کد خبر 173946
تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۷

قبل از آنکه یزید و حسین با یکدیگر درگیر شوند، از سالیان و نسل ها قبل از آن زمان، حوادثی روی داده بود، که اسباب درگیری و خصومت بین آنان را فراهم کرده بود.

به گزارش مشرق به نقل از شيعه آنلاين، عبدالله فدعق از علما و نويسندگان عربستاني به شمار مي رود. او از نويسندگان روزنامه "الوطن" سعودي به شمار مي رود. وي روز گذشته در مقاله اي تحت عنوان «کربلاء.. کرب وبلاء» به ماجراي روز عاشورا پرداخت. متن کامل مقاله وي به شرح ذيل است:

در مثل چنین روزی در سال 61 هجری نبرد نابرابر کربلا یا "واقعة الطف" پایان یافت که سه روز بین حسین بن علی بن ابی طالب علیهما السّلام و سپاه یزید بن معاویة به طول انجامید، و یکی از جنگ هایی است که بیشترین جدال پیرامون آن درتاریخ اسلام به وقوع پیوسته و هنوز نتایج و پیامدهای آن آثار جدلی مختلفی را به وجود می آورد و از مشهورترین وقایع در بین سلسلسه حوادثی است که نقش بسزایی در ارتباط بین پیروان مذاهب فقهی دارند.

آنطور که مورّخان اسلامی نقل کرده اند، تعیین یزید به عنوان خلیفه با مخالفت افرادی از جمله حسین علیه السّلام مواجه شد و همین نقطه تحول مهمی را در تاریخ اسلام به وجود آورد. خلافت سه ساله یزید پر بود از جنگ های پی در پی از جمله واقعه کربلا و واقعه حرّه که منجر به غارت مدینه منوره و هدف قراردادن کعبه با منجنیق شد...

سبب بروز حادثه کربلا، جریاناتی در کوفه بودند که گفتند فرصت برای خلافت امام حسین آماده شده و نامه های فراوانی برای او نوشتند و از وی دعوت کردند تا به سوی آنان بیاید تا امر حکومت را به او بسپارند و با او بیعت کنند، ولی هنگامی که امام به طرفشان رفت، آنها از عقیده و تصمیم خود کوتاه آمدند و به جای یاری حسین(ع)، همراه با سپاه یزید در صحرایی به نام "الطف" راه را بر او بستند؛ جنگ شدّت گرفت و درمیدان جز او کسی باقی نماند، تیرها بر گلویش وارد آمدند و ضربات نیزه و شمشیر جسدش را هدف گرفتند و در نهایت به شهادت رسید. از این واقعه جز فرزندش «علی» کسی جان سالم به در نبرد و او حسب و نسب جدش را بعد از او حفظ کرد.

واقعه کربلا در منابع زیادی وارد شده است که قدیم ترین آنها کتاب "تاریخ الأمم و الملوک" طبری، "الامامة و السیاسة" دینوری، "مقتل الحسین" ابن یحیی است که از قدیم ترین منابع تاریخی است و اغلب مورّخین بدان استناد می کنند.

تقریباً هیچ مورّخ منصفی نیست که قائل نباشد حسین (ع) صاحب حقّ است و به هیچ وجه با یزید قابل مقایسه نیست.. به طور معمول، متون تاریخی قضاوت بی طرفانه ندارند.. چرا که تاریخ جانبدار است و حوادث تاریخی تابع نوع نگرش شخصی است که نقل می کند، ولی دراینجا همه انواع متون یک قضاوت دارند و همسو با هم معتقدند حق با حسین بود. از جمله استاد عباس عقّاد از مورّخان برجسته و معاصر جهان عرب در کتابش "الحسین بن علی ابو الشهداء" ص199 می نویسد: «قبل از آنکه یزید و حسین با یکدیگر درگیر شوند، از سالیان و نسل ها قبل از آن زمان، حوادثی روی داده بود، که اسباب درگیری و خصومت بین آنان را فراهم کرده بود. دلایل این خصومت برمی گردد به نفرت این دو شخص از یکدیگر به سبب عواملی همچون عصبیت، ارث و موروث و سیاست تا عاطفه شخصی و اختلافات اخلاقی و فکری و ...»

دکتر طه حسین پیشوا و زعیم ادبیات عرب، برجسته ترین داعی روشنفکری درجهان عرب (دانش آموخته در الازهر و فؤاد اول و سوربن فرانسه) بروز این درگیری را به رقابت سیاسی دو قبیله بنی امیه و بنی هاشم ارجاع می دهد؛ یعنی همان مثال قدیمی که بین دو برادر هابیل و قابیل که در ابتدای خلقت بشر رخ داد.

استاد عقاد این قضیه را به طرز زیبایی خلاصه کرده، می نویسد: "حسین شریف ترین چیز در نفس انسانیت، یعنی غیرت بر حق و کراهت از نفاق، دست یافت، و یزید بر پست ترین چیز در نفس انسانیت، حرص و نفاق، را بدست آورد".

شاید آنچه ابوفراس ملقب به فرزدق به حسین گفت و بین مردم ضرب المثل گردیده، بهترین سخن در این باب باشد که گفت: "قلب های مردم  با توست و شمشیرهایشان با بنی امیه"، این بهترین اختصار کلام در این موضوع است که در واقع، وی معادن نفوس را شکافته و درک کرده که چقدر زیادند قلب هایی که فهمیدند حق با حسین است، ولی ترس و طمع آنها را برانگیخت تا شمشیرهایشان را به سمت بنی امیه ببرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید حسن ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    بازم جای شکرش باقیه که تو عربستان همچی مقاله ای نوشته شده
  • رحیمی خورهه ای ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    1372 سال از واقعه غمبار و حرن انگیزکربلا می گذرد. هر روز و شاید هم هر ساعت یک علی اصغر در این کره خاکی با توجه به جنگها و درگیریها کشته می شود اما چرا یکی علی اصغر حسین نمی شود؟ چرا یکی رقیه سه ساله نمی شود؟ آیا جز این است که آنها ار اهل بیت رسول اله بودند و ماندگار؟! که بخدا همین است و بس.! اهل بیتی که تمسک به آنها ضامن خلاصی از آتش دوزخ است. هنوز اگر دلداده اهل بیت باشی و شعر جانسوز محتشم کاشانی در مورد عاشورا را زمزمه کنی بی اختیار صورتت تر می شود از ان حزن بزرگ. امید داریم شفاعت حسین در روزمحشر فریاد رس شیعیانش باشد. الهم الرزقنی شفاعه الحسین یوم الوردو. آمین یا رب العالمین.
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    وای بر آنها که چیزی از قیام امام حسین نفهمیدند جز مبارزه با یزید. که باعث گردید جنگ حرّه در نزدیکی مدینه رخ دهد و ننگی بر پیشانی اسلام زدند. قیام امام بسیار بالاتر از این حرفها بود. قیام امر به معروف و نهی از منکر. قیام تبری و تولی. قیام مظلوم در برابر ظالم و قیام جهت حفظ دین رسول الله نه قیام برای حکومت. نه قیام برای دنیا و نه قیام به خاطر سیاست و نه قیام به خاطر کدورت های پیشین وای بر آنها و ای بر آنها
  • سیدعبدالله ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    فرقه های مختلف اسلام راهی جز بر حق بودن امام حسین (ع) ندارند و همه فرقین بر حمایت از امام حسین و ظالم بودن یزید نظر مشترک دارند ... خلافت یزید برجامعه مسلمین از کجا تعیین شد ؟؟یزید که از آسمان برزمین نازل شد ، یزید فرزند معاویه بود و انتخاب او به خلافت با تصمیم معاویه انجام گرفت ..اینکه بعد از واقعه کربلا به حق امام اعتراف کردند ، رویه و اصول عقیدتی بنی امیه بر مبنایی اصول فکری خلفای اول دوم و سوم بوده است تا آنجا که آنها به شیعه عثمانی شناخته می شدند ... بنی امیه بر اساس اصول اعتقادی و فکری عثمانی دست به شهادت امام حسین و یارانش زدند...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس