به گزارش مشرق به نقل از واحد مرکزی خبر، منوچهر منطقی در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه شب شبکه دوم سیما با بیان این مطلب افزود: ما در قدرت علمی، فناوری هوایی، ساخت و طراحی گام های بلندی برداشته ایم و اگر نقشه راه ترسیم شده داشته باشیم، بی گمان از بازیگران در سطح جهان خواهیم شد.
رئیس سازمان صنایع هوایی ایران، با اشاره به توانمندی های منحصر به فرد در تعمیرات اساسی هواپیماهای تجاری و جنگی به ویژه به علت نیازهای زمان جنگ گفت: ما از توانایی تعمیر اساسی (اورهال) 4 نوع موتور به 53 موتور رسیدیم.
وی افزود: طراحی و ساخت بالگرد، هواپیماهای بدون سرنشین و مسافربری 4 نفره و نیز ترابری بر مبنای ایران 140 از جمله فعالیت های صنایع هوایی در کشور بوده است.
وی صنایع هوایی را دارای دو بخش اقتصادی و امنیتی دانست و افزود: فناوری هوایی از تعمیرات اساسی آغاز شده است و مراحل قطعه سازی، زیرسامانه اصلی (شامل موتور و الکترونیک پرواز یا اویونیک) و سپس طراحی را طی می کند که خوشبختانه ما می توانیم بگوییم این سطوح را مرحله به مرحله طی کرده ایم و به صورت نسبی در وضعیت خوبی قرار داریم به گونه ای که کشور ما در منطقه به طور متوسط از همه برتر است اگر چه در برخی رشته های ممکن است کشورهای دیگر بهتر باشند.
منطقی گام اساسی در صنایع هوایی را نقشه راه دانست و گفت: 187 نفر از دست اندکاران شامل متخصصان، اساتید دانشگاه و خبرگان در بخش های نظامی و تجاری با حدود 7 هزار ساعت کار کارشناسی این سند را تدوین کردند که 14 بهمن سال قبل با عنوان "سند توسعه هوا-فضا" رونمایی شد و در بخش سند هوایی آن از اردیبهشت وارد شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است و با اخذ مصوبات در اواخر شهریور، منتظر ابلاغ آن هستیم.
وی افزود: براساس این سند ما باید به سمت طراحی و ساخت هواپیماهای 100 تا 150 نفره برویم.
منطقی تصریح کرد: در بخش بالگردهای نیمه سنگین و متوسط ما توانمندی های زیادی داریم و پیش بینی می شود که تا 1404 از بازیگران منطقه باشیم، در موتور و الکترونیک هواپیما هم مجموعه ای از قطب های تخصصی در دانشگاه ها طراحی شده است و امید می رود در انتهای 5 ساله ششم به عمده اهداف دست پیدا کنیم.
وی در ادامه بخش بنیه عملی صنایع هوایی را یکی از غنی ترین بخش ها در کشور ذکر کرد و افزود: در 6 دانشگاه، دانشکده های هوافضای سطح بالا با 100 نفر کادر عملی ثابت وجود دارد و در آنها 500 دانشجوی کارشناسی ارشد و 90 تا 100 دانشجوی دکتری در حال تحصیل هستند که البته این آمار جدای از مراکز تحقیقاتی است.
رئیس سازمان صنایع هوایی ایران تصریح کرد، 18 قطب در بخش های مختلف ایجاد شده است و سرمایه گذاری زیادی کردیم به شکلی که در این طرح، مجموعه تلفیق صنعت، پارک های فناوری و دانشگاه به صورت یک طیف پیوسته هستند.
آقای منطقی با توجه به لزوم سرمایه گذاری زیاد در تولید هواپیما گفت: یکی از نیازها هواپیمای یک صد نفره بود که با چند کشور برای تولید مشترک مذاکره کردیم و با یکی به تفاهم رسیدیم و امیدواریم اوایل سال آینده پیاده سازی شود.
رئیس سازمان صنایع هوایی ایران، سومین نمایشگاه ملی توانمندیهای صنایع هوایی و فضایی ایران در تهران را دربرگیرنده قطعات هواپیما و هواپیماهای سبک برشمرد و گفت: هدفی که در این نمایشگاه دنبال می شود، ایجاد زنجیره تامین برای سامانه ها و یکی از نوآوری های این دوره هم حضور پارک های فناور و شرکت های دانش بنیان در کنار هم است.
همچنین ایرج ابراهیمی، رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران نیز در این گفتگو با بیان این که پارسال بخش خصوصی صنعت هوا و فضای کشورمان بیش از 36 میلیون دلار محصولات این حوزه را صادر کرده است افزود: 30% تا 40% این صنعت به علت نیاز به سرمایه گذاری های سنگین و زیرساخت های آن دولتی و بقیه به بخش خصوصی تعلق دارد.
وی با اشاره به همکاری بخش دولتی و خصوصی در نمایشگاه تهران گفت: در این نمایشگاه هواپیمای دو نفره بخش خصوصی، انواع بالگرد و بال ثابت و مراکز آموزشی حضور دارند؛ پهپادهایی هم با قدرت بیشتر در مقایسه با پارسال، محصولات کاملا ایرانی در حوزه الکترونیک، مخابرات و رادار در کنار قطعه سازان و گروه های مهندسین مشاور و استاندارد سازی در نمایشگاه حضور پیدا کرده اند.
ابراهیمی تعداد شرکت های عضو اتحادیه را 144 شرکت ذکر کرد و گفت: در دو روز اول فعالیت نمایشگاه، 21 شرکت خصوصی دیگر هم به ما پیوسته اند.
سومین نمایشگاه ملی توانمندی های صنایع هوایی و فضایی ایران که از 19 مهر آغاز شد تا جمعه 21 مهر ادامه دارد و همه علاقه مندان می توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.
رئیس سازمان صنایع هوایی ایران، با اشاره به توانمندی های منحصر به فرد در تعمیرات اساسی هواپیماهای تجاری و جنگی به ویژه به علت نیازهای زمان جنگ گفت: ما از توانایی تعمیر اساسی (اورهال) 4 نوع موتور به 53 موتور رسیدیم.
وی افزود: طراحی و ساخت بالگرد، هواپیماهای بدون سرنشین و مسافربری 4 نفره و نیز ترابری بر مبنای ایران 140 از جمله فعالیت های صنایع هوایی در کشور بوده است.
وی صنایع هوایی را دارای دو بخش اقتصادی و امنیتی دانست و افزود: فناوری هوایی از تعمیرات اساسی آغاز شده است و مراحل قطعه سازی، زیرسامانه اصلی (شامل موتور و الکترونیک پرواز یا اویونیک) و سپس طراحی را طی می کند که خوشبختانه ما می توانیم بگوییم این سطوح را مرحله به مرحله طی کرده ایم و به صورت نسبی در وضعیت خوبی قرار داریم به گونه ای که کشور ما در منطقه به طور متوسط از همه برتر است اگر چه در برخی رشته های ممکن است کشورهای دیگر بهتر باشند.
منطقی گام اساسی در صنایع هوایی را نقشه راه دانست و گفت: 187 نفر از دست اندکاران شامل متخصصان، اساتید دانشگاه و خبرگان در بخش های نظامی و تجاری با حدود 7 هزار ساعت کار کارشناسی این سند را تدوین کردند که 14 بهمن سال قبل با عنوان "سند توسعه هوا-فضا" رونمایی شد و در بخش سند هوایی آن از اردیبهشت وارد شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است و با اخذ مصوبات در اواخر شهریور، منتظر ابلاغ آن هستیم.
وی افزود: براساس این سند ما باید به سمت طراحی و ساخت هواپیماهای 100 تا 150 نفره برویم.
منطقی تصریح کرد: در بخش بالگردهای نیمه سنگین و متوسط ما توانمندی های زیادی داریم و پیش بینی می شود که تا 1404 از بازیگران منطقه باشیم، در موتور و الکترونیک هواپیما هم مجموعه ای از قطب های تخصصی در دانشگاه ها طراحی شده است و امید می رود در انتهای 5 ساله ششم به عمده اهداف دست پیدا کنیم.
وی در ادامه بخش بنیه عملی صنایع هوایی را یکی از غنی ترین بخش ها در کشور ذکر کرد و افزود: در 6 دانشگاه، دانشکده های هوافضای سطح بالا با 100 نفر کادر عملی ثابت وجود دارد و در آنها 500 دانشجوی کارشناسی ارشد و 90 تا 100 دانشجوی دکتری در حال تحصیل هستند که البته این آمار جدای از مراکز تحقیقاتی است.
رئیس سازمان صنایع هوایی ایران تصریح کرد، 18 قطب در بخش های مختلف ایجاد شده است و سرمایه گذاری زیادی کردیم به شکلی که در این طرح، مجموعه تلفیق صنعت، پارک های فناوری و دانشگاه به صورت یک طیف پیوسته هستند.
آقای منطقی با توجه به لزوم سرمایه گذاری زیاد در تولید هواپیما گفت: یکی از نیازها هواپیمای یک صد نفره بود که با چند کشور برای تولید مشترک مذاکره کردیم و با یکی به تفاهم رسیدیم و امیدواریم اوایل سال آینده پیاده سازی شود.
رئیس سازمان صنایع هوایی ایران، سومین نمایشگاه ملی توانمندیهای صنایع هوایی و فضایی ایران در تهران را دربرگیرنده قطعات هواپیما و هواپیماهای سبک برشمرد و گفت: هدفی که در این نمایشگاه دنبال می شود، ایجاد زنجیره تامین برای سامانه ها و یکی از نوآوری های این دوره هم حضور پارک های فناور و شرکت های دانش بنیان در کنار هم است.
همچنین ایرج ابراهیمی، رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران نیز در این گفتگو با بیان این که پارسال بخش خصوصی صنعت هوا و فضای کشورمان بیش از 36 میلیون دلار محصولات این حوزه را صادر کرده است افزود: 30% تا 40% این صنعت به علت نیاز به سرمایه گذاری های سنگین و زیرساخت های آن دولتی و بقیه به بخش خصوصی تعلق دارد.
وی با اشاره به همکاری بخش دولتی و خصوصی در نمایشگاه تهران گفت: در این نمایشگاه هواپیمای دو نفره بخش خصوصی، انواع بالگرد و بال ثابت و مراکز آموزشی حضور دارند؛ پهپادهایی هم با قدرت بیشتر در مقایسه با پارسال، محصولات کاملا ایرانی در حوزه الکترونیک، مخابرات و رادار در کنار قطعه سازان و گروه های مهندسین مشاور و استاندارد سازی در نمایشگاه حضور پیدا کرده اند.
ابراهیمی تعداد شرکت های عضو اتحادیه را 144 شرکت ذکر کرد و گفت: در دو روز اول فعالیت نمایشگاه، 21 شرکت خصوصی دیگر هم به ما پیوسته اند.
سومین نمایشگاه ملی توانمندی های صنایع هوایی و فضایی ایران که از 19 مهر آغاز شد تا جمعه 21 مهر ادامه دارد و همه علاقه مندان می توانند از این نمایشگاه بازدید کنند.