کد خبر 160883
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۶

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ضمن اعلام استمرار تفحص پیکرهای شهدا در خاک عراق گفت: همزمان با سالروز شهادت امام محمدتقی(ع)، پیکرهای طیبه 35 شهید دوران دفاع مقدس در 19 نقطه کشور تشییع و خاکسپاری می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از فارس ، سردار سیدمحمد باقرزاده فرمانده کمیته جست‌وجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح امروز در نشست خبری که در ساختمان ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد، اظهار داشت: همزمان با سالروز شهادت امام محمدتقی (ع) در روز سه‌شنبه 25 مهرماه، پیکرهای طیبه 35 شهید دوران دفاع مقدس در 19 نقطه، 12 استان کشور تشییع و خاکسپاری می‌شوند؛ از این 35 شهید، 29 شهید گمنام هستند و 6 شهید هم شناسایی شده‌اند.

* 12 استان کشور میربان شهدا می‌شوند

وی ادامه داد: شهدای گمنام به ترتیب در شهرستان آق‌قلای استان گلستان، شهرستان بیجار استان کردستان، شهرستان طارم استان زنجان، در پایگاه نیروی هوایی چابهار استان سیستان و بلوچستان، دانشگاه شهید چمران اهواز، شهرستان باغ ملک استان خوزستان، شهرستان‌های بن و لردگان استان چهارمحال بختیاری، سازمان جغرافیایی وزارت دفاع و دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات استان تهران، دانشگاه ایلام، شهرستان مهران و قرارگاه امیرالمؤمنین(ع) در استان ایلام و شهرستان دهاقان استان اصفهان تشییع و به خاک سپرده خواهند شد.

* محل تدفین شهدای شناسایی شده

وی یادآور شد: شهدای شناسایی‌شده در شهرستان آذرشهر آذربایجان شرقی، شهرستان رضوان‌شهر و شهر اصفهان در استان اصفهان، شهر کرج استان البرز و شهرستان نیشابور تشییع و خاکسپاری می‌شوند.

سردار باقرزاده بیان داشت: این شهدا مربوط به عملیات‌های مطلع‌الفجر، والفجر یک، 6، 8 و 9، بیت‌المقدس، فتح‌المبین، قدس 5، قادر، تک دشمن در سال 67، خیبر، کربلای 4 و درگیری سال 60 در نقاط مرزی هستند که طی سه ماه گذشته با تلاش گروه‌های جستجوی کمیته مفقودین و مساعدت گروه پاکسازی میادین مین تفحص شده‌اند.

* تعلل‌های بی‌مورد طرف عراقی در اجرای توافقات جستجوی مفقودین

وی در خصوص استمرار کاوش پیکرهای مطهر شهدا اظهار داشت: در 14 تیرماه گذشته مذاکرات وسیعی تحت عنوان نشست کمیته سه جانبه ایران صلیب‌سرخ و عراق تحت عنوان TC2 تشکیل شد؛ متأسفانه با وجود مذاکرات خوب تاکنون توافقات به عمل آمده به جز یک مورد به اجرا درنیامده است که مهمترین آن تعلل‌های بی‌مورد و اتلاف وقت طرف عراقی در اجرای کامل توافقات براساس زمان‌بندی است.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین یادآور شد: متأسفانه توقف‌های غیرضروری این عملیات انسانی را با کندی مواجه کرده است.

با وجود سپری شدن 24 سال از پایان جنگ تحمیلی و با توجه به اینکه بالغ بر 7 هزار پیکر شهید در خاک عراق داریم، تاکنون این عملیات متناسب با نیاز انجام نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این راستا از وزارت امورخارجه کشورمان می‌خواهیم بر تلاش‌های خود بر پیگیری این موضوع اضافه کند؛ با عنایات به اینکه توافقاتی که در اجلاس بغداد بوده دقیق و کارشناسی ‌شده بود، توقع می‌رفت که بلافاصله بعد از ماه مبارک رمضان کار تفحص در خاک عراق انجام شود؛ چراکه قرار بود بلافاصله بعد از ماه مبارک رمضان برای تفحص پیکرهای شهدا وارد کردستان عراق شویم، با وجودی که یک تیم هم به آنجا اعزام کردیم، اما مسئولین اقلیم کردستان این تیم را عودت دادند، صرفاً به خاطر اینکه وزارت حقوق انسان عراق از بغداد درخواست کرده که این کار متوقف شود.

* کشف پیکرهای 7 خلبان شهید در عراق

سردار باقرزاده یادآور شد: توقع این است که دوستان عراقی ما با توجه به علایق و مشترکاتی که بین دو کشور است، اگر وزارت حقوق انسان قادر به انجام این عملیات نیست، پیشنهاد ما این است که وزارت دفاع در عراق این عملیات را مانند گذشته مدیریت کند؛ چرا که وزارت حقوق انسان، وزارت جدیدالتأسیس در عراق است که تاکنون با وجود اینکه کمک‌هایی داشته اما متناسب با این نیاز سازماندهی نشده است.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین از کشف پیکرهای 7 خلبان شهید در عراق خبر داد و افزود: در حال پیگیری بازگرداندن آنها به کشور هستیم که متعاقباً اخبار آن را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

* اعزام تیم جستجو به فاو؛ عدم همکاری برای ورود تجهیزات به عراق

وی بیان داشت: مسئولیت دفاتر کمیته جستجوی مفقودین در استان‌ها همچون گذشته با مدیران کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌هاست.

سردار باقرزاده به عمده فعالیت‌های آینده کمیته جستجوی مفقودین اشاره کرد و گفت: عمده برنامه‌های آتی کمیته جستجوی مفقودین برای دوره جدید، شامل بازخوانی پرونده مفقودین و تکمیل اطلاعات و درخواست اطلاعات تکمیلی از رزمندگان، تجدید سازماندهی و استمرار آموزش‌ها، استفاده بیشتر از عناصر راهنما به صورت میدانی، تقویت تجهیزات و امکانات مورد نیاز جستجو و همکاری و تلاش بیشتر برای متقاعدسازی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و کشور عراق جهت جستجو است.

وی با بیان اینکه یک تیم جستجو طی روزهای اخیر به منطقه فاو اعزام شده است، افزود: البته هنوز برای انتقال تجهیزات و دستگاه‌ها به داخل خاک عراق هنوز با مشکل مواجه هستیم؛ در حالی که در عراق موانع قانونی برطرف شده و حتی به مرزبان هم ابلاغ شده است، اما بنا به دلایل نامعلومی تاکنون اجازه ورود دستگاه‌های مهندسی جستجو به داخل خاک عراق داده نشده است.

* بررسی پرونده‌های سانحه اتوبوس آبادان، خلبانان و اردوگاه موصل

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین اضافه کرد: یکی دیگر از کارها بررسی پرونده‌های گذشته مفقودین ایران در عراق است؛ این پرونده‌ها شامل 27 پرونده در سانحه اتوبوس آبادان، 63 پرونده در مورد خلبانان و 30 پرونده در مورد اردوگاه موصل است؛ این پرونده‌ها همچنان مفتوح و در حال پیگیری است که برابر پیگیری‌هایی که شده، قرار شد عراقی‌ها با پیگیری این پرونده‌ها، نتایج را اعلام کنند.

وی افزود: تلاش‌های ایران برای تقویت عملیات جستجو، منحصر به پیکرهای شهدا نبوده بلکه اجساد سربازان عراقی را هم به تناسب مورد کاوش قرار داده و تعداد قابل توجهی از اجساد را تحویل آنها دادیم.

* جستجوی شهدای مفقود در گورستان‌های عراق

سردار باقرزاده بیان داشت: علاوه بر مناطق عملیاتی مورد علاقه برای جستجو، گورستان‌های عمومی عراق که تعدادی از شهدای مجروح و اسیر در آنجا تدفین شده‌اند را در دستور کار قرار دادیم و از مسئولین عراقی درخواست کردیم که ترتیبی دهند تا از مناطق مورد علاقه بازدید داشته باشیم و کاوش کنیم که عراقی‌ها هم برای این کار اعلام آمادگی کردند.

* تفحص در خاک کشور تمام شده است

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر تفحص شهدا در خاک کشور، گفت: مدت‌هاست که تفحص در خاک ایران تقریباً تمام شده است و ممکن است در خلال پاکسازی میادین مین، پیکر یک یا دو شهید پیدا شوند.

* 13 هزار شهید مفقود داریم

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین یادآور شد: در مجموع بیش از 13 هزار شهید مفقود داریم که تعدادی از آنها به عنوان شهید گمنام در نقاط مختلف کشور تدفین شده‌اند؛ پیکر 7 هزار شهید هم در خاک عراق است که تفحص آنها را در دستور کار دادیم.

* پرونده مفقودین از عراق خارج نشده است

وی در ادامه این پرسش و پاسخ‌ها در خصوص بررسی پرونده‌های سانحه اتوبوس آبادان، خلبانان و اردوگاه موصل گفت: این پرونده مربوط به کسانی است که اسارت آنها از نظر ما مسجل بوده و بعد مطمئن شدیم که آنها شهید شده‌اند؛ محل تدفین آنها برای ما روشن نیست و پیکرهایشان به دست ما نرسیده است؛ عراقی‌ها بعد از فروپاشی رژیم صدام مدعی هستند که پرونده‌های این افراد از دسترس ما خارج شده است؛ البته اطلاعات ما حاکی از این است که آنها باید کاوش بیشتری کنند چون قبل از حمله آمریکا به عراق، این اطلاعات توسط وزارت دفاع در منطقه شیعه‌نشین بغداد بین خانه‌های مردم توزیع شده است و سپس مردم این اسناد را به وزارت دفاع تحویل دادند؛ در واقع این طور نبوده که این اطلاعات خارج شده باشد که بخش قابل توجهی از این اطلاعات به دست بنده هم رسیده است.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین خاطرنشان کرد: وقتی که در عراق فروپاشی صورت گرفت، آمریکایی‌ها اطلاعات مورد نیاز خود را مربوط به جنگ را بردند؛ در واقع این اطلاعات باقی‌مانده مورد نیاز آمریکایی‌ها نبود؛ در مجموع آمریکایی‌ها اسناد مبنی بر ارتباطات رژیم صدام با دولت‌های مختلف عربی و فرآیند توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران که به سردمدارای آمریکایی‌ها بوده را برده‌اند؛ یکی از شواهد مثال این است که در دادگاه صدام اجازه ندادند که پرونده صدام در رابطه با جنگ مفتوح شود.

وی افزود: اطلاعات مربوط به مفقودین هنوز در عراق است و دوستان عراقی ما به ویژه وزارت دفاع عراق تمرکز بیشتری داشته باشد و وزارت حقوق انسان راجع به پرونده‌هایی که همچنان مفتوح است، تکلیف را روشن کند.

سردار باقرزاده در خصوص شناسایی مفقودین و نمونه‌برداری از پیکرهای مطهر شهدا گفت: براساس استفتائی که از رهبر معظم انقلاب داریم، بخش کوچکی از پیکر پیداشده را برای انجام عملیات آزمایشی گرفته می‌شود، لذا در لابراتور مرکز پزشکی کوثر این کار انجام می‌شود که امیدواریم در آینده مورد مفقود نداشته باشیم.

* 6 هزار شهید گمنام در سراسر کشور

وی در خصوص تدفین شهدای گمنام در نقاط خاص گفت: تاکنون پیکرهای مطهر 6 هزار شهید گمنام در 700 نقطه از نقاط خاص از جمله پادگان، دانشگاه‌ و پارک‌ها و در مجموع 830 نقطه در سراسر کشور به خاک سپرده شده‌اند؛ 500 نقطه برای تدفین شهدا در نوبت هستند که از این تعداد، 130 نقطه را دانشگاه‌ها شامل می‌شوند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس