کد خبر 162191
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۶

در هفته‌ای که گذشت افزایش قیمت رسمی خودروهای پرتیراژ داخلی در کنار آغاز نشدن عرضه از سوی خودروسازان تشدید حباب قیمتی این محصولات را به دنبال داشته است.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، در اواسط این هفته مصوبه افزایش قیمت حداکثر 20 درصدی خودروهای پرتیراژ داخلی به ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو ابلاغ شد.
 
اگرچه پیش از این دبیر انجمن خودروسازان ایران اظهار کرده بود که افزایش قیمت‌های رسمی موجب رشد عرضه خودرو و کاهش قیمت‌های کاذب بازار خواهد شد اما در عمل اتفاقی که افتاد عکس این تصور بود به‌گونه‌ای که مشتریانی که با چنین تصوری و با هدف خریداری خودرو با قیمت‌های رسمی به نمایندگی‌های فروش خودروسازان بزرگ مراجعه کردند با افزایش بیشتر قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته مواجه شدند.
 
به گفته برخی از نمایندگی‌های فروش، به دلیل آنکه خودروسازان همزمان با رشد قیمت‌های رسمی عرضه نقدی خودرو را آغاز نکرده‌اند قیمت‌های بازار به جای کاهش با افزایش روبرو شده است.
 
به هر حال در این هفته در محصولات گروه خودروسازی سایپا، خودروی سایپا 131 مدل SL به قیمت حدود 11 میلیون و 500 هزار تومان و سایپا 132 مدل SL نیز قیمت حدود 11 میلیون و 600 هزار تومان عرضه می‌شد که کم و بیش نزدیک به قیمت کارخانه‌ای این خودروها بود. به گفته نمایندگی‌های فروش، شرکت سایپا در روزهای اخیر تعدادی از این خودرو را به صورت نقدی عرضه کرده که موجب تثبیت قیمت این محصولات شده است.
 
در این هفته قیمت تیبا همچنان افزایش یافت و در برخی از نمایندگی‌های فروش به حدود 16 میلیون و 700 هزار تومان رسید در حالی که قیمت کارخانه‌ای این خودرو 15 میلیون و 430 هزار تومان تعیین شده است.
 
تندر 90 پارس خودرو نیز در حالی در مدل E2 آن به قیمت حدود 22 میلیون و 500 هزار تومان عرضه می‌شد که قیمت کارخانه‌ای این خودرو 21 میلیون و 50 هزار تومان تعیین شده است.

برخی نمایندگی‌های فروش نیز مگان 2000 اتوماتیک را به قیمت حدود 57 میلیون تومان عرضه می‌کردند در حالیکه قیمت رسمی این خودرو 44 میلیون و 660 هزار تومان است. در این هفته خودروهایی چون تیانا و ماکسیما نیز در بازار موجود نبود.
 
اما در گروه محصولات ایران خودرو، قیمت پژو 206 تیپ 2 به حدود 25 میلیون و 500 هزار تومان رسید در حالی که قیمت رسمی این خودرو 19 میلیون و 420 هزار تومان تعیین شده است.
 
خودروی پژو 206 تیپ 6 نیز در حالی در برخی نمایندگی‌های فروش ایران خودرو حدود 40 میلیون تومان قیمت خورده بود که قیمت کارخانه‌ای این خودرو 24 میلیون و 970 هزار تومان است.
 
در این هفته پژو 206 صندوق‌دار مدل V9 در حالی به قیمتی حدود 37 میلیون تومان به فروش می‌رسید که قیمت رسمی این خودرو 26 میلیون و 370 هزار تومان است. 206 صندوق‌دار در مدل V8 نیز در حالی به قیمت حدود 28 میلیون تومان عرضه می‌شد که قیمت کارخانه‌ای آن 22 میلیون و 690 هزار تومان است.
 
اما قیمت تندر 90 ایران خودرو نیز در مدل E1 آن به حدود 21 میلیون تومان و در مدل E2 نیز به حدود 23 میلیون تومان رسید در حالیکه قیمت کارخانه‌ای تندر 90 مدل E1 معادل 18 میلیون و 900 هزار تومان و مدل E2 نیز حدود 21 میلیون تومان تعیین شده است.
 
در این هفته قیمت پژو 405 به حدود 18 میلیون تومان افزایش یافت در حالیکه قیمت رسمی این خودرو حدود 15 میلیون و 580 هزار تومان تعیین شده است. قیمت پژو پارس سال نیز در حالی به حدود 25 میلیون تومان رسید که قیمت رسمی آن حدود 23 میلیون تومان است.
 
سمند نیز در مدل SE آن به قیمت حدود 18 میلیون تومان و در مدل LX نیز حدود 21 میلیون تومان عرضه می‌شد. این در حالی است که قیمت رسمی سمند SE حدود 17 میلیون و 500 هزار تومان و سمند LX نیز 19 میلیون و 500 هزار تومان است. برخی از نمایندگی‌های فروش ایران خودرو قیمت سوزوکی گراند ویتارا را نیز حدود 90 میلیون تومان ذکر می‌کردند.
 
در هفته‌ای که گذشت رشد قیمت خودروهای پرتیراژ داخلی در حالی اتفاق افتاد که کارشناسان این قیمت‌ها را کاذب دانسته و معتقدند که با آغاز عرضه از سوی خودروسازان بزرگ این قیمت‌ها به سرعت کاهش خواهد یافت. البته این قیمت‌ها نسبی بوده و در شرایط عدم عرضه و نبود نظارت‌ها، نمایندگی‌های فروش دو خودروساز قیمت‌های متفاوتی را برای محصولات عنوان می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • آرش ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    0 0
    حروم خوری شاخ و دم که نداره همینه دیگه
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    0 0
    دیدین دلار اومد پایین ولی قیمت ماشین بازم رفت بالا.دیگه چیو واسه ملت می خواین بهونه کنین
  • بچه های بالا ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    0 0
    "نجم الدین اربکان" مدیرعامل ایران خودرو مدعی است افزایش قیمت دلار باعث افزایش خودرو است.اما همه می دانیم ایران خودرو صادرات خودرو هم دارد و بالا رفتن دلار سودآوری بیشتری برای صادر کنندگان از جمله ایران خودرو دارد نه ضرر. پس چرا بهانه می آورند گه دلار گران شده و تولید خودرو با این قیمت های قبلی به صرفه نیست.آخه هم می خواهند از آخور بخورند؛ هم از توبره
  • ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    0 0
    به کجا چنین شتابان.....!!!؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس