اولین دانشجوی دکتری رشته بیماری شناسی گیاهی با گرایش قارچ شناسی با دفاع از رساله خود تحت عنوان " تنوع زیستی و فیلوژنی گونه‌های فوزاریوم مرتبط با سنبله گندم و خویشاوندان وحشی آن در استان اردبیل با توالی یابی چند ژنی" موفق به اخذ مدرک دکتری از دانشگاه تبریز شد.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، این دانش آموخته دانشگاه تبریز با بیان اینکه بیماری سوختگی فوزاریومی سنبله (Fusarium Head Blight) یکی از بیماری‌های بسیار مهم گندم در دنیا و از جمله شمال و شمال غرب ایران است، یادآور شد: در سال‌های اخیر خسارت‌های فراوانی را از طریق کاهش عملکرد و آلودگی دانه‌های گندم به زهرابه‌های قارچی (میکوتوکسین‌ها) در برخی مناطق از جمله منطقه گندم خیز مغان در استان اردبیل وارد می کند.

مهدی داوری تصریح کرد: علاوه بر خسارت مستقیم بیماری به کشاورزان، آلودگی مواد غذایی به زهرابه‌های قارچی خطرات زیادی برای سلامتی انسان و دام به همراه دارد و به عنوان یکی از عوامل موثر در شیوع سرطان‌های گوارشی از جمله سرطان مری شناخته شده است و کسب دانش لازم در خصوص ویژگی‌های مولکولی بیمارگر و نوع زهرابه‌های قارچی تولید شده و چرخه زندگی قارچ عامل بیماری به اتخاذ راهبردهای مدیریتی این نوع بیماری‌ها از جمله تولید ارقام مقاوم کمک می کند.

وی افزود: در این رساله، تنوع زیستی گونه‌های فوزاریوم مرتبط با سنبله گندم و گندمیان وحشی در استان اردبیل با استفاده از ویژگی‌های ریخت شناختی و توالی یابی چندژنی بررسی شد و گونه‌های فیلوژنتیک و تیپ‌های شیمیایی کمپلکس گونه‌ای F. graminearum با استفاده از روش MLGT با فناوری لومینکس تعیین گردید.

به گفته وی همچنین در این تحقیق، به منظور شناسایی گونه‌ها و کمپلکس‌های گونه‌ای فوزاریوم مرتبط با غلات روش سریعی تحت عنوان RCA یا تکثیر دایره غلتان به طور موفقیت آمیز بررسی و برای نخستین بار در دنیا استفاده از این روش سریع و ارزان در تشخیص گونه های یک قارچ بیمارگر گیاهی معرفی گردید. بدین ترتیب این رساله یکی از پژوهش‌های کاربردی در زمینه کشاورزی محسوب می شود.

داوری در ادامه با بیان اینکه بخشی از تحقیقات خود را طی فرصت تحقیقاتی هشت ماهه در مرکز بین المللی قارچ شناسی آکادمی علوم (CBS) و دانشگاه واخنینگن (PRI) هلند انجام داده است، یادآور شد: از این رساله تاکنون یک مقاله در مجله معتبر "Journal of microbiological methods" به چاپ رسیده و سه مقاله به مجلات ISI منشر و پنج مقاله نیز در کنگره‌های معتبر ملی و بین المللی ارایه شده است.

بر اساس این گزارش، مهدی داوری در تیرماه 1391 با دفاع از رساله خود تحت عنوان " تنوع زیستی و فیلوژنی گونه‌های فوزاریوم مرتبط با سنبله گندم و خویشاوندان وحشی آن در استان اردبیل با توالی یابی چند ژنی" با راهنمایی دکتر اسداله بابای اهری و دکتر مهدی ارزنلو به ترتیب استاد و استادیار گروه گیاه پزشکی دانشکده کشاورزی و مشاوره دکتر رسول زارع ، رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور موفق به اخذ مدرک دکتری گردیده است.

یادآور می شود: مهدی داوری متولد 1353 شهرستان اهر دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را به ترتیب در رشته گیاه پزشکی و بیماری شناسی گیاهی در دانشگاه تهران و دانشگاه تبریز اخذ کرده و در سال 1387 در اولین دوره دکتری رشته بیماری شناسی گیاهی گرایش قارچ شناسی به عنوان نفر اول پذیرفته شد که از وی تاکنون 9 مقاله در مجلات ISI به چاپ رسیده و همچنین 26 مقاله در کنگره‌های ملی و بین المللی ارایه شده است.

گفتنی است گروه گیاه پزشکی دانشگاه تبریز در حال حاضر با پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دو رشته حشره شناسی کشاورزی و بیماری شناسی گیاهی یکی از گروه های آموزشی فعال در تامین افراد متخصص مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز علمی شمال غرب کشور در زمینه گیاه پزشکی به شمار

می رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سلمان حاجب ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۲
    0 0
    من به مقاله دکتر داوری نیاز داشتم کجا میت.نم دانلود کنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس