به گزارش مشرق به نقل از پايگاه اطلاعرساني آيتالله مجتبي تهراني، اين مرجع تقليد شيعيان در سخناني که روز گذشته در مسجد جامع بازار تهران عنوان کرد، با اشاره به حديث «الْحُجَّةُ قَبْلَ الْخَلْقِ وَمَعَ الْخَلْقِ وَبَعْدَ الْخَلْقِ» گفت: ابان بن تغلب از امام صادق (ع) نقل ميکند که حضرت فرمودند: حجّت قبل از خلق و با خلق و بعد از خلق است.
وي ادامه داد: «حجّت» در اين روايت کنايه از وجود مقدّس امام است و اشاره به اين جهت است که خداوند متعال قبل از ايجاد ممکنات، اوّل نور مقدّس امام را خلق کرده است و اين نور همينطور همراه اين موجودات هست؛ و بعد از آنکه اين نشئه به پايان ميرسد؛ باز هم اين نور هست و پايان پذير نيست و اين نور مقدس حجّت و امام است.
آقاتهراني در خصوص ولادت امام زمان (عج) گفت: اينکه گفته ميشود نيمه شعبان وجود مقدّس امام زمان (صلوات الله عليه) متولد شده است، بروز و ظهورش در اين عالم نيمه شعبان است وگرنه دست قدرتِ حق تعالي قبل از خلقت موجودات، اين انوار مقدّسه را که نور واحدند خلق کرده بود.
اين استاد اخلاق با اشاره به تعبير «لَوْلا الْحُجَّةُ لَسَاخَتِ الارْضُ بِاَهْلِهَا وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَري وَ بِوُجوُدِهِ ثَبَتَتِ الْأَرْضُ وَ السَّمَاء» گفت: اگر روح نباشد،جسم از هم ميپاشد. روح که برود، بدن متلاشي ميشود. آنگاه سرپا هستم که اين روح سراسري باشد؛ اينکه من به اين جسم غذا ميرسانم براي خاطر روح است.
وي در تبيين معناي «بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَري» اظهار کرد: به يُمن روح است که بقيه سلولهاي بدن تغذيه ميشوند. سلولها هر کدام براي خودشان جان دارند؛ اما تحت سلطه آن روح سراسري هستند. آنها هم که تغذيه ميشوند براي خاطر روح سراسري است. تمام اين عالم که از ناحيه خداوند مرزوقاند، براي وجود مقدس اوست که روح سراسري عالم امکان است؛ که اگر نباشد مثل بدنِ بدون روح از هم ميپاشد.
آيتالله مجتبي تهراني در پايان سخنان خود تصريح کرد: نيمه شعبان روز بروز آن حجّت است؛ نه اينکه نعوذ بالله روز خلقت و تولّد آن حجّت باشد. وگرنه وجود مقدّس امام قبل از خلقت بقيّه ممکنات است.
کد خبر 1564
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۰
- ۰ نظر
- چاپ
آيتالله مجتبي تهراني در سخناني به مناسبت سالروز ولادت امام زمان (عج) گفت: قوام عالم به دليل وجود مقدس امام زمان (عج) است که روح سراسري عالم امکان محسوب ميشود