کد خبر 172306
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۹

مسعود فراستی در جلسه نقد و بررسی فیلم "میگرن" گفت: در این سینما از بیضایی گرفته تا برخی همین کارگردان‌های فیلم‌اولی این سال‌ها لوس بارآمده‌اند و طاقت یک محدودیت و اعمال ممیزی ساده را هم ندارند.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی "میگرن" اولین تجربه بلند سینمایی مانلی شجاعی‌فرد عصر روز گذشته 29 آبان‌ در سالن بصیرت مجموعه فرهنگی 13 آبان با حضور کارگردان و مسعود فراستی به‌عنوان منتقد برگزار شد.

در ابتدای این نشست و پس از نمایش فیلم، مانلی شجاعی‌فرد در توضیحاتی کوتاه درباره شکل‌گیری ایده اولیه "میگرن" گفت: طرح اولیه این داستان به تجربه زندگی شخصی‌ام در یک آپارتمان و کیفیت ارتباط با همسایه‌هایم برمی‌گردد. از ‌آنجا که کار اصلی‌ام داستان‌نویسی است این ایده را نیز ابتدا در قالب یک داستان نوشتم و پس از آن و به‌واسطه مشورت دوستان آن را تبدیل به فیلمنامه کردم.

نمایی از فیلم "میگرن"
شجاعی‌فرد درباره وجه تسمیه فیلم نیز گفت: میگرن همان سردردی است که همه ما می‌شناسیم اما همین سردرد ساده، ریشه‌های متعددی دارد که بخش عمده‌ای از آن‌ها ناشی از استرس، نگرانی و خستگی است. نامگذاری این فیلم اشاره به شرایطی دارد که حاصلش همین استرس و خستگی است.
 
کارگردان "میگرن" درباره حاشیه‌های به‌وجود آمده برای اکران عمومی فیلمش هم گفت: فیلم ما از زمان اکران در جشنواره تا همین دو هفته پیش در وضعیت تعلیق به‌سر می‌برد. گویا باید فرض را بر این می‌گذاشتم که نخستین فیلمم رنگ پرده را نخواهد دید.
 
وی افزود: با این اوصاف و در حالی که مشغول پروژه تازه‌ام بودم روز یکشنبه هفته گذشته با من تماس گرفتند و گفتند قرار است روز چهارشنبه فیلمت اکران شود! واقعاً همین امروز هم نمی‌دانم لحظه شنیدن این خبر خوشحال شدم یا ناراحت. باز هم استرس به سراغم آمد.
 
شجاعی‌فرد تأکید کرد: تا آنجا که اطلاع دارم تلاش‌های آقای شایسته به‌عنوان پخش‌کننده این فیلم را به اکران رساند و از این بابت خوشحالم که اولین فیلمم فرصت اکران پیدا کرد اما کاش در شرایط نرمال‌تری این امکان فراهم می‌شد.
 
کارگردان "میگرن": به‌دنبال سیاه‌نمایی نبودم
 
کارگردان "میگرن" در ادامه و در پاسخ به سوال یکی از مخاطبان درباره سیاه‌نمایی فیلم، گفت: پایان‌بندی فیلم به روشنی نشان می‌دهد که بنده به دنبال سیاه‌نمایی نبوده‌ام. اینگونه نیست که شخصیت زن فیلم تسلیم شرایط شده باشد.
 
وی افزود: آنچه در این فیلم می‌‌بینیم طبیعت اجتماع ماست و هر یک از ما به‌عنوان اعضا این جامعه ممکن است در مقطعی و به واسطه یک اتفاق کوچک از این شرایط خسته شویم. تمام این فرازوفرودها را در زندگی شخصی درک و لمس کرده‌ام و به همین دلیل است که نمی‌خواهم به مخاطبم دروغ بگویم.
 
در ادامه همین بحث مسعود فراستی با اشاره به سوال طرح شده درباره سیاه‌نمایی در میگرین تأکید کرد: این فیلم اصلاً سیاه‌نما نیست و نباید اینگونه باشیم که به محض اینکه کسی گفت بالای چشمت ابروست بگوییم سیاه‌نمایی کردی! این منتقد سینمایی افزود: اگر فیلم‌هایی مانند "میگرن" را سیاه‌نما بدانیم در برابر فیلمی مانند "یک خانواده محترم" چه موضعی خواهیم گرفت؟ لابد باید خودمان را دار بزنیم!
 
تا اطلاع ثانوی از واژه سیاه‌نمایی استفاده نکنید
 
وی با تأکید بر اینکه هر نقدی سیاه‌نمایی نیست، تأکید کرد: نقد در یک فیلم می‌تواند خیلی تندتر از آنچه در میگرن شاهدش بودیم باشد اما باید به‌دنبال زاویه نگاه برای طرح این انتقاد باشیم. پس لطفاً تا اطلاع ثانوی از واژه سیاه‌نمایی استفاده نکنید مگر در برابر فیلم‌هایی چون "یک خانواده محترم"، فیلم‌های مخملباف و قبادی و دیگر آثاری از این جنس.
 
 
فراستی در ادامه با اشاره به ایرادات فیلم "میگرن" گفت: مشکل ساختاری این فیلم، درگیری بیش از حد با جزئیات است. جزئیاتی که توجه به آن‌ها خوب است اما در فیلم رها هستند و در فیلمنامه باید جمع می‌شدند.
 
وی در ادامه به کیفیت بازی بازیگران پرداخت و با انتقاد از آن‌ها به کاراکتر اصلی فیلم با بازی هنگامه قاضیانی اشاره کرد و گفت: ما از این کاراکتر در طول فیلم هیچ نمی‌دانیم و جزئیاتی چون برخوردش با راننده تاکسی تا نوشتن خاطرات روزانه‌ای که در سطح یک دختر دبیرستانی است و نه یک زن خانه‌دار و تحصیل‌کرده، هیچ کمکی به شناخت او نمی‌کند.
 
شجاعی فرد: سکانس تاکسی را باید حذف می‌کردم
 
شجاعی‌فرد در پاسخ به این بخش از نقد فراستی ضمن پذیرش کلیت بحث درباره برخی جزئیات در فیلم گفت: درباره عدم تأثیرگذاری این جزئیات بر شناخت کاراکترها با شما موافق نیستم؛ چراکه به زعم خودم همین جزئیات نشان‌دهنده دلایل خستگی و تنهایی این کاراکترهاست.
 
وی با اشاره به یکی از سکانس‌های مورد اشاره فراستی تأکید کرد: درباره سکانس راننده تاکسی، بنده هم با شما موافقم که مخاطب نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند و اگر فرصت بیشتری برای آماده‌سازی فیلم برای اکران داشتم این سکانس را حذف می‌کردم.
 
کارگردان میگرن اضافه کرد: این سکانس در تقابل با سکانس دیگری که در ممیزی از فیلم حذف شد معنا و مفهوم پیدا می‌کند. متأسفانه 17 دقیقه از فیلم به دلایلی حذف شد. بنده هم آن را پذیرفته‌ام و غر نمی‌زنم اما همین حذفیات به برخی لحظه‌ها و احساس‌های موجود در فیلم لطمه زده‌است.
 
در سینمای ایران غالب کارگردانان لوس بار آمده‌اند
 
فراستی درباره صحبت‌های شجاعی‌فرد درباره ممیزی خطاب به این کارگردان جوان گفت: شکر خدا شما جزو فیلمسازان لوس نیستید!‌ در این سینما از بیضایی گرفته تا برخی همین فیلمسازان فیلم‌اولی این سال‌ها لوس بار آمده‌اند و طاقت یک محدودیت و اعمال ممیزی ساده را هم ندارد، فکر می‌کنند باید همه چیز برای فیلمسازی مهیا باشد.
 
وی ادامه داد: این فیلمسازان هنوز جای جدی نرفته‌اند تا ببینند شرایط چگونه است، تا ببینند به فیلمساز بزرگی مانند جان فورد هم هشدار می‌دهند که حواست باشد 15 صفحه از قرارداد عقب هستی! در سینمای ایران متأسفانه غالب کارگردانان لوس بارآمده‌اند.
 
فراستی خطاب به شجاعی‌فرد افزود: سعی کنید جزو این سینماگران لوس نباشید. ممیزی بسیار منگل است و به راحتی می‌توانید سرش کلاه بگذارید. تو یک کارگردان ایرانی هستی و با فیلمت نشان داده‌ای بابت این ایرانی بودن هم پشیمان نیستی، پس قوی باش و در همین شرایط فیلم خودت را بساز.
 
سینما جای شکنجه نیست
 
این منتقد سینمایی در واکنش به بخش دیگری از توضیحات شجاعی‌فرد درباره انتقال حس خستگی کاراکترها به مخاطبان فیلم تأکید کرد: فراموش نکنیم اگر من بخواهم فیلمی درباره دیوانه‌ها بسازم قرار نیست مخاطبان را هم دیوانه کنم! قرار نیست بر مینای تم فیلم مخاطب را شکنجه کنیم. سینما جای شکنجه نیست. مراقب باشید به این دام نیافتید.
 
فراستی ادامه داد: سینما یعنی تجربه کردن خستگی، شادگی، غم، هراس و هر حس دیگر برای یک انسان معین. در سینما هیچ حس عامی نداریم و فهم این موضوع یعنی تمام سینما.
 
وی افزود: گرایش دیگری که در برخی فیلم‌ها وجود دارد تصویر کردن روزمرگی است که معتقدم فقط یک نفر در سینمای ایران این کار را بلد بود؛ سهراب شهید ثالث. من فیلم طبیعت بی‌جان را دوست ندارم اما کارگردانش کارش را بلد بود و تا همین امروز هم تنها او را می‌شناسم که پرداختن سینمایی به این روزمرگی را بلد بود.
 
"میگرن" قطعاً از "به‌همین سادگی" فیلم بهتری است
 
فراستی در ادامه با اشاره به برخی نمونه‌های ناموفق در زمینه تصویر کردن روزمرگی روی پرده سینما گفت: فیلم خانم شجاعی‌فرد از این منظر قطعاً از فیلمی مانند "به همین سادگی" خیلی بهتر است اما به تصویر درآوردن خستگی ناشی از روزمرگی آنقدر کار سختی است و آندر بلد بودن می‌خواهد که گاهی کارگردانی مانند برگمان هم ازپس آن برنیامده است.
 
وی در ادامه صحبت‌هایش تأکید کرد: راه نجات سینمای ما قصه‌گویی است. تا می‌توانید قصه‌ها را در معرض واقعیت‌ها قرار دهید. تخیل در این زمینه می‌تواند مثل اسید نابودکننده باشد اما زندگی واقعی اینگونه نیست.
 
فراستی در پاسخ به مجری برنامه درباره تفاوت "قصه‌سازی" و "تخیل" گفت: مثلاً وقتی شما می‌خواهید قصه‌ای درباره دفاع مقدس روایت کنید نیاز نیست بنشینید و تخیل کنید باید درباره آن مطالعه کنید و مستند ببینید. 99 درصد موضوعات قابل طرح در سینما چنین وضعی دارند و اصلاً تخیل نمی‌خواهند.
 
وی افزود: ارباب تخیل مغز است اما برخی از ما هپروت را جایگزین تخیل می‌کنیم. حضرت خیال را باید حضرت عقل رهبری کند. باید یاد بگیریم به‌جای تخیل درباره واقعیت، واقعیات را خوب نگاه کنیم.
 
نقد "پیام فیلم" مرضی است که حسن عباسی به جان نقد انداخته!
 
در ادامه برنامه یکی دیگر از حاضران در سالن فیلم "میگرن" را "چرک" و "سیاه" توصیف کرد و پیام آن را قابل نقد دانست که فراستی باردیگر گفت: این نوع نگاه به یک فیلم، بیماری مشترکی است که هم روشنفکران به آن مبتلا هستند و هم بچه مسلمان‌های رادیکال. هر دو اثر سینمایی را یک جور تحلیل می‌کنند و در آن به دنبال پیام هستند.
 
وی افزود: نقد پیام یک فیلم از اساس دری‌وری است!‌ این مرض را حسن عباسی به جان نقد انداخته است. سینما، ادبیات و هر مدیوم هنری دیگری اصلاً قصد انتقال پیام ندارد. چه کسی گفته یک فیلم سینمایی باید پیام داشته باشد!؟
 
این منتفد ادامه داد: این یک بیماری است که حاصلش همین فیلم‌های شعاری و بی‌خاصیتی است که بعضا در سینما و تلویزیون می‌بینیم. اگر به دنبال پیام هستید بروید در تظاهرات خیابانی و به شعارها گوش دهید!
 
فراستی تأکید کرد: هر اثر هنری تنها برش و لمحه‌ای از نگاه یک آدم در قبال زندگی است. این نگاه می‌تواند در مواردی حتی سیاسی هم باشد اما به دنبال پیام نیست. گشتن به‌دنبال پیام در فیلم رفتن دنبال نخود سیاه است!
 
این منتقد در واکنش به اعتراض برخی حاضران درباره رسانه بودن سینما و تأکید بر انتقال پیام به‌عنوان یکی از کارکردهای رسانه پاسخ داد: بله سینما رسانه است اما رسانه خودش پیام است و طبیعتاً سینما هم خود پیام است، نه اینکه بخواهد درصدد انتقال پیام باشد.
 
فراستی ادامه داد: این همان مشکل مشترک روشنفکران و بچه مسلمان‌هاست که می‌خواهند با این مدیوم پیام منتقل کنند و فکر می‌کنند با عده‌ای مخاطب طرفند که باید هدایت‌شان کنند! سینما باید آدم‌سازی کند. آدم هم اینقدر شعار نمی‌دهد، ادعای اصلاح هم ندارد. اگر دنبال پیام بروید کلاه سرتان رفته‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • mehdi ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 3
    "نقد پیام یک فیلم از اساس دری‌وری است" چرت و پرت نگو درست توضیح بده یعنی چی؟!!! وقتی عباسی انیمیشن یوگی رو داد زد که این توهین مستقیم به حضرت نوحه کجا بودی وقتی که گفت جایی دیگر ضربه به امنیت ملیه و بازیگر زنش(گلشیفته)بیش از این در آینده به ضربه خواهد زد شما کجا بودید. یکم از این ژست روشنفکری بیا بیرون
  • الهام سعیدپور ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 1
    بسم الله الرحمن الرحیم مگر می شود هنر،سینما ،ادبیات و... پیام نداشته باشد. پس هنر چیست ؟کارش چیست؟اساسش چیست؟اصلا برای چه استفاده می شود؟ من دانشجوی یکی از رشته های هنر هستم .تا انجایی که ما در این 4 سال خواندیم و یادگرفتیم هنر یعنی انتقال پیام .تا انجا که ما خواندیم در تمام نقاط جهان از هنر برای انتقال پیام ها ،تفکرات،فلسفه و ... استفاده می شود. مخصوصا در سینما که خیلی پررنگ تر است البته که برای ما سینما و فیلم را سرگرمی و تفریح معنا کرده اند و در ذهن ما از مخاطبان تا سینماگران و نقادان تزریق کرده اند. من به عنوان یک هنرمند در جامعه هنری باید بتواانم این پیام ها را بفهمم و درک کنم وکسی را جز استاد حسن عباسی نیافتم که به این خوبی بر این مسائل تسلط داشته باشد و دید پیام شناسی را در من به درستی ایجاد کند.
  • سید ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 1
    این آقای فراستی اگه جرات داشت در حضور دکتر عباسی این حرف ها رو میزد.جهت اطلاعش میگم تا حالا فقط در آمریکا 19 کتاب از فلسفه فیلم لاست منتشر شده و 413 استاد دانشگاه در غرب آثار هنری رو تحلیل فلسفی میکنند.برا حرف زدن باید یه کم سواد و ادب هم داشت...
  • مهری اسدی ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 1
    آقای فراستی یادمه تنها زمانی که استاد عباس به برنامه هفت اومدند شما یادداشت برداری می کردی و صحبت های ایشون رو تایید می کردی. فیلم inception با 169 میلیارد تومان هزینه ساخت آیا واقعا پیام نداره منطق ساده دو دو تا چهار تا این سوال را جواب می ده اونا بدون برنامه و پیام خمیازه هم نمی کشند چه برسه به اینکه این طور پول خرج کنند. آیا درسته کسی که حکم استاد شما رو داره مورد توهین شما قرار بگیره ....
  • الهام سعیدپور ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    0 1
    بسم الله الرحمن الرحیم مگر می شود هنر،سینما ،ادبیات و... پیام نداشته باشد. پس هنر چیست ؟کارش چیست؟اساسش چیست؟اصلا برای چه استفاده می شود؟ من دانشجوی یکی از رشته های هنر هستم .تا انجایی که ما در این 4 سال خواندیم و یادگرفتیم هنر یعنی انتقال پیام .تا انجا که ما خواندیم در تمام نقاط جهان از هنر برای انتقال پیام ها ،تفکرات،فلسفه و ... استفاده می شود. مخصوصا در سینما که خیلی پررنگ تر است البته که برای ما سینما و فیلم را سرگرمی و تفریح معنا کرده اند و در ذهن ما از مخاطبان تا سینماگران و نقادان تزریق کرده اند. من به عنوان یک هنرمند در جامعه هنری باید بتواانم این پیام ها را بفهمم و درک کنم وکسی را جز استاد حسن عباسی نیافتم که به این خوبی بر این مسائل تسلط داشته باشد و دید پیام شناسی را در من به درستی ایجاد کند.
  • موسوی ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    1 1
    متاسفانه دوستان خیلی یا ادبیات تندی صحبت می کنند. اگر اختلاف نظری بین دو تا متخصص وجود داره دلیل نمیشه که ما هم خودمون رو قاطی کنیم و با ادبیات عامیانه بحث کنیم. رعایت اخلاق علمی برای ورود به بحث لازمه
  • کلامی ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    آقای همیشه منتقد! انسانی که به تعبیر آیت الله جوادی آملی حی متاله (خداجو) است همیشه دنبال پیام است. از مگس و صدف و کرم ابریشم تا... حاوی پیام است. قبول کنیم که انسان متفکر و خلاق است فقط برای مرور دفتر خاطرات ذهنش وقت و امکاناتش را هزینه کند؟؟ بدون هیچ پیامی؟!! برای حدیث نفس دیگران عمر اضافی نداریم!!! تعریف شما فقط شامل تئوری هنر برای هنر است. و جالب اینکه مبتکران این تئوری هم فیلمهایشان سرشار از پیام هم نباشد یک پیام دارد: تبلیغ سبک زندگی شان...!
  • rahro ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    چند تا سوال از آقای فراستی: اگر سینما پیام ندارد پس چی دارد؟ اگر سینما پیام ندارد آیا فقط entertainmentو سرگرمی است؟ پس اگر سینما برای سرگرمی است پس برای غفلت است؟ اگر برای غفلت است پس برای چه چیز شما دنبال سینما رفتید؟ چرا سینماگر از مدیوم سینما استفاده می کند؟ اگر سینما پیام رسان نیست پس چرا جزء media و رسانه ها تقسیم بندی می شود؟ قبل از پاسخ شما خود پاسخ می گویم تا مطلب روشن شود: اگر شما معتقدید سینما پیام رسان نیست پس آن را به عنوان اینترتینمنت و سرگرمی پذیرفته اید پس سینما را باید ابزار غفلت دانست که حق نیست بلکه باطل است! اگر سینما را ابزار بدانیم چیزی نیست جز ابزار پیام و سینما به عنوان ابزار ماهیتا بی طرف است و آن چه ما در آن وارد می کنیم (پیام) به آن جهت می دهد که می تواند حق باشد یا باطل. پس ما بچه مسلمان های رادیکال! می خواهیم از ابزار بی طرف سینما استفاده کنیم برای انتقال پیام حق برای هدایت افراد در سبیل حق حالا شما هرچه می خواهید بگویید. در زمان انبیاء و ائمه ابزار انتقال پیام کلام و رابطه رو در رو بود. بعد ابزار انتقال پیام تغییر کرد شد خط و نوشته که قرآن کریم هم ابزار انتقال پیام الهی توسط پیامبر در قالب کتاب است. حال ابزار جدید انتقال پیام مدیوم سینماست. شما چه طور می گویی سینما پیام ندارد. سینما اگر پیام نداشته باشد که ماهیتا باطل می شود. می شود سینما برای سینما! یک سینمای بی خط و جهت که این عدم پیام خود باطل است!
  • سینا ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    0 0
    تو وبلاگ foadname جوابشو دادم.
  • پرستش ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
    0 0
    آخه این چه حرفیه?! مرغ پخته تو دیگ خنده اش میگیره... رسانه باید پیام داشته باشه و هر هنری. این شعاره که نباید توی هنر دیده بشه. بیانیه صادر کردنه که اثرگذاری هر هنر و هر رسانه ای رو به زیر ده درصد میرسونه... بهتره دید روشنفکریه خودتون رو اصلاح بفرمایید. همه ما برای اصلاح به دنیا مییایم و نه افساد.
  • علی افشار ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم دوستان شخصیت ها گولتون نزنه اینکه آقای فراستی خودشونو چسبوندن به شهید آوینی و همه جا اسم اون بزرگوار رو یدک می کشند برای بعضی ها تقدس ایجاد کردند.خیلی ها پیش امام خمینی بودن که خیانت کردن . هنوزم میکنن این آقا که هنوز یاد نگرفته اول حرفاش یه بسم الله بگه! و هنوز نمیدونه که سبیل مسلمون نباید انقدر بلند باشه که بره تو دهنش!!!
  • تسنیم ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    0 0
    تقبل الله حاج آقا
  • تسنیم ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۳۰
    0 0
    درود بر شاگردان استاد ما اینجور شاگردیا هستیم دیگه
  • ادواردو ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
    0 0
    عباسی که میگه مرعوب فضای غرب نشید ,باید نگاهی به اندیشه ای خودشان بکنند و ببینند آیا جرقه هایی هرچند ریز از آتش جهنمی تفکرات غربی در ذهن ایشان هست یا خیر ؟ دقیقا بگوییم به نظرما ایشان- بر طبق بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در کتاب دغدغه های فرهنگی - مثل پژوهشگران دوران گذشته اسلام رگه هایی از اندیشه غربی در تفکراتشان نفوذ کرده! مثالش خیلیه ولی یکیش برتری اقتصاد نسبت به فرهنگ!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس