مقایسه خودروی ایرانی رعد با نمونه روسی هرچند نشان از شباهت های کلی دارد که هر دو را در یک رده جای می دهد اما تفاوت های آشکاری در ظاهر و چینش اجزا و زیرسامانه های مختلف از جمله بخش نگهدارنده و پرتاب موشک نشان می دهد که این خودرو طراحی متفاوتی داشته و در ایران ساخته می شود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، اعلام وجود سامانه پدافند هوایی رعد و بخشی از مشخصات عملکردی آن توسط فرمانده کل سپاه و سپس حضور آن در رژه نیروهای مسلح در 31 شهریور ماه سال جاری بار دیگر نامشخص بودن عمق توان پدافند هوایی ایران را اثبات کرد.

یکی از پرکاربردترین سامانه های دفاع هوایی در دنیا، سامانه های میانبرد و ارتفاع متوسط هستند. این گستردگی استفاده به دلایل مختلفی پدید آمده از جمله بیشتر بودن تعداد تهدیدات عمل کننده در این لایه و ایجاد بازدارندگی جغرافیایی مناسب و مقرون به صرفه با توجه به برد موشک های مورد استفاده.

در بین این سامانه ها انواع متحرک آنها از اهمیت بالاتری برخوردار هستند زیرا استقرار در یک منطقه و برچیدن و جابجایی آنها بسیار سریع انجام شده و ضمن برقراری حفاظت بهتر از خود سامانه با جابجا کردن آتشبار، امکان پوشش مناطق مختلف در صورت نیاز با این عمل فراهم می شود.

در کشورمان ایران سامانه های میانبرد پدافند هوایی موشکی «هاوک» و «استاندارد» پیش از انقلاب و سامانه های «اچ-کیو-2/صیاد-1»، «سام-6» و «مرصاد» و پس از انقلاب به خدمت گرفته شده که در جدول زیر مشخصات کلی آنها آورده شده است.


بجز صیاد-1 و مرصاد بقیه سامانه ها ساخت خارج هستند. صیاد-1 در واقع نوع بومی و به روز شده موشک سامانه اچ-کیو-2 است که با رادارهای بهسازی شده همین سامانه هماهنگ شده و مرصاد نیز نوع بومی شده و بسیار پیشرفته از سامانه هاوک است.

از نظر تعداد آتشبار موجود در کشور طبق اطلاعات منتشر شده در منابع خارجی، هاوک در کنار نسخه ایرانی آن، ستون فقرات پدافند هوایی میانبرد ایران را تشکیل داده است. در بین سامانه های نام برده شده، تنها سام-6 که پس از جنگ تحمیلی 8 ساله خریداری شد متحرک بوده و بقیه سامانه ها ثابت هستند. لازم به ذکر است سامانه استاندارد، روی شناورهای نیروی دریایی ارتش استفاده می شود و تاکنون دست کم دو برنامه بهسازی را پشت سر گذاشته است.

اجرای تعمیرات لازم در شرایط جنگ و تحریم و بهسازی های کامل روی اجزای مختلف سامانه های دفاع هوایی موشکی، پشتوانه ای برای ساخت کامل یک سامانه بود که مرصاد نمونه بارز آن است. این سامانه که توسط متخصصان دفاعی کشورمان در ارتش و وزارت دفاع ساخته شده با وجود همه قابلیت های بالایی که دارد اما از نوع ثابت است و برای ایجاد یک دفاع مستحکم و بقاپذیر در صحنه عملیات و نزدیک به خطوط مقدم و یا جابجایی سریع برای غافلگیر کردن دشمن نیاز به متحرک شدن تمام اجزای سامانه دارد.

از طرفی سامانه سام-6 نیز برد بالایی نداشته و 24.5 کیلومتر برد و 14 هزار متر سقف ارتفاع، فضای زیادی برای اجرای طیفی از عملیات های دشمن ایجاد می کند از این رو جای یک سامانه میانبرد و ارتفاع متوسط به بالا که تمام متحرک باشد در میان حلقه های دفاع هوایی کشور خالی بود.

رعد وارد می شود

به گزارش مشرق، جدیدترین سامانه دفاع هوایی موشکی معرفی شده در کشور با نام «رعد» که در نشست خبری فرمانده کل سپاه برای اولین بار از آن سخن گفته شد آمده است تا حلقه مفقوده میانبردهای ایران را پر کند و بنا بر مطالب منتشر شده، دارای مشخصاتی برتر نسبت به سامانه بوک روسیه است. برد این سامانه 50 کیلومتر و سقف پرواز آن توسط فرمانده کل سپاه 25 تا 27 کیلومتر و توسط فرمانده نیروی هوافضای سپاه 75هزار پا(معادل 22.8 کیلومتر) عنوان شده.


پرتابگر موشک در سامانه رعد با موشک طائر-2

با این مشخصات به نظر می رسد رعد برتری محسوسی بر بیشتر سامانه های همرده موجود در کشور داشته باشد. در واقع در بحث برد با در نظر گرفتن اطلاعات جدول فوق، این برتری با 11 تا 47 درصد افزایش نسبت به سامانه های موجود کاملاً مشخص بوده و در زمینه سقف ارتفاع هدف قابل درگیری هم تنها سامانه قابل رقابت با آن صیاد-1 است که باید منتظر اعلام مجدد مشخصات رعد بود تا هم در این مورد و هم در زمینه کمینه ارتفاع هدف قابل درگیری، سرعت موشک، جرم سرجنگی و مشخصات مهم دیگر نیز مقایسه نهایی صورت گیرد.

بوک؛ آتش سوزانی از سرزمین سرد روسیه

با توجه به برتر اعلام شدن رعد بر سامانه بوک مروری بر مشخصات این سامانه مطرح روسی مفید خواهد بود. بوک بر مبنای تجارب عملیاتی و بهسازی های سامانه سام-6 و پیشرفت در زمینه رادار و جنگ الکترونیک ساخته شده و نسل اول آن یعنی بوک-ام-1 در 1979 و نسل دوم آن بوک-ام-1-2 در 1998 وارد خدمت شده است.

خودروهای رادار، واحد فرماندهی و کنترل، پرتابگرهای موشک و خودروهای حامل موشک های ذخیره و تعمیرات از اجزای این سامانه هستند. برد موشک در نسل اول این سامانه 30 کیلومتر و در آخرین نمونه های نسل دوم آن(بوک-ام-2ئی) 50 کیلومتر و ارتفاع هدف قابل درگیری در نسل اول 30 تا 14هزار متر و در نسل دوم 15 تا 25هزار متر عنوان شده است.


واحدهای مختلف در سامانه بوک-ام-1

از توانمندی های مهم نوع بوک-ام-1-2 و بوک-ام-2ئی قابلیت درگیری با طیف وسیعی از اهداف هوایی است که حتی شامل موشک های بالستیک تاکتیکی(راهکنشی) و برخی اهداف سطحی و شناوری است. سرعت موشک این سامانه 1200 متر بر ثانیه و جرم سرجنگی آن 70 کیلوگرم بوده و توانایی تحمل تا 30 برابر شتاب جاذبه را دارد.

این سامانه قابلیت درگیری همزمان با 4 تا 6 هدف را داشته و در زمان 18 ثانیه از کشف نسبت به درگیری با هدف واکنش نشان می دهد. بوک-ام-1-2 تنها در مدت 5 دقیقه از استقرار برای اجرای عملیات آماده شده و در همین مدت نیز از حالت عملیاتی برای انتقال آماده می شود.


نسل دوم بوک روی پرتابگر چرخدار

در ساختار اصلی این سامانه به هر پرتابگر، یک رادار هم اختصاص داده شده که این یکی از عوامل استقلال عملکردی بیشتر و پایداری بالاتر در برابر جنگ الکترونیک دشمن است. مجموعه ویژگی های مطرح شده از این سامانه باعث شده تا کارشناسان نظامی دنیا، نسل آخر بوک را پایدارترین سامانه پدافند هوایی موشکی دنیا بدانند که حتی اگر کاملاً صحت نداشته باشد قطعاً یکی از برترین ها است.

مقایسه رعد با بوک

هر چند از رادار و سامانه کنترل آتش رعد مشخصاتی تاکنون اعلام نشده اما بر مبنای تصاویر و اطلاعات اندک منتشر شده می توان مقایسه هایی انجام داد.

اصول طراحی چنین سامانه هایی نشان می دهد برد رادار ردگیری هدف باید در حدود دو برابر بیشترین برد موشک و در حدود 100 کیلومتر باشد. راداری که در نخستین فیلم منتشر شده از آزمایش های رعد روی برخی از خودروهای پرتابگر دیده می شود.


خودروی مجهز به رادار در تصویر سمت چپ دیده می شود

رعد تاکنون تنها با پرتابگر سه فروندی روی یک خودروی جدید 6 چرخه دیده شده در حالی که بوک علاوه بر چنین خودرویی از پرتابگرهای شنی دار نیز استفاده می کند که همه آنها دارای چهار موشک هستند.

مقایسه خودروی ایرانی رعد با نمونه روسی هرچند نشان از شباهت های کلی دارد که هر دو را در یک رده جای می دهد اما تفاوت های آشکاری در ظاهر و چینش اجزا و زیرسامانه های مختلف از جمله بخش نگهدارنده و پرتاب موشک نشان می دهد که این خودرو طراحی متفاوتی داشته و در ایران ساخته می شود.


پرتابگر شنی دار سامانه سام-6

به گزارش مشرق، در فیلم منتشر شده این خودرو در حال حرکت در زمین های ناهموار دیده می شود که توانایی مهمی برای ایجاد امکان استقرار سامانه در نواحی گوناگون کشور است.

باید به خاطر داشته باشیم که تاکنون نزدیک به 10 نوع خودروی تاکتیکی از نمونه های یک چهارم تن تا تانک برهای سنگین در کشورمان طراحی و ساخته شده است. همچنین توانمندی صنایع دفاعی کشورمان در ساخت خودروهای شنی دار اثبات می کند در صورت لزوم، بکارگیری رعد روی شاسی های زرهی و شنی دار نیز دور از دسترس نخواهد بود، موضوعی که با توجه به سرزمین های کویری و رملی در کشور به خصوص شرق و البته تهدیدات هوایی از سوی پایگاه های آمریکایی در افغانستان می تواند با اهمیت باشد.

گفتنی است نسل اول موشک های سامانه بوک روی پرتابگر شنی دار سام-6 نیز به کار رفته اند و خودروهای این سامانه می توانند کاندیدایی هر چند موقت برای پذیرش موشک های طائر-2 سامانه رعد باشند.

در این بخش، مشخصات ظاهری موشک طائر-2 را با دو موشک از سامانه بوک مقایسه می کنیم که موشک 9-ام-38 از نسل اول بوک و موشک 9-ام-317 از نسل آخر دو نمونه انتخاب شده از سامانه بوک هستند.


سه موشک مورد مقایسه از بالا به پائین: 9-ام-317(نسل آخر بوک)، طائر-2، 9-ام-38(نسل اول بوک)

به طور کلی شکل بدنه طائر-2 با دو موشک روسی مشابه و شکل بال های میانی و بالک انتهایی آن متفاوت است. دماغه طائر نسبت به موشک های روسی با زاویه کمتری به نوک می رسد و در واقع تیزتر است. طول و همچنین قطر بدنه در این سه موشک تقریباً برابر هستند.

در هر سه موشک قطر بدنه در مقطعی از آن افزایش یافته است که از این نظر طائر-2 به نسل اول موشک بوک نزدیکتر به نظر می رسد. در موشک ایرانی طرح بال میانی به نسل دوم بوک نزدیک تر است اما هم در بال و هم در بالک افزایش سطح دیده می شود. به علاوه هر دوی اینها به قسمت عقبی موشک متمایل شده اند و حتی لبه فرار بالک عقبی بر انتهای موشک منطبق شده است.

عقب رفتن این بالک، خصوصیات کنترلی بهتری را در مرحله ای که سوخت داخل موشک به اتمام رسیده و توزیع جرمی آن نهایی و مرکز جرم به جلو منتقل شده به دلیل افزایش بازوی گشتاور بیشتر حول مرکز جرم ایجاد خواهد کرد. لبه حمله این بالک نیز دارای تغییر زاویه است که بهبودهای آیرودینامیکی را موجب می شود.

بزرگتر شدن سطح بال اصلی و بالک می تواند احتمال کمتر بودن سرعت طائر-2 را بوجود بیاورد زیرا سرعت با توان دوم در ایجاد نیروی برآ(لیفت) و پسا(درگ) مشارکت می کند و مساحت با توان اول؛ بنابراین با توجه به میزان افزایش سطح این بال می توان سرعت نهایی طائر را بطور حدودی 980 متر بر ثانیه تخمین زد. تیزتر شدن دماغه در جهت تلاش برای کاهش نیروی مقاوم و کاستن از میزان کاهش سرعت نیز با احتمال مطرح شده تطابق دارد. دلیل دیگر این افزایش مساحت، افزایش احتمالی وزن موشک است که برای برقراری تعادل نیرویی نیاز به بزرگتر شدن سطوح آیرودینامیکی را بوجود آورده است.

با توجه به مشخصات عملکردی و ابعاد موشک طائر-2 می توان آن را گزینه مناسبی برای جایگزینی با موشک های استاندارد بر روی ناوهای ایران دانست زیرا در عین برد بیشتر نسبت به آن امکان جایدهی طائر-2 در پرتابگرهای جعبه ای و در آینده با مجهز شدن به یک بوستر برای پرتاب عمودی وجود دارد.

سطح بدنه طائر صاف تر و کم زائده تر از موشک روسی نسل آخر بوک به نظر می رسد خصوصاً در ناحیه اتصال بال به بدنه به وضوح طرح ایرانی بهتر است زیرا از ایجاد زائده های بیرونی برای اتصال بال به بدنه خودداری شده. این امر باعث بهبود شکل جریان هوا اطراف موشک شده و نیروی مقاوم را کاهش می دهد. همچنین انتهای بدنه طائر مانند دو نمونه روسی با کاهش سطح مقطع(اصطلاحاً دم قایقی) ساخته شده تا نیروی مقاوم در انتهای بدنه بر اثر جدایش جریان(بیس درگ) پس از اتمام سوخت کاهش یابد.

در مجموع می توان گفت با این تفاوت ها و شباهت ها بین موشک و سامانه ایرانی با نوع روسی به همان میزانی که الگوبرداری از آخرین نسل سامانه بوک مشهود است، اجرای فرایندهای طراحی و بکارگیری روش های بهتر ساخت در سامانه رعد نیز قطعی است که نشان از توانمندی بالای متخصصان کشور در زمینه موشک های پیچیده پدافند هوایی دارد.

موشک هایی که قرار است اهدافی با سرعت های چند برابر صوت را در ارتفاع های مختلفی منهدم کنند و از اینرو جوانان ایران اسلامی در زمینه های مختلف الکترونیک، رادار، مخابرات، سازه، آیرودینامیک، مکانیک پرواز و پیشرانش با کار گروهی به این موفقیت بزرگ یعنی ساخت سامانه ای قابل مقایسه با بهترین سامانه های مشابه دنیا رسیده اند که بجز چینی ها، آمریکایی ها نیز برای توسعه نمونه بومی از آن الگوبرداری کرده بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 123
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • علی ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    2 1
    زنده باد ارتش سپاه هواپیماهای اسراییلی اهداف خوبین ------- کی بشه اینا رو رو اسراییل آزمایش کنیم
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    5 0
    يکيش و بده من بکوبم تو خونه همسايه اعصابم خورد شد بسکه بچش وق وق کرد. با تشکر.شماره تلفن بذارم؟
  • ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    1 0
    سلام ...یه سوال چرا تعداد موشک هاشو 3 تا کردید؟
  • MOJICIVIL ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 3
    آقا لطفا اینهارو برای موزه نگذارید بدید حزب الله دهن اسراییل سرویس کنه خوشحال نشه اف 22 داره چون راداری که rq170 بگیره اف 22 چیزی نیست
    • GR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
      1 0
      اسراییل اف۲۲ نداره
  • یکی از طراحان سامانه رعد ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    2 0
    به 3 دلیل 1-در زمان حمله یک قدرت ناهمتراز مثل امریکا که ابری از جنگنده و موشک پشت سر هم به سمت تو میاد تنها روش تاکتیک شلیک کن و فرار کن هست..وگرنه در برابر چنین قدرتی با اولین شلیک لو می ری و باید سریع وارد یک سنگر یا پناهگاه بشی و گرنه بوم... 2-به دلیل وجود رادار فعال! زمانی که روی هدف قفل کنیم بلافاصله امریکایها محل رادار رو شناسایی می کنند و حجم عظیمی از موشک و بمب و کروز به سمت رادار میاد.. بخاطر همین با کم کردن 1 فروند از لاتچرها دست به ساخت حامل بدون رادار آنها با 3 موشک زدیم که با هدایت انواع رادارها و حسگرهای فعال و غیر فعال مختلف تحت یک شبکه موازی واحد می توانند بدون شناسایی شدن محل پرتاب موشک نسبت به تعقیب هدف اقدام کنند 3-تاکتیک بازی با قواعد جنگ بجای اینکه مثل احمق ها 4 موشک یکسان روی یک حامل قرار بدیم 3 موشک با مشخصات مختلف محرمانه...روی یک حامل قرار دادیم..که در صورتی که به هر دلیلی یک موشک جم شد یا ....موشک دوم یا سوم..با مشخصات خاص منحصر به فرد خودش ماموریت را انجام دهد ...... از همه مهمتر این نکته هست که دیگر پدافند هوایی ایران ثابت و آشکار نیست پدافند هوایی ایران پدافند سایه ها خواهد بود... در زمان حمله ما از یک مورچه که در حال له شدن هست کم کم به یک سوسک عقرب افعی فیل و در آخر گودزیلا تبدیل خواهیم شد سلام بر حسین.....
  • ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    با مشرقی ؟ مگه این سامانه رو مشرق ساخته ؟!؟!؟!
  • ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    اینا زمین به هوان. به کارت نمیاد .
  • حسین ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 1
    اسرائیل برای ایران ارزش موشکی نداره از نظر استراتژیک(فقط سطل آب)...حریف اصلی امریکاییها هستن اما موندن نقش صدام رو به چه کسی بدن بازی کنه!
  • ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    3 1
    خدا پدر بلاروس را حفظ کند، که موشک یا فناوری آن را به ما داد.
  • ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    سلام لابد چون تاسه نشه بازی نشه ههه
  • arian ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    1 0
    دوست من علی جان ننویس اسراییل کشوری به این اسم وجود ندارد رژیم صهیونیستی صحیح است. مشرق عالی بود ممنون.
  • حسين ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    2 0
    چرا اين سامانه هاي موشكي رو به ارتش نمي دهند ؟
  • سجاد ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    1 0
    برادر نیروهای نظامی ما از چندین سامانه زمین به هوای بسیار قدرتمند دیگر استفاده میکنند که فراموش کردی نام آنها را ببری مثل سامانه s 200 و سامانه قدرتمند و بهینه شده هاگ سامانه هایی مانند تور m 1 نیز هست همچنین سامانه برد بلند مشابه s 300 نیز در مرحله پایانی است
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    1 0
    گزارش خوب و نسبتا جامعی بود نکته ایی که در مورد استفاده از این موشک در ناوهای جنگی ایران اشاره کردید نکته بسیار مهمی است چرا که ضعف عمده ناوهای ما بحث پدافند هوایی اونهاست امیدوارم زودتر عملیاتی بشه فقط چرا در ماشین های حامل موشک رعد اثری از رادار دیده نمیشه ؟
  • ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    1 0
    فرزندان ایران اسلامی، باید حداقل به اس 500 های روسی برسیم.
  • صالح ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    ماشاءالله به بچه های سپاه
  • لعلی ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    خوشحالم از قدرت ایران.
  • حامد ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    سلام عجب سامانه هایی اند اینا. نمایشگاه نمیزارند بریم از نزدیک اینا رو ببینیم.؟؟؟؟؟؟؟
  • manamhamintor ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    gol gofti vali keyhan ham esme manhoos ro minvise khaily ajibe
  • manamhamintor ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    age modele sadetaresho bedim be lobnan har rooz mishe azmayesh kard
  • ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    خوب اول بچه رو شوت مي کنه هوا بعد با يکي از اينا مي‌زنتش!!! راه حل خوبيه توي يک جنگ نامتقارن... نه؟!
  • رضا ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    با سلام چرا در تصاویر مقایسه شده سه موشک تصویر موشک ایرانی در قسمت بال انتهایی فتوشاپ شده می باشد؟؟
  • محمد ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    افرین کوچولو دیگه شب شده بدو ... بوس لالا
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    آخه این چه سوالیه؟ مرد حسابی پدافندهوایی یه سیستم مستقله که مجموعه ای از شیرمردا و دانشمندای سپاه و ارتش داخلشن دست هموشونو می بوسم سپاه و ارتش هرد و یکین و نور چشمن خدا همشونو حفظ کنه یا مهدی
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    درود به شرف همه دانشمندای ایرانی
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    تمام سامانه های دفاع هوایی متعلق به نیروی چهارم نیروهای مسلح به نام نیروی پدافند است. هرچند یگانهای مختلف تیپ های مستقل می توانند سامانه های پدافندی را در اختیار خود داشته باشند که یا از نیروهای نیروی پدافند است مستقر در یگان یا نیروهای خودشان. تا آنجا که من اطلاع دارم بیشتر نیروهای پدافند از نیروهای نیروی هوایی ارتش هستند و عده ای از آنها در خارج کشور آموزش پدافندهای جدید دیده اند.
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    1 0
    بابا طرااااح! بابا گودزیلاااا! این طرحا آزمایشم میشن یا فقط رو کاغذ طراحی میشن و بعد هم تولید؟ آمریکا میدونی چند هزارتا کروزشو شلیک کرده؟ ما تاحالا 20 تا شهاب تو کل مانورهامون شلیک کردیم؟
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    چرا مدل ساده تر؟ مگه شما آمریکای جنایت کاری که هر اسلحه ای به نوکراش میده سطح پایین ترشو میده؟
  • samsam ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    ترکیه. چون دچار تبهم شده
  • حامد ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    سلام عجب سامانه هایی اند اینا. نمایشگاه نمیزارند بریم از نزدیک اینا رو ببینیم.؟؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    زنده باد ایران ولایت
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    1 0
    تلخه برات داره واقیعتو میگه راس میگه از بلاروس گرفته حداقل فناوریشو
  • یدی ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    1 0
    عزیز جان پدافند هوایی کشور بیشتر دست ارتش جمهوری اسلامی ایران است ضمن اینکه سپاه هم دراین مورد باتمام توان وارد شده است. در مورد هوا فضا و متعلقات وابسته به آن بیشتر شاهد ترکیب ارتش وسپاه هستیم.
  • یدی ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    1 0
    روزی که ایران ماهواره به فضا فرستاد همتون داد زدید کار کره شمالیه. اما بعد چندسال که کره شمالی در پرتاب ماهواره به فضا هرکاری کرد موفق نشد فهمیدید تهمت زدن به توانایی دانشمندان جوان ایرانی و ثبت دستاوردهایشان به اسم دیگران دیگر ترفندی کهنه وقدیمی وناکارامد شده است.
  • ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    تا فردا نمایشگاهش در مصلای تهران برقراره میتونید برید ببینید
  • محمد ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    ایول مشرق جون! میشه یکی بدی به ما بزنم تو سر اسرئیل!
  • امیر ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    1 0
    اینکه چیزی نیست البته هست این سامانه پیشرفته ای هست ولی ما منتظر باور373 با صیاد2 هستیم
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    عزیز من اینا میان برد اند. تور ام ا، کوتاه برد و اس 200 بلند بر است. برای همین این جا نیامده است.
  • ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    به دو دلیل محتمل یا افزایش در قطر موشک ها نسبت به بوک ( که این خودش خیلی حرف داره برای گفتن !) یا کمتر بودن عرض کشنده ...
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    مشرق جان درباره میزان تحمل فشار جی بوک اشتباه نوشتی . موشک بوک تا 24 جی فشار رو تحمل میکند و از قابلیت مقابله با اهدافی با مانور 12 جی برخوردار است!
  • رزم جو ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    آخه نمی شه که ببری خونتون باید استخدام هوا فضا شوی تا از نزد یک بتوانی کارش را ببینی.
  • آشنا ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 1
    زنده باد اسلام که ایران را سر فراز کرد.
  • جاوید ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    خوش فکرند خدا قوت .
  • خوش فکر ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    جلو تر هم می رویم
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    تصویر درست است من این سامانه رو ازنزدیک در رژه دیدم و تصویر رو تائید می کنم .
  • کار شناس ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    آقای ناشایست کجات سوخته بیا برویم دکتر؟
  • رزم آرآ ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    2 0
    آیا ترکیه برایش صدام درس نشده یس بیا مثل اون بشوی.
  • فناور ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    ما به حزب الله ماهی نمی دیم . ماهی گیری یاد دادیم !
  • نا ظم ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    کوچولو برو یک پفک بخر خودت با بچه همسایه سرگرم میشی وساکت وهمه راحت.
  • ملت ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    انشاالله در پشرفتهای بعدی به ساخت بهترینها برسی.
  • ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    پس جمهوری اسلامی(اشاره به تیتر) چی شد؟
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    باسلام وخسته نباشید خدمت تمامی دوستداران ایران زمین بنظر بنده اگه مامی تونستیم اس 300طراحی کنیم چرا اینهمه منت روس ها راکشیدیم وآخرسرهم هیچی به هیچی
  • ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    باسواد بهتره بری یه دوره نهضت سواد اموزی
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    همین که می تونیم پوز آمریکا و اسراییل و انگلیس را بزنیم کافیه. مهم نیست از کجا یاد گرفته ایم
  • مهدى ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 1
    خيلى ممنون از اينکه اين اطلاعات هر چند ساده! رو در اختيار کارشناسان نظامى و اطلاعاتى بيگانه قرار مي ديد تا کاملا در جريان ريز به ريز تواناييها و دستاوردهاى ما قرار بگيرند . انتشار آزاد اين اطلاعات بدون هيچ دليل قانع کننده اى و فقط براى جلب مخاطب جز آسيب پذيرى و در خطر سرقت قرار گرفتن پيشرفتهاى ما ، قطعا هيچ نتيجه اى رو براى ما در پى نخواهد داشت . يا على
  • ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    سینا تو بودی؟!
  • manamhamintor ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    mahze etelaah daneshmande nashenas begam ke amricasham fan-avarie moshakisho az alman nazzi gerefte von braun o ye search kon ta befahmi lisanse
  • صياداز تبر يز ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    درود بر رزمند گان اسلام
  • یوسف نیری ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    دوست عزیز طبقه بندی اطلاعات میدونین چیه ؟ قطعا اگر این سایت اطلاعات طبقه بندی شده از نوع سری و فوق محرمانه رو منتشر کرده باشد حسابش با وزارت اطلاعات و ... است در غیر این صورت موردی نداره فقط جنبه خبررسانی داره شما مطمئن باشید دشمن خیلی بیش از من و شما از جز به جز توانایی موشک ها و سیستم جمینگ و راداری و ... ایران اطلاع داره و بالعکس ایران هم خیلی بیشتر از اخبار اینترنتی از توانمندی های الکترونیکی دشمن مطلعه
  • ذره بین ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    ترکیه انقدر خوش خدمتی می کنه تا آقولو بره پیش مبارک؟
  • دانشجو ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    می خواهی با دو جمله تمام فوتو فن موشک را یابگیری باید بیائی آموزش سالها کارداره؟
  • همسایه ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    الان مامانت میآید برو سر مشقت تا ......نخوردی؟
  • کارشناس ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 1
    اسرائیل احتیاج به اینوسیله های جنگی نداره یک سطل آب کافیه تمام می شه؟
  • مردم ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    دست صنعتگران دفاعی درد نکند همه به پیش ؟
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    mashala
  • حسین ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    ای کیو یعنی امریکاییها نمیتونن این مسائلو بدون گفتن مشرق بفهمن. اونا که ماهواره جاسوسی با دقت 33 سانتی متر و خیلی چیزای دیگه دارن؟
  • ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    طبق بندی از قانون اساسی کشورمون درج هرگونه اطلاعات نظامی بدون اینکه از منبعی ذکر کنن ممنوع است و جرم تلقی میشه ... نمیدونید برید بخونید ...
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    khoobe vali oon pahbade iran be esme karar oon kamelan taghlidiye tooye jange jahaniye dovom roosiye eyne hamoono dasht taze alan iran sakhtesh biyayn yekam ebtekar be kharj bedin albate chizaye dg ham hast ke ntaghriban taglidiye
  • احمد ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    دروغو دشمن خداست! ملت ما میداند که چه بداند
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    0 0
    بروببا حال خوشی داری
  • ايراني ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    شهيدان دفاع مقدس كجاييد ببينيد ايران از نظر دفاعي چقدر قوي شده جاتون خاليه
  • مرتضی ۰۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    کی بشه اسرائیلو شخم بزنیم با موشک خدا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    مشرق جان با یه بغضی از پیشرفت ایران و ایران اسلامی و ایرانی حرف و مطلب می نویسه انگار با این پیشرفت ها مشکل داره و ناراحته
  • ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    1000 تا سایت در مورد اطلاعات این موشک ها است.مطمئن باش حرفه ایهای این کار با یک نگاه همه چیزشو میفهمن.مثل همیشه چاپ نمیشه
  • عبدالله ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    به نظرت تهمت زننده به مسلمان و او را درغگو خواندن چی؟
  • -* ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    برخی ها هنوز تفکر اینکه ایرانی نمی تواند لوله هنگ(افتابه) را بسازد دارند . خدا به راه راست هدایتشان کند
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    چرا میگید رعد ایرانی بابا این ساخت روسیه است وسایل روسی را می خریم با نام ایرانی معرفی می کنیم!!!
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    چتد مدل موشک داره سامانه بوک مشرق اونی که 30 جی تحمل می کنه ر و گفته
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    ta aval bargard iran bache bad cherto pert begoo
  • امیرعلی ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    دو سه تا ازاین موشک ها رو بزنیم تو اسرائیل کارشون تمومه
  • ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    تا کور شود هرآنکه نتواند دید
  • ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    golgofti irani vali age ba amricao esrail doos shimo kari beheshoon naddashte bashim dg shahid nemidim ya ali
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    bache too bezani too sare oona oona kharan bombe atom mindazan inja bavar kon amrica az esrail bishtar halishe man migam ba esrailiya ba inke zaiif taran az amrica vali nabayad bahashoon dar oftad chon kharan bombe atom mizanan
  • ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    bache ye jete amrica andazeye kole niroo havayiye iran ghodrat dare
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    100% روسی
  • ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    1 0
    تو اصلا بوک های روسی و چینی و بلاروسی رو دیدی که حرف مفت می زنی؟! فقط بلدید شعر بگید.
  • ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 1
    قابل توجه امثال شما جاهلان روسیه از ایران تو ساخت پهباد عقبتره ، یادت رفته موس موس کردن روسها به اسرائیل برای خرید پهبادهاشون
  • وحید ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    ای خدا . کی بشه اسرائیل رو با خاک یکی کنیم؟فقط منتظریم یه کم پاشونو کج بزارن . ما اجازه نمیدیم هیچکس به خاک کشورمون تجاوز کنه
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    حرف مفت میزنی ...مفتی هم حرف میزنی؟؟؟
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    koshhaliya tavahom zadi?
  • ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    صد در صد سواد نظامی شما ... هیچی !
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    nashenas to dari sher migi boro sitaye nezamiro negah kon bad harfe moft bezan
  • irandoooste aryayi ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    harvaght mooshakamoon be khake amrica berese oonvaght honar kardim hala moshabehe roosiyam bood bood chon aksaran selahamoon taghlidiye
  • ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    100000000000000000000000% ایــــــرانــــــــــــــــــــــــــــی
  • ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    عزیز جان با سامانه پدافندی جایی رو شخم نمی زنن !
  • ایــــــــــــــران ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    قابل توجه افراد وطن فروش: سامانه دفاع هوایی بوک سیستم بسیار نرمی (قابل تغییر و ارتقا) است و کشورهایی نظیر چین و بلاروس این سیستم را با توجه به شرایط خود تغییر داده اند ، ایران نیز این سیستم را با توجه به نیازهایش ساخته و بهینه سازی کرده (به عنوان مثال سرعت موشک را کاهش و برد و مانور پذیری را افزایش داده به همین خاطر روی هر لانچر به جای 4 موشک سه موشک حمل می کند) ضمنا: نیروی هوایی امریکا در رزمایش ها و مانورهایش از این سیستم به عنوان هدف جنگال استفاده می کند
  • ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    جوابتو پایین به برادر آلمانیت دادم! مشرق تایید کرد می تونی بخونی تا کمتر پارازیت ایجاد کنی در ضمن آب بریز جایی که میسوزه :-)
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    شما فرض کن صددرصد روسی....مهم اینه که میتونه هواپیماهای شیطان بزرگ رو در آسمان تبدیل به یه مشت آهن پاره کنه.
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    ندزدنت باهوش B2 هم 100% آلمانی وبه سرقت رفته از ارتش نازی
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    نظرت 100درصدآمریکاییه! ولی عیب نداره به وقتش همه چی معلوم میشه.
  • ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    3 0
    فشفشه روسی مبارک
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    javabe nashenas sher nagoo
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    عزیز دل برادر، بردشون 50 کیلومتر هست!
  • امین س ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    موش بخوره تو رو!!مطمون باش سپاه می دونه داره چی کار می کنه،چون روسیه رو می شناسه ،حداقل اینه که روسها ننشستن برنامه و سیستم اون رو طراحی کنن و بعد بدن به ایران بگن فعلا استفاده کن و هر وقت ما با امریکا توافق کردیم پشتت رو خالی می کنیم و اطلاعات اون سامانه رو در اختیار امریکا می ذاریم...
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    فداتشم دفاع ضد هواییه
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    nashenase dovom rast mige dg
  • ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    %100دت! منو کشته ...قماش شما درصد دادنشون دنیایه طنزه جناب ...
  • مهران ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    این که موشک زمین به زمین نیستش !! که باهاش اسراییل رو بزنیم !!! این پدافند هوایی هستش و تنها بر علیه اهداف هوایی استفاده میشه نمیشه باهاش به اهداف روی زمین حمله کرد درضمن بردش هم به اسراییل نمیرسه
  • ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    کاری نداره میدیم حزب ا... بزنه
  • سید ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    0 0
    هیچ وقت منفی و مثبت یکی نمیشن هیچ وقت .. همیشه جرقه میزنن. همیشه .. اینو یادت نره ناشناس .. یا علی (ع) مدد.
  • یوسف ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    سلام ... معلومه که سامانه "رعد"شباهت داره با سامانه"بوک"امادلیل نمیشه که قدرتش وسرعتش و امتیازاتش بالاتر نباشه.اما اینکه روسی یا تقلید حرف مفته.. رعد در کنار سام-6" و"تور M-1 "و به زودی "باور373"چه در"قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا" ارتش ویا در هوا وفضا سپاه آسمان ایران را جهنم میکنه..البته مرصاد وهاوک یادم نرفته...یاعلی
  • یوسف ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    مطمئنم فرق کلاشو با ژ-3 رو هم نمیدونی...
  • یوسف ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    1 0
    100% شما نمیدونی پدافند چیه..
  • یوسف ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    معلومه بحران اقتصادی بهت فشار اوورده...نننننه
  • ممد ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    0 0
    سلام مشرقي اگه ميشه در مورد هواپيماي تامكت و تجهيزاتي كه خود ايراني ها رو اون اضافه كردن يك مقاله بذاريد ممنون
  • ۰۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    سيسبيسشيب
  • واقع بین ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    0 0
    مشرق تو هیج وقت نظرات من رو نذاشتی عیب نداره میگم که خودت بدونی ایران خیلی پیشرفت کرده آره ولی خدایی 10 تا بمب هسته ای تو این مملکت بخوره چی میشه؟ حالا هی بگید نه آمریکا نمیتونه ما اسرائیل رو میزنیم فلان و بسیار، اصلا 10 تا بمب اتم بخوره ایران چی کار میکنه
  • جواد ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    0 0
    ناشناس جان! در این صورت چرا برای حمله به ایران دست دست میکنه؟
  • ممد ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 0
    به خدا ایران نمیتونه کاری کنه
  • احمد ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۴
    0 0
    بسیار عالی بود
  • ساجد ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    پدافندهای هوایی همشون رو قبل از برخورد به زمین نابود میکنند. هیچ چیز از آسمان ایران عبور نخواهد کرد
  • ساجد ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    0 0
    ممکنه طرح اولیش روسی بوده باشه اما ساخت اون صد در صد ایرانیه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس