کیفیت عطر را کاهش می‌دهد ولی نمی‌شود به طور دقیق گفت هر محصول چقدر دوام دارد ولی حداقل می‌شود پیش‌بینی کرد که 3 سال بوی آن تغییر نمی‌کند. وقتی عطری شروع به فساد می‌کند بوی ترش، تند و سرکه‌ای از آن استشمام می‌شود. اگر شیشه روشن باشد حتی تغییر رنگ را هم می‌بینید. در مورد این موضوع در استفاده اول با اولین فشار اسپری عطر خارج شود بستگی به نوع عطر و شکل اسپری کردن دارد. سیستم فنی هر پمپ برای عطرهای مختلف فرق دارد. آنچه مسلم است اینکه در اولین فشار اسپری عطر خارج نمی‌شود ولی در بعضی عطرها باید در استفاده اول 2 تا 3 بار هم پمپ را فشار دهید تا عطر خارج شود. شکل افشره کردن (اسپری) هم که مستقیم، مخروطی یا نورافکنی باشد بستگی به طراحی پمپ در هر کمپانی دارد.

 
ادوپرفیوم یا ادوتوالت؟

 
یک سؤال متداول وجود دارد و آن هم تفاوت ادوپرفیوم و ادوتوالت است و البته یک باور غلط که می‌گویند ادوپرفیوم بهتر است. این اصطلاحات به درصد مواد تشکیل‌دهنده مربوط می‌شود و یک محصول ممکن است به صورت ادوتوالت برای بهار تولید شود و ادوپرفیوم آن برای پاییز به بازار بیاید؛ یعنی یک محصول با چند مدل روانه بازار می‌شود و هر کدام کاربرد خودش را دارد. پرفیوم در کل غلیظ‌تر و سنگین‌تر از ادوپرفیوم است ولی دلیل نمی شود همیشه دنبال آن باشیم. بعد از ادوپرفیوم ادوتوالت است و بعد از آن هم ادوفرش و دئودورانت یا اسپلش که رقیق‌تر می‌شوند و هر کدام کاربرد خاص دارند. بوی تند و غلیظ مناسب تابستان نیست و هر رایحه‌ای برای مکان و زمان خاصی طراحی شده است. مثل لباس‌های مختلف که کاربرد متفاوت دارند. همان‌طور که شما همه جا با کفش پاشنه بلند نمی‌روید همه جا هم نمی‌توانید پرفیوم استفاده کنید. ادکلن هم که کلا یک اصطلاح غلط است و در واقع نام یک برند قدیمی بوده که 200 سال پیش رایج شده است. یک نکته دیگر درباره خرید عطر این است که نباید بیش از 3 عطر را در یک زمان بو کنیم. بو کردن قهوه هم فقط برای تفکیک 3 بو کمک می‌کند نه 300 بوی مختلف. در واقع قهوه پرزهای بینی را کمی ترمیم می‌کند. بو کردن لاک و استون هم بین عطرها درست نیست و باید از همان قهوه استفاده شود. پیشنهاد می‌کنم دوتا عطر که از نظر خودتان خوب است روی دست امتحان کنید و بعد از 2 تا 3 ساعت بو کنید تا مطمئن شوید خوب است یا نه. کاغذهای تستر هم فقط رایحه اولیه را به شما نشان می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رسول ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    0 0
    مقاله بدی نبود.ولی کمک نمیکند به پیدا کردن عطر خوب.بنده از حساسترین نفراتی هستم که علاقه فوق العاده ای به عطر و ادکلن دارم.ولی چندین سال است که فقط از عطر استفاده میکنم نه ادکلن.آنهم به خاطر شغلم که تعداد شهرای زیادی رفتم فقط یک مغازه در قم پیدا کردم که آنهم به خاطر زیارت رفته بودم.دیگر در هیچ شهری عطر اورجینال نیافتم.البته عطرهارو که شرکتهای مختلف میزنن یک نوع عطر با یک اسم بوهای متفاوتی دارن.اگه طالب عطر عالی هستین وقتی زیارت رفتین قم پیدا میکنین.مشرق جان اگه تبلیغ نیست بزار این اسم باشه مغازه نجفی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس