کد خبر 168724
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۶

این روزها دیگر متوقف شدن اجرای یک نمایش حتی اگر در میانه اجرا باشد، مساله‌ی عجیبی نیست.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، ناکامی نمایش‌ها خیلی هم ارتباطی به سالن یا حتی تعداد اجرای شان ندارد. مثلا فرقی نمی‌کند نمایشی در «تئاترشهر» یا «ایرانشهر» 30 اجرا داشته باشد یا اینکه دو اجرای محدود در سالن «انتظامی» خانه هنرمندان داشته باشد. به هر حال هر دو مشمول قانون «اجرا نکنید» می‌شوند.

مثلا مخاطبان گروه تئاتر «لیو» در چند ماه اخیر بارها شاهد بوده‌اند که اجرای مونولوگ‌های این گروه یا میکرو تئاترهایش با ممانعت روبه رو شده است. حالا دیگر تماشاگران این گروه می‌دانند صرف تخصصی بودن یک پروژه مانند «میکروتئاتر» که هر ماه، دو اجرا برای تماشاگران محدودی دارد به معنای بالا رفتن ضریب اطمینان این نمایش نیست.

این تماشاگران البته بعد از اینکه دو «میکرو تئاتر»، «رنگ‌های گرم» کار مهدی کوشکی و «نگران نباش» کار حسن معجونی در فرهنگسرای ارسباران اجازه اجرا پیدا نکردند، خیلی از اجرا نشدن مونولوگ «کاسپاس فردوسی‌پور» به کارگردانی حسن معجونی در تالار «انتظامی» خانه هنرمندان شوکه نشدند. در مورد این نمایش اخیرا آنچه شاید کمی تعجب برانگیز بود‌، این بود که این نمایش همانگونه که از نامش پیداست،‌ نگاهی به فوتبال داشت و دیگر نکته قابل‌تامل گفته می‌شود این نمایش بدون بازبینی رد شده است.

اما هومن سیدی در میانه‌ی اجرا، نمایش محیطی‌اش «روایت ناتمام یک فصل معلق» متوقف شد.

هرچند همان زمان گفته شد مشکل این نمایش به حضور یکی از بازیگران زن مربوط می‌شود و گروه می‌تواند با بازیگر دیگری اجرایش را ادامه بدهد،‌این پرسش همچنان باقی ماند که مگر شورای نظارت که پیش از اجرای نمایش‌ها‌،آنها را بازبینی نمی‌کند؟ چرا همان زمان به گروه اجرایی پیشنهاد بازیگر جایگزین ندادند؟!

مشابه این اتفاق برای نمایش «کابوس نامه» هم افتاد نمایشی که در موزه زمان اجرا می‌شد ناگهان بعد از 15 اجرا متوقف شد اما خوشبختانه حکایت توقف اجرای این نمایش،حکایت جالبی بود بعد از سه شب توقف، اجرای این نمایش از سرگرفته شد.

جالب اینجاست بعد از هر توقف‌،هم مدیران وهم هنرمندان سکوت می‌کنند و ترجیح می‌دهند با مطبوعات صحبتی نکنند تا به گفته خودشان ماجرا بدتر نشود.

به گزارش ایسنا، مساله‌ی توقف نمایش‌ها از مرزهای تهران هم فراتر رفته است، تماشاگران دیگر شهرها برایشان نهادینه شده است که ممکن است یک نمایش با وجود داشتن مجوز اجرا و علم رغم اطلاع رسانی به صحنه نرود! این وضعیتی است که برای نمایش «خشکسالی و دروغ» پیش آمد.

محمد یعقوبی که این نمایش را دو دوره در تهران اجرا کرده است به دعوت تهیه کننده‌ای خصوصی با گروه بازیگرانش به شیراز رفت اما وقتی به سالن اجرا مراجعه کردند روی در سالن کاغذی چسبانده شده بود که نمایش به دلیل عدم حضور بازیگرانش اجرا نمی‌شود!

این کارگردان برخلاف برخی از همکارانش سکوت نکرد و گفت: «پیگیر احقاق حقوق خود و تهیه کننده خصوصی این نمایش است.» نکته جالب در این ماجرا آن بود که مسئولان شیراز‌، تهران را موظف به پاسخگویی می‌دانستند و مسئولان تهران‌، شیرازی‌ها را! به هر حال مهم این بود که «خشکسالی و دروغ» هم در لیست نمایش‌های ناکام قرار گرفت.

اما شاه آبادی معاون هنری وزارت ارشاد اخیر در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر لغو بعضی از تئاترهای روی صحنه توضیح داد: در مورد تئاترهایی که مجوز اجرا گرفته‌اند باید گفت که مجوز ما معتبر بوده و تا پایان نمایش روی صحنه تئاتر ادامه خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: اگر در بعضی از موارد متوجه شویم که نمایشی که روی صحنه رفته با آنچه که ما مجوز داده‌ایم مغایر باشد، مجوز نمایش لغو خواهد شد.

شاه‌آبادی با بیان اینکه از آنجا که تئاتر نمایش زنده بوده و با سینما فرق دارد اضافه کرد: ممکن است یک متنی در نمایش با ترکیب خاصی توسط بازیگر خوانده شود و معانی مختلفی پیدا کند که در این صورت اقدامات این چنینی صورت خواهد گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس