کد خبر 170450
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۱

قیمت خودروهای وارداتی بعد از اعمال ممنوعیت واردات از سمت دولت، با افزایش چشم‌گیری مواجه شده‌اند اما اینکه سود این خودروها در جیب چه کسانی است، موضوعی است که پاسخ آن در ابهام قرار دارد.

به گزارش مشرق به نقل از مهر، واردکنندگان خودروهای وارداتی این روزها بازاری بهتر از ایران برای سودآوری پیدا نمی‌کنند. بازاری که تشنه خودروهای باکیفیت است؛ ولی نوسانات نرخ ارز اجازه برخورداری طیف بیشتری از مردم را نمی‌دهد. حال هم که ممنوعیت واردات این کالا که به زعم برخی کارشناسان، یک کالای لوکس به شمار می‌آید، ممنوع شده است؛ ولی هر چقدر هم که قیمت بالا رود، باز هم مشتریانی هستند که حاضرند خودروی خارجی سوار شوند.

این در شرایطی است که قیمت خودرو از ابتدای سال جاری به شدت نوسان قیمت را تجربه کرد و در بسیاری از مواقع، نوسانات با شتاب بیشتری به سمت افزایش قیمت پیش می‌رفت، چراکه همه ساله معمولا با نو شدن سال و حتی در هفته‌های منتهی به انتهای سال، متقاضیان برای خرید خودروهای وارداتی دست به کار می‌شوند و همین افزایش تقاضا، قیمت را خود به خود بالا می‌برد.

اما امسال دلیل دیگری هم به این دلایل اضافه شد که اجازه سودبری بیشتر واردکنندگان را صادر کرد و آن نیز، نوسانات نرخ ارز بود که در مقاطعی از ابتدای امسال، از 1700 تومان به 2200 هزار تومان و حتی در ماه گذشته به 3800 تومان هم رسید. همین امر باز هم جهش دیگری را برای قیمت خودروهای وارداتی در کنار سایر کالاهایی که از خارج کشور، به ایران وارد می‌شوند، رقم زد.

همه اینها یک طرف و اینکه دولت به تازگی ثبت سفارش واردات خودرو را ممنوع اعلام کرده است نیز یک طرف. این طور باز هم عاملی سبب می شود که قانون نانوشته‌ای برای اجازه افزایش قیمت خودروهای وارداتی در اختیار سودجویان قرار گیرد.

بررسی‌های میدانی نشانگر این است که بعد از اعلام ممنوعیت واردات خودرو، قیمت انواع خودروهای وارداتی با افزایش زیادی مواجه شده است و به طوری که برخی کارشناسان می‌گویند، البته عطش برای خرید این کالا بیشتر هم شده است؛ چراکه برخی تصور می‌کنند که ممکن است ممنوعیت واردات خودرو بیش از حد طولانی شود و آنها دیگر دسترسی به خرید خودروی خارجی نداشته باشند. از سوی دیگر، بیم این را دارند که با طولانی شدن مدت ممنوعیت، قیمت باز هم از این که هست، بالاتر رود.

قیمت مقایسه‌ای انواع خودروهای وارداتی در قبل و بعد از ممنوعیت

نام خودرو قیمت در ابتدای امسال قیمت قبل از ممنوعیت(ابتدای مهرماه) قیمت بعد از ممنوعیت(هم‌اکنون)
 هیوندایی توسان 76 میلیون و 680 هزار تومان  90 میلیون و 500هزار تومان  132 میلیون تومان
 آزرا 2013 85 میلیون تومان   94 میلیون و 300 هزار تومان  166 میلیون تومان
 کیا اسپورتیج 74 میلیون و 400 هزار تومان   92 میلیون و 402 هزار تومان  136 میلیون تومان 
 کیا سراتو  57 میلیون و 490 هزار تومان  64میلیون و 885 هزار تومان  84 میلیون تومان
 تویوتا یاریس 42 میلیون و 900 هزار تومان   45 میلیون و 400 هزار تومان 67 میلیون تومان 
 لکسوس  127 میلیون و 900 هزار تومان  138 میلیون تومان 199میلیون و900 هزار تومان 
بی.ام.و 630  150 میلیون تومان  195 میلیون و 700 هزار تومان 285 میلیون تومان
 بی.ام. و 335i  140 میلیون تومان 178 میلیون و 600 هزار تومان   290 میلیون تومان
 پورشه کاین 395 میلیون تومان   580 میلیون تومان  650 میلیون تومان
 سانگ یانگ کایرون  60 میلیون و 650 هزار تومان  89 میلیون و 900 هزار تومان 118 میلیون تومان 
 مرسدس بنز s500  345 میلیون تومان 560 میلیون تومان  600 میلیون تومان 
 رنولاگونا کوپه 88 میلیون و 900 هزار تومان   123 میلیون و 500 هزار تومان  154 میلیون تومان

این در شرایطی است که حمید صافدل، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز اعلام کرده است که احتمال لغو ممنوعیت واردات برخی از انواع خودرو وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است برای برخی از انواع خودرو محدودیت واردات ایجاد و برای برخی دیگر با اعمال شرایط و ضوابط خاص، واردات مجاز شود.
 
صافدل ادامه داد: هنوز راجع به ممنوعیت و عدم ممنوعیت واردات خودرو تصمیم گیری نشده است و تا اوایل هفته آینده در کنار سایر اقلام، خودرو نیز تعیین تکلیف می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۳
    0 0
    این ماشینها را چه کسانی می خرند
  • homayoun ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 0
    ghaymate in khodro ha dar europa ba on daramade bala yek sewome iran ast ??
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 0
    ماشين هاى خارجى را ممنوع كردند تا ماشين هاى آشغال خود را به قيمت بالا بفروشند
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 0
    ماشین خارجی بخری لااقل 5 یا 6 سال ماشینه ولی وطنی بخری از همون اول باید هی آفتابه خرج لحیم کنی ماشالا قیمت محصولات داخلی هم هر روز در حال بالارفتنه پژو 405 خرداد ماه حدود 15 تومن بود الان شده 20 تومن
  • میلاد ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    هرچی گرون بشه بازم می خریم اصلا ما مردم دوست داریم جنسو گرون بخریم هیچکس بهمون یاد نداده اگه جنسی رو که گرون شده نخریم دوباره ارزون می شه به خاطر همین می خریم دو برابر سه برابر 10 برابر آخ جون بازم گرون شد
  • mohsen ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    قيمت ماشين هاي آمريکايي هم بزنيد
  • نیما ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    0 0
    سریع بخرید تا تموم نشده سری جدید از این هم گرون تره نگین نگفتی ای جون
  • مینا ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    به به چه ارزون؟؟؟؟؟؟؟ آخه صد میلیون و دویست میلیون تومن هم شد پول؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!
  • c30 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 0
    داخلی و خارجی هر دو گرون شدن من نمی دونم داخلی ها هم به خاطر تحریم گرون شددددن آآآآآآآآآآخههههههههه؟؟؟؟؟ حالا خودتون قضاوت کنید با تورمی که توی وطنی ها هم هست کدوم رو بخریددد....!!!!
  • علی ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
    0 0
    سلام.قیمت جنسیس کوپه هم بزن.
  • مجید دباغیان ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    0 0
    اگر مردم بخواهند میخرند این ملت پولدار هستند چون اگر فقیر بودند تا حالا باهم دیگه پچ پچ میکردند همسایه من مستاجر هست ولی ماشین پزو میراند خانمش پراید دارد وقرار است دختر بزرگش 18سل دارد پزو دیگ بخرد کرایه خونه 500تومان ماهیانه و120میلیون هم رهن کرده اند کار ومشغله شان هم معلوم نیست
  • بدبخت فلک زده ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    0 0
    فقط و فقط کافیه مردم یه هفته نه ماشین بخرن و نه ثبت نام بکنن اون وخ معلوم میشه آفتابه چقدر می ارزه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس