کد خبر 166898
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۸

امرالله احمدجو نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون معتقد است پرداختن به هویت ایرانی و سبک زندگی ایرانی اسلامی ابتدا باید از فیلمنامه آغاز شود.

به گزارش مشرق، امرالله احمدجو کارگردان تلویزیون درباره پرداختن به شیوه زندگی ایرانی و لزوم حفظ هویت ملی اسلامی در آثار تصویری به مهر گفت: تنها در نحوه طراحی صحنه  و لباس و یا نمایش رفتارهای بازیگران نیست که باید سبک زندگی ایرانی ترویج شود. بلکه رعایت جزئیات و کلیات فراوانی است که یک فیلم را به اثری ایرانی و با هویت تبدیل می کند.

وی ادامه داد: رعایت این نکات مهم در یک فیلم، اول از همه به نگاه فیلمساز، توانایی ها، استعداد، دانش و جهان‌بینی او باز می گردد. از فردی که در مورد همه مسائل سطحی فکر می کند و تنها قصد دارد کاری را به هر شکل ممکن به ثمر برساند دیگر نمی توان توقع داشت که جزئیات مهمی مثل رعایت درست فرهنگ و زندگی ایرانی - اسلامی را دراثرش رعایت کند. البته در همه جای دنیا این نگاه وجود دارد و تعداد آثار غلط و سرهم بندی شده بسیار بیشتر از نمونه های قوی و با کیفیت هستند.

وی افزود: برای تولید آثار خوب باید شرایط مناسب هم فراهم شود. اگر فرض را بر آگاه بودن فیلمساز قرار دهیم و فردی را در نظر بگیریم که می داند چه می خواهد آن زمان است که جنبه های دیگری باید در تولید این اثر مد نظر قرار گیرند. مهمترین مسئله نحوه آموزش در سینمای ایران است که توجهی به آن نمی شود. 

کارگردان"روزی روزگاری" گفت: معتقدم پرداختن به هویت ایرانی و سبک زندگی ایرانی - اسلامی ابتدا باید از فیلمنامه  آغاز شود. این نکته از وظایف شورای تصویب فیلمنامه است که آثار را بررسی و نه نقد کنند. با این حجم تولید کشور ما در رده یکی از تولید کنندگان بزرگ فیلم در دنیا قرار می گیرد. افراد متخصص نیز در این زمینه کم نداریم بنابراین باید از این افراد در خدمت تولید آثار با کیفیت و هویت ایرانی بهره ببریم.

وی ادامه داد: فیلم های ایرانی به جشنواره های معتبری راه یافته و موفق به دریافت جوائز ارزنده ای هم شده اند. بنابراین باید شناسایی دقیقی در ارتباط با نیروی انسانی در سینمای ما صورت گیرد. بنابراین داشتن تجربه، جهان‌بینی، فهم و درک فیلمساز در نشان دادن دقیق مسائل اجتماع و شیوه درست زندگی در ایران بسیار اهمیت دارد.

این کارگردان افزود: هرساله مسئولین و مدیران ما بر اهمیت مسئله آموزش در امر تولید تاکید دارند اما این حرف بیشتر به کلیشه تبدیل شده است و هیچ گاه به درستی در دستور کار قرار نمی گیرد. سینمای ایران برای پیدا کردن هویت ایرانی خود نیازمند یک برنامه صحیح و مدون است که همه جوانب در آن مد نظر گرفته باشد.

این کارگردان گفت: تعداد زیادی دانشکده های سینمایی در شهرهای مختلف ما وجود دارند اما چرا تاثیر این آموزش ها را در عملکرد فارغ التحصیلان آن نمی بینیم. باید دید آیا دانشکده های ما دانشجویانشان را به درستی تربیت نمی کنند یا دانشجویان پشت درهای بسته می مانند و برای ورود به این حرفه دست به هر کاری می زنند.

وی عنوان کرد: دلیل اینکه اغلب آثار سینمایی و تلویزیونی ما تقلبی هستند ناشی از مشکلات ریشه ای و اصولی است. به عنوان نمونه تصور می کنید چند درصد از تهیه کنندگان ما آگاهی کاملی نسبت به سینما دارند و اصلا می دانند سینما چیست. متاسفانه افرادی که آگاهی به سازوکار سینما ندارند وارد این حرفه شده و به کیفیت کارها لطمه می زنند.

کارگردان فیلم تفنگ سرپر افزود: تصریح کرد: به عنوان نمونه بارها در فیلم ها و سریالهای مختلف دیده ایم که یک خانه قدیمی لوکیشن آثار متعددی است در صورتی که ممکن است این مکان ارتباط چندانی به فضای فیلم نداشته باشد اما چون از نظر تهیه کننده لوکیشن دردسترس و ارزان تری نسبت به بقیه مکان‌ها است بدون آگاهی از نوع فیلمنامه و فضای مورد نظر کارگردان مورد استفاده قرار می گیرد.

وی توضیح داد: اما اگر نیروی متخصصی در این حوزه فعال باشد می داند که باید برای فضای موجود در هر فیلم لوکیشنی متناسب انتخاب شود. مسئله طراحی لباس و صحنه نیز به همین ترتیب است و همین موضوع آثار ما را از واقعیت و هویت ایرانی مان دور می کند.

احمدجو در پایان توضیح داد: متاسفانه یکی دیگر از مشکلاتی که سینما و تلویزیون ما با آن روبروست نبود نقدی کارشناسانه و نپرداختن اصولی به ایرادات آثار تولیدی است.عنصر نقد در جامعه ما به یک مسئله نازل تبدیل شده که می توان آن را به سخره گرفت. چون افراد متخصصی در این حوزه فعالیت نمی کنند. در واقع این افراد بیشتر در حد یک اظهار نظر کننده تبحر دارند تا یک منتقد اصولی.

وی در پایان گفت: بنابراین زمانی که  در جوامع هنری نقد درستی از آثار نمی شود، نمی توان انتظار پیشرفت داشت. سینما و شناخت آن بسیار پیچیده است پس به راحتی نمی توان درباره جزئیات آن اظهار نظر کرد. معتقدم که تنها به تعداد انگشتان دست منتقد واقعی در سینمای ایران مشغول به فعالیت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس