کد خبر 156766
تاریخ انتشار: ۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۰

محرک اصلی این هلیکوپتر موتور پراید است که با حذف گیربکس و جایگزینی پولی و تسمه و چرخ دنده، فرایند انتقال قدرت از خروجی شفت موتور به قسمت سواش پلیت ملخ‌ها انجام می‌شود.





به گزارش مشرق به نقل از ایران، فضای مناسبی که برای پیشرفت های علمی در کشور فراهم شده روحیه افراد مستعد را برای پیشبرد خدمات علمی بویژه تحقیق، ابتکار و اختراع افزایش داده و موجب شده است هر روز خبری جدید از ساخته‌ها و یافته‌های جوانان مستعد و پرانگیزه ایرانی منتشر شود.
یکی از ساخته‌های جدید جوانان ایرانی هلیکوپتر دست‌سازی است که با امکانات دم دستی و تلاش و پشتکار شخصی و حمایت مالی خانوادگی به مرحله ساخت رسیده و برای علاقه مندان به دانش ایرانی به نمایش در آمده است.
این هلیکوپتر توسط علی و برادرش ایوب علیرضایی در طول 2 سال طراحی و با تشویق و حمایت مالی پدرشان کیوان علیرضایی ساخته شده است.

 


علی علیرضایی شهرکی متولد 1369 ساکن استان چهارمحال و بختیاری، شهر کیان، اکنون دانشجوی مهندسی تکنولوژی الکترونیک دانشگاه آزاد شهرکرد است. برادر وی ایوب نیز متولد 1365 فارغ التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه شهرکرد است.
نخستین هلیکوپتر قابل پرواز در سال 1941 توسط شخصی به نام ایگور سیکوررسکی ساخته شد. سپس و به مرور زمان تلاش گردید تا با بهینه کردن این وسیله رفته رفته آن را بشکل کنونی و پیشرفته در آورند. درست مانند هر وسیله دیگری مثل خودرو، لکوموتیو، یخچال، دوچرخه و غیره که در ابتدا به شکل امروزی نبوده و از تکنولوژی امروزی برخوردار نبودند.
با پی بردن به کارایی و قابلیت‌های چشمگیر این وسیله و کاربری آن در زمینه‌های مختلف با توجه به مأموریت‌های پیش‌بینی شده برای این وسیله می‌توان آن را در کلاس‌های مختلفی دسته‌بندی کرد از جمله: هلیکوپترهای نظامی (که خود به چند گروه تقسیم بندی می‌شود)،
هلیکوپتر‌های نجات و امداد و هلیکوپترهایی با کاربری شخصی که به دو گروه پیشرفته و گروه‌های تفننی که تماماً دست‌ساز بوده و به دلیل نیاز نداشتن به دانش فنی، دسترسی آسان به ابزار و مواد اولیه ساخت و نیز ارزانی قیمت، از چند دهه قبل تاکنون در بیشتر کشورها بویژه اروپا و امریکا افراد عادی با خرید نقشه، خود اقدام به ساخت و مونتاژ این وسیله می‌کنند.
در دنیا اکنون کیت‌های آماده‌ای وجود دارد که افراد می‌توانند با خریدن این کیت‌ها و سر هم کردن قطعات کیت، هلیکوپتر بسازند و آن را به پرواز درآورند اما این دو برادر با طراحی اولیه توانسته‌اند موفق به ساخت این هلیکوپتر شوند.
به گفته برادران شهرکی سازندگان چهارمحالی هلیکوپتر دست‌ساز، محرک اصلی این هلیکوپتر موتور پراید است که با حذف گیربکس و جایگزینی پولی و تسمه و چرخ دنده، فرایند انتقال قدرت از خروجی شفت موتور به قسمت سواش پلیت ملخ‌ها انجام می‌شود.
طول کل هلیکوپتر 7 متر و ارتفاع آن نیز 5/2 متر است. همچنین، عرض این وسیله 160 سانتی متر است. این هلیکوپتر طوری طراحی شده که فعلاً ظرفیت حمل یک سرنشین با وزن متوسط 80 کیلو گرم را دارد. به گفته علیرضایی می‌توان با تغییراتی حساب شده در ظرفیت این وسیله تغییراتی نیز ایجاد کرد.
تمام قطعات به کار رفته در بدنه و موتور این هلیکوپتر دارای طراحی و مواد اولیه کاملاً داخلی و شخصی و منحصر به فرد است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سیدمحمد ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    0 0
    طول کل هلیکوپتر 7 متر و ارتفاع آن نیز 5/2 متر است. همچنین، عرض این وسیله 160 سانتی متر است؟؟؟؟؟؟؟؟؟ این اندازه ها با چیزی که در تصویر مشاهده میشه مطابقت ندارد خصوصا ارتفاعش.با اینهمه بارک الله به هوش این گل پسرای لر
  • ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    0 0
    ببخشید لطفا قسمت پائین عکس رو هم ببینید که رکاب هلیکوپتر قرار گرفته در سبزه ها و ارتفاع اون دو و نیم متر است
  • سید علی ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    0 0
    احسنت !! واقعا خسته نباشن ! دمشون گرم ! من به عنوان یه جوان ایرانی بهشون افتخار میکنم! راستی دست پدرشون هم درد نکنه که مثل همه پدرا همه چیشون رو به پای بچه ها شون میریزن ! پدرجان این حاصل دست رنج تو هست !! تو مغز خلاق و با استعداد ! نه فقط یک هلوکوپتر !
  • ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    0 0
    اگر موتور پراید هست ممکنه یه وقت وسط هوا دیگه نخواهد به کارش ادامه بده اونوقت باید چیکار کرد
  • manamhamintor ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    0 0
    vaghean bayad goft daste marizad
  • حامد ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    0 0
    واویلا. خدا بخیر کنه . موتور پراید برای هلیکوپتر. این دیگه آخه چه دستاوردیه به خدا.
  • ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    0 0
    پراید بدنش بده موتور که دیگه موتوره .چه ربطی داره
  • یه نفر ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    0 0
    همواره ابتکار اثر بخش و مهیج و شادی آور بوده است ولی در این مورد خدا کنه سایپا چیزی نفهمه وگرنه تولید پراید برای 100 سال دیگه ادامه پیدا می کنه
  • ناشناس ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    ای بخندییییییییییییییییییییییییییییییییییییم
  • سلام ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    دمشون گرم هلیکوپترش اومد، مونده کامیون، هواپیما، کشتی ،تانک و غیره. سیر صعودی پراید
  • سید محسن ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    تو جاده که به درد نخورد ببینیم تو آسمون چی میشه
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    1 0
    یه عکس از پروازش میزاشتین دیگه ولی دمشون گرم
  • سایپا مطمئن مطمئن ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    0 0
    چند روز پیش هم وانت پراید آورده بودید، خدا به خیر کنه کشتی، فضاپیمای پراید، 18 چرخ و ..... هم تو راهه حتما...
  • jahedi ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    1 0
    سلام دوست عزیز تبریک میگم برای این نوآوری و خلاقیت شما و یک سوال دارم برای یک فروند ملخی با وزن 600 کیلوگرم با 2 سرنشین از چه موتوری میتوان برای آن استفاده کرد . با تشکر فراوان و بازهم تبریک
  • عیدی IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۱
    0 0
    واقعا دامشون گرم با کم ترین امکانات این را درست کردن جای تشکر و داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس