ایران با بومی سازی بحث شبیه سازهای زیر سطحی گام بزرگی را درعرصه خودکفایی دفاعی برداشته است و توانسته است به عنوان هفتمین کشور دارای این فناوری در جهان شناخته شود. این شبیه ساز دارای 13 سناریوی آموزشی و 20 سناریوی کنترل صدمات است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، زیردریایی ها سالهاست که به عنوان یکی از سلاح های اصلی در نبردهای دریایی به ایفاء نقش مشغول هستند.از زیردریایی های کوچک مخصوص حمل نیروهای ویژه تا زیردریایی چند هزار تنی اتمی همگی دارای خدمه ای هستند که وظیفه هدایت و ناوبری شناور را بر عهده دارند.

مشخص است که این افراد به تمرین و مهارت بالایی برای هدایت زیردریایی خود احتیاج دارند. زیرا که یک نکته مشخص است و آن هم این که "در زیر دریا اولین اشتباه آخرین اشتباه است." هر کدام از مانورهای زیردریایی به مانند قوس به سمت پایین و یا صعود به سطح آب و یا عمق مخصوص پریسکوپ و یا انجام مانورهایی برای فرار از دست اژدرهای دشمن به مهارت خاصی نیاز دارد که برای رسیدن به آن به ساعتها تمرین نیاز است.

همان گونه که مشخص است برای آموزش دادن این خدمه شما بایستی آنها را در شرایطی مانند درون یک زیردریایی قرار بدهید تا این افراد بتوانند با شرایط موجود آشنا شده و در زمان عملیات های واقعی از عهده وظایف محوله بربیایند. یک روش برای آموزش خدمه زیرسطحی ها در زمان گذشته این بوده است که این افراد در زیردریایی های کوچکتر و ساده تر در کنار ملوانان و افسران با تجربه تر به دریا رفته و به تمرین تاکتیکهای مورد نظر می پرداختند. با توجه به طبیعت ناآرام دریا و همچنین هزینه های بالای این مسئله نیروهای دریایی در سرتاسر دنیا به این فکر افتادند که به دنبال ساخت شبیه سازهای زیردریایی بروند.

در جهان امروز کشورهای زیادی از شبیه سازهای دریایی استفاده می کنند اما به دلیل بالا بودن هزینه ها و همچنین تکنولوژی پیشرفته به کار رفته در این سامانه ها کشورهای محدودی به این تکنولوژی دسترسی دارند.

در حال حاضر تعداد کشورهای های صاحب این فناوری به زحمت به تعداد کمتر از انگشتان دو دست می رسد. در کل کشورهای معدودی در جان هستند که توانایی ساخت زیردریایی و سیستم های مرتبط را دارند که عبارت اند از آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، چین و انگلستان.

البته کشوری مانند آلمان تنها در حوزه زیردریایی های دیزل الکتریک فعالیت داشته و به حوزه زیرسطحی های اتمی وارد نشده اند. جمهوری اسلامی ایران نیز دیگر کشور این لیست است که البته در حال حاضر در ساخت زیردریایی های سبک مثل کلاس "غدیر" به خودکفایی رسیده است.

تعدادی از شرکتهایی که امروزه به عنوان پیشرو در این بخش شناخته می شوند عبارت اند از: L-3 از آمریکا، BAE شرکت دفاعی مشترک اروپایی که انگلستان سهام دار عمده آن است، Rheinmetall از آلمان،  Saab systemsاز سوئد و تالاس فرانسوی از جمله بازیگران اصلی  این حوزه هستند. روسیه و چین نیز در این حوزه به اندازه نیاز بومی خود حضور دارند اما پیمانکاران اصلی آنها شرکتهای دولتی هستند که آنچنان شناخته شده نیستند. در حقیقت بازار شبیه سازهای نظامی در حال حاضر در انحصار کمپانی های غربی قرار دارد.

در واقع جمهوری اسلامی ایران با بومی سازی بحث شبیه سازهای زیر سطحی گام بزرگی را درعرصه خودکفایی دفاعی برداشته است و توانسته است به عنوان هفتمین کشور دارای این فناوری در جهان شناخته شود. البته در این حوزه شرکتهای دیگری نیز از کشورهای دیگر حضور دارند، اما عمده آنها در تهیه نرم افزار و یا سخت افزارهای مورد نیاز خود به کمپانی های نام برده شده در بالا نیازمند هستند.

نباید از این مهم غفلت کرد که تمامی کشورهای بالا می توانند به راحتی نیازهای سخت افزاری و نرم افزاری خود را از تمامی دنیا تامین کنند اما نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران امکان خرید حتی یک پیچ را به راحتی از خارج کشور نداشته و متکی به توانمندی های داخلی خود هستند.

در کشور ما سابقه زیرسطحی آنچنان طولانی نبوده و تاریخچه آن به اوایل دهه 1370 شمسی بازمی گردد. در اوایل دهه 70 شمسی ایران 3 فروند زیردریایی کلاس "کیلو" را از کشور روسیه خریداری و به ایران وارد کرد. در ادامه این روند و با توجه به بحث تحریم های تسلیحاتی بر علیه کشور، متخصصان داخلی به طراحی و ساخت زیردریایی های سبک " غدیر " اقدام کردند.


زیردریایی های کلاس غدیر نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران

این زیردریایی ها به صورت اختصاصی برای محیط خاص خلیج فارس و تنگه هرمز طراحی شده است. خلیج فارس یکی از پهنه های آبی کم عمق در جهان به حساب می آید که عملیات زیرسطحی ها در آن بسیار مشکل است. امروزه ناوگان زیردریایی های غدیر ایران در حال افزایش بوده و بنا به آمار نزدیک به 20 فروند از این زیردریایی ها به خدمت نیروی دریایی ارتش ایران در آمده است.

این تعداد از زیردریایی به همراه احتمال افزایش تعداد آنها در آینده نزدیک خود به خود بحث آموزش و آماده سازی خدمه را به عنوان یک اولویت بسیار مهم مطرح می کند.

یکی از این دستاوردهای مهم نیروی دریایی ارتش طی سالهای اخیر، شبیه ساز زیردیایی "غدیر" بوده است. در این شبیه ساز که به صورت 100 درصد به به مانند فضای داخلی یک زیردریایی کلاس غدیر طراحی شده است خدمه می توانند با کلیه سامانه های موجود در زیردریایی آشنا شده و به تمرین شرایط گوناگون بپردازند.


فعالیت کاربران با شبیه ساز زیردریایی غدیر

از جمله مختصات قابل اشاره این سامانه مواردی همچون وجود پنل های کنترلی مخصوص استاد و دانشجو اشاره کرد. در این جا باید به این نکته مهم اشاره کرد که حوادث مختلفی ممکن است در طول یک ماموریت زیردریایی حتی در زمان صلح روی دهد.


شبیه ساز زیردریایی غدیر

برخوردهای ناگهانی با عوارض موجود در دریا، ایجاد اختلال در سیستم ها، آتش سوزی و یا نفوذ آب در داخل زیردریایی از جمله سناریوهای قابل فرضی است که ممکن است در یک زیردریایی رخ دهد. در این سامانه بومی امکان مواجه شدن با تمامی این شرایط و تمرین برای مقابله با آن وجود دارد.

از دیگر توانایی های موجود در این سامانه بحث ایجاد شرایط حرکتی و رفتاری زیردریایی در زیر آب است. در توضیح این مسئله باید گفت که زیردریایی به عنوان وسیله ای که به عمق دریا نفوذ می کند با فشار و جریانهای مختلف آبی در زیر سطح دریا رو به رو می شود. در این شرایط زیردریایی حرکات و رفتارهای خاصی را از خود نشان می دهد که لازم است خدمه خود را با آنها تطبیق بدهند.


نمایی از داخل شبیه ساز زیردریایی کلاس غدیر

در تمرین های اولیه به احتمال زیاد خدمه تازه کار با مشکلاتی همچون تهوع و یا دریازدگی و حتی وحشت از محیط بسته رو به رو می شوند که با تمرین در این شبیه ساز می توان این مشکلات را حل کرد. فراموش نکنید که در صورتی که این مشکلات در صورت بروز در دریا می تواند بسیار خطرناک بوده و به مرگ پرسنل و یا حتی غرق شناور منجر شوند.

اما با استفاده از شبیه سازهای موجود می توان خدمه را به طور کامل از نظر جسمی، روحی و فنی برای عملیات در زیر سطح آماده کرد. بنا بر اعلام امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش قرار است که در روز 8 آذر امسال به صورت رسمی از این سامانه شبیه ساز پرده برداری شده و به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحویل شود.

* برخی ویژگی های مهم شبیه ساز زیردریایی غدیر

یک مقام مسئول در نیروهای مسلح کشورمان در گفتگو با خبرنگار گروه دفاع و امنیت مشرق، رسیدن به این نقطه و عملیاتی شدن شبیه سازی با این کیفیت را ثمره همکاری دانشگاههای مهم کشور، نیروی دریایی ارتش و متخصصان شرکت ایزایران عنوان و اضافه کرد: این شبیه ساز زیردریایی دارای 13 سناریوی مختلف آموزشی و 20 سناریوی کنترل صدمات است که تعریف و پیاده سازی این سناریوها، نشانگر اشراف کامل متخصصان ایرانی بر عملکرد و طراحی و ساخت یک زیردریایی است.

به گفته وی، ارزیابی کارآموزان و صدور کارنامه برای آنها یکی دیگر از اقدامات مهم این شبیه ساز بومی است که نقش آموزشی آنرا کامل می کند و برای ارزیابی دقیق کارآموزان، این شبیه ساز دارای کنسول استاد با 4 صفحه نمایش در خارج از کابین با امکان نظارت بر داخل آن است.



بر اساس اطلاعات این مقام مسئول، شبیه سازی کلیه تابلوها، پنل ها، شیرها، گیج ها، تجهیزات ناوبری به صورت آنالوگ و گرافیکی و در مجموع شبیه سازی کلیه رفتارهای حرکتی زیرسطحی به خوبی توسط کارشناسان ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شده و نمره قبولی را از بازرسان نهادهای ذی ربط دفاعی گرفته است.

وی یادآور شد: این شبیه ساز ایرانی دارای سیستم حرکتی سه درجه آزادی از نوع الکتریکی با قابلیت ایجاد چرخش 28 درجه است که کارب با حضور در داخل آن با حالتی کاملا مشابه زیردریایی های واقعی مواجه می شود و ضمن کاهش بسیار زیاد هزینه ها، آموزش نسل جدید رزمندگان ایرانی برای صیانت از مرزهای آبی کشور سرعت عمل بیشتری به خود می گیرد.

شاید تیتر این گزارش از نگاه برخی خوانندگان و کاربران غلو آمیز به نظر برسد اما وقتی نظر تحلیلگران و گزارش رسانه های غربی درباره اهمیت زیردریایی های غدیر در حفاظت از مرزها و منافع ایران و جلوگیری از هرگونه تعدی به مرزهای کشورمان را مرور کنیم متوجه خواهیم شد که نقش این زیرسطحی ها از بسیاری دستاوردهای استراتژیک نظامی کشور کمتر نیست و کشورهای دارنده این فناوری حاضر بودند هر هزینه ای کنند تا نیروهای مسلح ایران به این فناوری دست نیابند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 106
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • منتقد ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    1 0
    توان و آمادگی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هر روز بیشتر از دیروز ...
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    زیردریایی های سنگین تر از غدیر که قرار بود ساخته بشه پس چی شد؟؟
  • هامی ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    به امیدروزی که زیردریایی های اتمی چندهزارتنی باقابلیت پرتاب موشکای دوربرد بسازیم..
  • پدرام ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    نيروى دريايي ارتش سردمدار پيشرفت هاى نظامى هست و توانسته در مدت زمان كوتاهى پتانسيل بالاى خود را در تبديل شدن به يك نيروى راهبردى نشان دهد. به اميد موفقيت هاى بيشتر...
  • موساد ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    غلط های اضافی ایرانی ها شما تا 100 سال دیگه هم نمی تونید......فقط ما اسرائـــــــــــــیل بزرگ زیر دریایی های اتمی چند هزار تنی کلاس دفلین آلمانی با موشک های کروز 1800 کیلومتری اتمی داریم
  • ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    پس این ناو ولایت و زیر دیایی های فتح چی شدن؟؟؟؟
  • ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    در آبهای خلیج فارس در حال تست های هیدرولیکی قوسی موتور سلاح و تجهیزات و..هستن...
  • ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    یه پنج دقیقه صبر کن الان ..... بفرمایید!!!!
  • ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    شما هم بد توهم دارید...
  • منا منامنا ملا منا ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    قوس یا غوص؟ !!!
  • علیرضا ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    از فاز شروع فاز طراحی تا ساخت و عملیاتی شدن یک زیر دریایی حدود 10 سال طول میکشه
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    قرارنیست همه چیزرو آنلاین به اطلاع شما بروسنند
  • Arash ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    البته باید دید در میدان عمل معادله به چه صورت خواهد بود و آیا نیروی دریایی و هوایی و غیره واقعا آن چیزی هستند که گفته میشود یا خیر، در هر صورت من آرزوی توفیق نیروی دریایی ارتش را دارم و امیدوارم به زودی جواب دندانشکنی به کشورکهای عربی که برای جزایر ما دندان تیز کرده اند بدهند
  • ابوالفضل ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    سلام
  • حجت ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    فعلا تو نوبته
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    فاتح ساخته شده و در نوبت رونمایی است بزودی انشاا...
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    مگه این شبیه ساز قبلا ساخته و بکارگیری نشده بود پس این چیه دیگه ؟
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    اين كه شبيه اسباب بازيه؟ احتمالا همه ي قطعاتشم چينيه مثل چيني خواهد شكست در مقابل جبهه ي مقابل.
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    ساخت شبیه ساز از ساخت خود زیر دریایی مهمتر است. المانها که بعد از جنگ جهانی اول در حق داشتن تفنگ هم محدود بودند به مدد همین شبیه سازها (که آن موقع توسط یک ماکت در آکواریوم انجام می شد) تبدیل به بزرگترین قدرت زیر سطحی شدند.
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    ایول جالب بود ممنون
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    خدا پشتیبان ارتش و سپاه و ملت ایران باشد
  • حسین ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    بدونید دوستان هیچ قدرتی تمام توانش رو رو نمیکنه تا موقش برسه پس فعلا اینا رو داشته باشین تابقیش
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    علیک سلام و رحمه الله
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    این موضوع رو نباید از یاد ببریم که زیردریایی های خریداری شده از روسیه مخصوص آبهای سرد مثل اطراف سیبری بوده است و ایران توانست بدون کمک روسیه این زیردریایی ها رو تغییر بده و برای شرایط ایران عملیاتی کنه. در صورتی که روسیه حتی نقشه ساده زیردریایی رو هم به ایران نداد چه برسه به کمک علمی
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    این موضوع رو نباید از یاد ببریم که زیردریایی های خریداری شده از روسیه مخصوص آبهای سرد مثل اطراف سیبری بوده است و ایران توانست بدون کمک روسیه این زیردریایی ها رو تغییر بده و برای شرایط ایران عملیاتی کنه. در صورتی که روسیه حتی نقشه ساده زیردریایی رو هم به ایران نداد چه برسه به کمک علمی
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    اخر این زیردریایی ها میتونند از زیر اب موشک به سطح شلیک کنند یانه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • نجات ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    تو خليج فارس با عمق حداكثر 100 متر كه بدرد نمي خوره ، جاي ديگه شايد !
  • حجت ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    گمب گلی که فرمودید چینیه می شه یه چندتاییم واسه ما بخری؟
  • حجت ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    فعلا سنگین ترینا کیلویه و قائم هم که ...
  • حجت ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    موساد جان دل داری تو هم. هوا به اندازه کافی یخ هست بیخودی مزه نپران. می دونم از بروبچ یخ ایرانی هستی. چون شمارو به عنوان دربان اونجام قبول نمی کنند.
  • حجت ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    تا حالا عکس کامپیوتر انیاک رو دیدی؟
  • حجت ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    اونوقت بعضا جوک لوس اینا چینیه رو هی تکرار می کنند. به خدا یخ زدیم از سرما.
  • roc ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    واقعاً جاي خدا قوت داره دمشون گرم
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    توهم !
  • حسین ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    خودت غلط کردی موسادی آشغال با تمام جد وآبادت.شما که بقول خاخامهایتان باید برای گرفتن اطلاعات از دشمن باید زن و دخترانتان را تقدیم کنید دیگه.....
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    اه بازم تو؟ کلات کو؟ خخخخخخ
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    نه تو وان حموم شما به درد میخوره؟ یخورده فکر کنی می فهمی چهار تا آدم بزرگ تر از تو هم اونجا هستن از تو بیشتر می فهمن به درد میخوره یا نه.
  • یکی... ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    ببینم موساد پوشکتو بستی از این گنده...ها میکنی آخه گلابی خودت که هیچی منطقه غصبی که حامیش هستی مال این حرف ها هست علی حساب ترکش فجر 5 رو جمع کنید لاستیکهاتون پنچر نشه بعدا در مورد زیر دریایی صحبت می کنیم
  • پارسی ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    با توجه به تیتر خبر ما با سخت یا مونتاژ این سیمیلاتور بر 6 ابر قدرت نظامی دنیا غلبه پیدا کردیم؟
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    این سری دیگه دمتونو میگیریم از فلسطین اشغال شده پرتتون می کنیم بیرون!!
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    غلبه علمی بله !
  • یکی.. ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    عزیز دل 1.اگر این نیروها قوی نبودن الان تو میدان آزادی پرچم آمریکا باد می خورد 2.کشور های عربی ٰ کلاس کار رو آوردی پایین کشور های عربی اونم این گوگوری مگوری ها که یکی دوتا پایگاه بسیجمون براشون بسه اما اگه منظورت بجای عربی غربی بوده به حمدالله داری نمونه های کوچک قدرتمون رو تو غزه لبنان می بینی واینا همه به برکت عاشوراست
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    بابا توهم.... مرد باشید موقع جنگ نشون بدید...
  • حجت ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    اینا به خاطر سایز کوچکشون به درد اینجا می خورند نه اقیانوس. چون دیزلیند.
  • حجت ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    این یارو از بروبچ لوسه فکر کردی این چرا اینجاس؟ به خاطر اینکه جای دیگه راهش نمی دادند.
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    2 0
    من اشتباهی منفی(-) دادم از منفی ها یکی کم کنید به + ها اضافه کنید.
  • امیر ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    در کل کشورهای معدودی در جان هستند که توانایی ساخت زیردریایی و سیستم های مرتبط را دارند که عبارت اند از آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، چین و انگلستان. خب ایران هم میزاشتید لاش .
  • مهدی ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    یهودی نجس (موساد) اخه زیردریایی دلفین کجاش اتمی هست گوساله نفهم .
  • علقافی ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    نمیدونم چرا هی اشتباهی دستم میره روی منفی آقا از منفی ها یکی کم کنید به + ها اضافه کنید.
  • حجت ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    فکر کنم شما اینو با بازی های کامپیوتری اشتباه گرفتی.
  • حجت ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    فعلا که آمریکا جرات جنگو نداره. شما بفرمایین بیان تا نشون بدیم.
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    کوچولو...مرد نبودیم تمام غرب جلوی ما نبود..
  • موساد ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    موشک های اتمی کروز 1800 کیلومتری را خودمان اضافه کردیم به نظرت اتمی نمیشه گوزن؟
  • محمد.محمد ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    منظورت از اسرائيل بزرگ همون اسرائيل است كه از غزه توي 8 روز شكست خورد ؟؟؟؟ دلفين اماني چه ربطي به شما داره مگه خودت ساختي كه اينجوري حرف ميزني ؟؟؟ جا داره در جواب حرفت بگم زرششششكككككك
  • حجت ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    همینجوری هم اینجا یخه. حتما با کمک اون اسنادی که از نیروگاه انگلیس و آمریکا کش رفتن برادران یهودی رو می فرمایید.
  • حجت ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    دلبندم منظور موتوره نه پوشکش شوکا
  • محمد ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    خواستن توانستن است.
  • مهندس ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    آقا ما هنوز نمي تونيم يه خازن يا يه ترانزيستور بسازيم بقيه اش پيشكش! در ضمن اينهمه اصرار به استفاده از كلمات عربي چيه ؟! مگه زيردريايي اشكالي داره كه بجاش نوشتن زير سطحي ؟!
  • مهندس ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    آره ! بخصوص وقتي تامكت هامون توان پروندن مگس هم ندارن ! هر روز بهتر از ديروز ...اخ
  • مهندس ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    پدرجان همون غديرش هم كه ما نساختيم! غدير همون زيردريايي كيلوي روسيه كه اورهال شده و به صلاحديد بروبچ مسلح اسمش هم عوض شده !
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    موساد دیگه چرت نگو ، دیگه مثه تو که گوشامون دراز نیست ! زیر دریایی چند هزار تنی اتمی دلفین ؟‍‍؟!!!!!!!! مطمئنی حالت خوبه ؟! همین دلفین که میگی با اغراق بسیار زیاد میشه گفت در سطح "کیلو" های خودمونه . ولی اون روز دیر نیست که زیردریایی فوق سنگین استراتژیک بسازیم که قابلیت پرتاب موشکهای بالستیک قاره پیما داشته باشه . اینو من نمیگم سردار زمینی گفته
  • مهندس ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    به اميد اينكه از ازبكستان تو ورزشگاه آزادي نبازيم !
  • مهندس ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    اين همه پتانسيل ماست كه تمام جهان منزوي و زير تحريم كمرشون خرد شده و اين هم از هنرهاي ماست كه دلار 7 تومني شده 3400 تومن! به اميد نابودي استكبار جهاني !
  • سعید ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    غوص صحیح است که به معنی در عمق فرورفتن میباشد و البته کلمه غواص هم از همین ریشه بوده و به معنی به عمق فرو رونده است.
  • مهندس ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    اوني كه شما ميگي اسمش پروتوتايپه نه شبيه ساز ( سيمولاتور ). شبيه ساز در زبان عاميانه يعني بازي كامپيوتري !
  • مهندس ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    والا عكس انياك به مراتب خفن تر و پيچيده تر از اين آفتابه است !
  • مهندس ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    خدا پشتيبان مردم ايران باشه ! تو اين گروني!
  • مهندس ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    در آبهاي خليج فارس به دليل اينكه دماي آب بمراتب بالا تر از درياي شماله زير دريايي هاي كيلو براي زير آب رفتن مشكل دارن. بايد اميدوار بود اين زير دريايي هاي ميدجت مشكلي از اين بابت نداشته باشن.
  • مهندس ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    دوزاري اين رفيقمون يه خورده كجه ! موساد از قماش خودته دادا ! اشتباه گرفتيش
  • مهندس ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    همون طوري كه با استخدام مربي خارجي به تمام رقباي آسياييمون قلبه كرديم و جام جهاني فوتبال رو هم غلبه كرديم ! بله ! با ساخت سيمولاتور آمريكا و بقيه برو بچ رو هم مغلوب كرديم ! يعني برن زير دريايي هاي ويرجينيا و تگزاس رو بزارن لب كوزه آبشو بخورن ! ما با شبيه ساز ميزنيم پودرشون مي كنيم !
  • مهندس ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    يعني شك نكنيد كه آمريكا از ما مي ترسه ها ! ما 8 سال با صدام جنگيديم آخرش معلوم نشد كي بازنده است كي برنده ! آمريكا ظرف 12 روز خاك عراق رو كرد تو توبره و بعد هم صدام رو مثل موش از تو سوراخ درآورد! حالا بازم بگيد آمريكا نمي تونه با ما بجنگه ! خدا شفاي عاجل عنايت كنه .
  • ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    احمق جون (موساد) معلومه زیر 18 سال سن داری بچه ، فرق بین راکتوری که با انرژی اتمی کار میکنه و کلاهک اتمی هنوز نمیدونی چیه چرا میای کامنت میزاری نفهم ؟!
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    برادران توهم... جنگم شروع میشه.. ما از شما بیشتر منتظریم
  • mi6 ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    آخه ایرانی های نفهم...پیشران اتمی زمانی لازمه که دشمن فرامنطقه ای داشته باشیم و نیاز باشه ده ها هزار مایل رو طی کرد و ماه ها زیر آب بود...و بخصوص بندری برای سوخت گیری نباشه یا تحریم باشه و هیچ کشوری اجازه دادن سوخت به شناورها رو نداشته باشه.... نه دشمن منطقه ای و نزدیک... مهم موشک های کروز اتمی آن هست برای ویران کردن ایران و دشمنان حقیر اسرائیل که داره...
  • بچه آبادانی ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    به به جناب موساد ....راستی از وزیر جنگتان چه خبر ؟ شنیدم رفته شلوارهایتان را بدهد المان برایتان بشورد .........شنیدم بدجوری رنگشان زرد بوده برده اند بدهند المانی ها بلکه بتوانند یک جوری از شر این ( ) راحتتان کنند .........فقط ما زیر دریائی اتمی دفلین.....بی سواد دلفین نه دفلین ...داریم ...راستی بزرگ منظورت یک وجب و نیم است دیگه نه ؟ بله موشک اتمی دارید ولی از ترس فجر 5 .......بخودتان مگه نه ..........ای وقتی جیغ زدن سرباز زنتان در اخبار را دیم آی کبف کردم چه جیغی میزد ......... راستی بزدل تر از سربازان اسرائیل تو عمرم ندیدم که فقط بلد هستند کودکان را بکشند ...... در ارزوی روزی هستم که تک تک بزدلانتان را با سلاح تک تیراندازیم بزنم مطمئن باش قبل از شهادتم به اندازه انگشتان دستم جسد و به اندازه کافی بدنهای متعفن مجروح بر روی دستتان خواهم گذارد ........... من یک رزمنده زمان جنگ هشت ساله هستم و مرگها و خونهای بسیار دیده ام و بقدر کافی تجربه نبرد را دارم و این حرفها هم خیال پردازی نیست انشالله روزی را که مولایمان خامنه ای عزیز اجازه بدهد تا در نبرد مستقیم با شما شرکت کنیم البته وقت ظهور حضرت حجت که اگر زنده بودم قطعن نعش های متعفن بزدلاهای پوشالی تان را خواهم دید . بزدلاهای ارتش ترسوی اسرائیل را بارها دیدم که چطور اشک ریزان هم قطاران کثیفشان را بخاک سپردند و چه لذتی دارد که قاتلین اطفال را بدرک واصل کنی........
  • Saeed ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    که چی؟؟؟؟
  • Saeed ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    توی صلحم نشون میدیم تو جنگم نشون میدیم.راستی توهم روهم خودت زدی
  • علی ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    خوک کثیف اسراییلی
  • انباز ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    موسادک هر چند ما نیروی مهاجم نیستیم بلکه دفاعی هستیم با این حال سفارش موشکهای ساحل به سطح و زیر سطحی را هم میدم تا در اختیار جانبازای مقاومت قرار بدن تا ترتیب به قول خودت دفلین آلمانی ( دلفین )رو هم مثل گنبد آهنی بدهند
  • ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    زرشککککک برادرا !!!!!!!!
  • محسن لره ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    دوستان عزيز بجاى توهين كامتى بزاريد كه ارزش خوندن داشته باشد:درضمن هيچ كشورى به تنهايى نميتواندهمه نيازهاى صنعتى ونظامى دفاعى وكشاورزى خود را توليد كند حتى امريكا اما اميدوارم كه حداقل در بعد نظامى و دفاعى بعد آب شدن يخها با غرب فريب نخوريم و تا ميتوانيم بنيه دفاعى كشور را بدون وقفه تقویت كنيم بايد درس عبرت باشه اس 300 روسيه صنعت دفاعى اگر پيشرفت كند بقيه صنايع را تغذيه خواهد كردمثال اگر در بعد هوافضا پيشرفت كنيم هواپيما مسافربرى و بالگردهاى موردنياز هم ساخته ميشود يا وقتى خودروهاى نظامى بسازيم باعث كمك به خودروسازى ميشودووو پس به اميد اينكه فريب شرق و غرب رانخوريم بعد عادى سازى و رفع تحريمها بيان بگن خوب حالا ديگه چرا خودتان را خسته ميكنيد و زير دريايى بچه گانه ميسازيد بياييد تا قرارداد فروش آخرين مدل هواپيماهاى ميگ يا اف 32 ببنديد نه برادر كشور و حكومتى كه دفاع او با هواپيما اجانب باشدهر وقت خواستند زمينگيرش ميكنند به پيش ايران زمين:ياحق
  • یکی... ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    بابا چیکار دارید بچه رو (موساد) خوب خیلی هم خوبه بذارید نظر بده ماشاا... هزار الله اکبر همین که سراغ سایت های مستهجن نمیره و میاد مشرق نظر میده خودش خیلی تازه معلومه پوشکش رو هم بسته. بگو عزیزم بگو نظر بده. خجالت نکش پوشک اتمی می خوای یا موشک اتمی ؟
  • ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    موساد حممممممممممممار
  • سید ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    برادر موساد یه ...... اضافه خورد مثل اسرائیل پشیمون شد ولش کنید دیگه بسشه
  • سید ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    خفه بابا
  • موساد ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    حیف دروغ نیوز شما پست های حقیقتی منو منتشر نمی کنه ایرانی های آشغال لجن بی تاریخ بی تمدن بی هویت احمق رانش اتمی برای اون کشور احمقی مثل شما هست که دشمن فرا منطقه ای داره و باید ده ها هزار مایل دریایی رو طی کنه و ماه ها زیر آب بمونه و بخاطر تحریم بهش سوخت نمی دن نه ما که دشمن پست حقیر و کوچک ما ایران به ما نزدیکه...و از سواحل مدیترانه هم از زیر دریایی های هسته ای مان می توانیم موشک های اتمی را به قلب ایران شلیک کنیم و مرگ 30 میلیون ایرانی را جشن بگیریم...
  • موساد ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    واقعا متاسفم برای مثلا شیعه های ایرانی تروریست که به راحتی پست های منو تحریف می کنن خوک کثیف...چرا دلفین رو تحریف می کنی دفلین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد حسین نزاد از شهرستان طبس ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    مبارک مردم ایرون کور بشه چشم حسودان غربی اسرائیلی آمریکایی وعربای اسرائیلی منطقه که ازهمه ناراحت ترن از این پیشرفتهادرضمن 100%بومییه انشاالله فوق سنگینش درحال طراحی است پله پله 5
  • حجت ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    جناب مهندس تام کت خوردنیه یا پوشیدنی؟
  • حجت ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    جناب مهندس زیردریایی غدیر تو رده سبک وزناست در حالی که کیلو تو رده میان وزنا. حالتون خوبه؟
  • حجت ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    اخوی؛ احیانا شما مهندس موساد نیستی؟
  • حجت ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    گوگولی جان فکر کنم دیشب دیر خوابیدی. انیاک می دونی چی هست؟
  • محسن لره ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    آقا پسرى يا.....كه بنام موساد كامنت ميزارى ادب خوب چيزى هست خودت پشت پرده نازك پنهان كردى اما كمى هم حرمت اشخاص و آزادى را بايدداشته باشيدشما مشخصا يه پسر لوس بايد باشيد چرا به شيعه توهين ميكنيد؟ ادب خوب چيزى هست :هرچند خودتم احتمالا مسلمان زاده هستى:ياحق
  • حجت ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    مهندس موساد عراقو با ایران مقایسه می کنی؟ فعلا که آمریکا مونده تو گل
  • حجت ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    مهندس موساد فکر کنم از کم خوابی تو پناهگاه پای چشات گود افتاده می دونم حرفی که زدی ارزوته اما شما و ارباباتون باید اونو به گور ببرین.
  • حجت ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    عزیزکم ترانزیستورم می تونیم بسازیم. ولی اگه مهندسش تو باشی می ری به جای وارد کردن می سازی.
  • حجت ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    کثیف برای موش بکار می ره جانم. تام و جری که یادتان هست ان شاء الله. شاید اینجوری قضیه موشه ماست مالی بشه.
  • حجت ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    مهندس موساد تا جان در بدن داری بنویس: پرواز 655 ایران ایر
  • Hossein ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    بااين نشانه ها وهمچنين سرخ شدن آب دريا،طوفان ها، كشتارمردمان به واقعيت رسيدن به آخر دنيا نزديك ميشويم
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    بزوذی اسرائیلو که گرفتیم و سگهای اسرائیلی به دستو پامون افتادن میفهمین کی میتونه کی نمیتونه
  • محسن لره ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    هيچ چيزى ابدى نيست جز وجود خداوند باريتعالى پس چه بهتر در اين چند صباح عمر فكر مال اندوزى نامشروع نباشيم كه اگر دنيا ان قريب بپايان رسيد آخرتى داشته باشيم به اميد ظهور ناجى دنيا وآخرت(عج)ياحق
  • قاسم ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    0 0
    عقده از وجودتون داره میباره فجر5 خور ها
  • حمید ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    0 0
    میخواست بگه منم هستم_ و الیکم و السلام
  • جواد ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    0 0
    لطفا بفرمایید توهم چی! اعتقاد به نابودی اسرائیل با اعتراف خود اسرائیلی ها کافی نیست؟ اعلام پنتاگون از پیشرفت های عظیم نظامی ایران کافی نیست؟ پس نتیجه اینکه حضرتعالی توهم دارید!
  • مین فندلسکی ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    0 0
    بیشتر شبیه تشت هستند تا زیر دریایی؟
  • x13 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    0 0
    عزیزم وقتی با چشم خودت دیدی سریع ترین اژدر مافوق صوت دنیا از تشت های مثل این اومد بیرون قبل از اینکه فرمانده زیر دریایی جمی کارتر اژدر زیر دریاییش رو بخواد لانچ کنه میره کف دریا ! اونوقت میفهمی تشت کدومیکیه !!! یعنی فکر میکنید تنها موجودات زیر آبی ما اینها هستند؟؟؟؟ یا خیلی خواب هستید یا به قول اوباما چیزی از جنگ و استراتژی یا سیاست نمیدونید ! از ناو های ضد رادارمون چیزی شنیدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ البته بهتره توی توهم همینا باشید تا به وقتش پرواز جنگنده های الکتروکوانتومی رو توی خلیج فارس بالای سر ناوها تون ببینید در حالی که کلیه تجهیزات کمک ناوبری ، جایروها و رادارشون بشدت گیج میزنن !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس