به گزارش مشرق به نقل از فارس، مؤسسه فرهنگي هنري عاشورا از جمله موسسات خودجوشي است که با تکيه بر امکانات محدو خود توانسته در جبهه انقلاب اسلامي و مقابله با جنگ نرم دشمن صاحب نقش باشد.
احسان محمدحسني مدير اين مؤسسه در گفتوگو با خبرنگار ما به وضعيت فعالان فرهنگي، مشکلات آنها، جنگ نرم، فعاليت کشورهاي خارجي در اين زمينه و کارنابلدي مديران داخلي اشاره کرد که از نظر خوانندگان ميگذرد.
حسني با بيان اينکه مخاطبين ما در خارج از کشور اعم از مسلمان و غيرمسلمان زير بمباران شديد رسانهاي دنياي قدرتمند قرار دارند، گفت: حدود 2700 شبکه ماهوارهاي به طور شبانهروزي براي تاثير گذاري روي آنها کار ميکنند و اين موضوع در مورد خود مردم ما در داخل نيز صادق است.
* مديريت فرهنگي ما در داخل و خارج دچار يک «کمخوني» وسيع است
مدير مؤسسه عاشورا با بيان اينکه دستگاههاي فرهنگي کشور پس از پيروزي انقلاب اسلامي تا به امروز در موضوع فعاليتهاي فرهنگي انقلاب اسلامي در خارج از کشور دچار يک کم خوني وسيعي هستند، خاطرنشان کرد: اين کم خوني ناشي از چند چيز ست که مديريت کار نابلد يکي از مهمترين آنهاست.
وي افزود: ما شاهد هستيم کساني که به عنوان يک مدير يا رايزن يا مسئول فرهنگي در خارج از کشور منصوب ميشوند حتي زبان کشور مقصد را نميدانند.
مدير مؤسسه عاشورا افزود: اغلب، فردي که بعنوان رايزن انتخاب مي شود نه يک کتاب از کشور مقصد خوانده و نه ميتواند يک فيلم بدون زيرنويس ببيند و زماني که زبان آن کشور را نميداند يعني تاريخ، فرهنگ، نوع آداب و رسوم و روانشناسي کشور مقصد را هم نميداند.
محمدحسني اين موضوع را اولين مشکل و ضعف دستگاه سياسي خارجي و دستگاه مرتبط با رايزنان فرهنگي خوانده و خاطرنشان کرد: اين در حالي است که سفيران فرهنگي کشورهاي قدرتمند وقتي بخواهند به ايران يا هر کشور اسلامي بيايند سالها مطالعه کردهاند و تجربيات مسئول قبلي را يکبار بازخواني ميکنند و به اين شکل آماده اين کار ميشوند.
وي ضعف دوم را در اين دانست که افراد اعزامي، هواشناسي درستي از موجودي فرهنگي و توانايي و قدرت نرم کشور ندارند که به خارج از کشور ارائه دهند.
مدير مؤسسه عاشورا در ادامه درباره موجودي فرهنگي کشورمان گفت: امروز ما در عرصه هنر پس از پيروزي انقلاب اتفاقات بزرگ و مبارکي رخ داده که سينماي دفاع مقدس نمونه آن است.
* مستند «روحالله» بايد به زبانهاي مختلف دنيا ترجمه و منتشر مي شد
محمدحسني سينماي انقلاب اسلامي را براي مخاطبان خارج از کشور جذاب خواند. مدير مؤسسه عاشورا با اشاره به وجود زمينه براي توليدات مستند راجع به انقلاب اسلامي، يادآور شد: همين مستند «روحالله» که توليد کشور لبنان است، يکي از اين مستندهاي موفق است که به ايران آمده و دوبله شد.
وي با بيان اينکه اين مستند بايد در ايران توليد ميشد چراکه معرف امام و انقلاب اسلامي و بخشي از تاريخ کشورمان است، يادآور شد: اين يک فرآورده فرهنگي- هنري است که کار موشک شهاب 3 را در خارج از کشور انجام ميدهد و ضرب سنگين و تأثيرگذارتري خواهد داشت.
مدير مؤسسه عاشورا يادآور شد: اين مستند ميتوانست به زبانهاي مختلف دنيا دوبله يا زيرنويس شود و به کشورهاي ديگر به عنوان بخشي از معرفي انقلاب اسلامي رفته و تاريخچه انقلاب، الگو و اسوه و رهبر انقلاب اسلامي ايران را معرفي کند.
* کمکاري سفرا و رايزنان در جنگنرم را گروههايخودجوش فرهنگي جبران ميکنند
محمدحسني با ذکر اين نکته که از اين جنس اتفاقات فرهنگي زياد داريم که در دنيا تشنگان زيادي دارد، خاطرنشان کرد: آنها که به دنبال حقيقت و اسلام ناب هستند تشنه اين آثار اند ولي نمي توانند اين محصولات را در بازارهاي خودشان پيدا کنند.
وي با طرح اين سوال که چه کسي وظيفه دارد اين محصولات را رصد کند و بهترينها را به سرعت در اختيار مخاطبين تشنه قرار دهد، تصريح کرد: به نظر من سفيران فرهنگي جمهوري اسلامي ايران اين وظيفه را دارند.
مدير مؤسسه عاشورا با اشاره به ضعف سفيران فرهنگي گفت: حالا که آنها دچار کم خوني و کم کارياند، توجهها به سمت مجموعههاي خودجوش فرهنگي جلب ميشود که با دغدغه انقلاب اسلامي راهاندازي شده، داراي رديف بودجه ساليانه نيستند و از مزاياي دستگاههاي دولتي نيز استفاده نميکنند و ميتوان گفت بيبهره يا کم بهرهاند، اما بيشترين خروجي را در داخل و خارج از کشور براي مقابله با جنگ نرم دارند.
* مؤسسههاي مردمي ميتوانند صحنه گردان فرهنگي در خارج باشند
محمدحسني با بيان اينکه کارنابلدي، بيتخصصي و بيسوادي تنها برخي آفتهاي مسئولان فرهنگي در خارج است، اظهار داشت: اگر بخواهيم ليستي در اين خصوص تهيه کنيم يک ليست بلند بالا از نارساييها و علل اين کم خوني در خارج از کشور بدست ميآيد.
وي با اشاره به اينکه در اين بخش همه توجهها به سوي مؤسسههاي خودجوش بازميگردد که بر مبناي تعهد انقلابي شکل گرفتهاند، گفت: آنها هستند که ميتوانند صحنه گردان فرهنگي در خارج از کشور باشند که برخي شدهاند و برخي به تدريج با برقرار کردن ارتباطات، هستههاي مقاومت فرهنگي انقلاب اسلامي در خارج از کشور را شکل ميدهند و همين مجموعههاي فرهنگي حزب الهي يا جبهههاي فرهنگي انقلاب مخاطب خود را در دنيا پيدا کرده و در حال توسعه خود است.
* توزيع محصولات فرهنگي فاخر در خارج ضعف ديگر دستگاه فرهنگي ماست
محمدحسني با بيان اينکه در اين بخش ضعف در توزيع مشکل جدي ماست، اظهار داشت: توزيع يعني اينکه بهترين را از بين کلکسيون موجود انتخاب کنيم و آن را با بستهبندي و ترجمه درست به مخاطب خارجي که خيلي تشنه است برسانيم.
وي اين موضوع را در مجموعه «روحالله» تست شده خواند که در کشورهاي پاکستان و مالزي بازتاب گستردهاي داشت و گفت: با پخش اين مجموعه گويي به بدن آنها خون حيات تزريق شده است.
* برخي از مسئوليت در ميادين ميوه و تره بار به مديريت فرهنگي رسيدهاند
مدير مؤسسه عاشورا در خصوص حمايت مسئولين از اين اقدام گفت: آن زمان ما در بنياد حفظ آثار بوديم و بنياد پشت اين موضوع قرار گرفت در غير اينصورت مشخص نبود چه ميشد چرا که اين حرکات چندان پشتوانهاي ندارد و متکي به شخص است.
محمدحسني اين موضوعات را به سطح فکر و سليقه مديران مربوط دانست و اظهار داشت: اين در حالي است که يک مرتبه مشاهده ميکنيم مدير يک بخش فرهنگي از ميادين ميوه و ترهبار آمده و يا بزرگترين دامپروري کشور را داشته و امروز مدير فرهنگي شده است و اين است که کار را خراب ميکند.
وي به سرگرداني فعالان حوزه جنگ نرم براي توليد فيلم و نمايش آن به مخاطب خارجي اشاره کرد و اظهار داشت: در بحث جنگ نرم هيچ قرارگاه فرماندهي و هيچ ستادي نداريم.
* فعالان عرصه جنگ نرم «تنها» و فعاليت در اين حوزه محدود به «افراد» است
محمدحسني جنگ نرم را فاقد يک قرارگاه دانست و يادآور شد: يک سرفرماندهي داريم که شخص فرمانده کل قوا مقام معظم رهبري است به عنوان کسي که فرهنگ و هنر را ميشناسد و به جنگ نرم، جهاد فرهنگي، شبيخون فرهنگي و ناتو فرهنگي به شدت اعتقاد دارد و دائم رصد ميکند. از اين سرفرماندهي که پايين ميآييم به يک باره با يک خلاء روبرو ميشويم و به يک باره وارد تک تيراندازها و آرپيجي زنها و يگانهاي رزمي ميشويم و در اين بين هيچ چيزي نيست.
حسني فعالان اين عرصه را «تنها» دانست و افزود: کسي وجود ندارد که به فردي که آتش ميريزد «گرا» بدهد و بگيد کجا را بزند، فرد بايد خودش شناسايي اطلاعات عمليات داشته باشد، خودش رصد کند، خودش هواشناسي کند، خودش طرح عمليات بريزد و خودش هم عمليات کند.
* بدليل بي عرضگي فرهنگي «سنگسار ثريا» مدارس و دانشگاههاي ما را فتح کرده است
مدير مؤسسه عاشورا با بيان اينکه ما در جنگ نرم آرايش نداريم در حالي که طرف مقابل ما کاملاً به کار خود آگاه بوده و آن را خوب بلد است، تصريح کرد: ما بايد با التماس بگوييم که پول يکي از شهاب 3 ها يا تانکهاي تي 72 را به ما بدهيد تا فيلمي بسازيم که به همان اندازه بازتاب داشته باشد.
حسني با اشاره به ساخت فيلم سنگسار ثريا گفت: تا کي بنشينيم و ببينيم که بدليل بي عرضگي فرهنگي ما سنگسار ثريا در مدارس دخترانه ما چه از لحاظ تکثير و چه از نظر تأثير غوغا ميکند؟ چقدر تکثير شد و چقدر تأثير گذاشت؟ اين فيلم امروز به زبان کردي در کردستان دوبله و منتشر شده و تمام مدارس و دانشگاههاي ما را فتح کرده است.
وي اين فيلم را به لحاظ تکنکيي بسيار ضعيف اما به لحاظ محتوايي و تاثيرگذاري بالا خواند و اظهار داشت: ما از قدرت خود غافليم و مي توانستيم از اين فيلمها در مورد نقاط ضعف متعدد غرب بسازيم.
* حتي يک مستند هم براي نشان دادن ماهيت غرب نساختهايم
مدير مؤسسه عاشورا با اشاره به فيلمي که نژاد پرستي انگليسيها عليه مسلمانان را نشان مي داد گفت: اين فيلم مشکلات مسلمانان را مورد بررسي قرار داده بود که آنها زير فشار سنگين ترين شرايط اعم از ناسزا و فحاشي و سختي هاي ديگر قرار ميدادند.
وي افزود: ما حتي يک مستند هم در مورد اين قضايا نساختيم که بگوييم آنهايي که دم از حقوق بشر ميزنند چنين رفتارهايي با مردمي دارند که هم دين يا هم مسلک آنها نيستند.
محمدحسني درباره اينکه آيا وزارت خارجه يا مسئولين سياست خارجي کشورمان با فعالان جنگ نرم ارتباط داشته و از آنها مشورت ميگيرند به طنز گفت: مگر در کشور انقلاب شده است؟!
وي افزود: فکر ميکنم ما چنين مسئولين باهوشي نداريم؛ آنها يا ضريب هوشي پاييني دارند يا از فضاي عمومي دولت تأثير ميگيرند.
* فضاي عمومي دولت تنها مسکن مهر و هدفمندي يارانهها است
مدير مؤسسه فرهنگي هنري عاشورا فضاي عمومي دولت را عمران، ساختمان، مسکن مهر، هدفمندي يارانهها، بخش اقتصادي و تجارت و همايش ايرانيان خارج از کشور و از دست امور دانست و گفت: فضاي عمومي دولت اين است که به يک سفير بگويند تو سرمايه وارد کشور کن، بگرد و تاجران خارجي را براي سرمايهگذاري تشويق کن و تاجران ايراني را در کشورهاي خارجي مشغول کن.
محمدحسني ادامه داد: در تاريخ آمده معاويه هر روز صبح که بر تختش مينشست اول از شعرا و داستاننويسها ميخواست که جديدترين شعرها و داستانها را برايش بخوانند. يعني او ميدانست که قدرت تأثيرگذاري فرهنگي و جنگ نرم چقدر بيشتر از شمشير و سرنيزه است.
وي مديران فرهنگي کشورمان را با اين معاني بيگانه دانست و گفت: آنها نه تنها از اين امور سررشته ندارند بلکه دغدغه و علاقه آنها هم به امور ديگري است.
* مشکل در اين است که مسئولان سياست خارجي ما احساس تهديد نميکنند
محمدحسني افزود: در هر مقطعي که يک مسئول يا رايزن فرهنگي کاربلد در کشورهاي ديگر داشتيم بسيار موفق و تاثير گذار بوده ايم اما هر جايي که مسئول فرهنگيمان ضعيف بوده نتوانستيم کاري انجام دهيم.
وي به حضور عادلي رئيس بانک مرکزي در سفارت ايران در انگليس اشاره کرد و گفت: اولين خبرهاي پس از حضور وي اين بود که ساختمان سفارت بزرگتر شده و استخر و جکوزي به آن اضافه شده است.
محمدحسني مشکل را در عدم احساس تهديد از سوي مسئولان سياست خارجي خواند و اظهار داشت: آنها اصلا احساس تهديد نمي کنند. کسي که احساس تهديد کند به دنبال فرمانده آشنا به تهديد رفته و آن را پيدا ميکند.
مدير مؤسسه عاشورا ادامه داد: گويي برخي مسئولين ما وهابيت را تهديد نميدانند و فکر ميکنند که ميشود با وهابيون هم تعامل کرد.
* سفراي ما سفير جمهوري اسلامي هستند نه سفير انقلاب اسلامي
محمدحسني با ذکر اين نکته که آنها نگران مسيحي صهيونيستها نيستند، تصريح کرد: مسئولان ما در خارج اصلاً دغدغه آخرالزماني ندارند و در مواردي با ماهيت انقلاب اسلامي بيگانهاند و بطور کلي آنها سفير جمهوري اسلامي هستند و نه سفير انقلاب اسلامي.
مدير مؤسسه عاشورا درباره پتانسيلهاي جبهه انقلاب اسلامي، گفت: قويترين آثار ما در طول اين 30 سال و پرمخاطبترين آنها محصول نگاه بچههاي انقلاب بوده است.
محمدحسني يادآور شد: جبهه انقلاب اسلامي توليدات فراواني داشته که شايد خيلي به چشم ما نيايد اما کسي که در خارج از کشور است و دسترسي به اين محصولات ندارد، قدر آن را بيشتر ميداند.
* به آثار فاخر ايراني براي عرضه در سطح جهاني بها داده نشده است
وي پرمخاطبترين کتابها در عرصه بازار نشر را کتابهاي دفاع مقدس خواند و پرمخاطبترين فيلمها و سريالها را نيز از همين دست دانست و گفت: سريال يوسف پيامبر که در خارج از کشور مانند بمب صدا کرد محصول نگاه، ذهن و تلاش يک فيلمساز ارزشي، مکتبي و ولايي ماست.
مدير مؤسسه عاشورا با اشاره به توليدات خوب کشورمان در اين زمينه اظهار داشت: در داخل ممکن است کمي سليقهاي رفتار کنيم اما در خارج از کشور اين محصولات مانند يک ميوه جذاب و خوش طعم است.
محمدحسني به قويتر بودن مستندات فعالان جنگ نرم نسبت به ديگر آثار فرهنگي اشاره کرد و گفت: متاسفانه به اين آثار بها داده نشده و ما شاهديم که اين محصولات که سطح کيفي مناسبي هم دارند به دليل بسته بندي نامطلوب و عدم ترجمه به زبانهاي ديگر به مخاطب خود در سراسر جهان نرسيده است.
وي افزود: صداو سيماي ما براي پخش يک سريال سطح پايين بارها تيزر تبليغاتي پخش ميکند اما ما براي پخش يک مستند قوي هيچ تبليغاتي نداريم و مي بينيم که به يک باره و بدون سرو صدا پخش ميشود و مخاطب بستگي به شانس خود ممکن است بتواند آن را تماشا کند.
* مستندساز ما بايد پشت در بنشيند، طرح بدهد، توجيه کند تا شايد بتواند طرح خود را پيش ببرد
مدير مؤسسه فرهنگي هنري عاشورا فيلم «ادواردو» را ساخته يک مستندساز جوان کشورمان خواند که يک سوژه را تبديل به يک مستند پرسرو صدا کرد و ادامه داد: فيلمهاي شهيد آويني، مستندها در مورد پاکستان، فيلمهاي مستند در مورد لبنان يا آفريقا يا سومالي همه جزو مستندات قوي کشورمان هستند.
محمدحسني با اشاره به فعاليت انفرادي فعالان به دور از هماهنگي با نهادهاي مورد نياز گفت: الان که ستاد و هماهنگ کنندهاي در اين زمينه نيست آنهاناگزير به تکپري هستند.
وي در خصوص ميزان حمايت مسئولين از فيلمسازان و فعالان در اين زمينه گفت: اگر با دستگاههاي فرهنگي ارتباط داشته باشيد و قبولتان داشته باشند ميتوانيد کار خود را پيش ببريد اما اگرنه هيچ کس به صورت خودجوش به سراغ شما نميآيد. شما بايد برويد پشت در بنشينيد، طرح بدهيد و توجيه کنيد تا طرح خود را پيش ببريد در غير اين صورت عقل هوشمندي در اين مورد وجود ندارد.
* فرق مستند ساز داخلي با مستند ساز خارجي
مدير مؤسسه فرهنگي هنري عاشورا حمايت از فعالان فرهنگي را نياز سياست خارجي کشور دانست و خاطرنشان کرد: آنها بايد نزد فيلمسازان آمده و بگويند ما در اين زمينهها دچار کمبود هستيم، در اين حوزهها براي ما فيلم بسازيد کل پشتيباني آن هم با ما؛ دستگاههاي سياست خارجي، سازمان فرهنگ و ارتباطات يا سازمانهاي فرهنگي تا به حال اين کار را نکردهاند.
محمدحسني افزود: ضمن اينکه مستند سازان ما اگر خودشان هم بخواهند به خارج رفته و فيلم بسازند با هزار مشکل چه در داخل و چه پس از رفتن به خارج رو به رو ميشوند.
وي در خصوص فعاليت فيلمسازان خارجي در کشورمان گفت: زماني که يک فيلمساز خارجي به ايران ميآيد سفارتخانه کشورش از او حمايت کرده و از او پشتيباني ميکند، ظرفيتهاي خود را در اختيار وي قرار ميدهد و با سازمانها هماهنگ ميکند، اما در داخل کشور ما اين اتفاق نميافتد.
* «شب آفتابي» را کسي تحويل نگرفت اما با مخاطب زياد به چشم آمد
مدير مؤسسه عاشورا افزود: در خارج از کشور نيز وضعيت براي فيلمسازان ما چنين است. انگشت شماري از مسئولان به مسائل فرهنگي بها ميدهند اما هيچ ابلاغي و بودجهاي براي اين کار وجود ندارد.
محمدحسني در بخش ديگري از سخنان خود در خصوص مجموعه «شب آفتابي» گفت: مقام معظم رهبري از آن تقدير کرده و در مورد آن گفتهاند مثل سينماي دفاع مقدس يک موضوع بومي است.
وي اين مجموعه را مانند بسياري از اتفاقاتي که در عرصه فرهنگ و هنر اين مملکت افتاده يک پديده دانست و اظهار داشت: «شب آفتابي» را کسي تحويل نگرفته اما خواست خدا اين بود که به خاطر مخاطب زياد و جذابيتهاي بصري به چشم آمد وگرنه از اين پديدهها در فرهنگ و هنر انقلاب بسيار است.
مدير مؤسسه فرهنگي هنري عاشورا ادامه داد: ما در حوزه کتاب، نشر، فيلم و تئاتر کارهاي خوب زيادي کردهايم.
* شب آفتابي به دليل زنده بودن و استفاده از ساختار تئاتر روي مخاطب تأثير زيادي گذاشت
محمدحسني برنامه شب آفتابي را که با مديريت مجموعه وي به نمايش درآمد را پديده اي خواند که به دليل زنده بودن و استفاده از ساختار تئاتر روي مخاطب تأثير زيادي دارد و تصريح کرد: اين مجموعه به خاطر استفاده از عناصر محيطي، صدا، رنگ، نور، افکت، جلوههاي ويژه و بسياري موارد ديگر و نيز سناريو ويژه از جمله تاريخ انبياء، اهلبيت، تاريخ اسلامي و ظهور در دل مخاطب تأثير خود را گذاشته و يک ساختار جديدي را به هنرمندان ما داده که در اين ظرف هر محتوايي را بريزيم قابل ارائه و تأثيرگذاري است.
وي ادامه داد: يعني اگر اين سناريو از ظرف برداشته شود و سناريوي ديگري مانند زنان پيش از اسلام و پس از آن و زنان الگو قرار داده شود ميتواند جذاب باشد.
مدير مؤسسه فرهنگي هنري عاشورا اين ظرف را داراي چند ويژگي خواند و گفت: اول اينکه اين مجموعه مردمي است يعني اينکه مردم به شدت از آن استقبال ميکنند و ديگري بومي بودن آنان است که مانند سينما و تئاتر از غرب نيامده و حاصل سالها تجربه و تلاش هنرمندان اين آب و خاک است.
* از ايده شب آفتابي ميتوان براي مجموعههاي ديگر استفاده کرد اما بستر آن هنوز فراهم نيست
محمدحسني در خصوص نمايش اين مجموعه در کشورهاي ديگر نيز گفت: از روز اول اين کار دغدغه ما بود چرا که وقتي در داخل اين طور از آن استقبال ميشود در خارج از کشور قطعاً با استقبال گستردهتري رو به رو ميشود.
وي به وجود موانعي بر سر اين راه اشاره کرد و اظهار داشت: يکي از اين موانع مديران باهوشي هستند که بايد اين سناريو را به خارج ببرند. ديگري ويژگيهاي اقليمي و سرزميني آن کشور است که آيا اجازه چنين کاري را ميدهد يا خير و آخرين آن توان و امکانات کشور است که معمولاً در اين فعاليتها صرف نميشود چرا که اين کارها اولويتهاي دست چندم است.
مدير مؤسسه فرهنگي هنري عاشورا به استفاده از حجم زياد جلوههاي ويژه مانند انفجارها در اين مجموعه اشاره کرد و گفت: در کشورهايي که در شعاع بزرگ برنامه اجرا ميشود و آنجا که افتتاحيهها و اختتاميههاي سنگين براي جشنوارهها برگزار ميشود، نميتوان يک کار جمع و جور شده و تحقير ارائه داد.
کد خبر 16067
تاریخ انتشار: ۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۲
- ۰ نظر
- چاپ
مدير مؤسسه عاشورا گفت که سفرا و رايزنانفرهنگي ما دچار کمخوني و کمکارياند و مجموعههاي خودجوش فرهنگي که با دغدغه انقلاب اسلامي راهاندازي شده و از مزاياي دستگاههاي دولتي نيز استفاده نميکنند، مشغول جبران کمکاري آنها در مقابله با جنگ نرم هستند.