در گذشته هاشمی اعتقاد داشت که ما با آمریکا مشکل داریم اما او مدت هاست که دیگر اعتقادی به این موضوع ندارد.

گروه سیاسی مشرق ــ صادق زیباکلام را کمتر کسی است که نشناسد. صراحت و رک حرف زدن های این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران بارزترین ویژگی شخصیتی اوست. در کنار این ویژگی، حمایت های گاه و بیگاه او از هاشمی رفسنجانی سبب شده است تا برخی ها با دیدن مصونیت او بگویند:«زیباکلام، مهره هاشمی است!».
در این باره از او پرسیدیم اما او مدعی است که هاشمی از آدم هایش حمایت نمی کند! بالاخره در این گفت و گو از او خواستیم تکلیف خودش و ما را روشن کند و بگوید که خودش را متعلق به کدام جریان سیاسی می داند! تمام تلاشمان این بود که این گفت و گو بی پرده باشد و گاهی گفت و گو آنقدر صریح می شد که اگر باقلوای یزدی جلوی دستمان نبود و نمی خوردیم، مزه دهانمان «گس» می شد! او در این مصاحبه، برای اولین بار از یک دیدار مهم و خصوصیش با هاشمی سخن می گوید. زیباکلام در حین مصاحبه خونسرد است اما شاید اگر کس دیگری جای او بود، به خاطر پافشاری ما روی برخی سئوالات از کوره در می رفت! آنچه می خوانید ماحصل گفت و گوی خودمانی «مشرق» با این فعال سیاسی و استاد دانشگاه است.

***

*آقای دکتر! تکلیف من و خیلی های دیگر را روشن کنید و ما را از سردرگمی و ابهام در بیاورید لطفاً! بالاخره اصولگرا هستید، اصلاح طلبید یا مستقل؟ درباره این حرف هم که خیلی ها می گویند شما «مهره آقای هاشمی رفسنجانی » هستید، چه دفاعی دارید از خودتان بکنید؟

اجازه بدهید اول، بخش دوم سئوالتان را جواب بدهم. اینکه می گویند «زیباکلام مهره آقای هاشمی است» دو سه تا معنی می تواند داشته باشد؛ یک معنی این است که من از خودم هیچ فکر و نظر و اندیشه ای ندارم و مرتب با آقای هاشمی در تماسم و ایشان به من می گویند که درباره فلان مسئله، اینطور یا آنطور بگو! معنای دیگرش این است که لزوما اینطور نیست که من مرتب با آقای هاشمی در تماس باشم و ایشان به من خط بدهند بلکه چون از ایشان حمایت کرده ام، می کنم و خواهم کرد، از یک حاشیه امنیتی و مصونیت سیاسی برخوردارم و آقای هاشمی به دستگاه های امنیتی سفارش کرده اند که با زیباکلام کاری نداشته باشید و یا اینکه اگر مشکلی برای من پیش بیاید،آقای هاشمی بلافاصله زنگ می زنند و مرا از آن مخمصه خلاص می کنند.

* البته ناگفته نماند که خیلی ها فکر می کنند شما نوعی مصونیت امنیتی دارید! نمونه اش خود من!

بله می دانم! این روایت خیلی مشهور است! بارها گفته اند اگر حمایت آقای هاشمی از زیباکلام نبود و اگر پشتش به هاشمی رفسنجانی گرم نبود بارها دستگیرش کرده بودند! می گویند خیلی ها نصف و حتی  ثلث حرف هایی را که زیباکلام می زند را نزده اند و بیان نکرده اند اما بارها دستگیر شده اند و دو سال، سه سال و یا حتی  بیشتر در زندان بوده اند! بارها به خود من گفته اند:«چرا شما را بازداشت نمی کنند؟!» بعد خودشان هم جواب این سئول را داده اند:«چون آقای هاشمی پشت شماست!». اما اجازه بدهید برای اولین بار و در مصاحبه با شما درباره خودم، آقای هاشمی و این حرف ها یک اعتراف بکنم. شاید خیلی از کسانی که این مصاحبه را می خوانند فکر کنند که من در این مورد کمی دروغ می گویم و یا مبالغه می کنم اما من آخرین باری که با آقای هاشمی رفسنجانی صحبت جدی سیاسی کردم...

* حضوری یا تلفنی؟

حضوری و رو در رو. همیشه دیداری اگر با آقای هاشمی داشته ام حضوری بوده و هیچوقت تلفنی نبوده حتی یکبار. بله داشتم می گفتم آخرین باری که صحبت سیاسی خیلی جدی با آقای هاشمی داشتم تیرماه 1388 و در اوج جریانات بعد از انتخابات ریاست جمهوری بود. آقای هاشمی رفسنجانی قرار بود روز جمعه 26 تیرماه به همان نمازجمعه معروف بیایند. من روز پنجشنبه 25 تیرماه با ایشان ملاقات کردم. گفته شده بود که آقای هاشمی روز جمعه به عنوان خطیب خواهند آمد در حالی که شایعاتی هم مطرح بود مبنی بر بازداشت خانگی ایشان! روز سه شنبه 23 تیرماه با دفتر ایشان در مجمع تشخیص مصلحت تماس گرفتم و گفتم که با حاج آقا کار دارم و می خواهم حتما ایشان را ببینم. فضای آن روزها را اگر بیاد بیاوریم اینطور بود که هنوز معترضان به نتیجه انتخابات، کف خیابان ها بودند. روز چهارشنبه بود که به من گفتند:«حاج آقا فردا ساعت 10 صبح شما را در جماران- منزلشان- می بیند».

* راستی اصلا هدفتان از این ملاقات چه بود؟

علت این که می خواستم بروم و حاج آقا را ببینم این بود که فکر می کردم خطبه های ایشان در آن  نمازجمعه بسیار مهم، سرنوشت ساز و تاریخی است و میلیون ها نفر در ایران و خارج از ایران منتظر هستند ببینند ایشان روز جمعه چه خواهد گفت. من رفتم ایشان را ببینم تا همین تاریخی بودن و حساس بودن حضور و سخنان روز جمعه را به ایشان یادآوری کنم.

* تنها رفتید؟

نه با یکی از بستگان رفتم. چون تابستان هم بود آقای هاشمی ما را در حیات منزلشان دیدند.

* چقدر طول کشید؟

حدود یکساعت، کمی بیشتر یا کمی کمتر طول کشید.

* دقیقا به  آقای هاشمی چه گفتید؟

من رفته بودم بگویم که خیلی ها منتظرند تا ببینند آقای هاشمی کجای این معادله قرار میگیرند. می خواهند بفهمند آیا آقای هاشمی با معترضین به نتیجه انتخابات است یا با موافقین نتیجه انتخابات.

*می‌خواستم به هاشمی بگویم برای همیشه تمام می‌شوید؛ اگر...

من به آقای هاشمی گفتم:«من نمی دانم شما فردا چه می خواهید، بگویید و چه جوری می خواهید موضعگیری کنید! اما اگر شما موافق نتیجه انتخابات صحبت کنید برای همیشه تمام میشوید و اگر همصدا با معترضین  هم حرف بزنید و کامل طرف آنها را بگیرید باز هم برای همیشه تمام میشوید! آقای هاشمی! فردا یکی از سخت ترین و مهمترین روزهای زندگی سیاسی شماست. شما فهمیده تر از این هستید که من به شما بگویم فردا چه بگویید. من فقط حرفم این است که شما دارید روی زمین مین گذاری شده حرکت می کنید.» بعد آقای هاشمی از من پرسیدند:«شما چی فکر می کنی؟» من نمی دانم مقصودشان از این سئوال چه بود اما تصورم آن لحظه این بود که منظورش این است:«چه طور باید صحبت کنم و چه باید بگویم؟»

*خب، شما چه جوابی دادید؟

من گفتم: «شما مثل آکروباتیستی هستید که در یک ارتفاع خیلی زیاد روی یک طناب خیلی نازک حرکت می کند. با کوچکترین حرکت حساب نشده یا از این طرف طناب به دامن معترضین می افتید یا از آنطرف طناب به دامن موافقین نتیجه انتخابات سقوط می کنید. در هر دو حالت شما تمام می شوید! پس جسارتا اولین چیزی که به شما میگویم این است که آقای هاشمی!خواهش می کنم شما تمام نشوید؛ جوری صحبت بکنید که تمام نشوید.»

*یعنی طوری که نه سیخ بسوزد نه کباب؟!

نه! نه! اصلا منظورم این نبود. من گفتم:« شما نباید تمام بشوید. شما باید همیشه حضور داشته باشید. کشور و انقلاب به شما نیاز دارد. پس باید شما بمانید؛ یعنی باید مستقل بمانید. شما باید نه نتیجه انتخابات  را تایید بکنید و نه حرف مهندس موسوی و معترضین را.  آقای هاشمی! شما باید تز و و تم آشتی ملی را در پیش بگیرید. باید خواستار آزادی زندانیان سیاسی بشوید. بعد به رهبر انقلاب پیشنهاد بدهید که یک هیئت حقیقت یاب زیر نظر رهبری تشکیل بشود اما مستقل از شورای نگهبان. بعد، جامعه را دعوت به آرامش بکنید. شما باید بمانید هم برای معترضین که الان داغ هستند و گوششان بدهکار نیست و هم برای نظام باید بمانید.»

*مقصودتان از هیئت حقیقت یاب، گروهی مستقل از شورای نگهبان بود؟

بله! من تاکید کردم که هیئت حقیقت یاب باید حتما مستقل از شورای نگهبان و زیرنظر مقام معظم رهبری باشد و دیگر اینکه برای تحقق یک آشتی ملی، در نخستین گام زندانیان سیاسی آزاد شوند. این آخرین باری بود که به صورت جدی و مفصل و رودررو آقای هاشمی رفسنجانی را خصوصی ملاقات کردم.

*یعنی از آن زمان تا حالا دیگر ایشان را ملاقات نکرده اید؟

چرا ملاقات کرده ام اما نه به این شکل.  دوبار دیگر ایشان را بعد از آن دیدار تیر 88 دیده ام. هر دوبار در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. یکبار زمانی بود که بچه های جانباز دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران وقت گرفته بودند و به ملاقات آقای هاشمی رفتند که بنا به اصرار این دوستان، من هم همراهیشان کردم. و بالاخره آخرین باری که حاج آقا را دیدم زمستان 88 بود که در حاشیه دیداری که با آقای محمد هاشمی- برادر حاج آقا- داشتم، دیدار کوتاهی هم با آقای هاشمی رقم خورد.

*آقای زیباکلام! هنوز متوجه نشدم که بالاخره این که می گویند شما مهره آقای هاشمی هستید را قبول دارید یا نه؟

نه قبول ندارم! من مقالاتی که در تایید مرحوم مهندس بازرگان نوشته ام سال ها بعد از مرگ ایشان بوده. من کتاب «برخورد تمدن ها از اسامه بن لادن تا سیدمحمدخاتمی» پس از پایان ریاست جمهوری خاتمی تقدیم به او کردم نه وقتی که ایشان در قدرت بود. این سبک و سیاق من است. نمی توانم از کسی تعریف کنم چون در حال حاضر نخست وزیر است یا فلان مقام را دارد. به نظرم، ارزش دفاع من از آقای هاشمی هم در همین است که هیچ رابطه خاصی بین من و ایشان وجود ندارد؛ من در دوران ریاست جمهوری ایشان نه استاندار بوده ام و نه وزیر و نه هیچ مقام دیگری.

*از آقای هاشمی چیزی نگرفته ام که به ایشان بدهکار باشم

از آقای هاشمی هیچ چیزی نگرفته ام که به ایشان بدهکار باشم. در عین حال شما نمی توانید یک خط مطلب از من پیدا کنید که در زمان قدرت و کیا و بیای آقای هاشمی در تایید ایشان گفته باشم. اتفاقا یکی از سئوالات و نقدهای اطرافیان و آن ها که مرا می شناسند همیشه این است که وقتی چیزی از آقای هاشمی به تو نرسیده چرا اینقدر از او حمایت می کنی و سنگ او را به سینه می زنی؟! به من می گویند بگذار آن ها که کلی از بغل آقای هاشمی خورده اند و چیزهای زیادی گیرشان آمده بروند و برایش سینه چاک کنند!

* یعنی ایشان هیچ حمایتی از شما نکرده اند و یا نمی کنند؟!

نه! مثلا چه حمایتی؟! یکبار شایع شده بود که ایشان باعث استخدام من در دانشگاه شده اند و به تعبیری من وام دار ایشان هستم.

*نشده بودند؟

من در مهر 1355 به استخدام دانشکده فنی دانشگاه تهران درامدم. در آن مقطع آقای هاشمی در زندان اوین بودند.

*از بابت رفتنتان به انگلستان برای دکترا در سال 1363 چطور؟

از آن بابت هم مدیون آقای دکتر عبدالکریم سروش هستم نه آقای هاشمی.

*یعنی واقعا هیچ حمایتی ایشان از شما نکرده اند و شما صرفا از بابت عقیده از ایشان حمایت یا دفاع می کنید؟

ببینید من اگر از ایشان چیزی گرفته بودم تا بحال هزار بار آنرا در بوق و کرنا کرده بودند. اما  اجازه بدهید این سئوالتان را در قالب یک تصور جواب بدهم.

*تصور عکس‌العمل هاشمی در قبال خبر دستگیری زیباکلام!

تصور کنید یکی از من بدش بیاید و برایم پاپوش درست کند؛ بعد هم مرا دستگیر کنند و به زندان ببرند. ببینید؛ من اینقدر عقلم می رسد که اگر در چنین شرایطی، زن و بچه و خانواده من پیش آقای هاشمی بروند و کمک بخواهند، آقای هاشمی می گوید:«بله آقای زیباکلام، آدم فاضلی است و خیلی تاسف بار است که بازداشت شده. ما هم دعا می کنیم که انشاء لله رفع سوء تفاهم بشود و ایشان از زندان بیرون بیاید.» همین! بیشتر نه! باور کنید اینجور نیست که در چنین شرایطی، آقای هاشمی بلافاصله وارد ماجرا بشوند و آزادی من را پیگیری کنند.



* عجب! اما آقای دکتر زیباکلام، جسارتا ببخشید که مجبورم رک باشم. نمی توانم حرف شما را بپذیرم!

اصراری ندارم برای قانع کردن شما. اما من هرچقدر به آقای هاشمی نزدیک باشم به اندازه عبدالله نوری نزدیک نیستم! من هرچقدر به آقای هاشمی خدمت کرده باشم به اندازه غلامحسین کرباسچی به ایشان خدمت نکرده ام! من نمی دانم ایشان برای عبدالله نوری و کرباسچی چکار کردند؛ ممکن است پنهانی کارهایی کرده باشند، نمی دانم!

*هاشمی نه برای عبدالله نوری کاری کرد، نه برای کرباسچی

اما نظر و تصور من این است که آقای هاشمی نه برای عبدالله نوری کاری کرد، نه برای کرباسچی! این وسط، چه دلیلی دارد که اگر زیباکلام به زندان بیفتد آقای هاشمی برایش کاری بکند؟! به نظرم در چنین شرایطی آقای هاشمی به خودش خواهد گفت:«خیلی خب، زیباکلام نظرش این بوده که من به درد مملکت می خورم بنابراین باید از من حمایت کند. اما این دلیل نمی شود که اگر الان به زندان افتاده، بخواهم کمکی بکنم! من که مجبورش نکرده بودم!»

*یعنی آقای هاشمی از خادمان و هوادارانش حمایت نمی کند؟!

بله همینطور است. اتفاقا در جریان تهیه و تالیف کتاب«هاشمی بدون روتوش»،  یکی از موضوعاتی که از خود آقای هاشمی هم پرسیده ام همین است(البته یادم نیست که این سئوال در کتاب آمده یا نه). من از ایشان پرسیدم:«آقای هاشمی! یکی از نقاط ضعف شما این است که شما آدم هایتان را نگه نمی دارید! اینقدر که شما برای اعضای خانواده تان- مهدی، محسن، یاسر، فاطمه و فائزه- ارزش قائلید یک هزارمش را برای کسی که یک عمر برای شما زحمت کشیده و دست راست شما بوده است، قائل نیستید! چرا؟»

*خب، چه جوابی دادند؟

ایشان البته این موضوع را نپذیرفتند! گفتند:«نه! اینطور نیست». من اصرار کردم و گفتم:«اینطور هست! یک نمونه دیگرش، حسین مرعشی بود.» آقای هاشمی رفسنجانی ذاتا این طور است و این اخلاق را دارد. اخلاقش اینطور نیست که بگوید مثلا آقای حسین مرعشی خیلی به من خدمت کرده و هرجور شده باید او را از مخمصه بیرون بیاورم! منهای آن حلقه خانوادگی و وابستگی خونی آقای هاشمی به فرزندانش، ایشان دیگر از کسی یعنی از خدمتکارانش حمایت ویژه نمی کند. من این ویژگی را نقص آقای هاشمی میدانم.

*مصاحبه به نیمه رسید و هنوز راز حمایت ویژه شما از آقای هاشمی را نفهمیدیم! اگر به قول بعضی ها شما مهره آقای هاشمی نیستید پس هوادار ایشان هستید؟

نه! هوادارشان هم نیستم. من در کنار حمایت هایی که از ایشان داشته ام هرجا لازم بوده، نقدشان هم کرده ام. تنها دلیل حمایت من از آقای هاشمی این است که مقدار زیادی با ایشان همفکری دارم؛ یعنی افکار ما تا حد زیادی شبیه به هم است. با این تفاوت که من افکارم را به زبان می آورم اما آقای هاشمی به خاطر برخی محظورات، فکرهایش را علنی نمی کند.

*مثلا در چه افکاری با آقای رفسنجانی مشترک هستید که ایشان به زبان نمی آورد؟

مثلا این که من معتقدم ما نباید در برابر امریکا بایستیم؛ دشمنی ما با امریکا هیچ مبنایی ندارد!

*یعنی دشمنی ما با امریکا که برای منافع خودش دست به هر جنایتی می زند و از هیچ ظلمی به مردم کشورهای مظلوم فروگذار نکرده و قبل از انقلاب هم ایران را به مسیر مستعمره شدن وارد کرده بود، مبنایی ندارد؟ دشمنی ما با امریکایی که هشت سال در جنگ تحمیلی، حامی صدام بود و علیه ایران جنایت می کرد، هیچ مبنایی ندارد؟!

نه به نظر من دشمنی ما با امریکا از 22 بهمن 57 به اینطرف یک اشتباه هولناک  تاریخی بوده است!.

*دشمنی ما با آمریکا هیچ مبنایی ندارد!

هیچ مبنایی ندارد. لغت «مبنا» در اینجا خیلی مهم است. من  مبنای دشمنی  اسامه بن لادن و القاعده با آمریکا  را می توانم بفهمم؛ او می گفت من با غرب مشکل دارم و هرجا بتوانم عملیات انتحاری علیه غربی ها انجام می دهم؛ چه در مادرید، چه در مترو لندن و چه در نیویورک. او می گفت که کل غرب  کفر است. من ضدیت بن لادن با آمریکا را می توانم بفهمم چون آمریکا هم بخشی از غرب است. اما ضدیت خودمان با آمریکا را نمی توانم بفهمم! ما با کشورهای غربی مثل فرانسه و آلمان هیچ مشکلی نداریم اما این وسط فقط با امریکا مشکل داریم! اگر ما هم کلا با غرب مشکل داشتیم و کنار نمی آمدیم برای من قابل فهم بود اما اینکه فقط با یک کشور به نام امریکا مشکل داشته باشیم برایم قابل هضم نیست!

*این که نمی شود! مگر ما مشکل روحی داریم که با همه مشکل داشته باشیم؟! ما فقط با دولت آمریکا آن هم به خاطر سیاست های استکباریش مشکل داریم.

نه! برای من قابل تحلیل و فهم نیست! البته به عنوان یک استاد مسائل سیاسی می توانم تحلیل کنم و بفهمم که این ضدیت و دشمنی از کجا، کی و چرا شروع شد.

*خیلی خب، حالا ربط این مسئله با آقای هاشمی کجاست؟!

ببینید؛ من معتقدم وقتی آقای هاشمی در دهه 60 پشت تریبون های گوناگون قرار می گرفت و می گفت ما ضربه زدیم به امریکا و آن ها فلان خیانت را کردند، واقعا اعتقاد داشت. آن زمان آقای هاشمی اعتقاد داشت که ما با امریکا مشکل داریم. اما الان دیگر این اعتقاد را ندارد. او مدت هاست که دیگر اعتقادی به این موضوع ندارد. در این مورد، من هم مثل آقای هاشمی فکر می کنم. مثلا آقای هاشمی قبول ندارد که راه توسعه اقتصادی کشور ما باید متناسب با فرهنگ شیعی، اسلامی و ایرانی ما باشد. ایشان اقتصاد توحیدی و اقتصاد اسلامی و یا مثلا موضوعاتی همچون توسعه ایرانی-اسلامی یا راه رشد و توسعه بومی و این حرفها را اصلا قبول ندارد. او معتقد است راه توسعه اقتصادی ما همان راهی است که ترکیه، مالزی، برزیل، آرژانتین، کره جنوبی ،تایوان ، اندونزی، ویتنام و... رفته اند و دارند می روند. این هم یکی دیگر از وجوه اشترک فکری من و آقای هاشمی است. من اینقدر آدم واقع بینی هستم که در هاشمی رفسنجانی، «نلسون ماندلا» را نبینم، «وسلاو هاول» را نبینم، «ماهاتما گاندی» را نبینم و یا مثلا «ژان ژاک روسو» را نبینم، من در او حتی بدنبال مرحوم مهندس بازرگان هم نیستم.

*بزرگترین انتقاد من از هاشمی

من در هاشمی رفسنجانی، فقط هاشمی رفسنجانی را می بینم و او را با سایر روحانیون هم تیپ و هم سنخ خودش می سنجم و مقایسه می کنم. بزرگترین انتقاد من هم از ایشان غفلتش از آزادی و دمکراسی است.

*آقای زیباکلام! فکر کنم تا همینجا کافی باشد بحث درباره مناسبات شما و آقای هاشمی.  برویم سراغ سئوالات دیگر. تحلیلتان از شانزدهمین اجلاس کشورهای جنبش عدم تعهد که در ایران برگزار شد چیست؟

در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران به خاطر فشارهای امریکا و متحدینش  بر سر موضوع هسته ای در شرایط ویژه ای قرار گرفته است. اما مخالفان برنامه هسته ای ایران تا به حال در پیشبرد هدف هایشان پیروز نبوده اند و یکی از نشانه های این ناکامی، حضور بیش از 120 کشور دنیا به اضافه آقای بان کی مون دبیرکل سازمان ملل در اجلاس تهران است؛ اجلاس نم از این جهت یک پیروزی و دستاورد مهم برای ایران است. شاید بعضی ها بگویند کشورهایی که به تهران آمده بودند کشورهای اثرگذاری نیستند و بعضا حتی اسمشان را هم نشنیده ایم! خیلی خب، اما به هرحال، کشورهای دنیا همین ها هستند، از خودمان که نمی توانیم کشور بسازیم! همین کشورها دو سوم کشورهای عضو سازمان ملل را تشکیل می دهند. از طرفی، مسئله مهم درباره این اجلاس، شکست امریکایی ها در منصرف کردن کشورها برای شرکت در اجلاس تهران است که تلاش داشت و دارد ایران را منزوی نشان دهد.

*آقای هاشمی رفسنجانی هم همراه سران نظام در اجلاس عدم تعهد حاضر شده بود؛ این حضور چه پیامی می تواند داشته باشد؟

تحلیلم این است که از دیدگاه رهبری و آقای هاشمی، خیلی امور هست که ربطی به فرد یا جناح خاصی ندارد و به منافع ملی برمیگردد بنابراین باید از آن ها حفاظت کرد. ضمن این که، حضور سران نظام با همدیگر در این اجلاس، نمادی از وحدت و انسجام داخلی هم بود. روی اصلی این حضور با کسانی بود که در داخل یا خارج می گویند میان سران نظام شکاف ایجاد شده. این حضور نشان داد که در مسائل کلان، هاشمی رفسنجانی در کنار رهبری  و مسئولان است و رهبر انقلاب هم در کنار آقای هاشمی و مسئولان.

*فکر می کنید که انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در همان مرحله اول تمام می شود یا سر از دور دوم در می آورد؟ تقریبا ترکیب رقبا هم تا حد زیادی روشن است؛ محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، علی اکبر ولایتی، علی لاریجانی و گزینه آقای احمدی نژاد که هنوز مجهول الهویه است!

من معتقدم که انتخابات ریاست جمهوری یازدهم رقابت بین اصولگرایان است و اصلاح طلبان در این انتخابات کاندیدایی نخواهند داشت. علت هم این است که نه خود اصلاح طلبان انگیزه ای برای معرفی کاندیدا دارند و نه جریان اصولگرایی علاقه ای به دیدن رقیب در کنار خودش دارد. اگر اصلاح طلبان بیایند یا داستان 2 خرداد 76 تکرار می شود و یا ماجرای 22 خرداد 88. و اصولگرایان هیچیک از این دو گزینه را نمی خواهند بنابراین راه ساده آنست که اصلاح طلبان نیایند!

* البته با اتفاقاتی که در سال 88 افتاد و تندروی ها و ساختارشکنی هایی که اصلاح طلبان به نمایش گذاشتند و با ضد انقلاب و اپوزیسیون خارج نشین همراه شدند، دیگر کاندیدای اسم و رسم داری برای حضور ندارند که شانس تکرار 2 خرداد 76 و یا پیروزی را داشته باشند. نه سیدمحمد خاتمی را دارند، نه موسوی را و نه کروبی را. بخش قابل توجهی از افکار عمومی نسبت به چهره های شاخص اصلاحات، خوش بین نیست و به آن ها اعتماد ندارد؛ عده ای به خاطر این که سران اصلاحات در پروژه به زانو درآوردن نظام موفق نبوده اند به آنها بدبین شده اند و عده ای دیگر هم به خاطر اعتقادات مذهبی و اصولگراییشان مخالف جدی اصلاحات و سران آن هستند. سران اصلاحات به خاطر تندروی هایشان خودشان را در حاکمیت و در پیشگاه بخش قابل توجهی از افکار عمومی سوزاندند بنابراین  اصلاحات کسی را ندارد که بتواند رای ساز باشد و اعتماد آسیب دیده مردم را ترمیم کند. از سوی دیگر، جبهه اصلاحات در حال حاضر دچار یک فشلیسم سازمانی و ساختاریست.

بخش هایی از تحلیلتان را قبول دارم و بخش هایی را هم قبول ندارم.

*بخش عمده‌ای از آرای خاتمی، آرای خاموش و خاکستری بودند

ببینید؛ بخش عمده ای از 20 میلیون نفری که در 2 خرداد 76 به آقای خاتمی رای دادند، آرای خاموش و خاکستری بودند. این آرای خاموش و خاکستری هنوز هم در جامعه ما نفس می کشند.

اگر یک نامزد جدی از یک جریان رقیب اصولگراها که در حال حاضر اصلاحات است وارد میدان شود، می تواند آرای خاکستری را جذب کند و این برای اصولگراها قطعا نگران کننده خواهد بود. به خاطر همین هم از همین ابتدا با ورود اصلاح طلبان مخالفت خواهند کرد و به نظرم کاندیداهای اصلاح طلب برای ریاست جمهوری هم رد صلاحیت می شوند!

*پیشگویی می کنید؟! یا به تعبیر قدما «قصاص قبل از جنایت»؟!

نه پیشگویی نیست، تحلیل است. مگر رد صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات ریاست جمهوری سابقه ندارد؟! آقای معین و مهرعلیزاده در انتخابات ریاست جمهوری نهم مگر رد صلاحیت نشدند بعد با حکم رهبری تایید صلاحیتشان کردند؟!



*افرادی همچون محمدعلی نجفی که الان عضو شورای شهر تهران است و یا اسحاق جهانگیری، کمال خرازی و محمدرضا عارف اگر کاندیدا شوند به هیچ وجه رد صلاحیت نمی شوند.

نه؛ این بار فرق می کند. قطعا حاکمیت خاطره تلخی از ماجرای انتخابات 88 و آشوب های بعد از آن دارد و نخواهد گذاشت که این خاطره تلخ مجددا در خرداد سال آینده تکرارشود و کشور دچار بحران شود. به نظرم، اگر اصلاحات کاندیدا معرفی کند، در دقیقه 90 رد صلاحیت می شود! الان نمی گویند رد صلاحیت می کنیم تا جنجال به پا نشود!

*به نظر شما اگر انتخابات دو مرحله ای بشود، رقابت بین چه کسانی خواهد بود؟

من فکر می کنم رقابت اصلی بین آقای قالیباف خواهد بود با نامزد اصلی جبهه متحد اصولگرایی.

*یعنی شما آقای قالیباف را اصولگرا و بالطبع «کاندیدای اصولگرایان» نمی دانید؟

نه! قالیباف را نامزد اصولگراها نمی دانم. او را به نوعی کاندیدای غیراصولگراها می دانم. نامزد اصولگرایان یا دکتر سعید جلیلی خواهد بود یا دکتر ولایتی و یا علی لاریجانی.

* راستی، در تحلیلتان خبری از محسن رضایی نیست! چرا؟

چون برای آقای رضایی این شانس را قائل نیستم که بتواند رقابت جدی داشته باشد.

*کاندیدای مطلوب صادق زیباکلام برای ریاست جمهوری چه کسی است؟

محمدعلی نجفی. چون هم اصلاح طلب است و هم توان اجرایی دارد.

* چند وقت پیش رهبر انقلاب با اساتید دانشگاه دیدار داشتند که شما هم جزو اساتید حاضر در این دیدار بودید. اما عده ای که اتفاقا ادعای آزادی بیان و اندیشه دارند بدجور شما را کوبیدند و به خاطر این حضور به شما حمله کردند. بالاخره شما به عنوان یک استاد دانشگاه این حق را دارید که برای شرکت کردن یا نکردن در یک مراسم خودتان تصمیم بگیرید و کسی حق ندارد شما را شماتت کند. این هجمه را چه طور ارزیابی می کنید؟

بله. برخی ها با پیامک، برخی دیگر با تماس تلفنی و بعضی هم به صورت حضوری به من حمله کردند. من حرف هایشان را قبول نکردم و نمی کنم اما سعی کردم و می توانم علت دلخوری این عزیزان را بفهمم!

*این حمله و هجمه با ادعایی که این دوستان در مورد ازادی بیان دارند، منطقی است؟

تا حدی از نظر من منطقی است! چون این دوستان تصویر و تصوری از من داشتند که این تصویر و تصور یک جورهایی درست از آب در نیامد!
 
*سری بزنیم به انتخابات ایالات متحده امریکا. به نظر شما رامنی پیروز می شود یا باراک اوباما؟

من فکر می کنم رقابت این دو در امریکا مثل رقابت سارکوزی با اولان در فرانسه خیلی نزدیک و نفس گیر خواهد بود اما در نهایت فکر می کنم و یا شاید دلم می خواهد اینطور فکر کنم که باراک اوباما با اختلاف کم پیروز خواهد شد.

*از بین طیف آقای خاتمی، کارگزاران و مجمع روحانیون در جریان اصلاحات، کدامیک محور هستند؟ به نظر شما آقای خاتمی توان محوریت جریان اصلاحات را دارد؟

از بین این سه جریانی که نام بردید، هیچ تردیدی به خودتان راه ندهید که محوریت جریان اصلاحات با آقای خاتمی است. بله؛ آقای خاتمی توان محوریت و رهبری جریان اصلاح طلبان را دارد.

*راستی هدف اتاق فکر آقای عبدالله نوری که اخیرا درباره آن خبرهایی به گوش می رسد چیست؟

من هیچوقت نتوانسته ام در این موارد بفهمم که اتاق فکر یعنی چه؟! اتاق فکر معادل THINK TANK در زبان انگلیسی است و به مجموعه ای اطلاق می شود که دور همدیگر جمع می شوند و در خصوص یک مسئله- مثلا محیط زیست- یا هر مسئله دیگری که برای آن جامعه حیاتی و مهم است به یکسری جمع بندی ها می رسند. اما در مورد پدیده اصلاح طلبان در ایران ما به چیزی به نام اتاق فکر نیاز نداریم زیرا صورت مسئله مشخص است. ما در خصوص جنبش اصلاح طلبی به عنوان یک جنبش دموکراسی خواه در ایران نیاز به رهبر و رهبری داریم نه به اتاق فکر! همه اصلاح طلبان می دانند که به دنبال چه هستند؛ دمکراسی و آزادی های سیاسی.

*فکر می کنید چه شد که آقای خاتمی در دوم خرداد 76 رای آورد؟!

ببینید؛ یکی از اشتباهات بزرگی که اصلاح طلبان بعد از دوم خرداد 76 مرتکب شدند این بود که خیال کردند آن ها توانسته اند برای خاتمی رای جمع کنند، سعید حجاریان فکر کرد که طرح عبور از دموکراسی او توانسته این کار را بکند، یکی دیگر فکر کرد به خاطر طرح ایده جامعه مدنی بوده که خاتمی رای آورده، آن یکی خیال کرد که چون او به خاتمی گفته در تلویزیون اینجوری ژست بگیرد و بخندند، رای آورده و... نه! اینها نیست.

*چرا خاتمی 20 میلیون رای آورد؟

می دانید چرا خاتمی 20 میلیون رای آورد؟ چون در برابر ناطق نوری ایستاده بود این میزان رای آورد. این سخن خیلی تلخ است اما واقعیت دارد. البته اگر به جای خاتمی یک تیرآهن هم رقیب ناطق نوری بود باز تیرآهن بود که 20 میلیون رای می آورد! چرا؟ به خاطر این که آرای خاموش و خاکستری و حتی بخشی از آرای غیرخاکستری، فقط هدفشان این بود که ناطق رای نیاورد. رقیب ناطق برایشان مهم نبود. ما از دوم خرداد 76 اصلا درس نگرفتیم؛ بزرگترین درسی که از دوم خرداد می توانستیم بگیریم این بود که بفهمیم یک اکثریت سرخورده در جامعه به وجود آمده اند که عموما تحصیلکرده هستند، نسبتا مرفه اند و شهرنشین هستند. این ها را باید ببینیم و جدی بگیریمشان و برایشان برنامه ریزی کنیم. ما آنموقع این واقعیت را نپذیریفتیم و نتیجه اش این شد که این واقعیت بعد از 22 خرداد 88 خودش را کف خیابان ها نشان داد.

*برخی ها معتقدند چون در حال حاضر اصلاح طلب ها کاندیدای مطرحی برای ریاست جمهوری ندارند باید بیایند و از انتخابات شورای شهر شروع کنند و زمینه را برای دور دوازدهم ریاست جمهوری بچینند. فکر می کنید این ایده جواب می دهد؟

نه! چون شورای شهر کاره ای نیست و اثرگذاری لازم را ندارد. این جواب نمی دهد. اما اصلاح طلبان کاری را باید بکنند که تا به حال نکرده اند و آن این است که یک شب یا یک روز دور هم جمع بشوند و بررسی و تعیین کنند که چه جور، چه زمانی و با چه شیوه ای می خواهند به اهدافشان برسند. باید ببینند که آیا اگر رئیس جمهور در خرداد 92 از میان اصلاح طلبان انتخاب شود به اهدافشان می رسند یا اگر رئیس جمهور در خرداد 92 از اصلاح طلبان نباشد به اهدافشان می رسند.

*خب، اگر فرض را بر این بگذاریم که اصلاح طلبان کاندیدایی نداشته باشند و به این نتیجه رسیده باشند که با نداشتن کاندیدا به اهدافشان زودتر می رسند، در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 از چه کسی حمایت خواهند کرد؟

قطعا قالیباف! من حتی معتقدم که آقای هاشمی رفسنجانی هم از قالیباف حمایت خواهد کرد.

*پس این که می گویند آقای هاشمی در پی طرح اجماع ملی برای انتخابات است و به آقای ولایتی نظر دارد چه می شود؟!

اجماع ملی یک طرح درست است. اگر از من بپرسید جامعه ایران در حال حاضر به چه چیزی بیشتر از همه نیاز دارد می گویم:«آشتی ملی».

*پس اجماع ملی را نسخه شفابخش می دانید؟

بله قطعا! منتهی معتقدم که این اجماع ملی را ولایتی نمی تواند به سرانجام برساند؛ در توان ولایتی نیست که این کار را انجام بدهد. اما کسی که هم اعتقاد به آشتی ملی دارد و هم توان تحقق آن را دارد ناطق نوری است. حتی اگر محمدعلی نجفی کاندیدای مطلوب من هم که از عارف بیشتر قبولش دارم در کنار ناطق نوری کاندیدا شود من با تمام وجودم برای ناطق نوری و اجماع یا آشتی ملی فعالیت خواهم کرد. ناطق نوری کاندیدایی است که در حال حاضر به درد مملکت می خورد. وقتی شما خشکسالی دارید فقط آب است که نیاز دارید و ناطق در حال حاضر، حکم همین آب را دارد.

*اما همین چند دقیقه پیش گفتید که اگر تیرآهن هم رقیب ناطق نوری بود 20 میلیون رای می آورد! گفتید 20 میلیون به خاتمی رای دادند چون نمی خواستند ناطق نوری رای بیاورد! از طرفی، تشبیه آقای ناطق به تنها کسی که منجی است مبالغه آمیز نیست؟!

شما برای فهم اهمیت این فکر آشتی ملی  باید مقدمات بحث مرا قبول بکنید.  ببینید شما  اگر الان از من بپرسید که اگر قدرت عظیمی از عالم غیب به من اهدا می شد اولین کاری که برای ایران می کردم چه بود؟ آیا آزادی مطبوعات؟ آزادی بیان؟ و یا آزادی زندانیان سیاسی می بود؟ خیر. سعی می کردم در کشور یک درجه ای از آشتی ملی ایجاد کنم. من معتقدم یکی از تبعات هولناک حوادث و رویدادهای بعد از 22 خرداد 88 بوجود آمدن بغض و کینه و حاکمیت دشمنی در فضای کلان سیاسی کشور بوده.  این وضعیت اسفبار دشمنی سیاسی را شما امروزه حتی در میان اصولگرایان حاکم هم شاهد هستید. این فضای پر از کینه و دشمنی دارد دارد مثل موریانه نظام را از درون تهی می کند. شما فقط هجم هتاکی های سیاسی را  میان مسئولین رده بالا در جامعه ما ببینید آنوقت متوجه می شوید که من کجا را دارم می بینم.

*پس در حقیقت، تهدید اصلی پیش روی نظام را همین قهرها و اختلافات می دانید؟
بله بی تردید! این قهر و دعواها از تحریم و حمله نظامی امریکا و اسرائیل هم بدتر است و بیشتر از هرچیز دیگری نظام و کشور ما را تهدید می کند. از طرف دیگر، در برابر فشارهای خارجی و تحریم های بیگانه، به مهمترین چیزی که نیاز داریم وحدت و انسجام داخلی است.

*بزرگترین مشکل جریان اصلاحات را چه می دانید؟

این که دستورالعمل یا همان چه باید کرد ندارند. اگر اخوان المسلمین در مصر برنده شد به خاطر این بود که دستورالعمل داشت. اصلاح طلبان انسجام و رهبری ندارند. آقای عبدالله نوری از یک طرف اعلام می کند اتاق فکر تشکیل داده ایم! فردای این اظهارنظر، آقای خاتمی در جشن تولد خواهرزاده اش در پاسخ به خبرنگاری که می پرسد آیا در انتخابات ریاست جمهوری شرکت می کنید جواب می دهد:«انشاءلله. دعا کنید». بعد رسانه ها تیتر می زنند:«خاتمی: با دعای مردم در انتخابات شرکت می کنیم!»

*راستی آقای هاشمی رفسنجانی اصلاح طلب است یا مستقل؟

آقای هاشمی اصلاح طلب است.

*پس با توجه با این که گفتید اشتراکات فکری زیادی با آقای هاشمی دارید و او اصلاح طلب است و چون جواب بخش اول سئوال اولم را ندادید من اینطور نتیجه می گیرم که شما صددرصد اصلاح طلبید.

نمی خواهد نتیجه گیری کنید. خودم به شما می گویم: بله درست است. من یک اصلاح طلبم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 103
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 28
  • ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    به حرفهای زیباکلام اهمیت ندید تحلیل های وی برای خنده خیلی خوبه آقای کواکبیان رایش در انتخابات مجلس نهم نسبت به مجلس هشتم 5 هزار تا بیشتر شد ولی با اختلاف 5 هزار تا در مجلس نهم از یک اصولگرا شکست خورد تحلیل زیباکلام رو ببنید: چون مردم!!! کواکبیان رو اصلاح طلب نمیدوستند وی رای نیاورد
  • سعید ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    زیباکلام= توهم
  • ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    سلام استاد!
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    من نتیجه گرفتم هاشمی رو این آقا خراب کرد چون بهش گفت دو پهلو موضع بگیر ولی اگر رفسنجانی در خطبه ها جانب اصولگراها رو میدید به جایی که بیفته بالتر نیز میرفت و به عزتش افزوده میشد نتیجه دیگر اینکه دشمنی با آمریکا روبنیادی نمیدونن(رفسنجانی و زیبا کلام) این خیلی نقص عقل است چرا که ما با امریکا دشمنی نداریم بلکه او دشمنی دارد برای حسن نیت چه حرکت خوبی از امریکا دیدید یا سراغ دارید
  • ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    به نظر بنده باید به تفکرات مختلف در جامعه اجازه مطرح شدن داد. هرچند خود بنده صد در صد با مواضع زیباکلام اختلاف دارم اما معتقدم باید اجازه داد حرفشان در جامعه مطرح شود، نمی شود که جلوی تفکر انسداد ایجاد کرد. ما در گفتمان رایج انقلاب باید باور کنیم که می توان مسلمان بود، می توان حامی انقلاب بود ولی مثل ما فکر نکرد و تحلیل متفاوتی ارائه کرد. مع الاسف امروز رسانه های اصولگرا تا یکی حرفی کمی متفاوت می زند این فرد را با خاک یکی می کنند. جامعه ایران را نمی توان مثل کره شمالی یا چین اداره کرد...
  • aht ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    خوب وقتی یک نفر رو میفرستید که فقط بشنوه همینه دیگه طرف جو میگیردش فکر میکنه خیلی خبری ولی دفعه بعد کسی بفرستی که با این فرد مباحثه کنه تا بفهمه نه بابا خبری نیست
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    دروغ نگفته! اگر به عنوان اصلاح طلب می شناختندش ممکن بود نفر اول شود نه معطل چند هزار رای!
  • سعید ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    برای خراب کردن قالیباف به هر دری می زند این گروه انحرافی
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    زيبا كلام و امثالش بدانند هاشمي و ... بايد بروند ما مردم ايران ديگر به خادماني چون آنها نيازي نداريم. اين را هم بدانيد مردم هنوز هم ك هنوزه احمدي نژاد و از خود ميدانن و ن غريبه.
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    حرفهاي ايشان كاملا درست است خصوصا در مورد اراء خاموش و خاكستري حال خواهيد پند گيريد يا ملال
  • پرویز ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    مصاحبه خوبی بود
  • پرویز ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    مصاحبه خوبی بود
  • mohsen ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    وقتی ایشون دلیل ضدیت ما با امریکایی که در خدمت صهیونیست هست رو نمیفهمه پس حتما درسشو خوب نخونده.البته وقتی کسی با کمک سروش بره خارج دکتراشو بگیره بهتر از این نیز تحلیل نمیکنه.لطفاً بره صحیحه امام رو بخونه تا این معما براش حل بشه
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    به به پس ریشه صحبتهای دشمن شاد کن نماز جمعه مشخص شد واقعا جای تاسف داره
  • محمد ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    واقعاً تعجب مي كنم جناب مشرق والله ديگه از شما انتظار نيست!!!بابا جان اينهمه نظريه پردازسياسي تو اين مملكته چسبيديد به كسي كه خودش هم نمي فهمه چي ميگي!!!
  • ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    اقای زیبا کلام جز..... کشور هستی نه روشنفکران
  • ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    ایشون درست میگن ! دشمنی ما مبنا نداره بلکه مبانی داره ! یعنی 1 مورد نیست ! بیش از هزاران دلیل برای دشمنی با آمریکا وجود داره ! در مبنای دشمنی ما با آمریکا همین بس که امام (ره) فرمودند شیطان بزرگ آمریکاست ! و همین بس که به طرق مختلف سعی کردند به حاکمیت ایران صدمه وارد کنند. و همین بس که محمدرضا مدحی رو برای صدمه زدن به درون کشور نشون کرده بودند و همین بس که استاکس نت رو برای تخریب زیر ساخت های صنعتی کشور تولید کرده بودند نمونه و مثال زیاده ! باز هم به آقای زیبا کلام توصیه می کنم که به دنبال مبنا نباشند و به دنبال مبانی بگردند ... هاشمی هم چون به اقتصاد اسلامی اعتقاد نداشته ، فرزندانش اینطوری شدن و تاثیر مال شبهه ناک رو باید اینجاها مشاهده کرد ... آشتی ملی توسط ناطق هم لطیفه ای بیش نیست ! امیدوارم خود آقای زیبا کلام هم این نظرات رو بخونن !
  • اهوازی ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    آدم باهوشی است اما با تحلیل های هدفدارش روی اعصاب آدم راه میرود با این تحلیل میخواهد بین اصول گرایان رقابت ایجاد کند و قالیباف را بزند اما مشکلش این است که نوچه های هاشمی مهره دندان گیری برای انتخابات ندارند خیلی با طناب این آدم بند بازی نکنید
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    ایشان اقتصاد توحیدی و اقتصاد اسلامی و یا مثلا موضوعاتی همچون توسعه ایرانی-اسلامی یا راه رشد و توسعه بومی و این حرفها را اصلا قبول ندارد. به نظرم دفتر هاشمی باید عکس العمل نشان دهد.
  • محمد ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    اولا ایشون به غیر توهم الزایمر هم دارن . ابشون میگن ما از 22بهمن با امریکا دشمنی رو شروع کردیم از اولین سخنرانیهای امام موضوع امریکا واسراییل مطرح بوده از سال 42 به بعد . ایشون میگن مبنایی برای دشمنی نداریم یا اگه دشمنی با امریکا داریم باید با المان و فرانسه و...... دشمنی داشته باشیم .ایا کودتای 28مرداد کار فرانسه بود ایا حمایت از شاه کار المان بود .ایا جاسوسی از ایران کار سفارت فرانسه بود ایا حمایت از منافقین وسازماندهی اونا کار امریکا نبود؟ مخلص کلام امریکا هم قبل از انقلاب و همبعد از انقلاب با ما دشمنی داشته و ایشون مطمۀن باشن اگه ایشون با امریکا دشمنی مبنایی ندارن امریکا با ما دشمنی مبنایی داره و منتظر اظهار نظر امثال این اقا نمیمونه.در ضمن این امریکا بود که اول رابطه اش رو با ما قطع کرد .شایدم ایشون راست بگن وما باید با کشوری که از همون اول انقلاب در کار انقلاب و ملت سنگ اندازی کردن دشمنی نمیکردیم یا با کشوری که مشوق و پشتیبان عراق توی جنگ بود روابط دوستانه داشته باشیم یا با کشوری که 30 ساله تحریممون کرده حتی دارو و قطعات هواپیمای مسافربری رو و دانشمندان مارو ترور میکنه و هواپیمای ایرباس رو با موشک میزنن باید دنبال مبنا برای این بگردیم که ایا دشمن باشیم یا نه
  • ابراهیم ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    مشرق جان از شما بعید است!! صادق زیبا کلام بدر بین دانشجویان به آدم خوبی معروف است ! چطور شما وقت خودتون رو برای مصاحبه با همیچین آدمی تلف کردید؟!!!! در دانشگاه هیچک حرفای این آدم رو نمیگیره... آیا شما با این کارتون اعتبار سایتتون رو پایین نمیارید؟!!!
  • علی ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    چرا همه با زیباکلام صحبت می کنند جولان ایشان در دانشکده و داد بیدا کردنش کافی نیست سایت ها هم پر شده از مطالب ایشان// همه جا زیبا کلام این جا اون جا همه جا همه جا// فکر نمی کند زیادی تکراری شده
  • هادی ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    من به شخصه زیاد با آقای هاشمی موافق نیستم چون از موقعیتش سوء استفاده های زیادی کرد.البته بهشم تهمت نزنیم!اخدا بهتر میدونه. اما انتخاب یک اصلاح طلب به نظر من میتونه برای کشور بهتر باشه تا یه اصولگرا!تو این درگیری های سیاسی شدید یه اصولگرا کار زیادی ازش بر نمیاد.از طرفی آدم وقتی میبینه اصلاح طلبا برا خودشون چقدر مال و منال جم کردن اعصابش خورد میشه!ولی زیباکلام هم حقایق زیادی رو گفتا!دمش گرم. انتخابات امثال تو این وضعیت حساسه!
  • هادی ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    قربان پس برن سراغ کی؟زیبا کلام چون اصلاح طلبه مطالبش هم جنجالی و خبرخوره دیگه!برن از کی مصاحبه کنن که ملت بیان ببینن؟شما میای؟
  • حامي ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    عالي بود.
  • سعید ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    زیبا کلام مرتب مطالبی را از آیت اله هاشمی رفسنجانی نقل قول می کند چرا ایشان بعنوان یک نویسنده و تحلیلگر مصاحبه ای اختصاصی با ایشان انجام نمی دهند تا بسیاری از مطالب را مستقیما از زبان ایشان بشنویم. انجام این مصاحبه را سایت مشرق و ایشان توصیه می کنیم.
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    درود بر زیبا کلام و اصلاح طلبان
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    تحلیل هاش مبنایی واصولی نیست وشبیه کل کل وازاین شاخه به آن شاخه پریدن است وبا کش دادن یک موضوع بی اهمیت که در یک یا دو دقیقه می تواند به نتیجه رساند نشان می دهد که اهل مغالطه بازی وباری به هر جهت و به عبارت عام هر طرف که باد بوزد همان طرفی است . اماتحلیلش درمورد هاشمی "که خودت را تمام نکن هم این طرف را داشته باش هم آنطرف را" در مورد خودش هم همینگونه است،لذ با عرض پوزش به این تیپ افراد منافق اطلاق میشود مهم نیست که استاد باد یا یک فرد معمولی منافق منافق است
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    معرفی اصلاح طلبان توسط خداوند در آیه 11 سوره بقره: وقتی به این منافقان گفته میشود روی زمین فساد نکنید در جواب میگویند : ما اصلاح طلبیم!!!
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    غیر دشمنی با ایالات متحده،متاسفانه بقیه حرفاش درسته!
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    معلوم است کسی که برای حفظ موقعیتش حاضر نیست از یارانش حمایت کند امریکا برایش .... رفسنجانی شبا خواب میبینه اگه امریکا تو ایران سفارت خونه داشت کمش تا حالا رئیس جمهور(مادامالعمر) بود
  • ایرانی ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    خداوند را شکر می کنیم چون در جریان سال 88 بیشتر سکه ها ان روی خود را نشان دادند.رویی که خاموش و خاکستری بود ولی خاکستر شدند!چرا مستقل از شورا چرا ازادی سیاسی ها!!!چرا دکتر چرا دوباره خاسترو سیاه چرا !!! زمان رنگ های روشن فرا رسیده!چرا دوباره مشرق چرا دوباره زیر سایه شرق!!!چرا دوباره عناصر 88!!!چرا!!!
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    زیبا کلام یک چند گاهی از قافله ی اینکه میتواند از جایگاه درآمدهای کشور استفاده کند دور بود ! دیر متوجه شده اما خوب متوجه شده است . نگران نیاش این نوع گفتار درآمد خوبی دارد آنهم در مشرق که خود شان هم دوستار این نوع دیالوگ هستند .
  • توحید از زنجان ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    بنده کاملا موافق حرفهای استاد زیبا کلام بوده ام . ما در این وضعیت بد اقتصادی باید با امریکا در ارتباط باشیم . چون امریکا ابر قدرت دنیا هست و همه چس در دستان ان ها هست . نمونه اش دلار
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    کل حرفاش منطقی و صحیح است و کشوری که با آمریکا رابطه نداشته باشه یعنی هیچ!
  • ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    از کسی که خود را با هاشمی هم عقیده می داند یا با عبدالکریم سروش سر و سر دارد بیش از این هم نمی توان انتظار داشت ، با این همه زیرکی چطور این همه سلطه طلبی ، زورگویی و ستم های امریکا نسبت به ملت ایران را نمی بیند اما انصافا مشاور خوبی برای ادم های قدرت طلب است و اصلاح طلبان مشاور و خط دهنده ای بهتر از این اقا پیدا نمی کنند
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    مگر قحط الرجال است که همیشه با این اقا مصاحبه می کنند و چرت و پرتهای ایشان اعصاب مردم را خراب می کند چیزی حالیش نیست
  • ناشناس ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    اشتباه همینجاست ناشناس جان کواکبیان در مجلس حرف دل مردم را میزد با قدرت جلوی قانون شکنیها را میگرفت.حال مردم رای ندادن اون به کنار الان نزدیک 8 سال حکومت دست اصولگراهاست وضعیت اقتصاد ببین گرانی تورم بیکاری و تنها کار مثبت شان مسکن مهر بود.شب میخوابی صبح پا میشی میبینی سکه و دلار 40 تا 50 ذرصد گران شده .اگر اصلاح طلبها کاری نکردند اصولگراها هم کاری نکردن بغیر از گرانی و ...... باید یک نفر بیاد که فقط گوش به ندای رهبر بدهد والا اینها هیچکاری نمیتوانند بکنن
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    بنده خدا قالیباف چه نقشه ای براش کشیدن
  • امیر ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    سوری مائده آیه 57: "ای ایمان آورندگان کسانی که دین شما را به باد استهزا و بازی گرفته اند(از اهل کتاب و مشرکان) ولی و دوست خود انتخاب نکنید و تقوا پیشه کنید اگر ایمان دارید!" اصلاح طلبان: ما با آمریکا باید رابطه دوستانه داشته باشیم. حالا فکر می کنید من (مسلمان) بین کلام خدا و اصلاح طلبان کدام را انتخاب می کنم؟ شما کدام را انتخاب میکنید؟
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    صلوات بفرست برادر من
  • جواد ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    آقاي زيبا کلام پيشبيني خود درباره محسن رضايي را به ياد داشته باشيد. بعدا دبه نکنيد. موثر ترين گزينه واقعگرا و ارزشي در گزينه ها رضايي است . اين را مردم در دور قبل قبول کرده و اين باربا راي خود تاييد خواهند کرد.
  • ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    احسنت
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    اشتباه منفی داده شد
  • ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    چرا رای کواکبیان 5 هزاز تا بیشتر شد ولی شکست خورد؟ چون مردم وی رو همانند فتنه گران میدونستند
  • b ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    شما هنوز خیلی مونده بفهمی که امریکا شیطان بزرگ است یعنی چی؟
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    امیدوارم مبلغ دریافتی شما از این خاندان جهت پاچه خواری کافی باشد وحتما هنگفته که آخرت خودتون را برای دنیای این منافق ها گذاشتید ارزش شما همین مقدار است خودتان را خیلی خیلی کم فروختید همه هاشمی را شناختند همه فهمیدند که به قول امام خمینی ره ملاک حال فعلی افراد است ولی شما نفهمیدید
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    فرزندان اين اقا در بين مردم به رهبري ، مردم ، اسلام و عاشورا اهانت كردن!!! در روزقدس 88 در حمايت از اسراييل دوش به دوش ضدانقلاب وبهايي ها شعار دادن !در اين مملكت چه كسي توانست بگويد بالاي چشمتان .....
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    "سعه‌صدر، آزادی بیان و تحمل مخالف در اجلاس تهران بالا بود " موافقم اما از افتخارات نظامی است که راس وستون واستوانه فتنه(رفسنجانی) وبقیه دوستانش شکست در انتخابات88 را برنتافتند وبر علیه "سعه‌صدر، آزادی بیان و تحمل مخالف " کودتا به راه انداختند .
  • علی ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    خوب شد این آقا به آقای هاشمی مشاوره داد که در نماز جمعه چکار کنه والا معلوم نبود هاشمی قرار بود چه دسته گلی به آب بده؟جهت اطلاع آقای دکتر دوستشون آقای هاشمی از همون موقع به بعد تموم شدن.حذف ایشان از ریاست مجلس خبرگان نمونش.بین مردم هم که جایگاهی ندارند.البته من فکر میکنم اشان با این حرفها قصد زنده کردن ایشان را داشته باشند که موفق نخواهند شد.البته امیدوارم مشرق تو این مصاحبه هاش دقت کنه که تو بازی این آدما قرار نگیره.
  • ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    حالت خوبه آقا هادی؟ اصلاح طلبها مال و منال جمع کردن؟ میشه یه نمونه اش رو بگید؟
  • ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    کلام نورانی خدا و کلام رهبری عزیز که مفسّر کلام الهی است را انتخاب خواهیم نمود.
  • مهرداد ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    من اصولگرا هستم و عاشق رهبری این را اول گفتم تا برادری ام ثابت شده باشد برای احمدی نژاد 84 هم خیلی کار کردم ولی حرمت علم و سواد و جایگاهش را نگه دارید خیلی ارزش دارد یک سیاست مدار این طور صادقانه صحبت کند.
  • مهرداد ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    شما نگران قالیباف نباش اون نقشه یه شهری مثل تهران رو....
  • yaser ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    D:
  • yaser ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    ahmadie diruz ya emroz?
  • yaser ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    fek nakonam aghaye ziba kalam dar morede 2shmanimun ba amrica . sadegh bude bashe
  • فاطمه السادات ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    با عرض سلام ممنون از مشرق و مصاحبه خواندنی اش آقای دکتر زیبا کلام ممنون از صحبت هاتون اما من سوالی از خدمتتون دارم و آن این است کشور آمریکا که 85 درصد از بودجه خود را صرف نابودی ایران و بلکه اسلام و شیعه بودجه بندی کرده است بیش از هزار شبکه فارسی زبان و غیره بر ضد ایران احداث کرده است سرمایه گذاری در ترکیه برای ایجاد کارخانه های مشروب سازی مخصوص ایران و دادن پول به آن ها به منظور صادر در ایران و سود فروش آن برای خود ترکیه . بیش از 28 هزار ایرانی جاسوس کار گزار در سیا ایجاد شبکه های ضد فرهنگی فقط مخصوص ایران به طوری که مردم آمریکا اروپا و خودی های خودشان قابلیت دستیابی به آن ها را ندارند تلاش برای استعمار تمامی کشور های هم مرز ما تحریم ایران ومنزوی نشان دادن آن دادن حقوق ماهیانه500 هزار تومانی به ایرانیانی که حاضر به شناسایی افراد بسیجی در ایران شوند ترور دانشمندان پذیرفتن فیلم های ضد اسلامی و هماهنگ در راستای تفکرات خودشان در جشنواره های بین المللی راه ندادن دانشمندان ایرانی در مسابقات به بهانه تحریم ایران ندادن جایزه نوبل به دانشمندان ایرانی به بهانه تحریم ایران و هزاران نقشه دیگر که من و شم از آن بی خبریم جنگی که خودش با ما شروع کرد نه ما با او جنگی که نه پس از انقلاب بلکه حتی در زمان شاه داشت سیستم جاسوسی که حتی قبل از پیروزی انقلاب با ما آغاز کرده بود آیا او دشمن ما نیست ما دشمن او هستیم یا او دشمن ما؟ در رابطه با بحث دوم که فرمودید نظام اقتصادی ما اسلامی نباشد باید بگویم اصلا با این نگاه شما چرا باید انقلاب می کردیم به نظر من همان شاه خوب بود ما داشتیم رشد می کردیم بیمار نبودیم که جوانان خودمان ر جلوی توپ و تانک بفرستیم فقط جای شاه با شاه عوض شده بود. اسلام هم در خانه های ما دلبخواهی و به صورت فردی می بود من وقتی قرآن می خوانم تمام احکام قرآن را جمعی می بینم خمس و زکات را اقتصادی می بینم دادن حق مستمندان مسئولیتهای اراضی بی صاحب بخش طلاق و ازدواج بحث ربا رشوه دزدی تجارت اقتصادی با غیر مسلمان و مسلمان و ... اگر بخواهیم اقتصاد بی اسلام داشته باشیم همه این ها را باید از احکام حذف کنیم به نظر شما از اسلام چه می ماند فرمودید که از لحاظ اقتصادی مانند مالزی و ترکیه باشیم می شود بپرسم الان ترکیه به کجا رسیده است به جز یک خائنی که می داند درحال خیانت کردن است و در باتلاقی گیر کرده است که نه راه پس دارد و نه پیش . دوست دارد با مسلمانان باشد اما آنقدر خود را به آمریکا و اسرائیل وابسته کرده است که اگر آنچه آنان می خواهند انجام ندهد جزو بدهکارترین کشورهای جهان خواهد شد و همه منافعش را ازدست میدهد آینده ما هم همین خواهد بود کمااینکه در زمان قبل از انقلاب به همین شکل شده بود خوشحال می شوم جواب این حقیر را بدهید ممنون از مصاحبه تون با تشکر
  • سيد مجيد حسيني ازنوجاني ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    با سلام آيا موضوع عدم قبول اسرائيل به عنوان كشور توسط ايران و خط قرمز شناخته شدن آن توسط امريكا و همچنين موضوع اهانت آمريكا به مقدسات و مخالفت ايران با آن مشكل و اختلاف مبنايي نيست؟؟؟!!!!!!!!!!!!! برخلاف نامش اصلا زيبا سخن نمي گويد و شيرين مي زند. سيد مجيد حسيني ازنوجاني
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    منم صدتا دلیل میارم که نباید با انگلیس و روسیه رابطه داشته باشیم تازه این به قول خودت مبانی هم که گفتی بعد از بهمن 57 بوجود اومده یعنی زمانی که با هم دشمن بودیم
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    تو آیه نوشته ولی یعنی سرپرست و دوست رابطه سیاسی بدون تنش چه ربطی به این کلمات داره یه ذره فکر کنید
  • صرفا جهت اطلاع ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    اولا این زیبا خان و اصلاح طلبان توهم غرب دارن فکر میکنند غرب باعث پیشرفت ما میشه در صورتی که 16 سال کشور دستان اینا بود بدون اندکی پیشرفت دوما من که اصلا نفهیدم این زیبا خان چی میخواست بگه
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    قــــــــــــــــــــــالـــــــــــــــــــیــــــــــبـــــــــاف
  • مهدی ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    خود این آقا جواب خیلی حرفاش رو داده،میگه برام رابطه نداشتن با امریکا قابل هضم کردن نیست! کسانی که(برخی روشنفکران نماها!)مبنای فکری اونا دینی نباشه ضمنا از لحاظ بصیرتی مشکل داشته باشن،عاقبتش میشه عاقبت سروش ها و....
  • علی ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    من با این حرفای احساسی کاری ندارم اما به عنوان یه تحصیلکرده سیایت میگویم حرفهای استاد زیبا کلام کاملا سنجیده و در راستای امنیت ملی است
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    علمش به درد خودش وهاشمی وسروش می خورد
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    وای برهاشمی که خطبه های نماز جمعه اش را هم زیبا کلام تنظیم می کند یعنی ایشان ازخودشان چیزی ندارند
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    زمان همشون روی هم سه هزار میلیارد برا ضایع کردن حق بیت المال نبود
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    چه ادمای دگمی کاربر این سایت هستند ،واه ،واه
  • ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    اخه برادر من چرا توهین میکنی؟ مگر نخواندی حدیث معروف را که هرچه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند میپسندی به شما توهین کنند؟
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    0 0
    توحید جان میگن ریال هم دست آمریکاست، راسته دیگه......!!؟
  • erA 10001 ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    0 0
    من كه اول و اخر نفهميدم اين زيبا كلام ميخواست چي بگه
  • ۰۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    0 0
    فقط كلام ولي فقيه حجت است نه غرب زده هايي كه عافيت طلب هستند و آروغ روشنفكري ميزنند.من دانشجوي علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبايي هستم از بچه هاي سياسي دانشگاه تهران سوال كنيد زيباكلام چه شخصيتی دارند
  • امير ارسلاني ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    0 0
    تنها كسي كه مي تواند اين كشور رانجات دهد خاتمي است وگر نه با اين تندروي ها ايران تجزيه ميشود
  • احمدي ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    0 0
    با اينكه هنوز دفاع غير عقلايي اش از رضا خان با ان همه فساد بنيادين در تاريخ معاصر و دشمني هايش با اهل بيت و مجالس روضه هاي سيد الشهدا فراموش نشده ولي در مصاحبه اخير خارجي اش با شبكه عربي كه فردين بازي در اورده بود از كيان نظام و انقلاب دفاع كرد و حضور در محضر رهبر انقلاب علرغم غرغر رفقاش خوشم اومد داش صادق همون براد فوردت منو كشته
  • حميد ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    0 0
    فقط عشقست رهبر عظيم دنياي اسلام حضرت ايت اله العظمي خامنه اي ( مد ظله العالي ) همه شما فكر منافع وجيب خود هستيد واين مردم ورهبر فرزانه انقلاب را زجر مي دهيد .
  • احمد ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    0 0
    خطاب به فاطمه سادات :کشور آمریکا که 85 درصد از بودجه خود را صرف نابودی ایران و بلکه اسلام و شیعه بودجه بندی کرده است یعنی می فرمایید کشور 300 میلیونی آمریکا با 25درصد بودجه اداره می شود آسمان به ریسمان نبافید ؟نظرت بگو
  • سیدعلی ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    0 0
    باید از مسئولین سایت تشکر کرد. مصاحبه خوبی بود. یکی از لوازم یک مصاحبه خوب اینه که سر و ته داشته باشه! نه این که هر چی مصاحبه شونده گفت رو همه قبول داشته باشند!!
  • yaser ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    0 0
    okheeey :D
  • گمنام ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    0 0
    آقای زیبا کلام به نظر من شما نه تنها متکی به آقای رفسنجانی و افرادی از این دست نیستید بلکه تئوریسین هستید که تیپ اصلاح طلب به خود میدهید و متاسفانه نه در تحلیلهای خود مهارت دارید و نه در پوشاندن آن دم خروس. و الان هم فکر میکنی همیشه هر نسخهای دلت میخواهد میتوانی میتوانی بپیچی شما با مردمی هوشمند روبرو هستیدمنتظر فردا باشید آقای تئوریسین.
  • فرهاد ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    0 0
    اگر آقای جلیلی کاندیدا نشوند- این گونه است و آقای محسن رضایی شانس بالایی دارند ---- در ضمن آقای لاریجانی به احتمال بالایی اگر شرکت کند رای نخواهد آورد به دلایل گوناگون و البته بسته بو نوع سخنان و برنامه هایشان دارد که این موضوع درباره آقای جلیلی هم صدق می کند و در آخر آقای ولایتی هم شانسی به نظر من ندارند و این را هم بگویم که این پیروزی ها در مقابل آقای قالیباف خواهد بود حال هر کدام که باشند در مقابل شهردار تهران قرار خواهند گرفت
  • فرزند وطن ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    0 0
    من تمام نظرات ابراز شده را دقیقاً خواندم و به این نتیجه رسیدم که میانگین سنّی افرادی که در مخالفت با اظهارات آقای زیبا کلام کامنت نوشته اند از 25 سال تجاوز نمی کند. گرفتاری کشور ما آنست که عدّه ای جوان بدون آگاهی سیاسی و درک درست از شرایط جهان امروز دلشان را به یک مشت شعارهای تکراری خوش کرده اند و خودشان را صاحب نظر می دانند. تندروی های تندروهای ایران به نصف تندروی های کمونیست های چین در زمان ماتوتسه تونگ هم نمی رسد. دوستان جوان نگاه کنید چین کمونیست آن زمان چه بود و چین کمونیست این زمان چه هست؟ آیا چین از عقاید سیاسی خود صد درصد عدول کرده است؟ با تندروی هیچ حکومتی به هیچ هدفی نخواهد رسید و سرانجام آن سقوط است. این را از من بعنوان یک فرد هفتاد و چند ساله که بیش از نیم قرن جریانات سیاسی ایران و جهان را چه به زبان فارسی و چه انگلیسی دنبال می کند بپذیرید. بدتان نیاید شماها جوان هستید و خام. بخواهید یا نخواهید ده سال دیگر خود بخود نظریات دیگری خواهید داشت. البته اگر این گونه تندروی های شما کشوری باقی بگذارد.
  • رویای خیس ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    0 0
    بجای این همه دعوا بیایم مثه بچه آدم بشینیم و مشکلاتمونو حل کنیم. وقت به سرعت داره از دستمون می ره. اقتصاد داغونه.
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    0 0
    تومعنی آیه را نمی فهمی برو یه ذره سواد یاد بگیر آقای ناشایست
  • سلطان ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    0 0
    فقط دكتر قاليباف ميتونه ايران رو از اين همه بحران اقتصادي و سياسي و فرهنگي و ... نجات بده كسي كه تفكراتش مدرن و امروزي هست و خودش سرباز جبهه ها بوده با تحولاتي كه ايشان در نيروي انتظامي و شهرداري تهران دادن تنها فرد لايق براي پست رياست جمهوري هست چون نه انسان دين ستيز غرب گرا هستن و نه انسان تحجرگرا شتر سوار
  • ابراهیم ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    0 0
    وقتی آدمی مثل زیباکلام!! از کسی یا جریانی تعریف کنه ! معلوم میشه که او شخص و جریانی سیاسی دچار وضعیتی خواص شدند!!!
  • MOJICIVIL ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    0 0
    دوباره اسم قالیباف اومد یاد پارک آب آتش افتادم نمی دونم چرا
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    0 0
    فقط رابطه با آمریکا نیس که!! کلا اصلاح طلبا با خیلی از قسمت های دین مشکل دارن و مصداق آیه نومن ببعض و نکفر ببعض هستتن!
  • ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    0 0
    احسنت
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    0 0
    سن افراد را از کجا فهمیدی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    0 0
    از خدا می خواهم که مرا ببخسد شما هم ببخشید اشتباه شد این کامنت رامی خواستم برا سایت های حامی فتنه وساکتین فتنه مثل شفاف وسفیر و صراط و.... بزارم
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۲
    0 0
    کسی نظر شما را نخواست
  • سيدقاسم ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    0 0
    آقاي زيباكلام خوب حرف ميزنه اما حرف خوب كم ميزنه
  • سعدی ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    زیبا خانم شوهرکرد ؟
  • آشنا ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    توهین به آدم عوضی وطن فروش پسندیده است.
  • زیبا کلام ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    خیلی ممنون که این لقب را به من دادی تئوریسین باد شدم دارم می ترکم اگر شما هارو نداشتم اینجوری نمی شود که؟
  • کمال گنجه ای ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۹
    0 0
    پیشنهاد می دهم به آقای زیبا کلام مقالات سال 60 من را مطالعه کنند ؟
  • samira ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    0 0
    با قالیباف چی کار دارن!!!! اینا میخوان چهره دکتر قالیباف رو با حمایت هاشون خراب کنند...
  • یداله ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۰
    0 0
    بعضی وقتها اسمها چقدر بی مسمی انتخاب شده اند !! زیبا کلام ......!
  • محمد ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    0 0
    85 درصد بودجه می دونی یعنی چه؟!!
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    0 0
    ما هم می دانیم آقای هاشمی وخانواده محترمشان با آمریکا مشکل ندارند،اما ما اعلامک می کنیم که ما دقیقا بر همین اساس با هاشمی و.. ونوچه هایشان خاتمی و... مشکل داریم
  • رضا ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۴
    0 0
    هاشمی تموم شد.
  • فاطمه ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
    0 0
    اکثر طرفداران هاشمی توجیهشون اینه ک هاشمی ب انقلاب خدمت کرده یکی نیس بگه بابا ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس