متخصصان کشورمان از همان ابتدای راه صنعت پهپاد، در تحریم دولت ها و صنایع خارجی قرار داشته و با اتکا به توان داخلی موفق به توسعه و تولید بیش از 500 فروند از انواع هواپیماهای بدون سرنشین در این سال ها شده اند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، پهپادها یا همان پرنده های هدایت پذیر از دور در زمینه های مختلف عملیات های نظامی و غیرنظامی وسیله ای شناخته شده هستند که در برخی موارد حتی گوی سبقت را از ماهواره ها و هواپیماهای سرنشین دار نیز ربوده اند.

مأموریت شناسایی و نظارت هوایی بیشترین حجم کاری پهپادها را در سراسر دنیا به خود اختصاص داده است. یکی از مزیت های مهم این وسائل در مأموریت های شناسایی، توانایی پرواز چند ساعته تا چند روزه روی هدف به صورت مداوم است، کاری که از عهده ماهواره های جاسوسی که عموماً در ارتفاعات نچندان بالا مستقر هستند بر نمی آید و هواپیماهای سرنشین دار هم بیشتر به دلیل محدودیت های تحمل انسان امکان پرواز طولانی مدت را ندارند.

در عملیات های رزمی هم که بخش مهم دیگر مأموریت های پهپادها را تشکیل می دهد، حذف خطر آسیب دیدن خلبان به عنوان بخشی از توان دفاعی که هم به سرعت قابل جایگزینی نیست و هم هزینه ای چند میلیون دلاری برای آموزش و تمرین وی صرف می شود، حذف تبعات ناشی از به اسارت در‌آمدن او توسط دشمن، ارزانتر تمام شدن طیفی از مأموریت های تهاجمی در صورت اجرا توسط پهپاد و آماده به کار بودن بالاتر آنها نسبت به هواپیماهای سرنشین دار برخی از مزیت های مهم این وسائل هوایی هستند.

به علاوه در کاربردهای پلیسی و امنیتی، مأموریت های جستجو و نظارت هوایی، پایش مرزها و حفاظت از منابع طبیعی هم پهپادها روز به روز بیشتر جای خود را باز می کنند در حالی که اغلب، نیاز به افزودن امکانات بیشتر و تغییرات طراحی نسبت به نمونه نظامی ندارند.

از اینرو کشورهای مختلفی برای رفع نیازهای داخلی و کسب منافع اقتصادی از طریق فروش سامانه های بدون سرنشین در بازارهای نظامی و غیرنظامی دست به کار ساخت نمونه های مختلفی از پهپادها شده اند. در این گزارش به معرفی پهپادهای ساخته شده توسط چند کشور مهم منطقه و مقایسه ای کوتاه با مشابه ایرانی آنها می پردازیم. پیش از این در گزارش های مستقلی نمونه های گوناگون پهپادهای ایرانی را معرفی کرده بودیم.

هند؛ همکاری های مشترک از ابتدا

کشور تاریخی هندوستان سابقه ای به نسبت طولانی و بیش از نیم قرن در صنایع هوافضایی دارد. مونتاژ هواپیماهای جنگی روسی و انگلیسی اولین تلاش های این کشور در این عرصه را شکل داد که با تلاش های ناموفق برای ساخت نمونه بومی هواپیمای جنگنده پیگیری شد.

فعالیت های این کشور در زمینه پهپادها از همان ابتدا به کارهای صهیونیست ها در این عرصه گره خورد. به عقیده برخی کارشناسان پس از موفقیت رژیم اشغالگر قدس در استفاده عملیاتی از پهپاد در 1982، هندی ها هم در سال بعد اولین نمونه پهپاد را با کمک گرفتن از این رژیم برای بسترسازی در جهت راه اندازی زیرسامانه های مختلف لازم، به تولید رساندند، تا 4 سال بعد مشغول کار روی بخش هایی نظیر ارسال و دریافت تصاویر و کنترل و هدایت بوده و در 1988 برنامه طراحی و ساخت یک پهپاد شناسایی را آغاز نمودند.

حاصل این برنامه پهپاد «نیشهات» بود که در 1995 اولین پرواز خود را به انجام رساند. این پهپاد از یک طرح ساده و شناخته شده استفاده نموده و مانند بسیاری از پروژه های دفاعی هندی، مسیری بسیار طولانی را برای توسعه و رسیدن به تولید انبوه پیموده است به طوریکه بخشی از آزمایش های نهایی آن در سال 2002 به پایان رسید.

شاید دلیل این امر دسترسی این کشور به محصولات صنایع غربی و شرقی و خریداری پهپادهای مختلف خارجی خصوصاً نمونه هایی مانند هرمس اسرائیلی باشد در حالی که کشورهایی مانند آفریقای جنوبی که از نظر منابع با هند چندان قابل مقایسه نیستند سریعتر از هندی ها طرح هایی در این رده رابه نتیجه رساندند.

رقابت تاریخی هند با چین و پاکستان خصوصاً‌ در زمینه موازنه قوای نظامی باعث شد تا با ادامه دادن همین مسیر و ارتباط با صنایع هوافضایی کشورهای دیگر خصوصاً روسیه و البته رژیم صهیونیستی، در عصر دسترسی کشورهای در حال توسعه به فناروی های پیشرفته، کاستی های خود را تا حدود زیادی جبران کرده و امروزه نمونه های جدیدی از پهپاد را با کمک شرکت های خارجی ساخته و به خدمت بگیرند.

در زمینه پهپادهایی با موتور جت، «لاکشیا» نخستین نمونه هندی است که در سال 1985 برای اولین بار پرواز کرد و با 15 سال تأخیر در سال 2000 وارد تولید شد. مأموریت های آن شامل هدف پروازی سرعت بالا و شناسایی است. بیشینه سرعت این پهپاد کمتر از 850 کیلومتر بر ساعت و برد آن نیز کمتر از 150 کیلومتر است.


پهپاد لاکشیا

خانواده پهپادهای «راستوم» با سه نمونه مختلف، دسته دیگری از پهپادهای هندی هستند که نام خود را از یک متخصص هوافضایی هندی گرفته اند. راستوم-1 که با الهام از هواپیمای «لانگ-ئی-زد» طراحی شده توسط برت روتان ساخته شد، در سال 2009 نخستین پرواز خود را انجام داده و طبق طراحی باید به مداوت پروازی 12 ساعت دست یابد. این پهپاد 5.12 متر طول، 7.9 متر دهانه بال، بیشینه سرعت 225 کیلومتر بر ساعت و سقف پرواز 8000 متر دارد.

«راستوم-اچ» با طراحی کاملاً متفاوت با راستوم-1، پهپادی بزرگ برای مأموریت های طولانی به مدت 24 ساعت است که به برد و سقف پرواز بالاتری نیز دست می یابد. این پهپاد 9.5 متری با دهانه بال 20.6 متر، قادر به حمل 350 کیلوگرم محموله بوده، به بیشترین برد 1000 کیلومتر و سقف پرواز 10668 متر دست می یابد.

راستوم-اچ

راستوم-اچ شباهت بسیاری به پهپاد اسرائیلی «هرون» دارد که باز هم نشان دهنده ارتباط صنعت پهپادی آنها با هند است. نمونه ای از این پهپاد با نام راستوم-2 برای اجرای مأموریت های تهاجمی تحت توسعه قرار دارد.

مهمترین طرح پهپادی هندی ها که در مراحل ابتدایی طراحی است، پهپاد تهاجمی «آئورا» نام دارد که با استفاده از طرح بال پرنده شباهت های زیادی با پهپادهایی نظیر «آر-کیو-170»، «نئورون» و «فانتوم ری» یافته است. هم از نظر علوم مختلف هوافضا و هم از بابت زیرسامانه های عملیاتی، این پهپاد یک جهش رو به جلو برای صنعت پهپادی هند به شمار می رود. قرار است این پهپاد کمتر از 15 تن جرم و دست کم 9هزار متر سقف پرواز داشته و در سال 2015 نخستین پرواز خود را به انجام برساند.

طرحی منتشر شده از پهپاد هندی آئورا

پاکستان؛ آهسته و پیوسته

سابقه پاکستان در صنایع هوایی هر چند با همسایه شرقی اش هند چندان قابل مقایسه نیست اما در زمینه پهپادها به مراتب بیشتر تلاش کرده است.

پاکستانی ها از اوائل دهه 1980 فعالیت های پهپادی خود را آغاز نموده و هر دو بخش خصوصی و دولتی آن در این زمینه فعالیت می کنند.

بیش از 30 نمونه پهپاد مختلف در این کشور ساخته شده که بیشتر شامل پهپادهای کوچک و متوسط با مداوت پرواز چند دقیقه تا کمتر از 8 ساعت است. برخی نمونه ها مانند پهپاد «فالکو» که تحت امتیاز ایتالیا ساخته می شود، به مداومت پرواز 14 ساعت دست یافته و البته از نظر زیرسامانه ها نیز در رده پیشرفته ترین پهپادهای پاکستان قرار می گیرند.

ظاهراً ساختار محبوب طراحان پاکستانی، بدنه استوانه ای یا مکعب مستطیلی، بال بالا، دم H شکل متصل به بالها و یک موتور ملخی در انتهای بدنه است که البته در بسیاری از پهپادهای متوسط دنیا نیز از گذشته تاکنون استفاه شده است.

به جز یک نمونه پهپاد هدف با نام «نیشان-تی-جی-1000» با موتور توربوجت به نظر می رسد بقیه نمونه های پاکستانی از موتورهای ملخی استفاده می کنند.

نمونه موتور جت از پهپاد نیشان

از جمله پهپادهای طراحی شده توسط این کشور می توان به «فلامینگو» با برد بیش از 200 کیلومتر، سقف پرواز تا 4200 متر، طول 5.18 و دهانه بال 7.31 متر و مداومت پروازی 6 تا 8 ساعت اشاره نمود.

فلامینگوی پاکستان

نمونه ای دیگر از محصولات پاکستانی، پهپاد «جاسوس» با دهانه بال نزدیک به 5 متر، سرعت 130 کیلومتر بر ساعت، برد 80 تا 100 کیلومتر، سقف پرواز حدود 3050 متر و مداوت پروازی 4 تا 5 ساعت است.

پهپاد جاسوس-2 پاکستان

پهپادهای عملیاتی پاکستان در مأموریت های شناسایی، هدف پرنده، عملیاتی انتحاری و آموزش هدایت پهپاد به کار می روند و طرح هایی برای ساخت پهپادهای مسلح نیز در این کشور دنبال می شود.

عمده انواع بومی پهپادهای پاکستانی دارای ساختار مشابهی هستند و در واقع هر چند از نظر کمیت، محصولات این کشور قابل توجه است اما سطح پیشرفتگی آنها تفاوت قابل توجهی با یکدیگر ندارند.

ترکیه؛ حرکت بلند پروازانه

کشور ترکیه با مونتاژ جنگنده آمریکایی اف-16 تجارب خوبی در برخی زمینه های تولید یک محصول پیشرفته هوایی بدست آورد هر چند که این به هیچ وجه به معنی ایجاد توانمندی طراحی بومی نبود.

تنوع محصولات پهپادی ترک ها با بیش از 10 نمونه مختلف، کم نیست اما جدی ترین حرکت این کشور در عرصه پرنده های بدون سرنشین با رونمایی از پهپاد آنکا(که تیها هم نامیده می شود) مشخص گردید.

صنایع هوایی ترکیه سال هاست در سایه ارتباط با صنایع پیشرفته دنیا اعتبار مناسبی برای خود کسب کرده که مونتاژ جنگنده اف-16 برای نیروی هوایی ارتش این کشور از نتایج چنین ارتباطی بود هر چند تاکنون حضور بین المللی پررنگی در مقایسه با صنایع کشورهای غربی از ترکیه دیده نشده است. بعلاوه سابقه ساخت تجهیزات و زیرسامانه های هواگردها نیز در ترکیه وجود دارد نظیر برخی سامانه های مخابراتی و یا تسلیحات هوایی.

به جز چند نمونه پهپاد کوچک و دست پرتاب، نمونه هایی هم در رده متوسط در بین محصولات این کشور دیده می شود. البته فرماندهان نظامی و سیاسی ترک به در اختیار گرفتن سریع بهترین محصولات غربی و البته رژیم صهیونیستی بیشتر اعتقاد داشته اند تا توسعه بومی محصولات. البته پهپادهای هدف نیز توسط صنایع این کشور ساخته شده است.

طرح پهپاد آنکا با دو نمونه اصلی شناسایی با مداوت پروازی بالا و رزمی برنامه ریزی شده است که نمونه اول در سال 2010 نخستین پرواز خود را انجام داده و طبق زمان بندی باید تا قبل از پایان سال 2012 به تولید برسد.

این پهپاد بزرگ با طول 8 متر، دهانه بال 17.3 متر، جرم 1600 کیلوگرم و برخورداری از یک موتور توربوپراپ به بیشترین سرعت 217 کیلومتر بر ساعت، برد نهایی 4896 کیلومتر، سقف پرواز 9144 متر و مداوت پروازی 24 ساعت دست می یابد.

پهپاد آنکا؛ محصول جاه طلبانه ترکیه

برخی کارشناسان نظامی عقیده دارند طراحان ترکیه ای با استفاده از مشاوران آمریکایی و اسرائیلی موفق به طراحی این پهپاد شده اند که تفاوت فاحشی با سایر محصولات ترکیه از نظر ابعاد و مقدورات پروازی دارد. حتی در صورت صحت نداشتن این مدعا، شباهت ساختاری آنکا با پهپادهایی چون پریدیتور آمریکا و هرمس-450 اسرائیل(که در اختیار ترکیه نیز هست) مشهود بوده و الگو برداری از این پهپادها را تأیید می کند که البته امری مرسوم برای کشورهای در حال توسعه تلقی می شود.

در هر صورت پهپاد آنکا برای کشور ترکیه یک گام جهشی محسوب می شود و سطح کیفی طراحی و تولید قابل قبول آن و اعتماد نظامیان ترک نشان دهنده عزم جدی این کشور در به نتیجه رساندن این برنامه است. خصوصاً که نمونه رزمی آن و تبلیغات گسترده برای ارائه آنکا در بازارهای بین المللی نیز مؤید همین مطلب است.

و اما ایران...

کشورمان ایران نیز که امروزه یکی از مهمترین قدرت های در منطقه غرب و جنوب غرب آسیا محسوب می شود از سال ها پیش و در واقع اواسط جنگ تحمیلی 8 ساله و تقریباً همزمان با هند و پاکستان فعالیت های خود بر روی هواپیماهای بدون سرنشین را آغاز کرده و امروز با گذشت بیش از دو دهه، ده ها نمونه از پهپادهای کوچک تا بزرگ را به تولید انبوه و استفاده عملیاتی در مناطق مختلف کشور رسانده است. محصولاتی که طی شدن روند گام به گام در توسعه آنها قابل تشخیص است.

خانواده پهپادهای متوسط مهاجر و ابابیل در نقش های شناسایی و هدف پرنده، پهپادهای موتور جت و دوربرد شاهد و کرار با همین مأموریت ها و طرح های جدیدی همچون پهپاد سفره ماهی از معروف ترین نمونه های ایرانی هستند که پیش از این به معرفی آنها پرداخته بودیم. سفره ماهی دارای یک طراحی پیشرفته از نوع نزدیک به طرح های تلفیقی بال و بدنه است که در پهپادهای جدید و در حال توسعه در دنیا دیده می شود.

پهپادهای کوچک و متوسط هر سه کشور هند و پاکستان و ترکیه مشخصات قابل مقایسه و قابل رقابتی دارند و پرداختن به مقایسه ای جزئی بین آنها هدف این گزارش نیست.

دو کشور ایران و پاکستان در زمینه تنوع محصولات رده متوسط به هم بیشتر نزدیک هستند و هند و ترکیه به دلایلی که گفته شد کمتر بر روی تأمین نیاز از طریق محصولات صرفاً بومی تأکید داشته اند.

همچنین به جز محصولات پاکستانی جدید که فقط مونتاژ این کشور بوده و نه بومی، ضعف در زیرسامانه های لازم برای کنترل از راه دور در محصولات این کشور مشهود است. در حالی که بیشترین برد اعلام شده برای پهپاد های ایرانی که بدون کمک کشورهای خارجی توسعه یافته اند به 1000 کیلومتر می رسد.

پهپادهای شاهد با برد 700 و کرار با برد 1000 کیلومتر، هر دو مشخصات عملیاتی برتری هم از نظر سرعت و هم از برد و سقف پرواز نسبت به لاکشیای هندی و نیشان پاکستانی دارند در حالی که ترک ها هیچ نمونه قابل رقابتی با این دو محصول ایرانی ندارند.

پهپاد کرار، مسلح به بمب

با مقایسه ای بین سایر محصولات ایرانی که حاصل کار چندین مجموعه مختلف صنعتی هستند و بر مبنای اطلاعات رسمی منتشر شده مشاهده می شود در تمامی رده های پهپاد از نمونه هایی با دهانه بال کوچکتر از 20 سانتیمتر تا بیش از 10 متر، محصولاتی در کشورمان ساخته شده است و تنها در رده پهپادهایی مانند راستوم-اچ هند و آنکای ترکیه تاکنون اطلاعات زیادی اعلام نشده هر چند که در بین پهپادهای جدید نمایش داده شده در حاشیه رزمایش پیامبر اعظم-7، دست کم یک نمونه می تواند در این رده قرار بگیرد.

رسمی ترین اطلاعات منتشر شده از پهپادهای ایرانی با مداومت پرواز بالا در مورد پهپاد شاهد129 است که قابلیت پرواز به مدت 24 ساعت را داشته و همچنین امکان شلیک موشک سدید را دارد. بنابر این باید گفت تنها همین نمونه از پهپادهای کشورمان از هم اکنون با نسل بعدی راستوم-اچ و آنکای ترکیه که قرار است قابلیت شلیک موشک پیدا کنند رقابت می کند. البته از نوع پیشران مورد استفاده در  شاهد129 صحبتی به میان نیامده و در صورت استفاده از موتور توربوجت یا توربوفن باید آن را در سطحی بالاتر از آنکا و راستوم-اچ قرار داد زیرا توان رسیدن به سرعتهای بالاتری نسبت به این دو را خواهد داشت که با موتور توربوپراپ به دلیل محدودیت های ذاتی آن نمی توان رسید. برد بسیار زیاد این پهپاد که 1700 تا 2000 کیلومتر عنوان شده، دیگر موضوعی است که باید به عنوان یک ویژگی مهم به آن اشاره کرد.

نکته مهم اینجاست که متخصصان کشورمان از همان ابتدای راه صنعت پهپاد، در تحریم دولت ها و صنایع خارجی قرار داشته و با اتکا به توان داخلی موفق به توسعه و تولید بیش از 500 فروند از انواع مختلف هواپیماهای بدون سرنشین در این سال ها شده اند.

البته الگوبرداری از طرح های موفق و مطرح خارجی نیز در برخی پهپادهای جدید ایرانی مشهود است که به عنوان یک راه حل میانبر پذیرفته شده در طراحی محصولات، مورد قبول است اما توسعه زیرسامانه های مختلف حتی موتور و تولید انبوه آنها در داخل کشور به انجام می رسد که سبب سرپا ماندن صنعت پهپاد در کشورمان حتی با وضع تحریم های شدیدتر در چند سال اخیر شده است.

بنابراین به جرأت می توان گفت جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این صنعت نه تنها در منطقه بلکه در دنیا بسیار بالا بوده همانگونه که افتخاراتی نظیر تصویربرداری طولانی مدت و عبور از روی ناوهای هواپیمابر و ناوشکن های نیروی دریایی آمریکا و پایگاه های این کشور در زمان اشغال عراق در چند سال گذشته نیز اثبات عملی این جایگاه بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    6 3
    به قول فرمانده هوا فضا،تازه اینها از مواردی هست که گفته ایم چون می خواهیم دنیا بدونه و مواردی رو هم نمی خواهیم بداند و بعدها اطلاع رسانی خواهیم کرد..
  • ایران اسلامی ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    2 1
    چندین بار در مقالات و تحلیل های منابع غربی مشاهده کردم که ایران را در تولید پهباد پس از ایالات متحده و رژیم اشغالگر در رده سوم قرار می دهند . پهباد جدید ایران از نظر ظاهری بسیار شبیه هرمس 450 اسرائیل است اما از تظر توانایی و قابلیت شانه به شانه هرمس 900 میزند.
  • ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    1 5
    بودجه دفاعی ایران حتی در خاورمیانه از کشوری مثل بحرین کمتره چطور می تونه با این وضعیت اقتصادی با بودحه های 100 و50 میلیارد دلاری گردن کلفت هایی مثل عربستان ترکیه اسرائیل قطر امارات و حتی در آینده نزدیک مصر و پاکستان رقابت کنه!!
  • ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    1 0
    هزینه پرواز یه پهپاد 1/100 پرواز یه جنگنده مثل F-22 یا F-16 نیست... این بسیار مهمه که با هزینه اندک یه ماموریت مهم مثل حمله به یک سایت راداری یا موشکی و...انجام بشه..
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    6 0
    گزارش خوب وجامع و جالبی بود
  • محمد ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    1 0
    سلام،دیروز یکی از سایتهای خبری نوشته بود که پهباد آنکای ترکیه سقوط کرده و در اولین پرواز آزمایشی موفق نشده.و این موضوع ترکیه را مجبور به ادامه پیگیری برای خرید پهباد از آمریکا کرده،البته نوشته بود آمریکا فروش پهباد به ترکیه را سالهاست که ممنوع کرده.رابطش با اسرائیل هم که در سطحی نیست که بهش پهباد بفروشند.
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    2 0
    اون چیزی که باعث میشه هیچ صنعتی تو ایران از طراوت لازم برخوردار نباشه ، عدم وجود بخش خصوصی و رقابت در اون هست
  • ژانوارژان ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    1 2
    این بچه ها واقعا ایول دارن . فقط دارم روز شماری میکنم واسه فرمان جهاد آقام سید علی.
  • A-Riot ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    0 0
    akhbaret fek konam kohnas :D chon ye alame predator forokhte shode be torkie
  • ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    1 1
    ان شالله بچه هامون به فکر آینده نگری و طرحای هنوز به فکر نرسیده و روبا تیک جنگی و سیستم های بیولوژیک جاسوسی و نظامی هم باشن ما باید به فکر طرحای خلاقانه تا به حال به کار نرفته در جهان باشیم ما باید سیستم های کاملا نوین بومی ناشناخترو ایجاد کنیم باید به فکر نابودیه ماهواره های جاسوسی - جنگ الکترونیک و اخلال امواج باشیم همچنین جنگ لیزر امواج و... ما باید برای هارپ و چیزهای ناشناختشون برنامه ریزی داشته باشیم
  • امیر ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    0 1
    من فکر میکنم ایران در چند سال اینده بتونه پهبادهای خودشو به کشور های دیگه صادر کنه چون حتما در چند سال اینده کیفیت و قابلیت های پهباد های ایران بیشتر میشه.
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    0 0
    نمی دونم چرا دوستان فکر کردن چون ظاهر شاهد شبیه هرمس 400 هست توانایی اون رو داره بابا شاهد 2-3 برابر هرمس اندازه اش بود....مگر میشه با مشخصات هرمس400 اصلا چنین پهپادی از زمین بلند بشه!!!
  • بسیجی بی ترمز ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    0 0
    سلام . اگه یک ایرانی ایم مطالب رو بخونه احساس غرور میکنه چون در مدت فقط شاید 10 سال ایران به این فن آوری دست پیدا کرد . حالا اگر سی سال دیگه بگذره ما چی میسازیم . فقط یک سوال دارم ایران چرا هواپیمای مسافربری نمیسازه.؟؟؟؟...؟؟؟....؟؟؟
    • امید. IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۱
      0 0
      هموطن عزیزم، امروزه ساخت خودرو و هواپیمای مسافربری نیاز به مشارکت چندین کشور داره
  • ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    0 0
    بزار بزنه دغونش کنه شانشو
  • ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    0 0
    همه چی که بودجه نیست بودجه بعد از غیرت در رده دوم قرار داره
  • ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۱
    0 0
    اتفاقا چندسالی داره میسازه البته نه مثل توپلوف و بوئینگ ولی میسازه چند سال دیگه میتونه یه چیزایی نزدیک به اونا بسازه بلاخره باید توجیه اقتصادیم داشته باشه
  • محمد ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    0 1
    سقوط عنقای بدون سرنشین ترکیه در حال آزمایش اسکی شهر، ترکیه – پروژه تولید هواپیمی بدون سرنشین ملی یک بار دیگر با شکست مواجه شد. دیروز در سروی حصار در استان اسکی شهر یک فروند هواپیمای بدون سرنشین ترکیه موسوم به عنقا (anka) تنها چند دقیقه پس از آغاز پرواز آزمایشی از کنترل خارج شده و سقوط کرد. این پروژه از سال 2004 به موازات پروژه هواپیمای بدون سرنشین بیرقدار آغاز شده و هیچ کدام از آن دو هنوز هم نتوانسته اند توجه وزارت دفاع ترکیه را به خود جلب کنند. مشخصات فنی عنقا از این قرار است: میزان ارتفاع گیری 7600 متر، توان پرواز بدون وقفه 24 ساعت، سرعت 128 کیلومتر درساعت، طول 8 متر، وزن یک و نیم تُن، حمل بار 200 کیلوگرم، پهنای بال ها 17 متر. گفتنی است ترکیه قبلا هواپیمای بدون سرنشین بیرقدار را در مبارزه با پ.ک.ک به کار گرفت و در نخستین روز اجرای ماموریت از سوی شاخه نظامی پ.ک.ک مورد اصابت قرار گرفته و سقوط کرد و متعاقب آن مهندس جوانی که در این پروژه سهیم بوده و برادرزاده یالچین بیرقدار مبدع و صاحب کارخانه بود در خانه خود در استانبول به طرز فجیعی به قتل رسید. کنگره آمریکا حاضر نیست به وزارت دفاع این کشور اجازه فروش هواپیماهای بدون سرنشین را به ترکیه بدهد. تاریخ خبر 8 مهر 91
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۲
    0 0
    بودجه را خوب امدی ولی اگر مرد هستند یک پیچش را خودشان بسازند
  • س.م ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۳
    0 0
    هارپ یا جنگ نرم ایا هارپ وجود دارد یک بزرگنمایی دیگر..........
  • احمد ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    1 1
    بنده خودم نظامی ام و در اصلی ترين بخش های صنعت دفاعی مشغول خدمتم؛پهباد که سهله؛انشاءالله تو آينده خبرهای خوشی از توليد جنگنده بمب افکن های نسل جديد ميشنويد؛بايد بهتون بگم که ؛بعضی از خبرهای تسليحاتی به خاطر شرايط حساس منطقه ای و فرامنطقه ای کشور رسانه ای نميشه.
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    درسته اما به نظر من این رخوت و سستی ما و بخش به اصطلاح خصوصیه که... راحتر بگم آقا ما تنبلیم عزیزم این همه مهندس داریم بلنشن تو زمینه های مختلف کاری کنن اونوقت ببینم تو فروش و بازارشم می مونن ! آقاجون اینطور نیست جامعه تشنه محصولات مهندسیه بازار بسیار داغیم داره اما خودمون تنبلیم و همش منتظر حمایتیم . ببینید اگه تا ابدم وایسیم حمایت اونتور که باید و شاید نخواهد رسید خودمونیم که باید حرکت کنیم
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    1 0
    آقا دست خودتو همه همکاراتو می بوسیم خداحفظتون کنه یا مهدی.
  • ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    0 0
    احمد جان امریکا با توان نظامیش اهداف اقتصادی و سیاسیش رو به در منطقه و جهان و به ما تحمیل می کنه انشا الله که حرف شما درست باشه و ایران هم پس از چند قرن دوباره طلوع کنه طلوعی این بار نه برای یک شیر در جنگل یا پادشاه.... برای فرج امام زمان(عج)
  • حجت ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    0 0
    این نشان می دهد که احتمالا قبل از فرود آوردن RQ170‌یه دونه هرمس صهیونیستا هم پر شده!!
  • حجت ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    0 0
    جناب ناشناس، یه نگاهیم به سایز کشور ها و جمیتشون بنداز. بحرین چی داره که بخواد رقابت کنه. اگه جنگ بشه فقط کافیه یک موشک بخوره اونجا کلا می رند هوا.
  • حجت ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    1 1
    هارپ یه داستان خیالی برای سرکار گذاشتن ایرانی هاست. مثل قضیه نظر سنجی راجع به خلیج همیشه پارس
  • حجت ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    0 1
    ایران در حال حاضر صادرات داره اما جز دو مرود بقیه به دلیل عدم وجود رسانه جمعی درست حسابی و یا مسائل امنیتی بیان نمی شه.
  • حجت ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۲
    0 0
    ساخت هواپیما با ساخت پهپاد فرق داره. زیر ساخت های زیادی می خواد که فعلا همه اش وجود نداره.
  • حميد ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
    0 1
    رسول گرامي اسلام: علم اگر در ثريا هم باشد مرداني از سرزمين پارس بر آن دست خواهند يافت. خيلي مسائل هست كه هم خودي نبايد بدونه و هم دشمن!.يا علي
  • ناشناس ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    0 0
    سلام ،دوستان عزیز ما تنها باید به وظایفمون عمل کنیم نتیجه با خداست پس اگر تمام دنیا هم بر علیه حق ستیز کردند بلند شو و حقیقت را فریاد کن، انشاا.. با لطف خدا راهی نیست که برای عبور ما هموار نباشد.التماس دعا..
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    0 0
    خودت فکر کن تاثیر گذاری کدوم بیشتره ؟
  • ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    0 0
    نگو مردانی از سرزمین پارس که ترکها بازغیرتی میشن
  • خواننده ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    0 0
    درود بر طلايه داران بي حاشيه و جان بر كف ارتش و سپاه
  • راننده ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    0 0
    ايول ايول پهبادا رو ايول
  • مرتضی ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۴
    0 1
    آخه بد بخت.اونا با پول زیاد فقط میخرن اما ما با کمترین هزینه خودمون میسازیم. واقعاً تشخیص تفاوت اینها و اینکه کدوم بهتره اینقدر سخته؟!!!
  • lمهدی ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۳
    1 1
    به اون آقائی که گفته نگو پارس، ترکها غیرتی می شن باهاس گفت که آذربایجانی ها اصلی ترین رکن سرزمین پارس یعنی ایران هستند و اینو می شه از آثار باستانی این استان مانند آثار باقی مانده ایران باستان (آذرگشنسب) و غیره فهمید و دیگر این که اگر ترکهای مهاجر زبانشونو در این استان غالب کردند، نژاد مردم این استان آریائی است . مانند مردم سنگال که سیاه آفریقائی هستند ولی به زبان فرانسه صحبت می کنند و یا اکثریت مردم به این زبان آشنا و این زبان زبان رسمی اون مملکته. به هرحال کسانی که این موضوع را مطرح می کنند به روح ستارخان و باقرخان و دهها میهن دوست آذربایجانی که جانشونو فدای اقتدار ایران کرده اند، توهین می کنند
  • ساسان ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    1 0
    این دروغ گویی و بزرگ نمایی اول به خودمون صدمه میزنه با توجه به آموزه های دینی که میگویند دروغ چقدر بد است اخه هرمس 900 کجا پهپاد های ما کجا اگه ما یه چیز هایی رو مخفی میکنیم اونها هم اینکارو میکنن به جای این دری وری گفتن ها طرح بدین تلاش کنین برای مملکت نه اینکه بیای اینجا و چرت و پرت بگی
  • ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    0 1
    خدا وکیلی ترکیه ها انسان نیستند میبینید که اجازه ی ورود به مردمی که سوریه می آیند نمی دهند بسیار انسان های پستی هستن اصلا قیاس ترک های کشورمون با اونها یک گناه کبیرست مثل این میمونه که بخوای عرب های جنوب کشورمون که چقدر هم انسان های خوبی هستن رو با عرب های خلیج نشین بی خدا مقایسه کنیم خواهشا از این کار بپرهیزید
  • ناشناس ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
    0 1
    lمن خودام یک ترک ارومیه ای ام باید به شما عرض کنم که نتنها این حدیث بهم بر نمی خوره که به ان افتخار هم میکنم چون زبان هیچ گاه نژاد کسی را نشان نمیدهد من یک پارسی نژاد ام اون هایی که منشینن توی سایتهای ضد ایرانیشون مطلب علیه ایران و پارس و فارس مینویسند شغلشون اینه از ترکیه و علیف پول میگیرند که عین یک کارمند بنشینن پشت کامپیوتر و بنویسند علیه ایران توی مطلب هاشون یک کمی دقت کنید کلماتی مثل ملیت اقوام و..به وفور میبینید که شدیدا بوی گند مارکسیستی میده شنونده باید عاقل باشه و تا ته ماجرا را بخونه جالبه بدونید که خودشون با ایدی های متفاوت فحش مینویسن علیه ترکها تا اونها را به مثلا فارس ها بدبین کنند خیلی از این سایت ها توسط باند های سایبری که ترکیه یا اسراییل به وجود اوردن نوشته میشه تا مثلا به ایران ضربه بزنند این اطلاعات رو از یک اشنا که خوداش یک روزی این کاره بوده گرفتم که وقتی یک کم کنجکاوی کرد واقعیت رو فهمید
  • امیر ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    آقاساسان لابد شما مشکل نان داریدازاونایی نیستید که میگن که بابا ماروسیرکنید الباقی پیشکش؟
  • امیر ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    برای همینه که خودمون داریم میسازیم دیگه بابا جان
  • امیر ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    پس چراپرچم کانادای نوکراسراییل روزدی روپیشونیت
  • امیر ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۷
    0 0
    چرانشه عزیز همنطور که اگه ادیسون برق رواختراع نمی کرد خوب یکی دیگه اختراع می کرد
  • بهنام ح ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    0 1
    تمام متخصصان غربی جمع شدن و تانکی به نام مرکاوا برای اسراییل ساختن که آخر تکنولوژی بود بشمارید چند تاشون با موشکهای ضد تانک ایرانی ساقط شد که مجبور شدن کارخانه را تعطیل کنند آنقدر اسراییل اسراییل نکنید قدرت ایمان به خدا خیلی بالاتره حالا چه رسد به پهپاد . نمی بینید اسراییلیها به این نتیجه رسیدن که حمله به ایران یعنی دیوانگی
  • علی ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۱
    0 1
    ان شا الله همین طوره...
  • رافائل ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۵
    1 1
    ما ار کیو 170 داریم یعنی اخر پهباد ترکیه چه خریه
  • امین ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۲
    1 1
    یاشاسین ایران . زنده باد ایران تا آخرین قطره خون در مقابل دشمنانت می ایستیم.
  • ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۶
    1 0
    این پهپاد مال ارنش و یا سپاه نیست .مال تمام مردم وبرای حفاظت از اونهاست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس