کد خبر 166201
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۲

منحنی قیمت‌ها در بازار خودرو کشور در حالی این روزها پی در پی صعود می‌کند که نگاهی به اوضاع و احوال بازار در چنین روزهایی طی سال گذشته نشان می‌دهد قیمت‌ها رشدی بیش از ۱۰۰ درصد هم داشته‌اند. این به آن معنا است که نرخ تورم در بازار خودرو کشور طی یک سال گذشته، در برخي موارد سه رقمی بوده است.

به گزارش مشرق به نقل از دنیای اقتصاد،اگر نگاهی به قیمت انواع خودروهای داخلی و خارجی در آبان ماه سال گذشته بیندازیم، با این واقعیت تلخ روبه‌رو خواهیم شد که تورم بازار خودرو بیش از ۱۰۰ درصد نیز بوده است، یعنی برخي قیمت‌ها در عرض یک سال، بیش از دو برابر شده‌اند.

البته تمام خودروها از این قائده پیروی نمی‌کنند و برخی زیر ۱۰۰ درصد افزایش قیمت در این یک سال به خود دیده‌اند، اما با این حال هم‌اکنون کمتر خودرویی را می‌توان در بازار پیدا کرد که زیر ۴۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرده باشد. این در حالی است که افزایش قیمت خودرو در نمایندگی‌ها متناسب با بازار نبوده و سازمان حمایت اجازه نداده خودروسازان قیمت محصولات خود را نزدیک به نرخ بازار تعیین کنند.

از همین رو با وجود چند مرحله افزایش قیمت رسمی، هنوز هم شکافی عمیق میان قیمت خودروها در بازار و نمایندگی به چشم می‌آید. از دید کارشناسان، کاهش شدید تولید خودرو طی سال جاری دلیل اصلی رشد قیمت خارج از تصور خودروهای داخلی است، زیرا عرضه نتوانسته خود را با تقاضا هماهنگ کند و از همین رو قیمت‌ها سر به فلک كشيده‌اند.

این وضعیت (افزایش شدید قیمت‌ها) نه تنها در بازار خودروهای داخلی، بلکه در بازار وارداتی‌ها نیز به چشم می‌آید. در بازار خودروهای وارداتی نیز رشد قیمت‌ها بسیار شدید بوده و می‌توان ادعا کرد آنها نیز گرانی ۱۰۰ درصدی بلکه بالاتر را در یک سال گذشته تجربه کرده‌اند. به اعتقاد کارشناسان، دلیل اصلی رشد قیمت شدید خودروهای وارداتی ، افزایش نرخ ارز است.

 به هر حال چون سفارش‌گذاری خودروهای خارجی با ارز انجام می‌شود و ارز نیز شدیدا طی ماه‌های اخیر رشد کرده است، خودروهای وارداتی نیز دو برابر گران شده‌اند. نگاهی تفکیکی به قیمت‌های فعلی خودروهای داخلی و خارجی نشان می‌دهد عملا کف قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی به ۱۲ میلیون تومان رشد کرده و در بخش وارداتی‌ها نیز تقریبا نمی‌توان هیچ خودروي زیر ۷۰ میلیونی پیدا کرد.

نکته مهم دیگر اینجاست که چون تصویر روشنی از آینده تولید و همچنین نرخ ارز وجود ندارد، هیچ بعید نیست قیمت‌ها باز هم رشد کرده و خودروها گران‌تر شوند. در حال حاضر هضم پراید ۵/۱۳ میلیونی و پژو ۲۰۶، حدودا۴۱ میلیونی برای مشتریان سخت است، حال آنکه شاید آنها سال آینده همین روزها، حسرت قیمت‌های فعلی را هم بخورند.

افزایش قیمت‌های شدید

اما نگاهی تفکیکی بیندازیم به قیمت‌های جدید و قدیم خودروهای داخلی و خارجی و ببینیم گرانی آنها چند درصد بوده است. در بین خودروهای داخلی، بیشترین افزایش قیمت‌ها را پژو ۲۰۶، ماکسیما و پژو ۲۰۷ داشته‌اند، که ۱۰۰ یا بیش از ۱۰۰ درصد گران شده‌اند. به عنوان مثال، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ سال گذشته این روزها قیمتی حدود ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان داشت، اما حالا ۳۱ میلیون تومان قیمت دارد و این به معنای تورم بیش از ۱۰۰ درصدی آن است. تیپ ۶ این خودرو نیز حالا ۴۰ میلیون تومان قیمت دارد، اما یک سال پیش در چنین روزهایی حدود ۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسيد، یعنی تورمی ۱۰۰ درصدی.

مدل‌های صندوقدار ۲۰۶ هم از قائده افزایش قیمت شديد، مستثنی نبوده‌اند به نحوی که مثلا V۹ طی یک سال گذشته حدود ۹۰ درصد گران شده و قیمت آن از حدود ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۴۱ میلیون تومان رسیده است. همچنین خودرویی مثل پژو ۲۰۷ اتومات نیز که سال گذشته همین روزها ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت، در حال حاضر با تورمی تقریبا ۱۰۰ درصدی روبه‌رو شده و ۴۴ میلیون تومان قیمت دارد. تورم‌ اما نصیب ماکسیما و مگان هم شده است.

ماکسیمای اتومات سال گذشته حول و حوش ۴۵ میلیون تومان به فروش می‌رسید، اما حالا برای خرید آن باید نزدیک به ۹۰ میلیون تومان هزینه کرد، آن هم اگر در بازار موجود باشد. با این حساب ماکسیما افزایش قیمتی دو برابری را طی یک سال گذشته تجربه کرده است. همچنین پارسال آبان ماه، مشتریان می‌توانستند با ۵۶ میلیون تومان، سوزوکی گرندویتارا از بازار بخرند، اما حالا برای خرید این محصول شاسی بلند باید ۹۵ میلیون تومان کنار گذاشت.

این قیمت از گرانی ۷۰ درصدی ویتارا نسبت به آبان ماه سال گذشته حکایت دارد. در مورد مگان نیز حکایت تورم شدید برقرار است، به نحوی که قیمت این خودرو از ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان آبان ماه سال گذشته، به ۵۹ میلیون تومان رسیده و این به معنای گرانی حدودا ۶۲ درصدی مگان است.

تورم ۴۰ درصدی برای پراید

اما اگرچه خودروهایی مانند پراید و تیبا و سمند و پارس و ۴۰۵ به اندازه امثال ۲۰۶ و ماکسیما رشد قیمت نداشته‌اند، اما با توجه به اوضاع کیفی شان، رشد قیمت خارج از تصوری را طی یک سال اخیر تجربه کرده‌اند. در این بین، پراید که سال گذشته در همین روزها ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان قیمت داشت، حالا ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این موضوع از تورم حدودا ۴۰ درصدی آن حکایت دارد. پراید با این وجود هنوز هم ارزان‌ترین خودرو تولید داخل به شمار می‌رود. در کنار پراید، تیبا نیز افزایش قیمتی حدودا ۳۵ درصدی را داشته است.

همچنین سمند مدل SE نیز که پارسال آبان ماه قیمتی برابر با ۱۴ میلیون تومان داشت، حالا به ۱۹ میلیون تومان رسیده و این نشان می‌دهد قیمت آن حدود ۳۶ درصد رشد کرده است. پژوپارس نیز آبان ماه پارسال ۲۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت داشت، اما حالا ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود تا این خودرو تورمی ۵/۵۶ درصدی را طی یک سال گذشته به خود ببیند. از سوی دیگر، پژو ۴۰۵ هم در حالی هم‌اکنون ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که یک سال پیش حدود ۱۴ میلیون تومان قیمت داشت. با این حساب ۴۰۵ تورمی حدودا ۵/۳۹ درصدی را طی یک سال گذشته تجربه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • صالح ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    0 0
    الان پراید که کسی نمیخره سایپا داره توی تلویزیون تبلیغات میکنه
  • سردار منوجان ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    0 0
    بهترین و بزرگترین صادرکننده نمونه کشور !!! خودرو !!!!؟؟؟؟؟؟ ما مفتخریم که زودتر هم وطنانمان را به کام مرگ دعوت کنیم ؟؟!!! افتخار ما مرگ شماست ؟؟؟ مطمئن در جهت مرگ شما
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    0 0
    هه هه هه هه مسخره هستا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس