به گزارش مشرق به نقل از واحد مرکزي خبر ، عضو هيئت علمي پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهي در نشست بررسي موسيقي زيرزميني با اشاره به اين آمار گفت : موسيقي زيرزميني در ايران فقط به گونه هاي جديد موسيقي از جمله پاپ ، راک و متال اطلاق نمي شود بلکه حتي موسيقي سنتي که اجازه انتشار پيدا نکند ، موسيقي زيرزميني گفته مي شود.
افشين داور پناه افزود :توليد ارقام در خور توجه موسيقي زيرزميني در گروه هاي پاپ ،رپ ، متال و راک از سال 83 به بعد ، علاوه بر تغيير فضاي سياسي در اين سال ها ناشي از افزايش ممنوعيت ها در موسيقي کشور ، افزايش امکانات و فن آوري ها براي توليدات موسيقي ، ميل به تنوع موسيقي به ويژه در جمعيت جوان و افزايش ضريب نفوذ اينترنت و استفاده از فضاي مجازي بوده است .
وي با تاکيد بر پرهيز از هرگونه پيش داوري و ارائه نظر غيرکارشناسانه درباره موسيقي زيرزميني گفت: عمدتا مسئولان و سياستگذاران اين امر، استفاده از اين نوع موسيقي را با گروه هاي شيطان پرست ارتباط مي دهند که اينگونه انتساب ها ،ديدگاه اشتباهي است.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينکه مسئولان از ايرانيزه شدن اين گونه از موسيقي کمتر استقبال مي کنند گفت:در اين نوع موسيقي در ايران گرايش هايي براي ايراني کردن آن وجود دارد که اين موسيقي را از متال و رپ غربي جدا مي کند و تلاشي ناخواسته براي هويت بخشي به آن وجود دارد که بايد به آن توجه شود .
داور پناه در تعريف موسيقي زيرزميني گفت : موسيقي زيرزميني ، موسيقي واحدي نيست که نياز سنخ شناسي دارد و هر کدام از انواع آن گروه هدف مشخصي دارد و مطالعات نشان مي دهد که بيشتر آنها در خارج از کشور و غيرحرفه اي و توليدات داخل کشور هم بيشتر در تهران توليد مي شوند.
وي افزود: به نظر مي رسد در کشور ما که کل قضيه موسيقي زير سوال است و ماههاست که پست مدير کل موسيقي در وزارت فرهنگ و ارشاد خالي مانده است پرداختن به موسيقي زيرزميني تنها مسئله اي آکادميک محسوب مي شود در صورتي که جا دارد موسيقي يکي از دغدغه هاي اصلي مسئولان فرهنگي قرار گيرد به جاي آنکه زيرمجموعه هاي اين هنر ، صددرصد منحرف تلقي شود.
نشست بررسي موسيقي زيرزميني با همکاري معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر و معاونت پژوهشهاي فرهنگي و اجتماعي در مرکز تحقيقات استراتژيک برگزار شد .